59

مصاحبه خواندنی با رئیس اداره کتابخانه های عمومی کوار به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار

  • کد خبر : 348
  • 22 آبان 1400 - 10:53
مصاحبه خواندنی با رئیس اداره کتابخانه های عمومی کوار به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار
کار یک کتابدار ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، پرداختن به کتاب و کتابخوانی یکی از اصلی ترین دغدغه های امروز است، بنابراین تأسیس و فعالیت کتابخانه ها در اقصی و نقاط کشور یکی از الزامات اساسی می باشد که خوشبختانه این امر مهم چند سالی است که در کشور ما رونق گرفته و کتاب خوانی به یکی از بهترین امورات در زندگی ما تبدیل شده است.

یکی از کتابخانه هایی که امروزه در ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم شهرستان کوار نقش مهمی دارد، کتابخانه عمومی امام هادی (ع) است که با مدیریت علی اصغر عباس زاده در سالهای اخیر بسیار رونق یافته و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته و جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.

روز ۲۴ آبان هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است. دلیل نامگذاری این روز در تقویم به دلیل ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ مطالعه در جامعه است و به همین منظور و با هدف آشنایی بیشتر مصاحبه ای را با رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کوار ترتیب داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

مصاحبه با مسئول کتابخانه کوار

✅لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟

علی اصغر عباس زاده هستم کارشناس حسابداری که مدت ۲۱ سال است که به کتابدار، مسئول کتابخانه و رئیس اداره در شهرستان کوار مشغول به فعالیت هستم.

✅کتابخانه امام هادی(ع) کوار از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

کتابخانه عمومی امام هادی (ع) از سال ۱۳۵۴ در شهر کوار و به نام های مختلف (کتابخانه شهرداری، کتابخانه عمومی کوار، کتابخانه شهید مطهری و کتابخانه عمومی امام هادی (ع) ) مشغول به خدمات دهی به شهروندان عزیز کواری است.

✅چه تعداد عضو و چند جلد کتاب دارد؟

کتابخانه شهر همانند کتابخانه های کشور به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا ۸ ماه است که خدمت دهی حضوری ندارد و خدمات آن به صورت مجازی ارائه میگردد و در حال حاضر ۱۳۰۰ عضو فعال و بیش ۱۸۰۰۰ هزار جلد کتاب دارد.

✅از چه سالی مشغول به فعالیت در کتابخانه هستید؟ و به جز شما چند نفر دیگر فعالیت میکنند؟

بنده از سال ۱۳۷۹ به عنوان کتابدار در کتابخانه مشغول به فعالیت شدم و در حال حاضر کتابخانه داری دو نیروی خانم به عنوان کتابدار میباشد.

✅ بیشتر چه سبک کتاب هایی را دوست دارید؟

بنده چون فرزند شهید میباشم بیشتر کتابهای حوزه دفاع مقدس مطالعه می‌نمایم و همچینن روانشناسی

✅در هفته چقدر وقتتان را به کتاب خوانی اختصاص می دهید؟

هر کتابدار برای اینکه بتواند اعضای محترم کتابخانه را راهنمایی و تشویق به مطالعه نماید باید از هر کتاب اطلاعات نسبی داشته باشد و به همین علت مجبور به مطالعه است و من نیز سعی میکنم هفته ای یک کتاب را مطالعه نمایم.

✅استقبال مردم کوار از کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟

با توجه به اینکه کتابخانه عمومی شهر در بوستان آزادی کوار قرار دارد و تقریبا در دسترس عموم مردم و مخصوصا دانش آموزان است استقبال خوبی از آن می شود ولی رضایت بخش کتابداران نیست.

✅کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

کتابخانه عمومی با توجه به نام آن که عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند، پذیرای همه اقشار جامعه است و با توجه به فعالیت های فرهنگی که در طی چند سال اخیر جهت کودکان و نوجوانان در حال انجام است، بنابراین بیشترین عضو کتابخانه را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

کتابخانه کوار

✅کدام کتاب‌ها بیشترین خواننده را در کوار دارد؟

مردم عزیز شهرستان کوار علاقه ای به تاریخ و کتاب های روانشناسی دارند و کتاب های رمان و داستان در مرحله ی بعد قرار دارد.

✅مسئولین منطقه در ماه چند بار برای گرفتن کتاب و خواندن آن به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

با توجه به اینکه کتابخانه های عمومی در کشور به صورت انجمنی و با ریاست فرماندار محترم به عنوان رئیس انجمن اداره می شود به همین علت اکثر مسولین از جمله امام جمعه محترم، فرماندار، شهردار، مدیر آموزش و پرورش و…با کتابخانه در ارتباط هستند.

برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم کوار چه راهکاری دارید؟

کار یک کتابدار ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و همین طور ایده های خلاقانه جهت تشویق و ترقیب مردم به مطالعه. ما نیز در شهرستان از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم و سعی کرده ایم مردم را به این امر تشویق کنیم از جمله کار ها میتوان به برگزاری مسابقات مخلتف کتابخوانی، نقاشی ،کار دستی، نشست های کتابخوان کتابخانه ای ،نشست های کتابخوان مدرسه ای ،عضویت رایگان و‌‌… اشاره نمود

✅مشکلات شما در کتابخانه و انتظارتان از مسئولین چیست؟

درباره ی مشکلات هم میتوان به این موارد اشاره کرد:
الف:نبود کتابخانه در نقاط مختلف شهر
ب: نبود کتابخانه در روستا ها
ج:کمبود منابع چاپی در کتابخانه ها . که برای برطرف نمودن این مشکلات نگاه ویژه و جدی مسولین را میطلبد.

✅تا به حال چه حمایت‌هایی از شما و کتابخانه شده است ؟

کتابخانه‌ عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به صورت انجمنی اداره می شود که بخش عمده ای از منابع و هزینه های آن توسط انجمن با کمک شهرداری تامین میشود، همچنین خیرین محترم نقش به سزایی در کتابخانه های عمومی دارند که میتوان به ساخت ۱۸۰ متر مربع از مخزن کتاب کتابخانه ی امام هادی (ع) و راه اندازی کتابخانه در روستای اکبرآباد با کمک خیر محترم حاج آقا قنبری و شورا و دهیار محترم آن روستا اشاره کرد.

کتابخانه دارالفنون اکبراباد

✅برنامه شما برای آینده کتابخانه چیست؟

ما همچنان به فعالیت های فرهنگی خود می افزاییم تا شاهد رشد فرهنگی و ارتقاء شاخص های کتابخوانی از جمله تعداد اعضا و تعداد امانت، سرانه مطالعه در شهرستان باشیم و آنچه که مردم فرهنگ دوست شهرستان لیاقت آن را دارند به آن دست یابیم.

✅آیا به جز این کتابخانه در سطح شهر کتابخانه های دیگری فعالیت دارند؟

متاسفانه در شهر کوار به جز کتابخانه امام هادی(ع) کتابخانه عمومی فعالی نداریم و در روستا ها هم فقط روستای اکبرآباد و کتابخانه عمومی دارالفنون

✅بهترین کتابی که به مخاطبان ما پیشنهاد می دهید؟

پیشنهاد کتاب برای مطالعه واقعا کار سختی است چون هر شخص دارای سلیقه و موضوعات مورد علاقه ی خاص است، ولی در کل کتاب های زیادی مورد پسند من است که از جمله ی این کتاب ها میتوان به کتاب حکایت زمستان خاطرات عباس حسین مردی به قلم سعید آکف است.

✅با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟

با تشکر از شما و سایت بسیار خوب شما. امید وارم که همه متولیان امر فرهنگ دست به دست هم دهند تا بتوانیم با کمک هم قدم و گامی موثر در جهت ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازیم.

معرفی کتابخانه عمومی امام هادی (ع) کوار

درسال ۱۳۴۸ کتابخانه سیاری با ۷۵۰ جلد کتاب از شیراز به شهر کوار آمد و توانست علاقه مندان به کتاب را به دور خود جمع کند. نتیجه این عمل آن شد که درسال ۱۳۵۴ کتابخانه عمومی کوار با ۵۹۶ جلد کتاب به همت شهردار وقت آقای عزیزی درساختمان شهرداری تاسیس گردید.

اولین کتابداران کتابخانه کوار خانم عالی کار و آقای بشیری بودند که با تلاش خود توانستند کتابخانه را گسترش داده و مردم این منطقه را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا نمایند.

سالن مطالعه کتابخانه عمومی شهرستان کوار

ساختمان این کتابخانه تا سال ۱۳۸۲ به صورت استیجاری بوده و درسال ۱۳۸۳ با اهدای یک قطعه زمین به مساحت ۵۵۰ متر مربع توسط شهرداری کوار، ساختمان فعلی احداث و کتابخانه به آن انتقال یافت. کتابداران این کتابخانه هم اکنون ۲ نفر می باشند که به صورت شیفتی مشغول فعالیت می باشند.

شرایط عضویت: یک‌ قطعه عکس، دارا بودن کارت شناسایی معتبر، پرداخت مبلغ ۵۵۰۰۰ ریال حق عضویت یک نفر است.
ساعت کار کتابخانه: از شنبه تا چهارشنبه ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و پنج شنبه ها ۷:۳۰ تا ۱۳

آدرس: کوار – بلوار شهدای ارتش (سی متری ) – بوستان آزادی – کتابخانه عمومی امام هادی (ع)
شماره تماس: ۳۷۸۲۲۵۵۷ – ۰۷۱

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=348

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.