18
به بهانه روز خبرنگار:

اندر مصائب خبرنگاری در کوار

  • کد خبر : 10694
  • 18 مرداد 1401 - 12:23
اندر مصائب خبرنگاری در کوار
به بهانه روز خبرنگار به اندر مصائب این حرفه در کوار نگاهی کوتاه داشته باشیم.

خبرنگاری ازجمله شغل‌هایی است که با ابزار «خبر» و «قلم» می‌کوشد محصولی پر از اندیشه، تفکر، تذکر و تأمل را برداشت کند، افرادی که مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را پیگیری می‌کنند و برای انتشار آن خود را مسئول می‌دانند، تا زمانی که صدا و خواسته‌های مردم را به گوش مسئولان نرسانند، آرام نمی‌نشینند حتی اگر در این راه مواخذه یا دچار آسیب شوند.

این در حالی است که خبرنگار آن‌قدر که در زمینه پرداختن به امور جامعه و مطالبه گری به‌عنوان واسط میان مردم و مسئولان جان‌فشانی می‌کند، در مورد خود مطالبه گری نمی‌کند و همواره با درامد اندک یا بدون درامد، روزگار را می‌گذراند.

اکثر خبرنگاران شهرستان کوار مستقل و آزاد مشغول به فعالیت هستند و حرفه‌ی دیگری جهت تأمین معاش دارند. مشکلات مالی بزرگ‌ترین دغدغه خبرنگاران و اصلی‌ترین آسیب عرصه خبرنگاری است.

درواقع حرفه‌ی خبرنگاری نه تنها عایدی نصیب خبرنگاران نکرده و آنها امیدی به آینده‌ی شغلی در این حرفه ندارند، بلکه از امنیت و آرامش کافی نیز برخوردار نیستند.

آنان علاوه بر تحمل سختی و فشردگی کار، گاهی در مظان اتهام قرار می‌گیرند و از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تهدید به شکایت می‌گردند، این در حالی است که بسیاری از آنان بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها به خاطر عشق و علاقه به حرفه خبرنگاری در این زمینه فعالیت می‌نمایند.

خبرنگاران گاهی شب‌ها ساعت‌ها بیدار می‌مانند تا خبر با دقت و سرعت به‌دست مردم برسد و تا آخرین لحظه نشر خبر، روی آن کار می‌کنند و از پس چشمان خسته آنان عبارت” عبادت، به‌جز خدمت خلق نیست” را می‌توان تفسیر کرد.

اما در این راه و برای عمل به رسالت خود به همراهی مسئولان نیاز مبرم دارند و از آنان توقع دارند در راستای خدمت صادقانه به این مردم فهیم، روحیه انتقادپذیری را در وجود خود تقویت نمایند و با سعه‌صدر بیشتری پذیرای نقدهای منصفانه باشند.

مسئولان در نظر داشته باشند که خبرنگاران باید از این امکان برخوردار باشند که ازنظر حرفه‌ای به اطلاعاتی که حق مردم است دسترسی داشته باشند؛ درنتیجه بهتر است دایره خط قرمز اطلاع‌رسانی را برای خبرنگاران کمتر کنند یا مارا به استان هدایت نکنند و بگویند از حراست کل مجوز بیاورید!!!

خداراشکر در سطح شهرستان کوار هر اداره و ارگانی یک روابط عمومی دارد که در اکثر گروه‌های مجازی عضو است و اخبار مربوطه را منتشر می‌کند، به همین دلیل نیازی به وجود خبرنگار نمی‌بینند!! چراکه اگر خبر مهمی باشد یا شخص مهمی به شهرستان بیاید با گرفتن چند عکس و یا آوردن چند خبرنگار از خارج از شهرستان به موضوع اکتفا می‌کنند.

انگار نه انگار که خود شهرستان خبرنگار دارد و نیاز است همه برنامه‌ها جهت انعکاس در سطح شهرستان و بلکه در تمامی خبرگزاری‌های کشوری با خبرنگاران هماهنگ شود!! اما باوجوداینکه اکثر برنامه هارا رسماً به اطلاع خبرنگاران نمی‌رسانند، ولی آنان خود همیشه اخبار را پوشش داده و با عشق و از عمق جان تمام لحظات و صحنه هارا ثبت و ضبط می‌کنند اما انتظار می‌رود مسئولین تعامل بیشتری با خبرنگاران داشته باشند.

در سطح شهرستان گروه‌های مجازی زیادی وجود دارد که همه مدیران فعال هستند و دغدغه حل مشکلات مردم را دارند که قابل‌تقدیر می‌باشد اما در این بین افرادی هستند که خود را خبرنگار معرفی کرده بدون آنکه اصول و حقوق خبرنگاری را بدانند، صرفاً به کپی مطالب اکتفا می‌کنند. حتی مشاهده‌شده با کپی از محتوا و خبرهای اختصاصی پایگاه‌های خبری رسمی کوار آن را بدون ذکر منبع به خود ربط داده‌اند!! و اینجا جای سؤال است فردی که در میدان حضور می‌یابد و مشکلات مردم را پیگیری میکنند و ساعت‌ها برای تولید یک خبر تلاش می‌نمایند خبرنگار است یا فردی که در کوتاه‌ترین زمان با کپی کردن مطلبی را نشر می‌دهد؟ امید است مردم و مسئولین فرق بین پایگاه خبری و گروه مجازی را درک نمایند.

متأسفانه خبرنگاران شهرستان از انجمن‌های صنفی و تشکلاتی که حمایتگر آنها باشند و در جهت استیفای حق‌وحقوق خبرنگاران گام بردارند و حتی از داشتن یک اتاق خبر مستقل نیز بی‌بهره‌اند، وجود این خلأ مسائل و مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است تا جایی که از ادامه فعالیت خبری در شهرستان ناامید شده‌اند و حتی بعضی از آنان دیگر فعالیتی ندارند.

امید است که مسئولین، با نگاهی ویژه به این قشر پرتلاش و زحمت‌کش و بررسی معضلات و کاستی‌های این عرصه، برای احقاق حقوق این عزیزان همت عالی خود را بکار بندند و تنها به برگزاری مراسم تجلیل در روزی که به اسم خبرنگاران نام‌گذاری شده بسنده نکنند، چراکه نبض جامعه در دستان خبرنگاران است و قلم آنان ابزاری بس قدرتمند و کاراست که تأثیر شگرفی بر باور و تفکر عموم می‌گذارد.

و به‌راستی که رسالت اصحاب خبر و رسانه بسیار خطیر و حساس است، چنانچه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.

و اما ما خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار تقارن روز خبرنگار امسال با عاشورای حسینی را به فال نیک می‌گیریم و دیگربار با مردم شهرستان کوار پیمان می‌بندیم همان‌گونه که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) برای نشر حقایق مکتب سرخ امام حسین (ع) بابیان شیوه و دقیق، مسائل عاشورا را در جامعه مطرح نمودند، با الهام گرفتن از این بزرگواران در جهت نشر اخبار صحیح در کمترین زمان ممکن کوشا باشیم و طرح دغدغه‌های مردم و مطالبات آنان را در صدر منشور کاری خود قرار دهیم.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید خبرنگار، محمود صارمی، فرارسیدن ١٧ مرداد، روز خبرنگار را به همه تلاشگران عرصه خبر در شهرستان کوار تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم و برای آنان از درگاه خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون را خواستاریم.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=10694

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. خداقوت به همه ی خبرنگاران ✔️

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.