28

تل هکوان کوار؛ بنای تاریخی ارزشمند اما مهجور/ هکوان ظرفیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارد

  • کد خبر : 13724
  • 23 آذر 1401 - 0:29
تل هکوان کوار؛ بنای تاریخی ارزشمند اما مهجور/ هکوان ظرفیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: تل هکوان کوار، برای تبدیل شدن به جاذبه گردشگری، باید مراحلی را پشت سر بگذارد که احداث جاده دسترسی و دیگر زیرساخت‌‌ها از آن جمله است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار بنای هخامنشی تل هکوان کوار شامل چهار فضای معماری چهارگوش و یک ایوان بوده است.

استفاده از مصالح مرغوب، شیوه سنگ تراشی شبیه بناهای پاسارگاد و وجود شواهدی مبنی بر استفاده ترکیبی از سنگ‌های سیاه و سفید، نشان از جایگاه بنای ساخته شده بر روی تل هکوان در دوره هخامنشی دارد.

 تل هکوان شهرستان کوار در دهستان فرمشکان و ۲ کیلومتری شمال روستای علی آباد در میان باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی واقع شده است.

این تپه نسبتا مدور دارای 2/5 هکتار وسعت و 7/5 ارتفاع نسبت به زمین‌های اطراف می باشد، این بنا درسال۱۳۷۹ به شماره ۳۴۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تل هکوان تپه پیش از تاریخی هزاره چهارم قبل از میلاد

خبرنگار فارس در گفت و گویی با رضا نوروزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، نظر وی در خصوص قدمت و اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت و معرفی این اثر تاریخی را جویا شده است.

رضا نوروزی با اشاره به قدمت تاریخی تل هکوان اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، تل هکوان یک تپه پیش از تاریخی متعلق به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد است که در دوره هخامنشی به علت اختلاف ارتفاعی که با سطح دشت داشت، مورد توجه قرار گرفت و سازه ای روی آن ایجاد شد، همچنین وجود خاک غنی و منابع آب در اطراف این تپه و احتمالاً قرارگیری در مسیر از دلایل مهم ایجاد این بنا بوده است.

وی افزود: در حال حاضر از این بنا تنها پی و سنگ هایی به صورت پراکنده در اطراف باقی مانده است، نکته حائز اهمیت، پلان این بنا است که از پلان های خاص می باشد و باید در مطالعات بعدی با سایر بناهای هخامنشی مورد مقایسه قرار گیرد.

کارشناس اداره ‌کل میراث فرهنگی فارس گفت: در سال ۱۳۳۸ ، کاوش محدودی در این مکان انجام شد و قطعه سنگی با نقش سرباز هخامنشی از این محل به تخت جمشید منتقل شد که این قطعه سنگ هم اکنون در کنار موزه تخت جمشید به اسم تل هکوان نگهداری می شود.

نوروزی راجع به ساختار پیش از تاریخ زیر این بنا اظهار داشت: مصالح و سازه های معماری دوران پیش از تاریخ معمولا  ازخشت و چینه بوده که در هنگام تخریب شدن به تپه تبدیل می شود و مهم‌ترین یافته های فرهنگی در آن سفال، اشیاء و ابزار سنگی است. 

حضور تیم کاوش باستان‌شناسی جهت بررسی تل هکوان

وی با تاکید بر اینکه‌ مهم ترین مسئله در مورد تل هکوان موضوع حفاظت از آن است، گفت:  سابقه مطالعاتی این بنا به پیش از انقلاب بازمی گردد و با توجه به اهمیت تل، مرداد ماه امسال برای معرفی و حفاظت از آن به کوار آمدیم.

وی افزود: به عنوان اولین اقدامی که در رابطه با تل هکوان می توانستیم انجام دهیم این بود که عرصه حریم را برایش تعریف کردیم تا این اثر تحت حفاظت قانون در آمده و مورد تعدی قرار نگیرد.

خواناسازی و تعیین حریم تل هکوان

این کارشناس میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که بودجه در نظر گرفته شده برای این بنا از چه نهادهایی تامین شده است، اظهار داشت: این اقدام، طبق برنامه قبلی و اعتبار از پیش تخصیص داده شده صورت نگرفت، با پیگیری انجام شده، اعتباری از میراث فرهنگی استان و امکاناتی از فرمانداری و شهرداری کوار برای خواناسازی و تعیین عرصه آن تامین گردید.

نوروزی با رد فرضیه انتقال بعضی از سنگ‌های این بنا به خارج از کشور توسط افراد سودجو گفت: آن چه مشخص است این است که قطعاتی از سنگ های بنا در اطراف پراکنده شده و در مواردی اهالی منطقه سنگ های مورد نیازشان را از این جا تامین می کردند اما شواهدی مبنی بر انتقال سنگ از این تپه به خارج از کشور وجود ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه تل هکوان برای تبدیل شدن به مکانی قابل بازدید و جاذبه گردشگری باید مراحلی را پشت سر بگذراد، افزود: جاده دسترسی مناسب نبوده و زیرساخت‌ها وجود ندارد. این بنا در حال حاضر مورد توجه متخصصان است و برای معرفی و آماده سازی آن به عنوان یک منطقه گردشگری، همت مضاعف مسئولان را می طلبد.

نوروزی با اشاره به برنامه های آتی در زمینه تل هکوان اظهار داشت: من به عنوان یک باستان شناس علاقه مندم که این بنا شرایط بهتری پیدا کند و امکان بازدید از آن در آینده فراهم گردد و کوار را باید با تل هکوان بشناسند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=13724

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.