44

توسعه و محرومیت‌زدایی در شهرستان کوار در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

  • کد خبر : 6712
  • 24 فروردین 1401 - 16:11
توسعه و محرومیت‌زدایی در شهرستان کوار در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین
مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار با گرامی‌داشت سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گزارشی از اجرای طرح های توسعه در این شهرستان ارائه داد و اظهار داشت: بنیاد مسکن با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های پیش رو برای توسعه و محرومیت‌زدایی در این شهرستان تلاش می کند.

مصطفی ایوبی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار همچنین با گرامی‌داشت سالروز تاسیس حساب 100 امام راحل و نهاد بنیاد مسکن اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌منظور برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در تأمین اراضی مسکونی جهت احداث مسکن و توسعه روستاهای مستعد اقدام به تملک زمین از مراجع مربوطه از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری می نماید. این اراضی پس از تملک، تفکیک و به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌گردد که از این حیث در سال‌های گذشته بنیاد مسکن تعداد یک هزار و 16 قطعه زمین در روستاهای اکبرآباد، علی آباد، ، شاه بهرامی ، شهرک سرود ، بورکی، قنات به متقاضیان واگذار نموده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بنیاد مسکن کوار طی سال 1400 در سطح شهرستان کوار میزان 19 هکتار زمین در روستاها درخواست تملک نمود كه پس از انجام مراحل قانونی آماده واگذاری به متقاضيان می‌باشد ضمنا تعداد 66 قطعه زمين در روستاهای شهرک سرود، همدم آباد، فتح آباد، قنات، موردراز ، خورگان، علی آباد و … به متقاضيان واگذار گرديد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار در ادامه عملکرد واحد مسکن روستائی و پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را تشریح کرد و افزود: با توجه به وقوع آسیب‌های حاصل از سوانح طبیعی(سیل و زلزله) و عدم پایداری و عدم کیفیت مناسب اجرای مسکن روستائی بنیادمسکن انقلاب اسلامی در راستای طرح ویژه بهسازی روستائی از سری برنامه‌های چهارم توسعه از سال 1384اقدام به احداث سالانه تعداد 200هزار واحد مسکونی در سطح کشور از طریق پرداخت تسهیلات و انجام نظارت راهبردی نموده است. در سال 1400در سطح روستاهای شهرستان کوار مجموعاً تعداد 206 فقره پرونده تسهیلات با سقف فرد یک میلیارد ریال به بانکهای عامل شهرستان جهت احداث واحد مسکونی معرفی گردیده که تعداد 110واحد به بهره برداری رسیده و بقیه در حال طی مراحل ساخت و در شرف اتمامی باشد.

همچنین از تسهیلات مذکور تعداد 40 فقره مربوط به تسهیلات بهسازی مسکن محرومین روستایی به همراه تسهیلات بلاعوض 300 میلیون ریالی برای هر فقره از این تسهیلات می‌باشد. از ابتدای برنامه سال 1384 تاکنون در سطح شهرستان کوار بالغ برتعداد 2941 واحد مسکونی تحت نظر بنياد مسكن و بااستفاده تسهیلات مذکور احداث گردیده است.

ایوبی، عملکرد بیمه منازل روستائی در شهرستان کوار را هم تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر با هماهنگی شرکت‌های بیمه نسبت به بیمه نمودن منازل مسکونی متقاضیان که از طریق بنیاد مسکن تسهیلات دریافت نموده اند اقدام نموده است که در این راستا بنیاد مسکن شهرستان کوار در نیمه دوم سال 1400 تعداد 115 واحد مسکونی جدیدالاحداث روستائی را با پرداخت حق بیمه ناچیزی از سوی متقاضیان انجام داده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار ادامه داد: عملکرد مسکن شهری بنیاد مسکن نیز قابل توجه است ، در چارچوب سياست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی‌ايران، در اجرای ماده (1) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و جزء(2) ذیل بند(ب) ماده (59) قانون برنامه ششم توسعه بمنظور کمک به تامین مسکن فاقدین مسکن در چارچوب قانون ساماندهی، به استناد مجوز ماده (2) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن برای واگذاری زمین‌های تحت تملک دولت برای حمایت از تولید انبوه و عرضه مسکن توسط بخش غیر دولتی و حمایت از بهسازی و نوسازی و تولید و عرضه مسکن در بافت‌های فرسوده شهری،  شیوه نامه طرح اقدام ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردیده است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای اجرای طرح مذکور نسبت به پیگیری امور   اقدام می‌نماید ، پیگیری تامین و مدیریت تسهیلات بانکی ، پیگیری تامین زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن ، طراحی سامانه آباد بمنظور فرآیند ثبت نام و تسهیل پیگیری‌های متقاضیان ،  مدیریت طراحی و ساخت از جمله این اقدامات است. در شهرستان کوار نیز 6 هزار و 789 متقاضی ثبت نام اولیه را انجام دادند و برای  1370 متقاضی تشکیل پرونده انجام گرفت و 744 متقاضی تایید نهایی شده است.

ایوبی، تهیه و اجرای طرح هادی را هم از کارکردهای اصلی بنیاد مسکن در این شهرستان برشمرد و گفت: هدف از اجرای طرح هادی روستائی، ایجاد زمینه ی توسعه و عمران روستاها، توزیع عادلانه امکانات، هدایت بافت کالبدی روستاها و ایجاد شرایط لازم جهت بهبود ساخت و ساز مسکن در روستا و نهایتاً زمینه سازی بهزیستی روستائیان عزیز می باشد ، بنیاد مسکن شهرستان کوار براساس وظایف مندرج در ماده 7 اساسنامه قانونی بنیادمسکن انقلاب اسلامی (مصوب آذرماه سال 1366مجلس شورای اسلامی) تا پایان سال 1400نسبت به تهیه طرح هادی تمام روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت شهرستان و بازنگری طرح هادی روستاهای باغان، دولت آباد، مظفری و ولیعصراقدام نمودهاست. همچنین نقشه برداری 16 روستا جهت بازنگری طرح هادی روستایی با اعتبارمبلغ  1550 میلیون ریال در دستور کار این بنیاد قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کوار افزود: اجرای طرح هادی (بهسازی) : بنیاد مسکن بمنظور اجرای طرح هادی و اصلاح شبکه معابر موجود در محدوده بافت روستا سالانه اقدام به جذب اعتبارات جهت انجام بهسازی روستاها می نماید که بر این اساس در سال1400عملیات بهسازی و اجرای طرح هادی روستاهای شهرستان با اعتباری بالغ بر 1486میلیون ریال به شرح ذیل در حال انجام و یا به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان عملکرد واحد صدور اسناد مالکیت روستائی شهرستان کوار گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت انگیزه و رسمیت بخشیدن به مالکیت روستائیان و تشویق به جذب سرمایه در روستاها و بهره‌گیری از مزایای سند بعنوان وثیقه جهت اخذ تسهیلات بانکی و سایر مزایا با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به سنددار نمودن املاک روستائی می‌نماید. در راستای این هدف شگرف بنیاد مسکن طی سالهای گذشته نسبت به انجام نقشه برداری و پرونده سازی در سطح روستاهای این شهرستان اقدام نموده بطوریکه بیش از 231 جلد سند در سال 1400باهمکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان صادر و در اختیار مردم قرار گرفته است كه اين رقم از ابتدای برنامه در سطح شهرستان به 8503جلد سند می‌رسد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=6712

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.