30

راهکارهای مصرف بهینه گاز طبیعی

  • کد خبر : 12670
  • 18 آبان 1401 - 18:02
راهکارهای مصرف بهینه گاز طبیعی
استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پردههای ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (١٨تا ٢١درجه) و پوشش مناسب موتورخانهها و تعمیرات الزم در آنها را به عنوان بخشی از راههای مصرف بهینه گاز توصیه می شود.

البته راهکارهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد. از دو جداره و عایق کردن در و پنجره ها گرفته تا نصب پرده های ضخیم و قطور و … که برخی از آن ها نیازمند تغییرات ساختاری و اساسی در ساختمان و فضای زندگی شماست و وقتی این راه ها را می شنوید، این تغییرات برایتان مشکل و گاه ناممکن به نظر می رسد.

اما برای کوتاه زمان و کمک به کاهش مصرف راه های فوری و ساده تری هم هست که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

کمی بیشتر لباس بپوشید

بهتر است صرفه جویی را از ساده ترین راه ها شروع کنید. با کم کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم می توانید در مصرف گاز صرفه جویی قابل توجهی کنید؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می توانید هزینه هایی را که صرف گرمایش منزل می شود تا پنج درصد کاهش دهید.

دو جداره کردن پنجره ها

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ١٠ برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد . برای کاستن از مشکالت ناشی از پنجرهها، میتوان از راههای مختلف یک الیه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش مییابد.

برای ایجاد این الیه هوا راههای مختلفی وجود دارد. برای دو جداره کردن پنجره یک جداره موجود میتوان یک الیه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آنها را کامالً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کامالً بگیرد.

عایق های ویژه پنجره

این عایق ها را که به شکل برچسبهای شفاف ساخته میشوند به راحتی میتوان بر روی شیشه پنجرهها چسباند و بخشی از خواص پنجرههای دو جداره را در آنها به وجود آورد. این برچسبها باعث میشوند ورود گرما در تابستان تا ٨٠ %کاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصوالت (E-Low (قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ٣٠ %کاهش دهند.

راه دیگر برای باال بردن کارآیی پنجرههای موجود، نصب ورقههای پالستیکی شفاف بر روی پنجرهها است. این ورقههای شفاف را میتوان توسط چسبهای دوطرفه طوری به شیشه چسباند که چند میلیمتر با آن فاصله داشته باشند.

کار ساده تری که میتوان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است بر روی پنجرهها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند. با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد میشود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه جویی میشود.

پرده ها

نصب پرده های کاملا چیندار که پنجره را کاملا بپوشاند میتواند جلوی اتالف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پردهها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را میگیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی میکنند بویژه اگر آستر براق داشته باشند.

به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است. پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند. برای این کار میتوان فاصله ریل پرده تا دیوار را با چیزی مانند تخته پرکرد یا گیرهها را طوری به پرده زد که خود پرده تا دیوار تا ادامه پیدا کند. همچنین میتوان پایین پرده را با وسیله ای بر روی دیوار ثابت کرد.

اجاق گاز

یکی از بزرگترین دلیل اتالف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله های کوچک، از مهمترین اشتباهاتی است که برخی خانم های خانه دار مرتکب میشوند و باعث هدر رفتن ٤٠ درصد سوخت اضافی میشوند. در ضمن، حواستان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

حمام

در حمام به جای باز گذاشتن یکسره دوش آب، مقداری آب گرم در وان بریزید و پس از شستشوی کامل ، فقط برای آبکشی نهایی از دوش استفاده کنید.

در ها

یکی از راههای صرفهجویی سوخت در فصل زمستان، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاقهاست. اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، باید در طول زمستان در آن را ببندید تا از ورود سرما به داخل خانهتان جلوگیری کنید.

اتاق خواب

برای این که ١٠ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کنید، میتوانید از اتاق خوابتان شروع نمایید. در زمستان هوای اتاق را آنقدر گرم نکنید که مجبور به باز گذاشتن پنجرهها شوید. پنجرهها و کانال کولر را خوب عایقبندی کنید. در زمستان تختتان را از پنجره دور نگه دارید تا زیادی سردتان نشود و مجبور به زیاد کردن رادیاتورها نشوید. از قرار دادن بخاری بزرگ در اتاق کوچک یا بخاری کوچک در اتاق بزرگ هم پرهیز کنید که این کار هم انرژی زیادی را هدر میدهد.

دودکش

وجود هرگونه ترک در دودکش میتواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد. پس دودکشهایتان را سالی یک بار بررسی کنید و اگر دیدید که شکسته اند یا ترک خوردهاند، از یک تعمیرکار بخواهید که آنها را برایتان تعویض کند.

اتاق زیر شیروانی یا خرپشته

اکثر خانه ها یک اتاق کوچک به نام خرپشته در پاگرد آخرین طبقه شان دارند که از آنجا میتوانند به پشت بام دسترسی داشته باشند. وجود هرگونه منفذی مثل پنجره شکسته یا دیوار ترکخورده در این محوطه میتواند اسباب اتالف انرژی گرمایشی در زمستان و انرژی سرمایشی در تابستان را فراهم آورد.

آبگرمکن

برای صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکنتان را روی ٦٠ درجه سانتیگراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ٧٥ درجه سانتیگراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر میدهید. آبگرمکن های قدیمی و آنهایی که برچسب مصرف انرژیشان در رده C یا پایینتر است، سوخت زیادی را هدر میدهند.

رادیاتور

برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله های آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید و هرچند وقت یک بار به شوفاژخانه سر بزنید تا از نبود هرگونه ترکیدگی یا شکاف در لوله ها مطمئن شوید. درجه رادیاتور مرکزی را هم خیلی زیاد نکنید و آن را بنابر
سرما یا گرمای هوا تنظیم نمایید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی

وقتی قصد خرید بخاری یا کولر را برای منزلتان دارید، حتما به بزرگی خانهتان توجه داشته باشید. بزرگ و پرقدرت بودن یک وسیله همیشه نشانه برتر بودن آن نیست. پس اولین راه صرفه جویی در مصرف انرژی، خریدن وسایل گرمایشی و سرمایشی، متناسب با اندازه منزل و اتاقهاست.

شومینه

سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن درب شومینه بسیار کمک کننده است. این کار اثردودکشی شومینه را شدیداً مهار میکند.

کانال کولر

خروجی کانال های کولر خروجی کانال های کولر را از داخل با پوششهای به حدکافی ضخیم بپوشانید.

شیرهای ترموستاتیک

در صورت استفاده از شوفاژ استفاده از شیرهای ترموستاتیک استفاده کنید.

آشپزی

در آشپزی سعی کنید که ظروف بزرگ را روی شعله های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله های کوچک بگذارید.

آب جوش

وقتی آب جوش می آید برای ادامه جوش آن می توان شعله را تا حد زیادی کم کرد. زیرا بالا بودن شعله کمکی به ادامه ی روند آشپزی یا پخت نمیکند

درز گیر

درز همه پنجره ها را با درزگیر بپوشانید. البته توجه داشته باشید، در صورتی که از بخاری گازی استفاده می کنید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می کند و دودکش دو جداره ندارد، باید حتماً قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=12670

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.