18

کتابخوانی یک مهارت است/ گفتگو با موسس کتابفروشی روشنا

  • کد خبر : 12937
  • 25 آبان 1401 - 20:27
کتابخوانی یک مهارت است/ گفتگو با موسس کتابفروشی روشنا
محمد امین مهدوی گفت: نکته ای که خیلی از ماها رعایت نمیکنیم و باعث میشود از کتاب زده شویم این است که خیال میکنیم کتابخوانی یک امر تفریحی می باشد درواقع شما باید مهارت داشته باشید تا کتابخوان شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با اهالی کتاب شهرستان کوار گفتگوی کوتاهی را داشته ایم. محمدامین مهدوی جوان 33 ساله کتابخوان و موسس کتابفروشی روشنا از کوار در گفت‌وگو با خبرنگار بهار کوار از تجربیات خود در مطالعه کتاب می گوید.

چطور شد کتابخوان شدید؟

این موضوع لطف خدای سبحان بود که بنده را با دریایی از معرفت و عقلانیت، معارف آشنا کرد. حضورذهن ندارم که چطور شروع شد اما با کتاب های شهدایی همچون کتاب شهید ابراهیمی، یازهرا، ملاقات در ملوک و… شروع شد. و بعد از آن با خواندن کتاب انسان ۲۵۰ ساله به مطالعه کردن بیشتر علاقمند شدم قبل از این در دوران دبیرستان و دانشگاه اهل کتاب خواندن نبودم.

چه سبک کتاب هایی را معمولا مطالعه می کنید؟

رمان های تاثیر گذار-کتاب های معارفی-مبانی انقلاب اسلامی

در هفته چقدر وقتتان را به کتاب خوانی اختصاص می دهید؟

قبلا روزانه ۶ یا ۷ ساعت مطالعه داشتم اما الان بخاطر مشغله کاری کمتر شده اما هر روز مطالعه میکنم

آخرین کتابی که خواندید چه زمانی و چه بود؟

آخرین کتابی که تموم کردم، کتاب دختر جمعه ها بود که شما رو ارجاع میده به یک آیه قرآن و شما باید یک آیه مخصوص را در قرآن جستجو کنید…کتاب تولد در توکیو در حال مطالعه هستم

یک کتابی که بخواهید به مردم معرفی کنید که بخوانند کدام است؟

کتابها نسبت به قشر و سنین و جنسیت ها متفاوت هست اما کتاب انسان ۲۵۰ ساله رو معرفی میکنم. این کتاب با توجه به سلیقه من کتاب بسیار خوبی هست. این کتاب چکیده ای از سخنان مقام معظم رهبری هست که به نظر من بهترین کتاب می باشد ما ائمه رو خوب نمیشناختیم اما این کتاب ائمه را همانطور که هستند معرفی کرده است. چونکه اساس و اصل یک شیعه شناخت است.

فکر می کنید چرا مردم این روزها از کتاب دور شده اند؟

دلایل متفاوتی دارد که یکی از آنها گستره فضای مجازی است که فکر کردن و عقلانیت به خرج دادن را از مردم گرفته است. دوم این است که خود مردم باید مسئولیت پذیر باشند و دنبال کتاب بروند که متاسفانه این امر اتفاق نمیفتد دلیل سوم این است که نمی دانند کتاب خواندن چقدر لذت بخش است و چقدر علم افزایی دارد و دلیل چهارم این است که باز هم نمی دانند اگر یک کتاب را بخوانند با یک دریای بی کران آشنا میشوند و وارد یک فضای بسیار متفاوت خواهند شدو دلیل پنجم و آخر هم این است، ما که مسئول هستیم به عنوان مسئول در حوزه کتاب خوب عمل نکرده ایم.

فکر می کنید چه باید کرد تا این علاقه به کتاب در مردم هم بوجود بیاید؟

کارهای زیادی میشود انجام داد اول اینکه ویترین کتاب را بیشتر کنیم تا کتاب بیشتر در دسترس باشد. دوم اینکه بوسیله رسانه و هنر کتاب هارو به مردم معرفی کنیم سوم اینکه نخبگان جامعه تاثیر زیادی در این حوزه دارند پس میتوانند با کتاب خواندن الگو باشند

تاثیرگذارترین کتابی که خواندید چه بوده؟ چرا؟

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن تاثیر گذارترین بوده بدلیل اینکه نگاه من را نسبت به اسلام عوض کرد و وارد یک فضای بسیار بسیار متفاوت و نو کرد مثل یک مار که پوست اندازی میکند من انگار دین قبلیم کنار گذاشته شد و یک دین نو و مناسب با جامعه در من به وجود آمد.

ایده شما برای توسعه کتابخوانی چیست؟

یکی از ایده های من این است هر کسی که به نوعی برای برطرف کردن جهل جامعه مسئولیت دارد باید تلاش کند. استفاده از هنر و رسانه و تبلیغات خوب برای ترویج کتابخوانی، معرفی خوب، ویترین خوب و… همه اینها به نوعی ایده برای توسعه کتابخوانی هستند.

آیا روش خاصی برای کتابخوانی داشتید؟

نکته ای که خیلی از ماها رعایت نمیکنیم و باعث میشود از کتاب زده شویم این است که خیال میکنیم کتابخوانی یک امر تفریحی می باشد درواقع شما باید مهارت داشته باشید تا کتابخوان شوید. اینکه چه زمانی کتاب بخوانید با چه کتابی شروع کنید طرز نشستن، هنگام مطالعه و چگونه خواندن مهم است. من یکی از کارهایی که انجام میدهم همیشه نکات را یادداشت برداری میکنم. و سعی میکنم یک وقت اختصاصی صرفا برای کتابخوانی بگذارم. نظم در مطالعه بسیار مهم است. با خود قرار بگذارید که روزی نیم ساعت،یک ساعت و..کتاب بخوانید که باعث میشود شما هفته ای یک کتاب یا دوکتاب را راحت مطالعه نمایید.

هدف شما از راه اندازی کتابفروشی روشنا چه بود؟

یک هدف بسیار متعالی رو به همراه داشته است همان هدفی که سیدالشهدا قیام کرد برای اینکه جهل هارا از میان بردارد. هدف ما هم از روشنا این بود که فضای جهل و آلوده را از بین ببریم و در مقابل آن روشنایی ها حاکم شود. هدف ما این بود که بتوانیم بهترین معارف و عقلانیت را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

چرا روشنا ؟؟

ما یک مجموعه ای داشتیم قبلا ذیل گروه جهادی امام خامنه ای که یک زیر مجموعه ای داشت به نام روشنا،از آن موقع تصمیم گرفتم که اسم این مجموعه را روشنا بگذارم، چون کتاب یک جورایی روشنایی بخش دلها میتونه باشه برای همین اسمش رو روشنا گذاشتم و از این انتخابم لذت میبرم.

چندسال هست که کتابفروشی روشنا راه اندازی شده است و بیشتر مخاطبین شما از چه قشری هستند؟

حدود ۶ سال هست که شعبه اول تاسیس شده (شهر اکبراباد)،اما شعبه دوم در کوار حدودا یک سال و شش ماهی هست که فعالیتش رو شروع کرده است. مخاطبین ما مختلفند اما در شعبه کوار نوجوانان خیلی بیشتر هستند در اکبراباد جوان ها مخصوصا خانم ها و گاها آقایون هستند.

تا حالا شده از کارتان ناامید شوید؟

بله، مخصوصا اوایل کار-بدلیل سختی کار و کم بودن کتابخوان ها باعث ناامیدی من میشد اما این ناامیدی هرگز باعث نمیشد که من دست از کار بکشم و البته روزهایی که ناامید بودم در مقابل روزهای امید بسیار کم بود در حدی که اصلا به چشم نمیاد.

چه برنامه های فرهنگی در این مجموعه برنامه ریزی شده؟

رونمایی از کتاب،جشن های کتاب،تخفیف کتاب،خوانش های کتاب، دورهمی های کتاب و…

یکی از بهترین کتاب هایی که اکنون در روشنا موجود هست و شما به مخاطبین ما پیشنهاد میکنید چیست؟

۱.کتاب رسول مولتان که سردار فرهنگی شهید محمدعلی رحیمی کسی که برای خدمت و کار فرهنگی و صدور انقلاب روز و شب نمیشناخت و هرروز کار میکرد. ۲.تن تن و سندباد برای نوجوانان ۳.انسان ۲۵۰ ساله برای بزرگسالان ۴.کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم ۵.کتاب انتظار عالمانه عامیانه عارفانه ۶.کتاب آن مرد با باران می آید برای نوجوانان

آیا تخفیفی برای خرید کتاب هایتان در هفته کتابخوانی درنظر گرفته اید؟

بله با همکاری فرهنگی شورا وشهرداری کوار و اکبراباد ۲۵ ٪تخفیف لحاظ شده که مورد استقبال قرار گرفته است

پیشنهاد شما به بهار کوار برای انجام فعالیت درحوزه کتاب در فضای مجازی چیست؟

این که حتما ترویج و معرفی کتاب را به عنوان یک تکلیف و یک مسئولیت برای خودتان در نظر بگیرید. هر کسی که یک تریبونی دارد و فضایی برای معرفی کردن دارد، باید برای ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کنند. برای مثال هفتگی بهارکوار یک کتاب معرفی کند کتاب های معروف و تاثیر گذار. یا برای مثال کتاب را دسترس مردم قرار بدهد با لینک یا هر روش دیگری که در اختیار دارند که ما به هرنحوی که باشد، باشما میتوانیم همکاری کنیم.

خبرنگار: زهرا لطفی

کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان دانش و معرفت یلدا بهمنیان

گفت‌وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت اول) زهرا رحیمی

گفت وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت دوم) یعقوب دیبدار

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=12937

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.