31

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

  • کد خبر : 9887
  • 30 تیر 1401 - 16:35
۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود
جاده ورودی و خروجی شهر اکبرآباد در محور شیراز-جهرم در استان فارس این روزها به یکی از محورهای حادثه خیز تبدیل شده و وعده ۱۱ ساله متولیان برای ساماندهی جاده نیز تاکنون بی اثر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار ، جاده ورودی و خروجی شهر اکبرآباد در محور شیراز -جهرم در استان فارس به دلیل نداشتن ایمنی لازم و کافی با به جای گذاشتن فوتی‌ها پرتعداد، این روزها باعث گلایه مندی مردم این شهر در استان فارس شده است.

اصلاح نقاط حادثه خیز و احداث میدان در ورودی و خروجی این شهر یک‌مطالبه مردمی ۱۱ ساله است که با توجه به جدیت این موضوع تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

طی تماس‌های مکرر شهروندان اکبر آبادی در یک هفته گذشته با خبرنگاربهارکوار دامنه مطالبات مردمی در این منطقه از استان فارس بالا گرفته است و مردم این شهر با تجمعات مختلفی برای حل مشکلات جاده‌ای خود مطالباتشان را بیان می‌کنند.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

قرار گرفتن مسیرهای مختلف ارتباطی و کریدورهای مهم جنوب به شمال و از شرق به غرب از جغرافیای شهرستان کوار ضرورت رسیدگی به معضلات جاده‌ای در این شهرستان را دو چندان می‌کند.

توجه به ظرفیت‌های بی شمار در حوزه باغات، کشاورزی و صنعت در این شهرستان که تا شیراز فاصله چندانی ندارد، بر سامان بخشی محورهای مواصلاتی این شهرستان می‌افزاید.

قرار گیری شهرستان کوار در مسیر شیراز- جهرم نشان می‌دهد که محورهای مواصلاتی این شهرستان عمدتاً از ترافیک سنگینی برخوردار و روزانه مسافران و خودروهای سبک و سنگین زیادی از محورهای یاد شده در حال تردد هستند.

همین مؤلفه‌ها کافیست که شهر اکبر آباد به عنوان یکی از محورهای پر تردد در شهرستان کوار به سمت دیگر شهرستانهای جنوب شرقی فارس بهتر شناخته شود.

جاده اکبر آباد به کوار با وجود نقاط حادثه خیز و خطرناکی دارد، سالانه تلفات جاده‌ای و از کار افتادگی افرادی زیادی را به دنبال داشته و دارد.

به رغم پیگیری‌های ۱۱ ساله مردم اکبر آباد و نمایندگان آنان در شوراهای شهر هنوز اقدام مثبتی برای آن انجام نشده و همه روزه تصادفات منجر به جرح و فوت در آن دیده می‌شود.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

طبق گفته‌های مردمی، ورودی و خروجی شهر اکبر آباد با وجود مشکلات فنی که به کمربندی این شهر متصل است، نیازمند احداث دو میدان است تا بیش از این، حوادث تلخ جاده‌ای مردم را عزادار نکند.

طبق اظهارات مردم اکبر آباد، آخرین فوتی‌های جاده موسوم به مرگ در اکبر آباد، از اهالی بخش طسوج و قلعه میرزای شهرستان کوار و از کارکنان کارخانه فولاد بود که در مسیر برگشت از کارخانه به سمت منزل بر اثر حادثه رانندگی در محور یاد شده جان باخت.

مردم اکبر آباد پس از وقوع حوادث متعدد جاده‌ای در ۲۵ تیر ماه امسال با حضور در محل حفاری خط لوله انتقال آب مطالبات خود را بیان کردند.

اجرایی شدن هرچه سریع‌تر احداث ورودی و خروجی‌های اکبرآباد تا قبل از انتقال خط لوله آب ذوب‌آهن، انتقال خط لوله آب ذوب‌آهن از بین دو لاین کمربندی اکبرآباد (البته بعد از احداث کامل ورودی و خروجی و اجرایی شدن تعهدات خود ذوب‌آهن در حق اکبرآباد) که بعداً زمینهای توسعهٔ شهری اکبرآباد با مشکل حریم مواجه نشود، از مطالبات جدی مردم اکبر آباد در تجمعات خود برای سامان بخشی محور ارتباطی این شهر به سایر نقاط شهرستان و استان بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اکبر آباد در همین رابطه در گفتگو با خبرنگارما گفت: مشکل و گلایه مردم اکبر آباد احداث اصل کمربندی نیست زیرا مردم هنگام احداث کمربندی با روحیه همکاری و اعتماد بالایی که به مسئولین داشتند مخالفت و اعتراض خاصی نکردند.

حجت الاسلام محمد رضا قنبری اظهار کرد: گلایه‌های مردم اکبر آباد از زمانی شروع شد که مردم چشم باز کردند و دیدند ارمغان کمربندی چیزی جز یک ورودی و خروجیِ غیر ایمن، غیر استاندارد با یک دسترسی سخت که مدام کشته و تلفات می‌گیرد عایدشان نشده است.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

وی افزود: قانون احداث کمربندی این است؟ بزرگراه را ببینند و مردم و جان مردم و زندگی آنها دیده نشود؟

ذوب آهن کوار ترافیک منطقه را زیاد کرده است

رئیس شورای شهر اکبر آباد کوار بیان داشت: این را اضافه کنید به حجم سنگینِ ترافیکی که شرکت خصوصی و جدید التاسیس ذوب آهن کوار واقع در حدود چهار کیلومتری شهر اکبرآباد ایجاد کرده است که روزانه تعداد بالایی از کارگران ذوب آهن در سه شیفت و ماشین‌های کشنده و حامل تولیدات ذوب آهن مجبورند از شهر اکبرآباد عبور کنند.

حجت الاسلام قنبری با تاکید بر اینکه تنها جاده اصلی شهرستان کوار و مسیر دسترسی به مرکز شهرستان و همچنین مسیر دسترسی عسلویه و جم از اکبرآباد عبور می‌کند، تصریح کرد: همه این ها باعث شده است تا ورودی و خروجی و جاده باریک و تاریکِ منتهی به شهر اکبرآباد تبدیل به قتلگاه محور شیراز، جهرم و قتل گاه شهرستان کوار شود.

او متذکر شد: مردم، چه گناهی کرده اند که هر روز باید منتظر خبر مرگ یا تصادف عزیزانشان باشند؟ آیا جان و امنیت کارگران جوان ذوب آهن، اهمیت ندارد؟

عضو شورای شهر اکبر آباد کوار با اشاره به وقوع تصادفات متعدد، یادآور شد: اکثر فوتی‌ها جوان‌ها و بسیاری از آنها کارگران و نیروهای شرکت ذوب آهن پاسارگاد کوار هستند که ناچارند از این مسیر غیر ایمن عبور کنند.

او گفت: حدود یازده سال هست مسئولین قول حل مشکل ورودی و خروجی شهر اکبرآباد را داده اند، از وزیر گرفته تا معاون وزیر و استاندار وقت اما متأسفانه رفته اند و ابدأ قولشان عملیاتی نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

قول وزیر به کجا رسید؟

حجت الاسلام قنبری در ادامه به جواب نامه وزیر وقت در پاسخ به مطالبه مردم اکبر گریزی زد و گفت: آقای آخوندی وزیر وقت در جواب نامه مردم دستور دادند از بودجه محور شیراز، جهرم مشکل ورودی و خروجی برطرف بشود و مردم با این دستور مکتوب خوشحال شدند اما آیا اقدامی صورت پذیرفت؟ هرگز! و خیلی زود این خوشحالی با شنیدن خبر مرگ جوان‌های بعدی مبدل به گلایه بیشتر شد.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

او ادامه داد: استاندارِ وقت حدود سال ٩٠ تشریف آوردند اکبرآباد و در جمع مردم قول حل مشکل را دادند و مردم را آرام کردند و رفتند اما دیگر خبری نشد.

قنبری اضافه کرد: در سفر آیت الله رئیسی به استان فارس، دکتر فاطمی امین به عنوان نماینده رئیس جمهور بدون برنامه قبلی وقتی اعتراض مردم امیدوار به دولت رئیسی و گلایه مند از بدقولی‌ها بر سر راه خود دید از ماشین پیاده شد و حرف مردم را شنید و قول پیگیری دادند.

رئیس شورای شهر اکبر آباد بیان کرد: معاونین وزیر و نمایندگان مجلس و رئیس کمیسیون عمران مجلس، مدیر عامل شرکت توسعه و زیرساخت در گذشته و حال قول پیگیری و حل مشکل را داده اند.

مردم چه گناهی کرده اند که ۱۱ سال باید وعده بشنوند؟

حجت الاسلام قنبری با انتقاد شدید از وضعیت موجود ابراز کرد: گِرهی که با دست باز می می‌شود را باید با دست باز کرد.

وی عنوان کرد: تجمع مردم، به دلیل نشنیدن مطالبه به حقِّ یازده، دوازده ساله مردم و قول دادن و عمل نکردن مسئولین و به خاطر برخی کارشکنی‌ها و تنگ نظری هاست.

این عضو شورای شهر اکبر آباد با ذکر این نکته که دلسوزان بیایند حرف مردم را بشنوند؟ تاکید کرد: مگر مردم مطالبه ناحق و غیر معقولی دارند؟ درخواست ایمن سازی جاده زیاده خواهی نیست.

حجت الاسلام قنبری گفت: در مقابل گلایه مردم انقلابی و ولایت مدار شهر اکبرآباد صرفاً قول شفاهی بی فایده است، مردم به جای قول و وعده اقدام جدی و عملیاتی می‌خواهند.

وی ضمن قدردانی از استاندار و معاون امنیتی سیاسی وی یادآور شد: توسط دکتر ایمانیه و آقای محبی پور اخیراً قول مساعد داده شده که حتماً احداث میدان در ورودی و خروجی و احداث بلوار شهر اکبرآباد را انجام می‌شود، این اتفاق خوبی است اما چون مردم ۱۱ سال است که از مسئولین گذشته بدقولی شنیده اند، قانع نمی‌شوند و می‌گویند این قول مکتوب و طبق سفارش رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور برای پروژه‌های که به مردم اکبرآباد قول می‌دهند زمان اتمام کار تعیین کنند.

در همین رهگذر نماینده مردم شهرستانهای سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ورودی و خروجی شهر اکبر جزو اولین مطالبات مردم این شهر بوده که در تیر ماه سال ۹۹ مجوزی از سوی مهندس خادمی معاون توسعه زیر ساخت وزارت راه مبنی بر اینکه این ورودی و خروجی مجدداً نیازمند بررسی و اصلاحات است، اخذ شده است.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

وی افزود: پیرو دستور معاونت توسعه زیر ساختهای وزارت راه، اداره کل راه و شهرسازی استان متولی این کار شد.

عبدالعلی رحیمی مظفری با تاکید بر اینکه برای این طرح از سوی مشاور این پروژه دوباره طرح پیشنهادی ارائه شد، یادآور شد: در هر دو باری که طرح پیشنهادی از سوی مشاور پروژه ارائه شده، مورد تأیید شورای شهر اکبر آباد قرار نگرفته است، زیرا شوراها اصرار بر احداث میدان کاملاً مدور هستند که با مخالفت اداره کل راه و شهرسازی روبرو شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با ذکر این موضوع که رایزنی‌های بسیار زیادی با راه و شهرسازی و راهداری استان در این رابطه انجام شده، عنوان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر نهایتاً شورای ترافیک استان فارس احداث میدان در محور یاد شده را تنها برای یک طرف مسیر، میدان با شرایط و طراحی خاص مورد تأیید قرار داده که در برنامه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس قرار گرفته و عملیات آن شروع شده است.

وی یکی از دلایلی که این موضوع با تأخیر مواجه شده را تأیید نکردن فلکه دوم توسط شورای ترافیک استان اعلام کرد و گفت: شورای ترافیک استان فارس اعتقاد داشت که اگر این طرح بصورت فلکه انجام شود، خطرات آن نسبت به شرایط فعلی بیشتر است و به همین منظور با اعزام مجدد مشاور به این شهرستان ساماندهی میدان ورودی اکبر آباد مجدداً مورد بررسی قرار گرفته است.

رحیمی مظفری اعلام کرد: شورای ترافیک استان فارس قسمت دوم احداث میدان در این محور را هنوز تأیید نکرده و به همین دلیل اداره راه و شهرسازی که بنا داشت برای هر دو ورودی و خروجی اکبر آباد یک پیمانکار بگیرد به دلیل تأیید نشدن قسمت دوم این ورودی و خروجی نتوانسته پیمانکار اخذ کند.

فعلاً یک طرف پروژه انجام می‌شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و اعتراضات مردمی قرار شده است که فعلاً یک طرف این پروژه انجام و قسمت دوم نیز توسط شورای ترافیک مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانند یک طرحی ایمن ارائه دهند.

او افزود: چون‌بحث امنیت مسیر مد نظر است و این مسیر بصورت بزرگراهی تعریف شده، باید یکسری استانداردهایی در نظر گرفته شود تا شورای ترافیک استان در این رابطه نظر قطعی را بدهد.

رحیمی مظفری تاکید کرد: تنها طرحی که مورد تأیید استان باشد، راه و شهرسازی شهرستان کوار می‌تواند اجرا کند در غیر اینصورت این طرح اگر توسط راه و شهرسازی این اجرا شود طبیعتاً مسئولیت آن به‌گردن خودشان است.

۱۱ سال وعده برای ایمن سازی یک جاده/ محور «اکبرآباد» ایمن شود

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه نظر مشاور باید طوری باشه که مورد پذیرش شورای ترافیک استان باشد، ابراز کرد: یکسری مطالباتی در خصوص تعریض جاده‌ها دراین محور بوده که در برنامه قرار گرفته و برخی از آنها هم نیازمند اخذ مجوزهای کلان و برخی هم نیازمند مجوزهای استانی است که در حال انجام و مابقی در مرحله اخذ مجوز است که معمولاً زمان بر است.

به گفته وی؛ آن چیزی که پیشنهاد ماست این است که موضوع ورودی و خروجی و تعریض جاده‌ها وظیفه وزارت راه است که باید این کارها را انجام بدهد و به همین جهت ما نمی‌توانیم مسائل مختلف شهرستان را به هم گره بزنیم.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار بر لزوم مطالبه گری منطقی در فضایی آرام تاکید کرد و گفت: تقاضایی که همیشه داشته ایم این بوده که این مسائل ومشکلات در فضایی آرام و بدون فضا سازی رسانه‌ای انجام شود چون به هر صورت باید کاری که انجام می‌شود، بصورت کارشناسی و دقیق باشد تا در آینده مجدداً مجبور به تغییر وضعیت نشویم.

رحیمی مظفری خاطرنشان ساخت: امیدواریم آن اقداماتی که قرار است توسط شورای ترافیک انجام شود هر چه زودتر تسریع شود تا مردم بتوانند از شرایط مساعد جاده‌ای بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر نقاط حادثه خیر شهرستانهای حوزه‌های انتخابیه خود گریزی زد و بیان داشت: جاده شیراز -جهرم، شیراز- عسلویه، فرمشکان- کوار – اکبر آباد، بیدزرد تا مظفری نقاط حادثه خیز بسیاری دارد که کشته‌های زیادی هم داشته است به همین جهت پیگیری‌های زیادی کرده ایم که نتیجه همه رایزنی‌ها منتج به مطالعات طرح‌های یاد شده و یا عملیات اجرایی آن برای امسال و سال آینده انجام می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از نقاط حادثه خیز یاد شده عملیات اجرایی آغاز و برخی دیگر نیز مطالعات تکمیلی آن مورد بررسی قرار گرفته تا به یاری خداوند در سال آینده در دستور کار قرار بگیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اینکه همه حوادث را به نقاط حادثه خیز گره بزنیم، شایسته نیست زیرا برخی از حوادث پیش آمده منتسب به ورودی و خروجی کمربندی اکبر آباد و مشکلات حوزه راه‌ها نیست با این حال ما منکر حوزه راه‌ها نیستیم و معتقدیم که باید مشکلات آن اصلاح شود اما خیلی از این حوادث بر اثر بی احتیاطی و یا بر اثر سرعت بالا و یا علل دیگر اتفاق افتاده که حتماً به این موضوع ارتباطی نداشته است در صورتیکه برخی از حوادث نیز به این مشکلات ربط دارد، اما امیدواریم بتوانیم همه نقاط حادثه خیز نه تنها در شهرستان کوار بلکه در شهرستانهای سروستان و خرامه را هم به یک نتیجه مطلوب در یک فضای آرام برسانیم.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=9887

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.