35

بازخوانی حرکت انقلابی مردم کوار در 17 بهمن 57؛ روزی که مردم شعار می دادند «ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم»

  • کد خبر : 4640
  • 17 بهمن 1400 - 9:32
بازخوانی حرکت انقلابی مردم کوار در 17 بهمن 57؛ روزی که مردم شعار می دادند «ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم»
مردم کوار با رسیدن به شیراز به سمت چهارراه مشیر حرکت می کردند و شعار می دادند "ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم".

به گزارش بهار کوار، در تاریخ انقلاب روزهایی است که با حماسه و پایمردی مردمان ایران زمین جاودانه شده است، روزهایی که مردم شجاع دیارمان علیه رژیم دیکتاتور پهلوی قیام کرده و توانستند خاندان سلطنت را به زیر کشند.

روزهایی که مردم با اتحاد خود سد های محکم را شکستند، روزهایی که هر موقع به تاریخ نگاهی می اندازی سراسر عشق و غرور می شوی از مردمان دیارت.

حماسه مردم کوار در روز “سه شنبه 17 بهمن 57” در حمایت از انقلاب و امام، یکی از برگ های زرین تاریخ کوار است.

17 بهمن 57 روزی بود که مردم انقلابی و شهیدپرور کوار با حرکتی انقلابی بخشی از دِین خود به انقلاب را ادا کردند.

مردم مبارز کوار در سال 57 و همزمان با اوج گیری مبارزات، راهپیمایی های علنی خود علیه رژیم ستم شاهی را در شهر کوار آغاز کردند و تا 22 بهمن همان سال هر روز به دلایل مختلف در راهپیمایی های شهر کوار و شیراز شرکت می کردند.

هر چند در این روزها رفت و آمدها و جلسات شبانه مردم به صورت دقیق کنترل می شد اما این اقدام ها تاثیری بر روند مبارزات مردم کوار نداشت و مردم کوار توفنده تر از گذشته به مخالفت ها و راهپیمایی های خود علیه رژیم ستم شاهی ادامه می دادند.

در همین راستا مردم همیشه در صحنه کوار تصمیم گرفتند تا در حرکتی هماهنگ و انقلابی روز سه شنبه 17 بهمن در مخالفت با رژیم ستم شاهی در شهر شیراز حضور پیدا کنند. در صبح این روز، مردم از نقاط مختلف بخش کوار با هرگونه وسیله نقلیه از کامیون گرفته تا وانت نیسان، خود را به شهر کوار رساندند و به صورت دست جمعی راهی شیراز شدند.

مردم کوار با رسیدن به شیراز از فلکه مصدق (میدان تره بار قدیم) به سمت چهارراه مشیر حرکت خود را آغاز کردند و با خودروهای خود و در حالی که اسلحه، چوب دستی و چماق در دست داشتند در خیابان ها حرکت می کردند و شعار می دادند “ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم”.

مردم شیراز در ابتدا تصور نمودند که این جمعیت از حامیان رژیم ستم شاهی هستند ولی با شنیدن شعارهای انقلابی مردم کوار، از آنها استقبال کردند.

این حرکت انقلابی و شعار مردم کوار در سطح استان و به نام کوار ثبت شد تا برگ زرین دیگری بر افتخارات مردم ولایت مدار کوار افزوده شود.

17 بهمن 57 در تاریخ کوار از آن روزهایی بود که گرد فراموشی برآن نشسته بود و چند سالی است که به همت مردم و مسئولین شهرستان جانی دوباره گرفته است.

خاطره‌ای از آقای احمد چراغی در خصوص روز کوار 17 بهمن

«بلبلی برگ گلی منقار داشت »           رو بــه ســوی کعبـــه او انگـــار داشــت
گفتمش بلبل کجـا آورده ای                   گفت این گل را کوار بسیار داشت

در 17 بهمن 1357 مردم کوار به صورت خودجوش برای حمایت و  پشتیبانی از نهضت امام خمینی (ره) در حالیکه چوب، چماق و اسلحه در دست داشتند با هر وسیله نقلیه ای که امکان پذیر بود به سمت شیراز حرکت کرده و در میدان ولی عصر شیراز تجمع و به صورت دسته جمعی قصد رفتن به حرم مطهر شاه چراغ (ع) کردیم.

در آن هنگام  متوجه شدیم که مغازه داران شروع به بستن درب مغازه ها و ترک محل کار کردند. علت را جویا شدیم گفتند که در شهر شایعه شده است که چماقداران روستاها آمده اند از دولت حمایت کنند. ما شروع  به سردادن شعارهای ” مامردم کواریم، از بختیار بیزاریم” و ” کواریها بیدارند، از بختیار بیزارند” کردیم و به طرف حرم مطهر شاه چراغ(ع) به راه افتادیم.

کم کم جو آرام و شرایط به نفع ما شد و مردم کوچه و خیابان نیز به ما پیوستند و همصدا بر علیه رژیم پهلوی شعار می دادیم. در طول مسیر مردم با گل و شیرینی و شربت از ما پذیرایی می کردند. هنگاهی که ما وارد صحن مطهر شاه چراغ (ع) شدیم جمعیت بیش از  یک صد هزار نفر بود که در صحن مطهر تجمع کرده بودند با شعار ” کواریها کواریها تشکر تشکر ” از  ما استقبال می کردند.

جالب تر این بود که به محض ورود ما به شیراز و تجمع در میدان ولی عصر خانم مسنی که همشهری ما بود را دیدیم که مشکی را در دست داشت و با ما همراه شده بود. چند جوان که میخواستند آبروداری کنند به اعتراض از آن خانم  خواستند مشکش را با خود نیاورد. آن خانم با صلابتی مثال زدنی گفت: هر وقت شما اسلحه تان را زمین گذاشتید من هم مشکم را زمین می گذارم، من آمده ام تا به مردم آب بدهم. در پایان امیدوارم این روز به عنوان روز کوار و برای همیشه در یادها بماند.

خاطره از وبلاگ کوار وب

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=4640

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. چه جالب

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.