صفحه اصلی > درمان : کمبود آمبولانس در شهرستان کوار؛ مطالبه‌ای که با جان مردم گره خورده است

کمبود آمبولانس در شهرستان کوار؛ مطالبه‌ای که با جان مردم گره خورده است

تنها دو آمبولانس اورژانس برای جمعیت ۱۰۰ هزار نفری کوار در شهرستان موجود است؛ کمبودی نگران‌کننده که سلامت و جان شهروندان را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار ؛شهرستان کوار با جمعیتی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر، در حال حاضر تنها از دو دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ برای پوشش حوادث و مأموریت‌های امدادی بهره می‌برد؛ آمبولانس‌هایی که یکی در پایگاه اورژانس کوار و دیگری در پایگاه اکبرآباد مستقر است.

این در حالی است که بر اساس استانداردهای کشوری، به ازای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت، استقرار یک آمبولانس اورژانس ضروری است و بنابراین کوار برای ارائه خدمات مطلوب، دست‌کم به پنج پایگاه یا پنج دستگاه آمبولانس عملیاتی نیاز دارد.

علاوه بر این، بیمارستان شهرستان نیز دو دستگاه آمبولانس بیماربَر در اختیار دارد که وظیفه انتقال بیماران را بر عهده دارند و ارتباطی با مأموریت‌های اورژانس ۱۱۵ ندارند. این خودروها متعلق به سال ۲۰۰۹ هستند و یکی از آن‌ها نیز به دلیل نقص فنی از چرخه خدمت خارج شده است؛ موضوعی که مشکلات متعددی را برای بیمارستان ایجاد کرده و فعلاً تنها یک آمبولانس بیماربَر در اختیار این مرکز درمانی قرار دارد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار «بهار کوار» از رئیس بیمارستان، اعتبار لازم برای تعمیر این آمبولانس از سوی خیرین تأمین و به حساب بیمارستان واریز شده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده مشکل آن برطرف شود.

با این حال، مسئله اصلی همچنان کمبود شدید آمبولانس اورژانس در سطح شهرستان است. در شرایطی که اگر هر دو آمبولانس هم‌زمان در مأموریت باشند یا برای انتقال بیمار به شیراز اعزام شوند، ممکن است شهرستان برای چند ساعت بدون هیچ آمبولانس اورژانسی باقی بماند. در چنین شرایطی، وقوع حتی یک تصادف یا حادثه ناگهانی می‌تواند جان شهروندان را با خطر جدی مواجه کند.

تأخیر در رسیدن آمبولانس به محل حادثه می‌تواند زمان طلایی فرصت نجات مصدومان و بیماران بدحال را از بین ببرد و پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر هم‌زمان چند حادثه در نقاط مختلف شهرستان رخ دهد، ظرفیت فعلی پاسخگوی نیاز موجود نخواهد بود و این موضوع می‌تواند مستقیماً بر سلامت و جان مردم تأثیر بگذارد.

کمبود ناوگان امدادی، علاوه بر شهروندان، کادر درمان بیمارستان را نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. نبود آمبولانس کافی برای انتقال سریع بیماران، موجب نارضایتی مراجعان، افزایش فشار کاری و ایجاد تنش در محیط درمانی شده است.

طبق پیگیری‌های خبرنگار «بهار کوار»، مسئولان حوزه سلامت بیان کردند به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و شرایط فعلی کشور، دانشگاه علوم پزشکی امکان تأمین اعتبارات لازم را ندارد.

با این حال، مطالبه اصلی از رئیس شبکه بهداشت شهرستان است که با استفاده از ظرفیت شرکت‌ها، کارخانه‌ها، خیرین و همچنین پیگیری از مسئولانی همچون نماینده مجلس و فرماندار ، برای تأمین بودجه خرید آمبولانس و توسعه پایگاه‌های اورژانس اقدام جدی انجام دهد.

شهرستان کوار از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی قابل توجهی برخوردار است و انتظار می‌رود با مطالبه گری رییس شبکه بهداشت از این توان برای رفع کمبودهای حوزه سلامت استفاده شود.

واقعیت این است که کمبود آمبولانس و تأخیر در رسیدن نیروهای امدادی، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؛ زیرا این تأخیرها ممکن است به بهای جان یک نفر تمام شود.

از همین رو، پایگاه خبری بهار کوار و مردم شهرستان از نماینده مجلس غلامرضا توکل، فرماندار شهرستان کوار و رئیس شبکه بهداشت، می‌خواهند با نگاه ویژه و اقدامات عملی، هرچه سریع‌تر برای رفع این معضل که مستقیماً با سلامت و جان مردم در ارتباط است، چاره‌اندیشی کنند.

 

پایان خبر/

مقالات مرتبط

اهدای ۵ تخت همراه بیمار به بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) کوار توسط خیّر نیک‌اندیش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، در ادامه مشارکت‌های خیرخواهانه در حوزه…

15 اردیبهشت 1405

دیدگاهتان را بنویسید