17

آثار هنرمند کواری روی ریل ثبت در یونسکو/ کارآفرینی که در صورت حمایت، زمینه اشتغال زایی کارگران زیادی را فراهم می کند

  • کد خبر : 22364
  • 03 آبان 1402 - 15:33
آثار هنرمند کواری روی ریل ثبت در یونسکو/ کارآفرینی که در صورت حمایت، زمینه اشتغال زایی کارگران زیادی را فراهم می کند
بهمن شمس متولد سال ۱۳۴۳ و زاده روستای علی آباد از توابع دهستان فرمشکان شهرستان کوار است. کسی که با همت بلند خود توانست روشی نوین در تولید کفش، کمربند، زین و یراق اسب ابداع نماید و اختراعات خود را تا مرز ثبت در یونسکو پیش ببرد.

پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، فاطمه دیباور: از مدت ها پیش در صدد بودم که با او مصاحبه ای داشته باشم و کم و کیف کارش را از زبان خودش بشنوم. آنچه در خلال گفت و گو توجهم را جلب می کرد، خستگی ناپذیری و همت بلند او در انجام آزمایش های متعدد با استعانت از خداوند بود که راه را بر ناامیدی و دلسردی می بست و مسیرهای جدیدی را به روی او می گشود.

آقای شمس کارش را در خانه با تولید کمربند مردانه شروع کرد. سپس با اضاف شدن سایر تولیدات کارگاهی را راه اندازی نمود. به تدریج کارش را ارتقا داد و کیف و کفش را هم به تولیدش اضافه نمود.

اکنون یراق اسبی که او اختراع کرده به ثبت یونسکو رسیده و سگک کمربندی که آن را از شاخ حیوانات ساخته در مراحل ثبت در یونسکو قرار دارد.‌

تولید زین اسب به وسیله اکسیژن و چرم نیز دیگر ابداع اوست که دارای امتیازات منحصر به فردی است. او هم چنین با چرم و باد موفق به تولید کفشی با ویژگی های خاص شده که نام آن را تیوبلس گذاشته است.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفت و گویی است که با این هنرمند و کارآفرین پرافتخار شهرمان داشته ایم؛

ورود به دنیای تولید و اختراع

۳۰ سال پیش با خانواده ساکن شیراز بودم و در میدان میوه و تره بار کار می کردم. دوستی داشتم که شغلش تولید کمربند بود، ملاقاتی که با او داشتم باعث شد اشتغال در میدان میوه و تره بار را کنار بگذارم و وارد این کار شوم.

نخست با دستگاه های ابتدایی کار می کردم. یک دستگاه لویس و یک دستگاه پرچ داشتم. اما اکنون برای اشتغال ۲۰۰ کارگر تجهیزات داریم و در صدد توسعه کار هستیم‌.

مواد اولیه را از تهران و تبریز تهیه می کنیم‌ و از چرم حیوان حلال گوشت برای تولید بهره می گیریم. از چرم گاو برای تولید کیف و کفش و از چرم بز برای آستر کفش و کارهای ظریف استفاده می کنیم.

از چرم گاومیش و چرم برخی حیوانات دیگر نیز برای تولید کمربند استفاده می شود که در کارگاه دباغی چرم ها به وسیله پیستوله به رنگ های متعدد در می آیند.

۱۰۰درصد کار رنگ آمیزی چرم گاومیش را خودمان با رنگ گیاهی انجام می دهیم که حلال آن آب است و ۵۰ درصد از کار دباغی نیز به دست خودمان صورت می گیرد و کمربندهای تولید شده ۲۰ سال ضمانت دارند.

ایجاد زمینه اشتغال برای سایر افراد

قبلا چند خانواده از تهران برای تولید کفش به کوار آورده و برایشان خانه اجاره کرده بودم. آنها چند سال در کوار ساکن بودند و در کارگاه مشغول کار بودند.

آن زمان حجم تولیدمان بالا بود و سالانه بیش از ۲۰ هزار جفت کفش و ماهانه بیش از هزار کمربند تولید می کردیم.

بازار فروش ما در سطح کل کشور است و در بیشتر شهرها از جمله کنار مشتری داریم‌. از ابتدا در کوار تک فروشی و عمده فروشی داشتیم. کیف نیز در ابعاد کوچک و بزرگ تولید می شود که بیشتر سهم تولید کیف از آنِ کیف های مردانه است‌.

در کوار و فیروزآباد مغازه و در تهران، نمایندگی داریم و در حال حاضر به خاطر زین اسبی که طراحی کرده ام کارمان کم تر شده است. اکنون ۷ نفر با ما کار می کنند، بیشتر ۱۸ نفر در کنار من مشغول به کار بودند.

ایده اختراع کمربند مخصوص مسافران هواپیما

یک روز با فرماندار اسبق شهرستان کوار آقای کاظمی هم سفر شدم.‌ ما از شیراز که با هواپیما به سمت تهران حرکت کردیم، دوبار لازم بود کمربندمان را بیرون بیاوریم تا بتوانیم از گیت رد شویم‌. آقای کاظمی آنجا پیشنهادی به من داد. او گفت نمی توانی کمربندی بسازی که نیاز نباشد آن را از کمر بیرون بیاوری تا مسافران اذیت نشوند؟

سال ۹۶ بود. من پس از این پیشنهاد با چند جنس آزمایش انجام دادم. یکی با سنگ عقیق که شکننده بود. سپس با انواع چوب ها آزمایش کردم که آنها نیز همین مشکل را داشتند.

سپس خداوند ذهن من را به این سمت سوق داد تا ساخت سگک کمربند را با شاخ حیوانات بیازمایم. قدرت شاخ بیش از سنگ اما شکننده بود. ۲ سال آزمایش کردم تا‌موفق شدم استقامت شاخ را افزایش بدهم و این گونه بود که کار اختراع کمربند با سگکی که زیر گیت صدا ندهد، با موفقیت به پایان رسید.

ضرورت حمایت مسئولان جهت در اختیار قرار دادن کارگاهی وسیع تر در راستای ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر.

در صورت در اختیار داشتن کارگاهی با مساحت وسیع تر ما می توانیم برای کارگران زیادی اشتغال ایجاد کنیم. از لحاظ داشتن ابزار کار نیز اکنون ۲۰ چرخ، ۲ دستگاه لویس کمربند و ۲ دستگاه لویس کفش داریم و دستگاه برش کمربند اتومات که در هر شیفت حدود ۷ هزار و پانصد کمربند را برش می زند. ما برای اشتغال بیش از ۲۰۰ کارگر دستگاه برقی و دستی داریم.

دو پسرم همکار من هستند. از در آمد این شغل راضی هستم. من حتی اگر در خانه هم بنشینم و کار کنم، درآمد کسب می کنم، اما هدف من ایجاد اشتغال است تا کارگران بیشتری سر کار بیایند. این کار، جای گسترش دارد و بازار فروش زین و سگک نیز ویژه است، چرا که رقیبی در تولید این نمونه از محصول نداشته و ابتکار و انحصار آن در دست ما است و مشابهی در دنیا ندارد.

ویژگی هایی که کمربند تولیدی را در یک قدمی ثبت یونسکو پیش برده است

ساخت کمربند یک طرح ابتکاری بوده و من قدرت شاخ را به قدری بالا برده ام که ۱۰ برابر اندازه ای که روی سر حیوان زنده است، استحکام دارد. شکیل و نو بودن و دست ساز بودن کمربند نیز از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن است.

شاخ حیوانات، دور ریختنی و مزاحم طبیعت است. قصاب ها شاخ ها را دور می ریزند و ما با آزمایش های متعدد آن ها را در کار تولید قابل استفاده کردیم.

من چندین بار مصاحبه رادیویی و تلویزیونی داشته ام. در ساختمان مرکز صدا و سیمای فارس در سالن تولید نیز نمایشگاه محصولاتم را برپا کرده ام. یک فرد متخصص در پارک علم و فناوری شیراز، پیگیر کار ثبت کمربند در سازمان جهانی یونسکو است و کارشناسان از تهران نیز بر ثبت این اثر تاکید کرده اند. به امید خدا در مراحل پایانی ثبت اثر هستیم.

ساخت سگک کمربند از شاخ باعث شده این کار تولیدی مشتری های خاص خودش را داشته باشد. مشتری خاص این کمربند مسافران هواپیما هستند که زیر گیت دیگر لازم نیست کمربند را از خود جدا کنند.

با مدیر فرودگاه نیز صحبت کرده ایم که در فرودگاه اصفهان و شیراز و تهران نمایشگاه بگذاریم تا هر مسافری از چرم شمس با این نوع سگک شاخ استفاده می کند، نیاز نباشد کمربند خود را بیرون بیاورد.

زین اسب؛ ابتکاری بی نظیر و منحصر به فرد

نزدیک به ۷ ماه آزمون و خطا داشتم تا موفق شدم زین اسب را بسازم و سپس مشغول کارهای زیباسازی بر روی آن شدم. این زین، راحت ترین زین کره زمین است. هم روی پشت اسب چرم و هوا وجود دارد تا خشک و خشن نباشد و هم زیر پای سوار کار تا سُر نخورد و به زمین نیفتد‌.

اگر اسب، زمین بخورد سوارکار می تواند با یک دکمه که در چند جای زین به کار رفته و دستی است، خود را نجات دهد و اگر اسب در تلاطم برود که سوارکار بیفتد و پایش کِش بیاید، رکاب آزاد می شود و پایش در رکاب گیر نمی کند. رکاب و کل زین هم زمان آزاد می شود و با یک حرکت از روی اسب زین رها شده به طوری که با اسب اتصال نداشته باشد.

طراحی این زین به گونه ای است که هر اصطبلی با داشتن یک نمونه از این زین، می تواند آن را برای انواع اسب هایش به کارگیرد، از کره گرفته تا اسب باردار.

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان با اعطای تسهیلات کم بهره

من تاکنون برای پیشبرد کارم وام دریافت نکرده ام. وام ها اگر به شکل قرض الحسنه باشند ، خوب است و گره های اشتغال زایی را برای کارآفرینان می گشاید.

اکنون، مشکل اصلی ما عدم برخورداری از مکان است که بتوانیم برای تعداد قابل توجهی اشتغال زایی کنیم. زمانی در صدد بودیم تا شهرستان کوار را به قطب چرم تبدیل کنیم که عدم بهره مندی از یک مکان برای کارگاه ما را دلسرد کرد.

این کار به علت جدید بودن و نداشتن رقیب در بازار برای کارگر نیز سودآور است. هدف من این است که آدم بی کار در کوار نباشد و در صورت حمایت مسئولان با تولید انبوه زین اسب و کمربند با سگک مخصوص که همه دنیا خواهان آن هستند، می توانیم این مهم را تحقق بخشیم.

با آمدن این زین به بازار، اصطبل داران دیگر حاضر نیستند از بهترین و گران ترین برندهای زین نیز استفاده کنند، چرا که با استفاده از آن سوارکار مبتدی هم بر زمین نمی افتد و اسب هم اگر زبان داشته باشد، از سوارکار تشکر می کند.

این زین باعث می شود در جهش های اسب، بیشتر اوقات وزن سوارکار از اسب جدا‌ شود و دارای استحکام بالایی است.

رونمایی از آثار تولیدی با حضور مسئولان و ورزشکاران

با مدد الهی به زودی مراسم رونمایی از زین، سگک کمربند ازجنس شاخ، یراق کیف وکفش ابتکاری تیوپلس و زین اسب را باحضورمسئولان شهرستان، نماینده مردم کوار درمجلس شورای اسلامی و سوارکاران خواهیم داشت که صدا و سیمای فارس نیز جهت پوشش رسانه ای آن در برنامه حضور خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=22364

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام.
    طیب الله احسن بر این کارآفرین عزیر مردی شریف است وکارهایش را از ابتدا دیده ام وخریده ام عالیست

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.