26

اتباع افغانی و حضور آنان در کوار/ چه تمهیداتی برای ساماندهی اوضاع اتباع در شهرستان لحاظ شده است؟

  • کد خبر : 18344
  • 21 اردیبهشت 1402 - 13:33
اتباع افغانی و حضور آنان در کوار/ چه تمهیداتی برای ساماندهی اوضاع اتباع در شهرستان لحاظ شده است؟
فرماندار شهرستان کوار گفت: در جلسه ای که با حضور سردار رضا دوست مسئول امور اتباع وزارت کشور در شورای تامین شهرستان گرفته شد، مصوبات مهمی در زمینه ساماندهی امور اتباع اتخاذ گردید که با عزم قوی در حال پیگیری آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بهار کوار حضور بی رویه افاغنه در شهرستان کوار طی سال های اخیر موضوعی است که بیش از آن که فرصتی محسوب شود، تهدیدی علیه وضعیت اشتغال، مسکن، بهداشت و سایر مسائل به شمار می رود.

موضوعی که مطالبه منطقی مردم شهرستان است و ما را بر آن داشت تا جهت پیگیری این مهم، روند اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی و رسیدگی به مسائل مختلف حضور اتباع افغانی در شهرستان را از فرماندار شهرمان جویا شویم.

سعید خانی در گفتگو با خبرنگار بهار کوار اظهار داشت: حضور طالبان در افغانستان و تبعات آن باعث روانه شدن سیل عظیمی از افاغنه به سمت کشور ما شده و این مهاجرت فقط به شهرستان کوار هم محدود نمی شود، به جز بعضی از شهرستانها مثل فیروزآباد که تقریبا از ۱۵ سال پیش بر اساس شاخص هایی ورود اتباع افغانی را ممنوعه اعلام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه موضوع افاغنه گریبان بسیاری از شهرستانها و استان های کشور را گرفته است، افزود: در سفری که سردار رضا دوست مسئول امور اتباع وزارت کشور به دعوت نماینده مردم در مجلس به شهرستان کوار داشتند، در شورای تامین شهرستان تصمیم ها و مصوباتی در این زمینه اتخاذ شد که در حال پیگیری آن هستیم.

مقام عالی دولت در شهرستان کوار با بیان اینکه چهار تصمیم مهم در جلسه شورای تامین شهرستان با حضور سردار رضا دوست مصوب شد، ابراز داشت: در این‌جلسه اشتغال اتباع در چند شغل سخت که نیاز شهرستان است محدود شد و آنها نمیتوانند مستقیما به حرفه هایی مثل پوشاک فروشی اشتغال داشته باشند.

وی مصوبه دوم را بحث حداکثر سقف حضور اتباع در شهرستان عنوان کرد و‌گفت: تعیین سقف برای حضور اتباع، اقدامی دیگر در راستای ساماندهی افاغنه در شهرستان کوار بود که بتوان نیاز شهرستان را هم در مشاغل سخت مرتفع نمود.

فرماندار کوار به ساخت مهمان شهر در این زمینه تاکید و بیان کرد: طبق مصوبه جلسه، ما در حال پیگیری تامین بودجه ساخت و زمین مهمان شهر هستیم که این مسئله زمان بر بوده و حداقل ۵ سال طول می کشد که سخت گیری در موضوع شغل و مسکن افاغنه و طرد آنان زمینه ساز رونق مهمان شهر و هدایت اتباع به آن می شود‌.

وی پلمپ واحدهای متخلف اتباع را از دیگر مصوبات جلسه شورای تامین شهرستان عنوان کرد و گفت: پس از اتخاذ این تصمیم، تقریبا ۴۰ مغازه اتباع که غیر مجاز بوده اند و یا در صورت مجاز بودن پروانه کسب ایرانی نداشته اند و مسائل بهداشتی را رعایت نمی کرده اند، با‌پیگیری دادستان شهرستان، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری و اصناف پلمپ شده اند.

خانی در ادامه گفت: در طرح طرد نیز اتباع غیر مجاز که در آمایش ثبت نام نکرده باشند، شناسایی، دستگیر و به اردوگاه طرد می شوند.

وی رسیدگی به موضوع مسکن در شهرستان راجع به موضوع اتباع را مهم برشمرد و اظهار داشت: مسکن اتباع در شهرستان پس از طرحی که توسط اصناف تقریبا تا ۲ هفته آینده به جمع بندی می رسد، پیگیری می شود که نظارت بر املاکی ها قوت می گیرد و با افرادی که به صورت غیرقانونی به اتباع خانه فروخته و یا اجاره می دهند، طبق ضوابط برخورد می شود.

سعید خانی با بیان اینکه بحث اتباع یک موضوع اجتماعی، امنیتی و بین المللی است، افزود: با توجه به مسائل امنیتی باید ساماندهی اوضاع اتباع خارجی به تدریج، حساب شده و با اتخاذ تدبیرهای لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه گفت: ما به دنبال انجام این برنامه به صورت زمان بندی صورت گرفته هستیم که فاز اول آن را شروع کرده ایم و در ادامه بقیه مراحل آن را نیز پی خواهیم گرفت.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چه تمهیدی برای اتباعی که در شهرستان، در مشاغلی مثل پوشاک، کیف و کفش فروشی مشغول به فعالیت هستند، اندیشیده شده است، اظهار داشت: این دسته از اتباع، کارتی از سوی اداره کار و تعاون دارند که بر اساس قانون به مدت یک سال مجاز به فعالیت در این شغل ها هستند که اواخر خرداد تا نیمه تیرماه باید کارت های خود را تمدید نمایند و طبق مصوبه ای که به اداره کار شهرستان تحویل داده ایم، اشتغال اتباع در این مشاغل ممنوع بوده و نباید کارت کار برای آنان صادر شود.

خانی در ادامه به نحوه اشتغال اتباع به مشاغل پوشاک فروشی پرداخت و گفت: کارت های اتباع شاغل در این حرفه ها اواخر تیرماه باطل شده و آن ها تا این زمان می توانند به عنوان شاگرد مشغول به کار شوند.

وی راجع به بازرسی مشاغل اتباع گفت: اگر تبعه افغانی در مغازه مشغول به فعالیت باشد، بازرسانی که به بازرسی میدانی از این موضوع می پردازند، آن واحد را پلمپ می نمایند که در راستای تحقق این مصوبه چند مغازه نیز به این شکل پلمپ گردیده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال خبرنگار بهار کوار که با توجه به اشتغال اتباع غیر مجاز در برخی از کوره های آجرپزی و حمایت برخی از صاحبان این حرفه از آنان چه برنامه ای برای این معضل دارید، گفت: بازرسان به همراه نیروی انتطامی و یگان تکاور به کوره ها می روند و این موضوع را پیگیری می کنند‌.

وی در پایان با اشاره به اینکه از سوی اتحادیه های مختلف فشارهایی مبنی بر استفاده از اتباع غیرمجاز وجود دارد، خاطرنشان کرد که با عزم نهادهای زیربط بر مصوبات خود در زمینه اتباع جدیت نشان می دهیم و مدافع مطالبه مردم در این زمینه خواهیم بود.

پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار تا تحقق یافتن کامل ساماندهی امور اتباع افغانی در شهرستان پیگیر اجرایی شدن مصوبات شورای تامین شهرستان خواهد بود و از مردم نیز درخواست مری نماید تا با نهادهای مسئول جهت اجرایی شدن تصمیمات جلسه شورای تامین شهرستان کوار جهت عملیاتی شدن‌ مطلوب این مهم همکاری مثمرثمر داشته باشند.

گزارش از: فاطمه دیباور

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=18344

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 3
  1. این متن ۹۹درصد بوی نژاد پرستی وفاشیستی در کشوری به نام ام القرای جهان اسلام به مشام می رسد متاسفم برای این مردم بااین نوع تفکر بنده درهمین شهر کوار به دنیا آمدم ۳۳ عمرم در اونجا گذراندم ولی بعد این همه سال با دست خالی وبادلی پر از خون از اونجا رفتم ولان هم در ترکیه زندگی می کنم باز هم متاسفم به این نوع تفکر

  2. افغانیهاخیلی‌پرروونمک‌نشناس‌هستن‌هرچه‌زودتربایدجمع‌آوری‌بشن

  3. ین متن ۹۹درصد بوی نژاد پرستی
    خطاب به شما تبه افغانی
    شما اتباع واقعا نک نشناس هستید هر چه به شما خوبی کنند طلبکار تر هستید مردم مظلوم سیستان بلوچستان تنشه هستن و شما اب را روی این مردم بستید حالا طلبکار شده اید
    خوش امدی برو مون ترکیه

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.