23

بازدید میدانی اعضای کمیسیون انرژی و معاونین وزیر نیرو از سد شهید سلیمانی و انبارهای اکتشاف کوار

  • کد خبر : 8729
  • 05 خرداد 1401 - 14:40
بازدید میدانی اعضای کمیسیون انرژی و معاونین وزیر نیرو از سد شهید سلیمانی و انبارهای اکتشاف کوار
جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و دو معاون وزیر نیرو در جریان نظارت میدانی خود از انبارهای اکتشاف و سد شهید سلیمانی کوار بازدید و بر ضرورت تسریع در تکمیل سد تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، جمعی از اعضای کمیسیون انرژی و معاونین وزیر نیرو امروز (پنج شنبه ۵ خرداد ماه) به دعوت نماینده مردم کوار در مجلس به همراه جمعی از مسئولین شهرستان از انبارهای اکتشاف و سد شهید سلیمانی کوار بازدید کردند و در جریان مشکلات آنها قرار گرفتند.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از سد شهید سلیمانی کوار، گفت: سد شهید سلیمانی شهرستان کوار یکی از پروژه های 100 سد جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه به دلیل عدم اعتبار کافی باعث شده است پیشرفت فیزیکی این سد بعداز بیش از ۳۰ سال حدود 70درصد باشد.

وی افزود: اعتبارات بسیار خوبی در بودجه ۱۴۰۱ و از محل ماده56 به این سد اختصاص پیدا کرده است که امیدواریم با تزریق این بودجه ها یک روند سریع تری در پروژه سد کوار را شاهد باشیم البته نیاز است علاوه بر این اعتبار از محل ردیف‌های متفرقه که برای تکمیل سدها دیده شده نیز اعتباراتی برای تکمیل سد شهید سلیمانی پیش‌بینی شود.

رحیمی مظفری پایان سال 1402 را برای آبگیری سد پیش بینی کرد و گفت: اگر مسائل فنی باعث تاخیر در پروژه نشود پیش بینی می شود که تا پایان سال 1402 سد به مرحله آبگیری برسد، ولی اینکه سد به بهره برداری کامل برسد مستلزم این است که روستای های مجاور کاملا جا به جا و تحصیل اراضی انجام شود.

وی تاکید کرد: باید منابع مالی کافی برای بحث اراضی و جابجایی دو روستای موجود در منطقه تأمین شود. همچنین باید تصمیم گیری مدیریتی خاصی انجام گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی یکی از مشکلات اصلی سد را تامین اعتبار کامل دانست و گفت: اگر این اعتبارات تخصیص پیدا کند طبیعتا ما میتوانیم بعد از سال ۱۴۰۲ بهره برداری کامل از سد را داشته باشیم.

وی هزینه تکمیل و بهره برداری سد شهید سلیمانی کوار را حدود 1000 میلیارد تومان پیش بینی کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی افزود: باید به موضوع فنی سد شهید سلیمانی ورود کنیم تا عملیات اجرایی آن تسریع شود. نیاز است پیمان دوم که مربوط به عملیات تکمیل سد است هر چه زودتر اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پیش از این کشاورزی مناسبی در کوار انجام می‌گرفت که اکنون این دشت در حال تبدیل شدن به کویر است، اضافه کرد: سد کوار با توجه به آبریزی از دشت بالادست می‌تواند با یک سیلاب پر شود. همچنین این سد می‌تواند منابع زیرزمینی کوار را نیز تا اندازه‌ای تأمین کند.

در ادامه این بازدید جوانبخت معاون وزیر نیرو در حوزه آب و آبفا گفت: این سد در لیست سدهای نیمه تکمیل از مدت‌ها پیش مانده است چرا که کلنگ‌زنی آن چند دهه پیش انجام شده اما هنوز تکمیل نشده است.

در سه ماه گذشته بحث‌های فنی انجام گرفته تا مقدمات امور اجرایی انجام شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: متأسفانه مردم نتوانستند از اثرات مثبت این سد بهره ببرند؛ یکی از اولویت‌های وزارت نیرو تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با تمامی ظرفیت‌ها است.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=8729

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.