56

اماکن تفریحی و گردشگری شهرستان کوار +تصاویر

  • کد خبر : 6074
  • 27 اسفند 1402 - 5:00
اماکن تفریحی و گردشگری شهرستان کوار +تصاویر
آثار تاریخی و اماکن زیارتی و تفریحی شهرستان کوار در طول ایام سال و بویژه عید نوروز میزبان خیل عظیم مسافران و مردم شهرستان کوار و استان فارس می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، شهرستان کوار (Kavar) به مرکزیت شهر کوار با مساحت ۱٬۶۵۰ کیلومتر مربع در مرکز استان فارس قرار دارد. کوار کلمه‌ای فارسی است و به معنای سبدی پر از میوه می‌باشد. کوار در روز گاران قدیم منطقه ای سر سبز و آباد بوده که درختان میوه و گل های مختلف در آن می روییده است، به طوری که با سبد میوه های آن را به جاهای مختلف می برده اند. به همین دلیل آن را کوار نامیده اند.

در طول ایام سال و بویژه تعطیلات عید نوروز مردم شهرستان کوار و استان فارس و همچنین مسافران دیگر شهرها از آثار باستانی چند هزار ساله ای مانند بند بهمن، قصر قباد (قلعه قلات) و پل ساسانی گرفته تا اماکن زیارتی و بقاع متبرکه ای همچون شاهزاده ابوالقاسم و قدمگاه خضرنبی (ع) و دیگر اماکن دیدنی در این شهرستان دیدن می کنند.

در ادامه به معرفی تعدادی از این اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی می پردازیم:

جاذبه های گردشگری شهرستان کوار

بند بهمن کوار

بند بهمن، در دوران ساسانیان بر روی رودخانه قره آغاج” ساخته شده است؛ که شاه بهمن، پسر اسفندیار کیانی، بندی به این رودبسته و آب را بر تمام دهات این بلوک، جز ناحیه فرمشکان، سوار کرده است و تا کنون، این بند را بند بهمن، گفته‌اند. بنا بر برخی منابع درازای بند به ۱۳۰ متر و ارتفاع آن در مرتفع ‌ترین نقطه به ۹ متر می ‌رسد. چشم اندازهای کم نظیر و درخت های بلند و سرسبز بند بهمن باعث شده است که مردم در بهار و تابستان بیشتر از بقیه فصل‌ ها اینجا اتراق کنند و از طبیعت آن لذت ببرند.

پل ساسانی کوار

پل ساسانی کوار اثر تاریخی بجا مانده از دوران ساسانیان می باشد که بر روی رودخانه قره آغاج و در ابتدای خروجی شهر کوار به سمت فیروزآباد بنا شده است. پایه های این پل در دوره ساسانی ساخته شده و در دوره اسلامی بازسازی شده است.

نوع پلان این پل به صورت شش دهانه با عرض متفاوت است. دو دهانه میانی آن ویران شده و پل روی صخره طبیعی ساخته شده است. (مخلصی، محمدعلی،1379، ص 318)

حوضچه آرامش آن نیز به طور طبیعی در قسمت صخره انتخاب شده و دست ساز نیست. آب بر های این پل با شکلی مثلثی و نیم دایره می باشد. مصالح به کار برده شده در آن شامل سنگ های حجاری شده ی تراش دار در پایه ها و در بدنه ی آن سنگ لاشه و ساروج ، و در تاق ها آجر به کار رفته و تزیینات هم ندارد.( همان،همان ص) شماره ثبت تاریخی این اثر در آثار ملی ایران 947 می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه تصاویر اینجا کلیک کنید

قلعه قلات (قصر قباد)

قصر قباد (قلعه قلات) ظاهراً در زمان ساسانیان مربوط به حاکمی به اسم قباد بوده و در بالای کوه بلند و صعب العبوری در بخش کوار، کیلومتر 40 جاده شیراز به جهرم و نرسیده به اکبرآباد (بین ارباب علیا و روستای بورکی نزدیک به معدن شن و ماسه) قرار دارد.

درمیان کوه‌های کوار و در نزدیکی روستاهای بورکی و ارباب علیا، دیواره صخره ای همراه با غاری به دهانه کوچک و عمق تقریبی ۱۵ الی ۱۸ متر وجود دارد که از سقف و دیواره های آن قطرات آب در سه حوضچه تراشیده شده در سنگ می چکد. قصر قباد بر روی یک صفحه سنگی تسخیر ناپذیر که در بعضی قسمتها ارتفاع دیواره آن به بیش از ۵۰ مترمی رسد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است.

باغ آرین – فرمشکان کوار

این باغ در جنوب دهستان فرمشکان و در نزدیکی کوه سفیدار و کنار روستای خُرمایی (زبان محلی) یا حُرمایی (hormaei) می باشد. احداث این باغ در سال 1327 آغاز و به صورت مهندسی ساز تا سال 1335 به طول انجامید. شادروان جلال آرین ، یکی از مالکان فرمشکان این باغ را می سازد. این باغ در مجموع 110 هکتار بوده و از چهار قسمت درست شده و هر قسمت نام ویژه ای دارد.

باغ آرین دارای خیابان کشی و جدول بندی است و درختان سایه گستر چنار، بید، کاج، سرو و غیره زیبایی آن را دو صد چندان کرده و به گونه ای هوای محوطه ی باغ را لطیف کرده که گویی شمال ایران، در اینجا تکرار شده است.

برکه شاه غیب – فرمشکان کوار

برکه محوطه تاریخی شاه غیب، در دهستان فرمشکان و جنوب روستای خرمایی کوار، واقع شده است. در محوطه برکه شاه غیب، یک امامزاده، به نام شاه غیب، با بنای جدید، قرار دارد؛ که نامگذاری منطقه نیز به دلیل وجود همین امامزاده، است. ساخت ساختمان این امامزاده، با مصالح جدید آجر، با ملات سیمان می‌باشد.

وجود چشمه های خودجوش از داخل زمین، اهمیت منطقه را دو برابر کرده است. وجود چمن زار زیبا، درختان مورد و همچنین چشمه هایی با آب گوارا، منطقه را به یک تفرجگاه، تبدیل کرده و بیشتر مردم کوار، برای تفریح به این مکان می روند. این برکه در ۲۰ کیلومتری کوار جای گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه تصاویر اینجا کلیک کنید

اماکن مذهبی کوار

بقعه شاهزاده ابوالقاسم (ع)

مشهورترین زیارتگاه کوار، بقعه امام زاده ابوالقاسم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مشهور به شاهزاده ابوالقاسم می باشد که در دامنه کوه مشرف به دشت کوار، در مسیر جاده شیراز به کوار واقع شده است.

در کیلومتر 40 جاده شیراز – کوار و به فاصله حدود 500 متری روستای ولیعصر(عج) و در ابتدای سه راهی طسوج، جاده آسفالته بقعه‌ی امامزاده شاهزاده ابوالقاسم از جاده شیراز- کوار جدا می شود و با طی حدود 1300 متر به آن مکان مقدس می رسد.

قدمگاه و زیارتگاه خضر نبی (ع) شهر اکبراباد

این تفرجگاه و زیارتگاه در کیلومتر 45 جاده شیراز – جهرم و در دامنه کوه اکبرآبادکوار قرار دارد و دسترسی به آن با هر وسیله نقلیه ای امکان پذیر است. درونی ترین قسمت زیارتگاه محل تلاقی سه سنگ عظیم است که زیارتگاه اصلی می باشد. سنگ سوم عمود بر راستای قبله می باشد و روی آن علامت یک دست به صورت کنده کاری مشاهده می شود و کلمه جلاله «الله» نیز درون دست دیده می شود. البته سند معتبری وجود ندارد که نشان دهنده قدمت و دلیل این علامت ها باشد. 

امامزاده محمدشاه فرمشکان، هکوان

امامزاده محمدشاه در دامنه کوه سپیدار و صخره ای آفتابگیر بنا شده که این خصوصیت چهارطاقی ها و عبادت گاه های زرتشتی است. چشمه آبی نیر در نزدیکی امامزاده جریان دارد که در سال های اخیر منبعی سیمانی روی آن ساخته شده است

پهنه ای مملو از درختان وحشی، صخره ها و چمنزار ها، سکوت رمزآلود کوهستان، نوای بی وقفه پرندگان همه و همه زیر سایه کوه بلند سپیدار، محدوده محمدشاه را بسیار دل انگیز و زیبا کرده است، فارغ از هر دین و آئینی محمدشاه میتواند عبادتگاهی دنج برای خلوت با پروردگار باشد، اتاقکی کوچک در لابلای صخره ها و درختان که ناخودآگاه انسان را به گذشته ای دور میبرد.(نوشته رامین اعتمادفر)

بقعه امامزاده سید محمد روستای ده شیب

این زیارتگاه، به فاصله ۲۰۰ متری جاده آسفالته، در میان کشتزارها و باغ های ده شیب، و در ارتفاع ۱۴۶۹ متری از سطح دریا، واقع شده است .دو جوی آب روان، به فاصله پنج شش متری بقعه می گذرد و چند درخت در اطراف آن، وجود دارد که یک درخت سرو، و یک چنار دویست ساله، در میان آن ها، مشاهده می‌شود.

بقعه شاه ولید روستای دشتک

در روستای دشتک، در ارتفاع ۱۴۵۴ متری از سطح دریا، ساختمان نوساز این بقعه، در اندازه ۵/۵ ×۵/۳ متر واقع است و ضریح کوچک فلزی در وسط حرم، قرار داده‌اند. در محوطه هزار متری بقعه، آب روان جوی و چندین درخت، قرار دارد.

بقعه شاه ابوالخیر (اسحاق) روستای شاه بهرامی

حدود ۵/۲ کیلومتری قهوه خانه روستای شاه بهرامی و در غرب آن، در شیب لب رودخانه، در ارتفاع ۱۴۳۷ متری از سطح دریا و حدود شش متر بالاتر از سطح رودخانه، ساختمان جدیدی در سال ۱۳۸۲ برای این امامزاده، به صورت اتاقی در اندازه ۶×۴ متر ساختند؛ که در آن نه قبری قرار دارد و نه ضریحی در اطراف بقعه، چند سنگ قبر از دوره ی معاصر و نیز قبرستانی در بالا از همان دوره، وجود دارد.

بقعه امام ضامن روستای بورکی

بقعه این امامزاده، در ارتفاع ۱۴۹۴ متری از سطح دریا و در تنگی بین دو کوه و حدود یک کیلومتری شمال روستای بورکی واقع شده است. این بقعه یکی دیگر از مکان های مذهبی برای بازدید است.

بقعه سید احمد روستای فتح آباد

در غرب روستای فتح آباد و با فاصله ی حدود ۱۵۰ متری ساختمان‌های این روستا، در ارتفاع ۱۳۸۱ متری از سطح دریا، این امامزاده، قرار دارد. حضرت سید احمد، بر اساس کتیبه ای که در کنار در ورودی بقعه، روی کاشی نوشته شده، فرزند امام موسی کاظم(ع)، می‌باشد.

امامام زاده شاه زکریا

مقبره امامزاده شاه زکریا (علیه السلام) در بخش کوار شهرستان شیراز، دهستان کوار، روستای مظفری واقع شده است. این امامزاده دارای شجرنامه می باشد .

حرم مطهر شهدای گمنام کوار

جاذبه های طبیعی کوار

طبیعت و چشمه شاه غیب، باغ آرین واقع در دهستان فرمشکان، باغ قوام واقع در روستای مظفری، چشمه آب انبار طبیعی خضر اکبراباد، آب نارنگ اکبرآباد، غار های طبیعی، درختان سرو قدیمی کوار کهنه، باغ های زیبای نوروزان و دشتک، چشمه های خود جوش فرمشکان و جلال آباد، بنه ستون قنات و دهداری، حاشیه رودخانه قره آقاج و… را میتوان از جاذبه های طبیعی شهرستان کوار دانست.

چشمه و آب انبار طبیعی خضر اکبراباد

قبل از زیارتگاه خضر و پایین پله‌ها، آب انبار طبیعی وجود دارد، که بوسیله مصالح مرمت گردیده و یک شیر خروجی دارد. آب درون آن، همیشه خنک و گوارا و دارای TDS 152 است. (برابر با TDS آب معدنی) این آب، از طریق سرچشمه اصلی و طبیعی آن، که از دل کوه می‌گذرد تأمین می‌شود.

غارهای طبیعی کوار

کوه های شهرستان کوار دارای غارهای بسیار زیبایی می باشد که کسانی که علاقه مند به نحوه زندگی غار نشینی، می‌باشند، می‌توانند از این غارها دیدن نمایند.

غارهای بسیار زیبای شهر اکبراباد

غارهای بسیار زیبای شهر اکبراباد دارای قدمت تاریخی می باشند که این غار که در تصویر مشاهده میکنید دارای تونل های بسیارجالبی است. جهت دسترسی به غار اول، تقریباً راحت، غار دوم، نسبتاً سخت (باید راهنما داشته باشید و به خصوص جهت مسیر برگشت) و غار سوم، خیلی سخت است. (فقط با تجهیزات مخصوص صخره نوردی امکان پذیر می‌باشد.) درون غارها، سکوهایی به صورت کنده کاری روی سنگ و برخی نیز بوسیله مصالح (ساروچ)، تشکیل شده‌است؛ که می‌تواند یادآور زندگی غارنشینی انسانهای قدیمی (گَبر)، باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

غار قندیلی در روستای ارباب علیا

این غار قندیلی یکی‌از زیباترین غارهای شهرستان کوار است. به قندیل‌هایی که در غار وجود دارند استلاکتیت و استلاگمیت می‌گویند. استلاکتیت ها رسوبات آهکی هستند که از سقف غارها آویزان هستند. استلاگمیت ها نیز رسوبات آهکی هستند که به صورت ستون‌های مخروطی شکل در کف غارها به وجود می‌آیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید

تپه گل نرگس کوار

در قسمت شرقی دامنه کوه، تپه‌ای وجود دارد، که با ۷۰ نهال درخت مزین شده و نزدیک به ۶۰۰ بوته گل نرگس، روی آن کاشته شده‌است. رایحه دل انگیز گلها، در فصل زمستان، می‌تواند هر گردشگر خوش ذوقی را مجذوب این طبیعت زیبا، نماید.

باغات روستای دشتک

باغات روستای نوروزان

چشمه جلال آباد

تاسیسات گردشگری کوار

مجتمع گردشگری ایران زمین کوار، رستوران بین راهی توریست دشت، رستوران چشمه شاه بهرامی، اقامتگاه بوم گردی واقع در روستای دشتک، پارک آزادی (محور کوار اکبراباد) و پارک قلمستان (محور کوار فیروزاباد)، مرکز خرید چهار پاساژ دارای چندین طبقه از تاسیسات گردشگری کوار می باشد.

اقامتگاه بوم گردی دشتک

این اقامتگاه بوم‌گردی در روستای دشتک شهرستان کوار قرار دارد. این اقامتگاه دارای تعداد ۴ سوئیت اقامتی، شربت خانه، آلاچیق، فضای سبز مناسب، آشپزخانه، کافی شاپ و ظرفیت اقامت ۲۰ نفر گردشگر و مسافر را دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی با دارا بودن ۷۰۰ مترمربع مساحت و ۲۵۰ مترمربع زیربنا، دارای امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید.

مجتمع گردشگری ایران زمین

مجتمع گردشگری ایران زمین واقع در محور کوار اکبرآباد روبروی بیمارستان فاطمه الزهرا کوار می باشد که دارای سفره خانه سنتی با موزیک زنده – کافی شاپ – سالن همایش – آمفی تئاتر- سوئیت های اقامتی- انواع غذاهای ایرانی و دریایی و فرنگی و ملل و فست فود- برگزاری مراسم و جشن های ملی و مردمی- محل دائمی نمایشگاه های شهرستان می باشد.

آثار و ابنیه تاریخی

در شهرستان کوار، تپه‌های تاریخی پیش از تاریخ تا زمان هخامنشیان وجود دارد، که بعضی از آنها توسط باستان شناسان، کاووش شده‌اند، مثل تل هکوان و تل قصر احمد… اما مهمترین بنای باستانی موجود در کوار سد تاریخی بند بهمن می‌باشد، که بنای آن به زمان هخامنشیان می‌رسد؛ و قدیمیترین سد مورد استفاده در ایران هست؛ و همچنین پل ارتباطی بر روی رودخانه قره آغاج که در زمان ساسانیان بنا شده است و پلی دیگر که در زمان صفویان بر روی این رودخانه بنا شده است؛ و البته آثاری از کاخی هخامنشی نیز در این شهرستان وجود دارد.

آسیاب دولت آباد شهرستان کوار

آسیاب آبی روستای دولت آباد شهرستان کوار، گنجینه‌ای کهن و به جای مانده از نسل قدیم برای نسل امروزی است.

آسیاب آبی دولت آباد کوار

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید.

کاروانسرای آباده آبگرم

کاروانسرای آباده آبگرم کوار مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در قسمت شمال شرقی روستای آباده آبگرم و نزدیکی دامنه کوه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۱۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید.

باغ قوام یا چهارباغ شهر مظفری

چهارباغ یا باغ قوام مظفری مجموعه ای از ۶۰ اصله درخت سرو که قدمت آنها بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ سال پیش می باشد که بسیار ارزشمند هستند و در سال ۹۶ به ثبت ملی رسیده است. همچنین عمارتی معروف به زینت الملک مربوط به خاندان قوام در دوره قاجار در این شهر وجود داشته که قسمت اعظم عمارت تخریب گردیده و تنها سروهای چهارباغ (باغ قوام) آن برجای مانده است.

باغ قوام یا چهارباغ شهر مظفری

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید.

حمام قدیمی در روستای کوار کهنه

حمام قدیمی کوار کهنه با آجر و با سقف‌هایی از گل و آهک و ساروج ساخته و همچنین از بخش‌هایی به نام گل خند، خزینه، گرم خوان، حوض، سبرینه، رختکن و ورودی حمام تشکیل شده است. این حمام چند متر از سطح کوچه پائین تر بوده، چون اگر غیرازاین بود آب به خزانه سوار نمی‌شد.

حمام قدیمی

برای کسب اطلاعات بیشتر همراه با تصاویر اینجا کلیک کنید.

قلعه قدیمی شاه بهرامی

این مطلب تکمیل خواهد شد. همچنین اگر اطلاعات بیشتر یا عکس های بیشتری از این مکان های گردشگری داشتید برای ما در واتساپ به شماره 09397756917 ارسال نمایید.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=6074

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.