20

تحلیلی اجمالی بر عمر ۲/۵ ساله مجلس یازدهم

  • کد خبر : 13413
  • 13 آذر 1401 - 21:29
تحلیلی اجمالی بر عمر ۲/۵ ساله مجلس یازدهم
تحلیلی اجمالی بر عمر ۲/۵ ساله مجلس یازدهم توسط نماینده سابق مجلس را در ادامه بخوانید.

روز دهم آذرماه سالروز شهادت اسوه تقوا و‌ مبارزه و نماینده ای در مجلس رژیم ستم شاهی شهید سید حسن مدرس است که این روز بنام روز مجلس نامگذاری شده است.

مجلس یازدهم که با تعداد زیادی از نیروهای جوانتر و مجلس اولی ها تشکیل شد، لذا خیلی زود با هماهنگی های‌ لازم با چهره شاخص این‌ مجلس(قالیباف) توانستند
فراکسیون دلخواه خودشان را تشکیل داده و چون این فراکسیون که از چهره های جوان و انقلابی ولایت مدار
و مدعی نو اصول‌گرایی بودند خیلی زود توانستند قالیباف را به ریاست مجلس برسانند و هیئت رئیسه هم بیشتر از چهره های جوانتر با روحیه جهادی تشکیل دادند !

وقتی این طیف پر انرژی و با روحیه انقلابی و جهادی با تصور اینکه می توانند بزودی منشاء خیر و برکاتی برای جامعه ملتهب(به لحاظ اقتصادی و معیشتی ) باشند و اما نشد آنچه که باید میشد!

این طیف جوانتر و تازه نفس که به فرمایش رهبر حکیم مجلس انقلابی را تشکیل داده بودند با چند مانع سنتی و معضلات اقتصادی مزمن روبرو شدند که تا حدی آنها را از نفس انداخت !

مجلس یازدهم که مایل بود با سرعت بیشتری به جنگ مشکلات و معضلات اجتماعی اقتصادی برود بعد از گذشت دو سال و نیم لازم است یک بررسی و وارسی کارشناسی از عملکرد خود داشته باشد.

موانعی که از سرعت کار مجلس کاسته است کدام‌است ؟

اولین مانع دیوانسالاری است که‌ مانند دیوار بلندی است که انگار تاکنون کسی نتوانسته از آن بالا رود و یکی از موانع این‌مجلس هم همین پاسکاری ها در دیوانسالاری است.

دوم مشکلات و معضلات اقتصادی که در این ۴ دهه هیچگاه ملت را آسوده خاطر نگذاشته است.

سوم اینکه از عمر ۲/۵ساله این مجلس انقلابی بیش از یکسال آن مصادف بود با دولت فشل و خیانتکار حسن روحانی که به اذعان تمام کارشناسان آگاه و با بصیرت‌ و نظر اینجانب ۸ ساله دولت شیخ نفاق (حسن فریدون) خدمت صادقانه نبود بلکه خیانت موذیانه بود.

چهارم اینکه مجلس یازدهم با آن همه حرص و ولع برای برخورد با غول های اقتصادی زنجیر پاره کرده و رها شده ای مانند ایران خودرو و سایپا نتوانست آنها را مهار کند و متاسفانه این دو غول لجام‌گسیخته همچنان برای گرانفروشی محصولات کم کیفیت خود می تازند !!

در همان ۳ ماهه اول کار مجلس ۲۹۰ خودرو دنا (( که بقول کارشناسان بازار خودرو این ماشین همان سمند ارتقا یافته است )) را با تفاوت قیمتی کارخانه تا بازار حدود ۲۰۰ ملیون به نمایندگان تقدیم کرد و این مجلس را از تب و تاب و غیرت انداخت !!

رانت خودرو قسطی نمایندگانشان قیمت یک پراید است !!

در همان ماه های اول در مجلس دیدم که چطور منشی یکی از نمایندگان با شوق و ذوق وارد اتاق جناب دکتر حجت اسلام شیخ ….شد و گزارش میداد که قیمت خودرو دنا به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و جناب دکتر شیخ هم با تکان دادن سر مبارک و لبخند رضایت و …
و در همان دقایق روزنامه کیهان را از روی میز جلو جناب دکتر شیخ برداشتم که در فرصت بعد از ظهر نگاهی به آن بیاندازم که جنابشان به من گفت بردن روزنامه (۳ هزار تومانی ) اشکال دارد!! سبحان الله!! بله اشکال داشت که روزنامه ای را بردارم !! ولی رانت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی ایران خودرو در آغاز کار مجلس انقلابی اشکال نداشت !!

آری با توجه به شناختی که از نسل جوان انقلابی مجلس یازدهم داشتم حقیقتاً گاهی فکر میکردم که در این دوره با یک نه گفتن به ایران خودرو و سایپا از گرفتن خودرو های کذایی خود داری کنند که نشد !

و هر روز در میان خلق الله گوشه و کنایه های تازه ازدواج کرده ها یا والدین آنها را می شنوم که خرید یک پراید ۲۰۰ ملیونی را آرزویی دست نیافتنی میدانند !! شرمگین و خجالت زده ام که پاسخی ندارم !! چرا که رانت خودرو قسطی نمایندگانشان قیمت یک پراید است !!

فقط شنیده شد که یکی دو نفر از همان چهره های جوان انقلابی در مجلس یازدهم برای همدردی با آرزومندان یک خودرو پراید از گرفتن ماشین رانتی خودداری کرده اند
((در مجلس هشتم‌ تنها نماینده ای که خودرو نگرفت اینجانب بودم آن هم خودرو سوزوکی ویتارا با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان که ۵ سال بعد ۵۰۰ ملیون تومان فروش رفت))

پنجم اینکه مجلس یازدهم سال دوم عمر خود را با دولت جدید (دولت رئیسی) مواجه شد که این دولت هم حداقل ۶ ماه تا یکسالی فرصت و زمان می خواست که آشفتگی و به هم ریختگی ۸ ساله دولت قبل را سامان دهی کند و در این فرصت هم بدیهی است که عملا مجلس نمی توانست کاری و برنامه ای را پیش ببرد!

و تازه وقتی دولت جدید خود را پیدا کرد باید یک جراحی اقتصادی مورد نظر خود را طراحی و اجرا کند که آن هم سخت ترین کار در این ۴ دهه محسوب میشد و اما دولت انقلابی و متعهد و با اراده برای اصلاح امور اصلی در اقتصاد مصمم بود که طرح خود را اجرا نماید !

دولت رئیسی برای نجات اقتصاد نیمه فلج دو برنامه در پیش گرفت‌

اول کمک و مساعدت به اقشار آسیب پذیر که از گرانی و تورم به ستوه آمده بودند که پرداخت نقدی سنگینی را به عنوان یارانه پرداخت کرد!

پرداخت یارانه به آحاد ملت و پرداخت بدهی های دولت قبل به بانک‌مرکزی و سازمان تامین اجتماعی و اوراق بها دار و غیره و جراحی اقتصادی که دولت شروع کرد باعث شد که بودجه های عمرانی محدود و کمتر در بودجه سالیانه لحاظ شود و در نتیجه خیلی از امیال و آرزوهای نمایندگان برای پروژه های عمرانی میسّر نشود !

و اما برای جبران این کمبود بودجه و اعتبار که مورد درخواست اغلب نمایندگان بود آنها را به اعتبارات نسیه حواله داده شدند و خیلی از پروژهای کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت را معطل گذاشتند !

مثلا برای سد کوار بودجه و اعتبار نقدی تعیین‌نشده و ۳ تا ۴ مورد از تبصرهای بودجه و اعتبارات نسیه بانکی حواله شده ! ((به مصاحبه نایب رئیس مجلس مهندس نیکزاد در سفر به کوار در چند روز قبل توجه فرمائید که ایشان به صراحت از اعتبارات و بودجه برای سد کوار به ۳ تبصره و وام بانکی استناد میکند ))

خلاصه اینکه این دولت و این‌مجلس هر چند مشغله کاری فوق العاده زیادی بر دوش دارند و باید جبران ۸ سال عقب افتادگی و خیانت دولت شیخ نفاق حسن فریدون هم بکنند و از طرفی این دولت با مجلس به لحاظ تفکر و اندیشه های انقلابی نزدیک به هم ‌هستند و خیلی مشتاق فعالیت های عمران و‌ آبادی در کشور هستند و اما به نظر میرسد هزینه های سنگین دولت (یارانه ها و‌ هزینه‌جاری و‌ پرداخت بدهکاری های دولت قبل ) بازهم پروژه ها و طرح های عمرانی جدید و قدیمی را معطل کرده است !

گفته میشود که فروش زیاد نفت‌و‌گاز در این دولت و درآمد مناسب شاید دست دولت را برای هزینه ها باز گذاشته است ولی چون این دولت خیلی با دقت خود را متعهد به پرداخت های متعهد شده میداند علیهذا بازهم هزینه ها و مخارج دولت خیلی بیشتر از درآمدهای فعلی از نفت و‌گاز است !

نگاهی اجمالی به مخارج‌ و هزینه های دولت فعلی
پرداخت بدهی دولت قبل:

1.بدهی ۸ ساله دولت حسن روحانی به بانک مرکزی تا مرداد ۱۴۰۰ حدود ۴۲۰ هزار میلیارد تومان !
2.بدهی دولت ۸ ساله روحانی به سازمان تامین اجتماعی تا مرداد سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴۰ هزار میلیارد تومان !
3.بدهی دولت روحانی به صاحبان سهام ‌اوراق بها دار
تا مرداد سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان !

این سه قلم بدهی دولت روحانی است که دولت رئیسی
از اول شهریور ۱۴۰۰ که شروع به کار کرده تا شهریور ۱۴۰۱
توانسته کل این بدهی ها را تسویه و صفر کند!

یکی از عجایب در سال ۱۴۰۰ این‌ بود که دولت رئیسی وقتی اول شهریور شروع به‌کار کرد انقدر دولت روحانی خزانه را خالی کرده بود که بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان کشوری و لشکری دولت را نداشت و دولت رئیسی میراث دار بدترین فجایع اقتصادی از دولت روحانی بود.

همین بود که کارشناسان اقتصادی گاهی اظهار میکردند که دولت روحانی انگار که آمده بود که مملکت را تخریب کند نه آباد کند !!

بهرحال این وضعیت فاجعه آمیز اقتصادی دولت روحانی بود که هم مجلس یازدهم را معطل کرد و دو سال و‌ نیم از عمر این‌مجلس را تقریبا بدون اجرای پروژه های عمرانی ناکام گذاشت! هم عمر حدود ۱۵ ماهه دولت رئیسی را با هزار و یک گرفتاری روبرو کرد !

بدیهی است که مجلس یازدهم با آن همه انگیزه بالا برای خدمت و تحول و همچنین دولت رئیسی با آن همه روحیه خدمت جهادی اگر با آن فجایع اقتصادی و‌ میراث شوم دولت روحانی روبرو‌ نبودند قطعا تحولات بهتری توسط این دو قوه به سرانحام‌می‌رسید!

البته محلس یازدهم در حیطه قانون گذاری موفق شدند
چند مورد قانون خوب و‌ مناسب را مصوب کنند.

نصرالله کوهی باغ اناری

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=13413

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.