66

اگر نیاز به بستری کردن بیمار در مصلا باشد حاضریم نمازجمعه را تعطیل کنیم

  • کد خبر : 1326
  • 22 مرداد 1400 - 21:33
اگر نیاز به بستری کردن بیمار در مصلا باشد حاضریم نمازجمعه را تعطیل کنیم
حجت الاسلام مجید گشول در خطبه دوم نماز جمعه 22 مرداد کوار گفت: ظرفیت مصلی و ستاد نمازجمعه برای مقابله با کرونا در اختیار مدافعان سلامت است و اگر نیاز به بستری کردن بیمار در مصلا باشد ما استقبال می‌کنیم حاضریم نمازجمعه را جابه‌جا کنیم یا تعطیل کنیم.

حجت الاسلام مجید گشول در خطبه اول نماز جمعه کوار پس‌از توصیه به تقوا و استغفار به مناسبت دهه محرم درباره حماسه حسینی گفت: صحنه کربلا و عاشورا و بلکه همه مبارزات انبیا و اولیادر طول تاریخ، صحنه تقابل عقل و جهل بود، صحنه تقابل حقیقت و ریا بود. در لشکر امام حسین حقیقت و اخلاص و صداقت بود اما در لشکر دشمن نفاق و دنیاخواهی و ظلمت و جاه‌طلبی و حرص بر دنیا با حق روبرو شدند و مقابله کردند.

وی افزود: در حدیث جُنود عقل و جهل، پنجاه و چهارمین جلوه عقل حقیقت است که ضد آن می‌شود ریا و تظاهر. ریا یعنی نمایش غیر واقعی! در زمان انبیا ملاء و مترفین یعنی رفاه زدگان تظاهر و نمایش داشتند اما از حقیقت بی‌بهره بودند.

امام جمعه کوار در ادامه اظهار کرد: صحنه کربلا و عاشورا صحنه تقابل معروف و منکر بود. معروف یعنی پذیرش امامت و ولایت الهی و منکر یعنی ولایت طاغوت و جاه‌طلبی و سنگدلی اصحاب دنیا. صحنه کربلا و عاشورا سال ۶۱ هجری صحنه تقابل بهشت و جهنم بود. حضرت حر وقتی شروع به لرزیدن کرد در پاسخ به یکی از نیروهایش فرمود: خود را بین بهشت و جهنم مخیر می‌بینم.

گشول با اشاره به اینکه امسال ۲ نیمه شعبان دارد گفت: مقتضی است در همین دهه محرم هم به مهدویت بیشتر توجه شود.

وی درمورد عوامل مشترک ده‌گانه شهادت امام حسین و غیبت امام‌زمان بیان کرد: جهالت، ضلالت، کمک به باطل، دنیا فریفتگی، دور شدن از ارزش های انسانی، فراموشی آخرت، تکبر و لجاجت در برابر حق، سقوط در ورطه هواهای نفسانی، ابتلا به خشم خدا و ولایت طاغوت عوامل ده گانه ای بود که باعث شد امام حسین به شهادت برسد و همین عوامل سبب غیبت امام زمان است.

امام جمعه کوار ادامه داد: غیبت او از ماست و اگر آن حضرت در این زمان ظهور کند حادثه عاشورا تکرار می‌شود چون هنوز زمینه ظهور و عقل‌ها و ذهن‌ها و فکرها آماده نیست. آن حضرت زمانی ظهور می‌کند که مردم جهان از مکتب‌های مادی و انحرافی ناامید شوند.

حجت الاسلام مجید گشول درمورد ابعاد جاهلیت از منظر قرآن کریم گفت: قرآن گاهی می‌فرماید ظن الجاهلیه: پندار جاهلانه مانند تفکر نژادپرستانه صهیونیستی. گاهی می‌فرماید حکم الجاهلیه: حکم و سیاست‌گذاری جاهلانه مانند سیاست‌های دولت ایالات‌متحده در دنیا. گاهی می‌فرماید تبرج الجاهلیه: یعنی خودآرایی و خودنمایی جاهلانه مانند این‌که زنان و دختران جامعه براثر برهنگی غربی و فرهنگ منحط و غلط غربی به خودآرایی و نشان‌دادن خود در برابر نامحرم بپردازند و آلوده شوند و جامعه را آلوده کند. گاهی می‌فرماید: حمیه الجاهلیه: تعصب بی‌جای جاهلانه مانند تعصب قومی یا جناحی، این‌ها ابعاد جاهلیت است.

وی افزود: جاهلیت در زمان پیغمبر زنده به گور کردن دختران، محروم کردن دختران از ارث، خوردن مال یتیم، میگساری و مانند آن بود. جاهلیت در زمان امام حسین این بود که سرزمین وحی آلوده‌، سیاه و تباه شده بود. جاهلیت در زمان غیبت کبری این است که صنعت و تکنولوژی رشد کرده اما جاهلیت مدرن و صنعتی به‌وجودآمده و انسان‌های فراوانی براثر جاهلیت قتل‌عام می‌شوند.

گشول با اشاره به اینکه هدف نبی اکرم، امام حسین و همچنین هدف امام‌زمان جهل‌زدایی، بیدار کردن مردم و برانگیختن عقل هاست ادامه داد: اگر امام حسین(ع) خون گلوی علی‌اکبر و خون گلوی علی‌اصغر و خون قلب خود را به سوی آسمان می‌پاشد، هم برای دفع بلا از اهل زمین بود و هم برای بیدار کردن مردم. امام حسین علیه‌السلام با شهادت مظلومانه خود مردم را بیدار و آگاه کرد و جامعه را تغییر داد و در طول زمان طومار بنی‌امیه جمع شد.

امام جمعه کوار در پایان خطبه اول درمورد عزاداری در ماه محرم گفت: اشک عزاداران حسینی توسط فرشتگان گردآوری می‌شود و از این اشک‌ها به چشمه‌های بهشتی و حوض کوثر زده می‌شود. اشک عزاداران حسینی باعث می‌شود عطر و بو و تأثیر چشمه‌های بهشتی و آب حوض کوثر چند برابر شود. باطن عزاداری و اشک ریختن بر مظلومیت سیدالشهدا بهشت و چشمه‌های بهشتی است. قدر این سرمایه معنوی را بدانیم.

در پایان وی با یک روضه به حضرت سیدالشهدا و فرزند شیرخوار او که سند مظلومیت و حقانیت او بود توسل پیدا کرد.

امام جمعه کوار در نماز جمعه کوار

در خطبه دوم نیز حجت الاسلام گشول درمورد عزاداری‌ها در شرایط کنونی با اشاره به یک آیه در سوره حج که می فرماید: هر کس نمادها و شعارهای الهی را بزرگ دارد نشانه تقوای قلبی و درونی اوست گفت: ما باید شعائر الهی و حسینی را بزرگ بداریم و درعین این‌که موازین بهداشتی را رعایت می‌کنیم برنامه عزاداری آن حضرت را که یادآور راه خدا و اخلاص برای خدا است برگزار کنیم. نیت‌ها را خالص کنیم و از فیض بی‌پایان مکتب سالار شهیدان بهره‌مند شویم. برای برطرف‌شدن بیماری و ویروس مرگ‌بار کرونا دعا کنیم.

وی افزود: در جنگ نرم دشمن در پی این است که خانواده‌ها را متلاشی کند و ساختارهای اجتماعی و سیاسی را تغییر دهد و آرام و تدریجی و خزنده عمل کند. همچنین ایجاد ناامیدی کند و مداوم تبلیغات خود را در جامعه بگستراند و بر اساس آسیب‌ها و بزرگ‌نمایی آسیب‌ها موجب ناامیدی و اختلاف‌انگیزی شود و در دل‌ها تردید بیافکند و احساسات را برانگیزد و ذائقه‌سازی کند.

امام جمعه کوار برای مقابله با این ترفندهای جنگ نرم دشمن گفت: باید جهاد رسانه‌ای و روایت سازی کنیم. موضوع سازی و مسئله‌شناسی کنیم. روحیات و خلقیات جوانان و نوجوانان را بشناسیم و با آنان ارتباط تفاهم‌آمیز برقرار کنیم. هوشیار باشیم به دشمن حمله کنیم. صدای مردم باشیم. بدون تخریب و سیاه‌نمایی مشکلات مردم را بگوییم.

گشول از کسانی که پیش‌از برگزاری نمازجمعه مصلی را ضدعفونی کردند و همچنین از کسانی که در شهرها و روستاها فضاسازی‌های لازم را انجام دادند تشکر کرد و ادامه داد: برادران و خواهران ما باید با اهداف سیدالشهدا هماهنگ شویم. به تکالیف الهی اهتمام ورزیم. به نماز و زکات و ادای مسئولیت اهمیت دهیم. از دین دفاع کنیم زبانی، قلبی، رفتاری، مالی، جانی، آبرویی از دین دفاع کنیم.

او در خصوص مراحل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اظهار کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ۳ مرحله دارد: قلبی، زبانی، برخورد عملی. برخورد عملی وظیفه حکومت اذن امام و اذن ولی‌فقیه است.

وی ادامه داد: ممکن است بعضی بگویند شرط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر احتمال تاثیرگذاری است، پس چرا بااینکه حضرت می‌دانستند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ایشان بر روی یزید تأثیری نمی‌گذارد، چرا این راه را در پیش گرفته‌اند. جواب این است که تاثیر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لازم نیست همیشه آنی و لحظه‌ای و فعلی و کنونی باشد. بلکه ممکن است تأثیر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تأثیر استقبالی و در طول زمان باشد. همان‌طوری که قیام امام حسین ع در طول زمان موجب برانگیخته‌شدن و بیداری مردم و تحقق انقلاب‌ها و قیام‌های بعدی شد.

امام جمعه کوار درخصوص اینکه اگر کسی بگوید مگر شرط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این نیست که برای انسان ضرر نداشته باشد گفت: جواب این است که این شرط، مطلق نیست، نسبی است. ضرر به دین از ضرر به جسم بالاتر است و گاهی باید فدای دین شد. اگر اصل دین در معرض خطر قرار گیرد باید این ضرر را حتی با ضرر زدن به جسم و جان برطرف کرد و خود را فدای دین کرد. حفظ دین مهم‌تر از هرچیزی است و اگر اصل دین مورد مخاطره قرار بگیرد دفاع از آن واجب است.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از همه ظرفیت هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی برای تحقق نهضت خدمت رسانی گفت: ظرفیت مصلی و ستاد نمازجمعه برای مقابله با کرونا در اختیار مدافعان سلامت است و اگر نیاز به بستری کردن بیمار در مصلا باشد ما استقبال می‌کنیم حاضریم نمازجمعه را جابه‌جا کنیم یا تعطیل کنیم.

حجت الاسلام گشول در سخن دیگری گفت: دولت جدید باید به اقتصاد و معیشت، فرهنگ جامعه، مدیریت بهداشت و توجه به ظرفیت‌ها توجه کافی را مبذول کند. در بخش اقتصاد و معیشت تقویت تولید داخلی، وارد کردن مردم در میدان اقتصاد، ایجاد اشتغال برای جوانان، تقویت پول ملی، کاهش تورم و مهار تورم، جلوگیری از فشار بر مردم و مدیریت منابع انرژی لازم است.

وی با اشاره به آب و برق گفت: قطعی آب‌وبرق برای مردم مایه فشار در زندگی است. بله در کشور منابع انرژی کاهش پیدا کرده‌است اما با مدیریت صحیح می‌توان توزیع عادلانه منابع انرژی موجود را انجام داد و از انرژی هسته‌ای برای تولید برق استفاده کرد البته ما مردم هم باید از اسراف و هدررفت منابع انرژی بپرهیزیم.
امام جمعه کوار اولویت و موضوع فوری فوتی کشور را مقابله با ویروس کرونا داسنت و گفت:در این‌باره ۴ راهکار وجود دارد:

۱-واکسینه کردن مردم و توزیع فراگیر عادلانه و کم‌هزینه واکسن. ۲- مراعات عمومی بهداشت به‌ویژه در مراسم محرم و توسط مردم. ۳_ نهضت احسان عمومی و مواسات و کمک مؤمنان بر محور مساجد. ۴- دعا و تضرع و استغفار.

گشول در ادامه خطبه درمورد علت تاکید بر واکسن ایرانی گفت: ۱- واکسن ایرانی و تولید داخلی موجب دسترسی پایدار در مقابل تحریم و توطئه دشمن است. اگر دشمن ما را تحریم کند، وقتی تولید داخلی واکسن باشد ما وابستگی به خارج نداریم. امنیت بیولوژیک نظارت بر تولید و بر مواد اولیه وارداتی و تمرکز بر فناوری‌های غیرژنتیکی، منافع اقتصادی برای کشور و صادرات واکسن، توانایی فنی و نیروی متخصص و ابزار قدرت و توانمندی در منطقه و بین‌الملل از فواید تولید داخلی واکسن است. البته نمونه‌های مناسب خارجی هم وارد می‌شود و برای نمونه‌های داخلی هم انحصار نیست و مهم‌تر از واکسن رعایت بهداشت عمومی و اصلاح سبک زندگی است.

وی با به مناسبت ٢٢ مرداد روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی گفت: افزایش سرمایه اجتماعی با تشکل‌های مردم‌نهاد امکان‌پذیر است. مهم‌ترین ابزار در مقابل هجوم فرهنگی شیطان، وحدت و هم‌گرایی و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد است.

همچنین در مورد بیست وسوم مرداد روز مقاومت اسلامی ابراز داشت: رژیم خبیث صهیونیستی به گمان این‌که حزب‌الله لبنان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی مردم و وضعیت نابسامان برق و سوخت و مناقشات سیاسی داخلی لبنان نمی‌تواند پاسخ حمله را بدهد. حملاتی را بر ضد برخی مناطق جنوب لبنان تدارک دید اما مقاومت اسلامی لبنان با موشک‌باران برخی از مناطق صهیونیست‌نشین را هدف قرار دادند. حزب‌الله لبنان آماده و توانمند و هشیار است و رژیم صهیونیستی از همیشه ضعیف‌تر است. همه گروه‌های مقاومت در یک تقسیم کار هوشمندانه در برابر دشمن آمده‌اند حضور رهبران گروه‌های مقاومت در آیین تحلیف و آیت‌الله رئیسی در صف اول میهمانان نماد هم‌افزایی عینی جبهه مقاومت با تشکیل دولت مردمی و انقلابی است.

وی ادامه داد: بیست و ششم مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی است. درس آزادگان سرافراز به مردم عزیز این است که ایستادگی مایه پیروزی است در جنگ اقتصادی و جنگ میکروبی و بیولوژیکی و در جنگ ترکیبی هم با بصیرت و صبر پیروز می‌شویم بازگشت آزادگان به میهن اسلامی جشن پیروزی ملت ایران در دفاع هشت‌ساله بود رمز پیروزی در دفاع مقدس انجام تکلیف و ایمان ولایت‌مداری اخلاص و صداقت و وحدت و همدلی بود.

گشول درخصوص کودتای ۲۸ مرداد و شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت اظهار کرد: مصدق ۶ اشتباه تاریخی کرد:

۱. تکیه بر امریکا ۲. تکیه‌بر ملی‌گرایی صرف و عنادورزی و ناجوانمردی با جمعیت فدائیان اسلام و شخص شهید نواب‌صفوی ۳. جدایی مردم و دولت مصدق از روحانیت مبارز و راستین مثل آیت‌الله کاشانی ۴. منحل کردن مجلس ۵. نفوذ عوامل بیگانه در دولت مصدق و از بین رفتن اعتماد مردم ۶. استبداد گرایی شخص مصدق

او در سخنان پایانی گستاخی سفیر انگلیس و روسیه را محکوم کرد و گفت: باید با شدت با آنها برخورد شود انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی هدف قرار داده شدن کشتی تجاری صهیونیست‌ها را بهانه قرار دادند. برای فضاسازی رسانه‌ای و فشار بر دولت جدید این حادثه‌سازی و بهانه‌جویی در شورای امنیت سازمان ملل هم با واکنش سرد اعضا مواجه شد، چون نه سندیت داشت نه اصالت. ازین به بعد هم حادثه‌سازی‌های مصنوعی، بهانه‌جویی‌های کودکانه، پرونده‌سازی‌های تکراری مانند پرونده حقوق‌بشر تروریسم موشکی هسته‌ای ادامه خواهد یافت و بازهم راه به‌جایی نمی‌برند. البته برای پیروزی اتحاد و همدلی انسجام قوا خدمت جهادی به مردم قاطعیت و صلابت هوشمندانه در مواجهه با دشمنان آشکار و پنهان مثل گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور فرانسه همه این موارد لازم است.

در پایان خطبه دوم حجت الاسلام گشول درمورد انفاقات اخیر افغانستان گفت: در افغانستان باید نظام مردمی براساس انتخابات حاکم باشد، نه اقدام نظامی یا بیعت تحمیلی. همه اقوام باید در نظام سیاسی سهم داشته باشند. در افغانستان ۴۰ درصد پشتون‌ها، ۳۰ درصد تاجیک‌ها، ۲۰ درصد هزاره شیعه و ده‌درصد ازبک‌ها و دیگران هستند. طالبان پشتون هستند و حداکثر ۷۵ درصد پشتون‌ها به آن‌ها هم راحت سر جمع ۳۰ درصد جمعیت به آن‌هاست و این‌گونه نمی‌توان حکومت کرد، باید همه طوایف و اقوام سهم داشته باشند. ایران برای ایجاد صلح مشارکت فعال می‌کند. مقاومت مردمی راه نجات افغانستان است. طالبان باید مهار شود تا به مرزهای ما و مناطق شیعه‌نشین تعرض نکند.


و السلام‌علیکم و رحمه الله و برکاته

دانلود صوت خطبه نمازجمعه ۲۲ مرداد شهرستان کوار

خطبه اول نماز جمعه ۲۲ مرداد کوار
خطبه دوم نماز جمعه ۲۲ مرداد کوار

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=1326

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.