34
به مناسبت روز دانشجو

دغدغه های زندگی دانشجویی و راه حل هایش

  • کد خبر : 3210
  • 16 آذر 1400 - 13:11
دغدغه های زندگی دانشجویی و راه حل هایش
به مناسبت روز دانشجو به سه دغدغه دانشجویی امتحانات، تغذیه و کار چند پیشنهاد و توصیه به دانشجویان عزیز داده ایم.

سوپرمن کیست؟ ابرقهرمانی خیالی که قدرت‎های خارق‎العاده دارد؟ یا جوانی که بدون هیچ قدرت و نیروی ماورایی 12 سال درس می‌خواند، با غول بدهیبت کنکور می‌جنگد و شکست اش می‎دهد. جوانی که ناگهان با میزان زیادی از کتاب‎های قطور به زبانی نامأنوس مواجه می‎شود، در خوابگاه، محیطی شبیه به اردوگاه‌ها کار اجباری را تجربه می‎کند و در خانه و اجتماع کوهی از توقع و دغدغه و نگرانی بر سرش آوار می‎شود. این یکی انصافا سوپرمن‌‎تر نیست؟

به مناسبت روز دانشجو در ادامه توصیه‌هایی برای پاسخ به دغدغه‌ها و سوالات متنوعی که در زندگی دانشجویی، پیش می‌آیــد به شما پیشنهاد داده ایم. همچنین اگر شما نیز دغدغه و خاطراتی داشتید در زیر همین مطلب قسمت نظرات برای ما بفرستید.

چه‌جوری واحدها رو پاس کنم؟

اگر می‌خواهید در دوران دانشجویی با تمام افت و خیزها و دل‌مشغولی‌هایش، در درس خواندن که طبیعتا مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار هر دانشجوست هم موفق باشید، باید علاوه بر برنامه‌ریزی و تلاش، تکنیک‌های مناسب خودتان را کشف کنید!

نکته‌برداری، کلید طلایی وقت‌ندارها

نکته‌برداری، کلید طلایی مسلط شدن روی دروس دانشگاهی است و درست زمانی که وقت و حوصله و دل و دماغ درس خواندن ندارید، آن جاست که نکته‌ها به کارتان می‌آید و به اهمیت اش پی می‌برید. برای این کار، لازم نیست زمان خاصی صرف کنید. فقط با دقت سر کلاس و یادداشت همان نکاتی که استاد می‌گوید و روی آن ها تاکید دارد در یک دفترچه، صاحب جزوه‌ای به دردبخور از نکات اصلی درس می‌شوید و می‌توانید با یک مرور کوتاه، زمانی که پشت چراغ قرمز یا ایستگاه اتوبوس و مترو منتظرید، درس را یک دور به خودتان یادآور شوید.

با شاگرد زرنگ‌ها رفیق شو

دومین نکته مهم و سرّی برای موفقیت در درس خواندن، پیدا کردن شاگرد زرنگ هر کلاس است که البته با توجه به هر درس، ممکن است متغیر باشد. این دوستان باهوش و پرتلاش، به‌طورمعمول کلید حل مشکلات درسی هستند، از امانت جزوه کامل و آماده گرفته تا رفع اشکالات احتمالی و مشورت دادن بابت مرور بخش‌های مهم دروس و نکات طلایی. معمولا در هر کلاسی تا نیمه های ترم، می توان این بچه‌ها را به راحتی تشخیص داد و از آن به بعد، هنر شماست که چطور بتوانید با آن ها ارتباط بگیرید و از امتیازات رفاقت تان، استفاده کنید.

پیدا کردن رگ خواب استاد

از آن جا که تهِ ته اش، ریش و قیچی دست استاد است، این روش می‌تواند بسیار موثر ولی به همان اندازه سخت باشد. دانشجویی در این زمینه موفق است که بتواند در عرض همان دو سه جلسه اول، استادش را تحلیل روان‌شناختی کند و کمی تا قسمتی، روحیه و اخلاق استاد دست اش بیاید. گاهی یک پیشنهاد کمک کوچک به استاد در تکمیل تحقیق‌ها و مقالاتش، می‌تواند راه نفوذ مهر شما به قلب استاد باشد. کاری که علاوه بر به دست آوردن دل استاد، به مرور هر چه بیشتر مباحث درسی در ذهن تان هم کمک می‌کند. دیگر خود دانید.

تغذیه ام چه‌جوری باشه؟

هرچند شرایط خورد و خوراک دوران دانشجویی، ربط مستقیم به خوابگاهی بودن یا نبودن دارد اما به شکل کلی، تغذیه کسی که مشغول تحصیل است و در طول روز و هفته، قرار است وقت زیادی صرف یادگیری کند، اصول و باید و نبایدهایی دارد که مهم است تا حد ممکن رعایت اش کنید.

متعادل باشید

اگر از خانه دورهستید و به غذای سلف و خوابگاه لب نمی‌زنید و هر وقت غیب‌تان زد، باید در فست‌فود بیرون دانشگاه پیدای تان کنند، لااقل دست از سفارش‌ سوسیس و کالباس بردارید و با گوشت، مرغ و قارچ آشتی کنید. می‌توانید گوجه و کاهوی سفارش‌تان را هم زیاد کنید و قید سس‌های پرچرب مثل مایونز و فرانسوی را بزنید و در عوض، یک ظرف ماست سفارش دهید. اگر قوت غالب دورهمی‌های تان در محوطه و خوابگاه و کتابخانه، چیپس و پفک و لواشک است، یادتان باشد بوفه‌های بیشتر دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، بساط عدسی، خوراک لوبیا و سوپ‌شان به راه است و این‌جور وقت‌ها می‌توانید خودتان را به یک میان‌وعده گرم و ملین مهمان کنید تا منیزیم و کربوهیدرات موردنیاز بدن‌تان تامین شود.

حواس‌تان به نوشیدنی‌ها باشد

بیشتر نوشیدنی‌هایی که دانشجوها در زمان استراحت بین‌کلاس‌ها استفاده می‌کنند مثل چای، نسکافه یا نوشابه، کافئین دارد که همین باعث کاهش آب بدن می‌شود و احتمال یبوست و به دنبالش بی خوابی، دل‌درد، بی‌قراری و بداخلاقی را زیاد می کند. می‌توانید گاهی شیر، آب میوه‌های‌طبیعی و شیرهای طعم‌دار یا حتی فقط آب سرد را امتحان کنید. با این روش، هم کلسیم بدن هم ویتامین‌های مورد‌نیاز و هم آب بدن تامین می‌شود.

میوه‌ها را به رسمیت بشناسید

جالب است بدانید خوردن چهار میوه: انگور، انار، سیب و انجیر، تاثیر شگفت‌انگیزی روی تقویت حافظه و ارتقای ضریب هوش دارد و به شکل کلی، مصرف میوه، شادابی و نشاطی به همراه دارد که لازمه جسم و روح یک دانشجوست. اگر در شهر محل زندگی‌تان درس می‌خوانید، در طول روز چند عدد میوه به عنوان میان‌وعده با خود از خانه به دانشگاه ببرید و میل کنید. اگر خوابگاهی هستید، در قدم اول از متصدی بوفه خوابگاه بخواهید به فهرست فروش‌، میوه‌ را هم اضافه کند. راهکار بعدی، خرید و مصرف کمپوت میوه یا میوه‌های خشک است.

چطور پول دربیارم؟

دانشجویید و به رغم مشغله‌های فکری و درسی، دلتان می‌خواهد از نظر مالی مستقل شوید و به دورانِ پول‌توجیبی گرفتن از مامان و بابا خاتمه دهید. بله، همه دوست دارند شغلی مربوط به درس و تخصص شان داشته باشند اما اگر کار مناسبی، متناسب با رشته تحصیلی‌تان پیدا نکردید، ناامید نشوید و بیکار نمانید. به کار دوران دانشجویی، به عنوان شغلی موقت که کمک می‌کند جیب تان خالی نماند، نگاه کنید و دست به کار شوید. یا کلاس های آموزشی دیگری را شروع کنید و از توانایی‌های خود کسب درآمد کنید.

اگر خوب از پس بیان منظورتان برمی‌آیید، تدریس کنید

اگر به یک یا چند درس دبیرستان و دانشگاه یا نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی کامپیوتر، مسلط هستید و مهارت آموزش این مواد درسی به دیگران را دارید، تدریس این دروس در قالب کلاس‌های خصوصی برای علاقه‌مندان و حتی همکلاسی‌هایتان، در حیاط و کتابخانه و کافه دانشگاه، انتخاب خوبی به عنوان شغل دانشجویی است. ویرایش پایان‌نامه و انجام پروژه‌های بقیه دانشجویان هم، گزینه مناسبی برای دانشجویان دقیق و پرحوصله است.

اگر می‌توانید افراد را قانع کنید، بازاریابی کنیــد

از آن جا که بازاریابی در زمینه‌های مختلف، کاری است که قابلیت پاره‌وقت بودن را دارد، بیشتر دانشجویان به سمت آن می‌روند. بازاریابی از آن کارهایی است که نیاز به روابط‌عمومی بالا، خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی و پیگیری و سماجت دارد. کاری که کم‌کم ترفندها و باید و نبایدهایش را یاد می‌گیرید و وقتی مسلط شدید، درصدهای خوبی بابت فروش و سفارش کالا و خدماتی که برایش تبلیغ می‌کنید، نصیب تان می‌شود.

اگر هنردوست یا اهل ورزش هستید، دست‌به‌کار شوید

این روزها اینستاگرام و تلگرام و پینترست، پر است از صفحات جوانان هنرمندی که دست‌سازه‌های شان را در زمینه‌های مختلف برای فروش، ارائه می‌کنند و به طور معمول، اگر آثارشان خلاقانه و تمیز باشد، بازار داغ و مشتریان پر و پاقرصی دارند. جواهرسازی و زیورآلات نقره و برنج و سرامیک، عروسک‌های بافتنی و خمیری و نمدی، دست‌سازه‌های چرم، نقاشی روی کیف و کفش و شال و… برخی از این کسب و کارها با به‌کارگرفتن استعداد و توانایی‌های هنری است. اگر هم اهل ورزش هستید و رشته ای را به صورت حرفه ای دنبال می کنید حتما به گرفتن مدرک مربیگری رشته‌های مختلف ورزشی فکر کنید تا بتوانید مربی پاره‌وقت باشگاه‌های ورزشی شوید.

دیگر پیشنهادات

اگر به رشته‌ای که مشغول تحصیل در آن هستید خیلی علاقه‌مندید، کارآموزی در همین رشته یا قبول پروژه‌های مربوط به درس‌تان را امتحان کنید. پیشنهاد می شود در کنار درستان حتما دوره های کارآموزی مربوط به رشته خود را حتی در تابستان بگذرانید تا بعداز اتمام و فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار سابقه کاری لازم را داشته باشید و راحتر استخدام شوید. اگر کار در خانه را دوست دارید، به کارهایی مثل نویسندگی برای مجلات، تایپ پایان‌نامه یا طراحی وب‌سایت فکر کنید و اگر به دنبال چشیدن طعم تجربه‌های نو و بامزه هستید، کار توی کافه هم فکر بدی نیست.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=3210

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.