10

رجعت سفیران غربت و مظلومیت، یاد شهدای مدافع حرم را زنده کرد/ پیشگیری از بحران باید مورد توجه جدی باشد

  • کد خبر : 10518
  • 15 مرداد 1401 - 16:01
رجعت سفیران غربت و مظلومیت، یاد شهدای مدافع حرم را زنده کرد/ پیشگیری از بحران باید مورد توجه جدی باشد
خطیب جمعه کوار گفت: پس از سال ها چشم انتظاری بازگشت عزتمندانه‌ی بدن مطهر بی سر شهید مدافع حرم حاج عبدالله اسکندری و برخی دیگر از شهدای مدافع حرم، نماد عزت و کرامت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، حجت‌الاسلام‌ مجید گشول در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان کوار ضمن گرامی‌داشت یاد و نام شهدای از صدر اسلام تا به امروز گفت: هویت پیکر مطهر شهیدان مدافع حرم «عبدالله اسکندری»، «رحیم کابلی»، «مصطفی تاش موسی»، «محمدامین کریمیان» و «عباس آسمیه» از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید شد و پیکرهای مطهر این شهدا به میهن اسلامی بازگشت.

وی اظهار کرد: قافله سالار این ۵ شهید، سردار شهید عبدالله اسکندری (قصرالدشت شیراز) است وی از هم‌رزمان حاج احمد متوسلیان و جزو فرماندهان دفاع مقدس به شمار می‌آمدند و پس از جنگ نیز در سنگرهای سازندگی در قرارگاه خاتم و سپس در سمت مدیرکلی بنیاد شهید استان فارس به خدمت مشغول شد. ایشان، نخستین شهید ایرانی بود که تکفیری‌ها با بغض و کینه خود سر از پیکرش جدا کرده و بر نیزه آویختند. اکنون پیکر پاکش پس از هشت سال به میهن اسلامی بازگشته است.

امام جمعه شهرستان کوار ادامه داد: سه نفر از این شهیدان شهیدرحیم کابلی (بهشهر)، شهید محمد امین کریمیان(بابلسر) و شهید تاش موسی(رامسر) از شهدای خطه دلاورخیز و شهیدپرور مازندران هستند.

حجت‌الاسلام گشول گفت: یکی از این شهدا یعنی روحانی شهید حجت الاسلام محمد امین کریمیان از رزمندگان ایرانی یگان فاطمیون بود که در کنار هم‌رزمان افغانستانی خود به شهادت رسیدو شهید عباس آسمیه اهل استان البرز یکی از ۱۳شهید مدافع حرم ایرانی است که در نبرد نفس‌گیر روز ۲۱دی ماه ۱۳۹۴ به شهادت رسیدند.

وی افزود: خانواده بزرگوار شهید حاج عبدالله اسکندری حاضر نشدند بدن مطهر شهید را در مقابل پول با داعشی های تکفیری معاوضه کنند اما اینک اراده الهی بر آن تعلق گرفت که در ماه پیروزی خون‌ بر شمشیر  و در ماه شهادت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بدن مطهر این شهید پرافتخار به‌همراه ابدان مطهر دیگر مدافعان حرم به میهن اسلامی بازگردد و بار دیگر امواج بیداری و عزت و کرامت را در کشور بگستراند.

خطیب جمعه شهرستان کوار بیان کرد: همه ملت غیور ایران به‌ویژه مردم شهیدپرور استان فارس در برابر این لاله‌های به‌خون‌غلتیده اظهار ادب و احترام می‌کنند و از این شهدای گلگون‌کفن، درس اخلاص ، صداقت، شجاعت، فداکاری و ازجان‌گذشتگی و خداخواهی می‌گیرند.

بازنگری در سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور لازم است

حجت الاسلام گشول در بخش دیگری از خطبه‌های خود ضمن قدردانی از، مدیریت جهادی سیل در استان فارس و شهرستان کوار، بازنگری در سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور را لازم دانست و تاکید کرد: تجربه بلایای متعدد در کشور ما ضرورت توجه به امر پیشگیری از ایجاد بحران و فعالیت در عرصه‌های کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری را جدی‌تر کرده است.

وی گفت: ضعف در زمینه اطلاع‌رسانی به‌موقع مردم در حوادث، که در سیلاب‌های اخیر در مواردی وجود داشت، همواره بر شدت بحران می‌افزاید و این در حالی بوده که ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و تأثیر آن‌ها در زمان مدیریت بحران غیرقابل انکار است.

خطیب جمعه شهرستان کوار تصریح کرد: فقدان روش‌های پیشگیرانه و تأکید و پافشاری در تخصیص بودجه به امر پیشگیری و کم کردن دامنه بحران و تاب‌آور کردن کلیه فضاها و بافت‌های شهری و روستایی تحت خطر در سطح کشور یکی دیگر از نقدهای موجود است.

گشول ناهماهنگی میان دستگاه‌ها، عدم وجود برنامه‌های راهبردی و همچنین ضعف بدنه کارشناسی و مدیریتی متخصص این حوزه را از دیگر مشکلاتی دانست که لازمه آن اقتدار کافی برای اجرایی‌شدن تصمیمات کلان است، اقتداری که باید آن را به نهادی خاص واگذار کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که مجلس و دولت با سرعت و شتاب بیشتر نسبت به تحول ساختاری، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و انسان‌افزاری این نهاد مهم اقدام کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کوار عنوان کرد: یکی از ابعاد مهم تحول در این نهاد تبدیل آن به یک نهاد مردم‌پایه با بهره گیری از گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی مانند هیئتهای مذهبی و دیگر تشکل‌های مردمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آبخیزداری و آبخوان‌داری؛ علاج بحران مزمن سیلاب‌ها ست

امام جمعه شهرستان کوار ادامه داد: بالا بودن آسیب‌های سیلاب در شهرها عمدتاً به دلیل گسترش شهرها و قرارگیری برخی از بخش‌های شهرها در حاشیه رودخانه‌ها، تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی در حوضه‌های بالا دست شهری و از همه مهم‌تر بی‌توجهی به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری است که افزون بر مقابله با سیلاب‌های مخرب و ویرانگر، آثار و فواید متعددی از جمله مقابله با ریزگردها، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، مدیریت صحیح منابع آب، مقابله با فرسایش خاک و فرونشست زمین، و… نیز دارد.

وی یاداور شد: مسلماً یکی از راهکارهای اصلی و مؤثر در مهار سیلاب‌ها و تبدیل این تهدید به فرصت، کاربست مهار و نفوذ دادن آب به داخل زمین و ذخیره در آبخوان‌ها(سفره‌های آبی) است که در اصطلاح آبخیزداری(حفظ حوضه‌های آبریز) و آبخوان‌داری(ذخیره‌سازی آب‌ها) نامیده می‌شود، مفهومی که رهبر معظم انقلاب نه تنها بارها و بارها در بیانات خود بدان تأکید کرده‌اند بلکه باید گفت ایشان از معدود افرادی هستند که همواره و بدون انقطاع طی سالیان متمادی، بر پیگیری جدیِ طرح‌های آبخیزداری اصرار ورزیده‌اند و حتی در چندین نوبت مبالغ قابل توجهی از صندوق ذخیرۀ ارزی جهت انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده‌اند.

بازدارندگی و اقتدار ایران در تولید و صدور سلاح

حجت الاسلام گشول در ادامه گریزی بر مسائل سیاسی زد و گفت: در اوایل آگوست ۲۰۱۹ گزارشی در مطبوعات ایران منتشر شد که روسیه برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده است و اکنون با گذشت سه سال، کاخ سفید مدعی شده روسیه علاقه‌مند به خرید پهپادهای ایرانی است و مقامات روسی اخیراً به ایران سفر کردند تا مدل‌های مختلف از جمله شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را بررسی کنند.

وی افزود: ایران در حال حاضر قدرت برتر نظامی در عرصه منطقه است. ایران در زمینه موشکی و پهپادی به قدرتی قابل اعتنا در عرصه جهانی تبدیل شده است. جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها، ناوشکن‌ها، سامانه‌های پدافندی، انواع رادارها و پهپادها تنها بخشی از توان بومی ایران برای ساخت تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز است که پهپادها یکی از محصولات شاخص صنایع دفاعی هستند که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان صادرات آن‌ها به کشورهای مختلف فراهم شده است.

گشول با بیان اینکه مهمتر از کسب درآمد، عرصه‌گشایی ایران در برقراری موازنه بین جبهه مقاومت و جبهه استکبار است، ادامه داد: ایران می‌تواند علاوه بر فروش سلاح به رزمندگان جبهه مقاومت در توانمندی‌سازی فناورانه این گروهها و کشورها کمک کند.

خطیب جمعه شهرستان کوار بیان کرد: این نکته نیز گفتنی است که علیرغم فضاسازی‌های آمریکا هنوز معلوم نیست ایران به روسیه پهباد فروخته باشد. گرچه فروش برخی قطعات یا انتقال فناوری ساخت پهباد امکان‌پذیر است. مسئولان کنونی دولت و مجلس ایران پاسخ هر اقدام را با اقدام متقابل خواهند داد به همین خاطر همزمان با تحریم شرکت‌های مزبور ایران از راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید سخن گفت.

وی با بیان اینکه آمریکا و اروپا باید دست از لجاجت و تکبر بردارند، گفت: ایران راه خنثی‌سازی تحریم را برگزیده است و برای رفع تحریم‌ها نیز از هیچ کوشش منطقی و عزتمندانه و منطبق با حقوق بین‌الملل و مبتنی بر آرمان‌های انقلابی دریغ نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=10518

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.