16

رهبر انقلاب:تورم بالا در سال های متعدد روی نظام توزیع درآمد ها اثر میگذارد

  • کد خبر : 16912
  • 16 فروردین 1402 - 0:46
رهبر انقلاب:تورم بالا در سال های متعدد روی نظام توزیع درآمد ها اثر میگذارد
مقام معظم رهبری تاکید کردند: تورم بالا در سال‌های متعدد روی نظام توزیع درآمدها را ناموزون می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه، در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام، تاکید کردند: شعارهای اقتصادی به معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست. یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثرگذار است.

مقام معظم رهبری تاکید کردند: تورم بالا در سال‌های متعدد روی نظام توزیع درآمدها را ناموزون می‌کند، عده‌ای محروم می‌مانند و عده‌ای دیگر هم از طرق مختلف جیب‌هایشان پر می‌شود؛ از هر دو طرف ایجاد فساد خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب، مشارکت دادن مردم را از الزامات تحقق شعار سال دانستند و تصریح کردند: با جلب عملی مشارکت مردم، رشد تولید قطعی خواهد بود.

بخش هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:

ماه رمضان، ماه ذکر است. ماه یاد است. ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دلهاست. این را به راحتی از دست ندهیم. هیچ‌وقتِ سال، این اندازه، دلها آماده‌ی تلقّیِ انوارِ الهی، انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیست. این ماهِ رمضان است. ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَیرٌ مِن أَلْفِ شَهر. ماه تلطیف دل و جان است؛ این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت می‌اندازد، مثل چرخی که احتیاج به روغن‌کاری دارد تا راحت بچرخد تا سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا میکند، ما را تلطیف میکند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه‌روزی، با خود روزه، با شب قدر.

 اقتصاد اولین مسئله‌ی کشور است. مهمترین مسئله‌ی کشور است؛ مسئله‌ی معیشت مردم است. شعار امسال شعار مهمی است. اینکه ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم این به معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اینها نیست. آنها هم به جای خود مهم است اما یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد.

تورم بالا در چند سال پی در پی، این خیلی چیز مهمی است. سالهای متعدد، پشت سر هم، تورم بالا. خب؛ این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد. توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند یک عده‌ای محروم میمانند یک عده‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیب‌هایشان پر میشود. از هر دو طرف ایجاد فساد خواهد شد.

گاهی شده که ما تورم را توانستیم کنترل کنیم اما از آن طرف با رکود همراه بوده، این به ضرر کشور است. اینکه تورم بیاید پایین اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد این چیز خوبی نیست. مهم این است که بتوانیم تورم را مهار کنیم تولید هم به رکود نینجامد. تولید رشد پیدا کند و این ممکن است.

 ما ظرفیتهای زیادی در کشور داریم. بعضی از امکانات ما امکانات سخت‌افزاری است. منابع طبیعی داریم، موقعیت جغرافیا داریم، زیرساختهای اقتصادی داریم، کارخانجات، دستگاهها، بعضی امکانات نرم‌افزاری است، نیروی انسانی خلّاق داریم، جوانهای پرانگیزه داریم، ظرفیتهای علمی داریم، ظرفیتهای فناوری داریم، فکرهای نو داریم.

اینها امکانات کشور است. اینها همه‌اش باید در خدمت مهار تورم و رشد تولید قرار بگیرد. امکانات اجرایی داریم، امکانات تقنینی داریم، امکانات قضایی داریم، امکانات رسانه‌ای داریم، تجربه‌ها و عناصر مجرّب داریم، کسانی هستند که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، میشناسند، بلدند. از همه‌ی اینها باید استفاده بشود. از ارتباطات خارجی استفاده کنیم. ارتباطات خارجی، ارتباط خارجی فقط ارتباط با آمریکا و با چهار کشور اروپایی که نیست. دنیا دویست و خرده‌ای کشور هستند. اینها هرکدام یک ظرفیتی‌اند. از این ارتباطات خارجی میشود استفاده کرد برای این.

 یکی دیگر از الزامات عملی شدن شعار امسال ثبات در سیاستها و تصمیمهای اقتصادی است؛ این که در سیاستهای پولی‌مان، در سیاستهای مالی‌مان مدام تغییرات پی‌درپی بدهیم این خیلی مضرّ است برای کشور، خیلی مضرّ است. حالت بی‌اطمینانی بوجود می‌آید. کارآفرین را مردّد میکند، آن کسی که میخواهد سرمایه‌گذاری کند، کارآفرینی کند، او را مردّد میکند. ما حالا دنبال سرمایه‌گذاری خارجی هم هستیم؛ به خارجی‌ها میگوییم بیایند سرمایه‌گذاری کنند، هر کسی که میتواند مایل است بیاید سرمایه‌گذاری کند، او هم سود میبرد، ما هم سود میبریم. خارجی‌ها نگاه میکنند به سرمایه‌گذاران داخلی، اینها ویترین نظامند. میخواهند ببینند که شما با سرمایه‌گذار کارفرمای داخلی و کارآفرین داخلی چه جوری رفتار می‌کنید، بعد اگر چنانچه دیدند خوب رفتار می‌شکنید آنها هم می‌آیند.

 در مسئله‌ی اقتصاد چند توصیه‌ی کلیدی هم هست. در رأس این توصیه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه‌ی ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزه‌ی با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید می‌کند.

در مسئله‌ی اقتصاد چند توصیه‌ی کلیدی هم هست. در رأس این توصیه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه‌ی ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزه‌ی با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید میکند.

فساد، مردم را ناامید میکند، مأیوس میکند، میل به سلامت را در افراد کاهش میدهد. وقتی کسی میبیند که فلان آدم با شیوه‌ی غیرقانونی، غلط توانست جیب خودش را پر کند، این هم وسوسه میشود. فساد یک بیماری مسری است، بیماری بسیار خطرناکی است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزه‌ی با فساد لازم است. بدون رودربایستی، بدون ملاحظه بایستی با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و این در رأس کارهای مهمی است که در زمینه‌ی مسائل اقتصادی لازم است.

 در زمینه‌ی مسائل اقتصادی یک توصیه‌ی دیگری که عرض میکنیم مسئله‌ی رابطه‌ی منطقی دستگاه‌های مسئول با شرکتهای بزرگ دولتی است. ما شرکتهای بزرگی داریم که مال دولت است، سرمایه‌اش متعلق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است. رابطه‌ی دولت با اینها بایستی تنظیم بشود، رابطه‌ی دولت با این شرکتها باید تنظیم بشود. بعضی از مدیران خوب و فعال در این شرکتها هستند باید اینها تأیید بشوند، حمایت بشوند. در بخش خصوصی هم همین‌جور.

یکی از وظایف ما و بخصوص از وظایف قوه‌ی مجریه و دولت این است که از این مدیران فعال و خوب حمایت بشود، بهترین حمایتی هم که از یک مدیر کارآفرین و فعال میشود کرد این است که بتوانیم برای محصول او بازار فراهم کنیم؛ چه بازار خارجی، چه بازار داخلی، قدرت رقابت‌پذیری به او بدهیم، به او کمک کنیم برای بالا بردن کیفیت.

 این مدیرانی که عرض کردم خصوصیت‌شان این است که در دوران جنگ سخت اقتصادی این چند ساله اینها توانستند کار کنند، اینها توانستند بایستند، توانستند کشور را پیش ببرند در بعضی از بخشها لذا اینها بایستی کمک بکنند این حمایت بشود. آنها هم وظایفی دارند بخصوص دولتی‌ها، مدیران دولتی باید مشخص بکنند که عملکردشان و نقش‌شان در زمینه‌ی سیاست کلی اقتصاد کشور چیست، این باید مشخص بشود. یعنی فلان شرکت بزرگ که متعلق به دولت هم هست، مواد اولیه‌اش هم داخلی است، از این شرکتهای بزرگ این‌جوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیه‌ی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمتهای جعلی دلار که هدایت میشود از طرف دشمن، با او تطبیق میکند. چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت میکنید؟ یکی از وظائف عمده‌ی ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.

یکی از گرفتاری‌های کشور ما مسئله‌ی آویزان شدن به دلار است، در بخشهای مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد.

 دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است. یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده میشود تکرار میشود. من امروز میخواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است. تحولات خیلی سریع انجام دارد میگیرد خیلی با سرعت. ما در مسئله‌ی سیاست خارجی، تحرک در سیاست خارجی ابتکاراتمان را افزایش بدهیم. ابتکار و تحرک و فعالیت را باید افزایش بدهیم از فرصت استفاده بکنیم.

 در مسئله‌ی پوشش، خب مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.

خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند.

من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین‌اند، اهل تضرع‌اند، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتماً نمی‌کنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام در اولین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. جزو کارهای اوائل امام راحل (رضوان‌الله‌علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله.

منتها خب همه توجه داشته باشند دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. بدون برنامه و اینها، کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد؛ با برنامه، مسئولین برنامه داشته باشند و دارند، ان‌شاءالله این کار دنبال بشود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=16912

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.