14

سنگی بر مزار پروژه‌ای که تبدیل به رویا شده است

  • کد خبر : 11946
  • 18 تیر 1401 - 22:50
سنگی بر مزار پروژه‌ای که تبدیل به رویا شده است
سد شهید سلیمانی شهرستان کوار پروژه‌ای عمرانی است که با قدمتی بیش از 30 سال با پشت سر گذاشتن دوران ریاست 4 رئیس جمهور به بهره‌برداری نرسیده است و با گذشت 3 دهه طولانی و فرسایشی، این خواسته و نیاز مُبرم مردم، از آرزو به رویا تبدیل شده است.

به گزارش بهار کوار، این روزها که خشکسالی و بی‌آبی به جان شهرستان‌های فارس افتاده و گلوی خشک دشت ها را می فشارد و روزانه روستاهای زیادی در استفاده از آب در مضیقه هستند و در شهرها با قطعی مکرر آب رو به رو هستیم، بیش از پیش، نیمه تمام ماندن و به سرانجام نرسیدن طرح های آبرسانی و حفظ منابع آبی، این کم کاری و بی مسئولیتی را به رخمان می کشاند.

یکی از این طرح ها که بیش از سه دهه از  کلنگ زنی و تامین اعتبارش می‌گذرد سد شهید سلیمانی کوار (میرزای شیرازی سابق) است که اگر ساخته شده بود، نه تنها دشت کوار مثل قبل سرسبز بود و دستان کشاورزان پربرکت و زمین هایشان پر روزی، بلکه شهرستان های اطراف نیز از این طرح بهره می بردند و از این تنش آبی علی الخصوص در فصل تابستان، نجات پیدا می‌کردند.

سد میزای شیرازی که بعد از شهادت سردار دلها به نام سد شهید سلیمانی تغییر نام داد تا بلکه به برکت نام این شهید عزیز، بعد از بیشتر از سی سال دوباره سرو سامانی بگیرد، در 10 کیلومتری غرب شهر کوار، برروی رودخانه قره آغاج قرار دارد.

رودخانه قره آغاج رودخانه ای است دائمی که در جهت شمال غرب به جنوب شرق جریان داشته و پس از الحاق شاخه های شور، جهرم و سیمکان به آن تشکیل رودخانه موند علیا را می‌دهد و در پائین دست با دریافت جریان های سطحی رودخانه فیروزآباد و چند شاخه فرعی دیگر به خلیج فارس می ریزد.

این سد در ابتدا، اهداف بزرگی داشت

در تاریخچه این سد و اهداف ساخته شدن آن گفته شده که در سال 1350 مطالعات اولیه برای احداث سدی در این منطقه صورت گرفته است و بعد از انقلاب، در سال 1369 در اولین دوره ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی، کلنگ این طرح بر زمین زده و عملیات اجرایی آن شروع می‌شود تا آب آشامیدنی و کشاورزی شهر کوار و بخش های تابعه را تامین کند.

از دیگر اهداف ساختن این سد می‌توان از مهار رودخانه قره آغاج و جلوگیری از تخریب تاسیسات آبیاری سنتی، تامین نیازهای آبی حدود 15 هزار هکتار از اراضی پائین دست سد شامل، دشت کوار، خفر و تاودان، تامین آب صنعتی جهت کارخانه های اطراف و همچنین تولید12 مگاوات نیروی برق نام برد.

با تغییر رویه و استقرار دولت های مختلف با رویکردهای متفاوت که هر کدام با توجه به سیاست های خاص خود بیشتر در حوزه‌های مختلف و مورد نظر خودشان فعالیت داشتند و با حضور نمایندگان ادوار مختلف مجلس و بالا و پایین شدن بودجه مورد نیاز برای ادامه کار، این پروژه دستخوش اتفاقات زیادی شد.

اتفاقاتی که تکمیل این سد را تبدیل به آرزویی برای مردم شهرستان کوار کرد؛ اتفاقاتی مثل کلنگ زنی در سال 69 و شروع به کار عملیاتی در سال 88، توقف کامل پروژه در سال 91 به علت نبود نقدینگی و بدهی های پیمانکار سد و یا تسویه این بدهی ها در سالهای بعد، حرکت لاکپشتی طرح با بودجه بسیار اندک طی سالهای دهه 80  و یا شروع مجدد پروژه در سال 1400 می‌تواند سیر تحولاتی باشد که سبب شد این پروژه مهم به بهره برداری نرسد.

این سد قرار بود روزی باعث رفع گرفتاری، دغدغه و نگرانی های مردم منطقه از لحاظ تامین آب بشود ولی در طی این سالیان طولانی جز دردسر، رنج و زحمت و اعتراض های مکرر مردم علی الخصوص روستائیان حاصل دیگری نداشته است. اگر در این مدت، نیم نگاهی  به حفر چاه های عمیق منطقه بیندازیم این ضرر و زیان همه جانبه را می‌توان به خوبی مشاهده کرد، هزینه هایی که قابل برگشت نیست و بیشتر از ساخت سد هزینه بر بوده است.

روستاهایی که نه جا به جا می‌شوند و نه حق ساخت و ساز دارند

بنا شده بود با احداث این سد، دو روستای دهداری و جلال آباد که در حوضه آبگیر سد قرار داشتند جا به جا شوند و با در اختیار قرار دادن تسهیلات مورد نیاز، جا به جایی اهالی روستا تسریع شود اما به خاطر تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز و ماندگار شدن اهالی روستا، مردم حق هیچ گونه ساخت و سازی در محل زندگی خود ندارند و از طرفی توان جا به جایی و یا خرید منزلی در مکانی دیگر را ندارند، تا این خود باعث اضافه شدن مشکلی به مشکلات بیشمار این سد باشد.

برای پیگیری مشکلات به وجود آمده و بررسی صحت این موضوع که از سال گذشته چه اتفاقات مساعدی در شروع بکار مجدد ساخت سد صورت گرفته است با نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شواری اسلامی صحبت کردم.

عبدالعلی رحیمی مظفری به خبرنگار فارس گفت: این سد با توجه به اینکه مدت‌های زیادی از شروع به کارش گذشته بود و از طرفی متاسفانه اعتباری به آن تخصیص پیدا نکرده بود؛ بنا بود که تعطیل بشود و به دنبال این بودند که مطالبات پیمانکار قبلی داده بشود و به نحوی کار جمع شود.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع نمایندگی در جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس جمهور و مدیریت آب مناطق، آب منطقه‌ای فارس و استانداری فارس داشتم و توانستم با اختصاص بودجه سالیانه از یک طرف و گرفتن مقداری اوراق از محل تبصره ۵ قانون بودجه، مقداری سرعت بیشرفت سد را بالا ببرم.

این مقام مسئول با بیان اینکه این سد در سفر ریاست جمهوری به استان فارس به خاطر ضرورتی که داشت جزء مصوبات قرار گرفت، افزود: جلسات بسیار متعددی در وزارت نیرو و حتی در محل ساخت سد برگزار شد و مسئولین متعددی از قبیل نائب رئیس مجلس، معاون وزیر نیرو و استاندار فارس و در یک بازدید جداگانه اعضای کمیسیون انرژی مجلس تشریف آوردند و مشکلات و راهکارهای آن مورد بررسی قرار گرفت.

رحیمی اظهار داشت: مذاکرات متعددی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شده است و یکی از دستگاه پیشرفته قرارگاه که در حوزه سد سازی در احداث دیوار آب بند استفاده می شود را به کار گرفتیم که در حال حاضر مشغول به کار است.

 پروژه ویژه وزارت نیرو

وی با اشاره به اینکه با عنایت وزیر نیرو  سد کوار  به عنوان پروژه ویژه وزارت نیرو معرفی شد گفت:  اعتبار بسیار خوب بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان توسط وزارت خانه برای سد تخصیص داده شد که جای بسی امیدواری است.

نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس افزود: روز گذشته جلسه ای با معاون وزیر نیرو در محل سد داشتیم که بعد از آن جلسه جمع‌بندی در استانداری با حضور استاندار برگزار شد و تصمیمات لازم برای سرعت گرفتن پروژه، احداث بدنه سد، تامین منابع و مشکلات فنی و جابجایی روستاها صحبت شد و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد.

 رحیمی با برشمردن مزیت های ساخت این سد بیان کرد: طبیعتا اگر این سد ساخته شود در افزایش آب سفره‌های زیرزمینی شهرستان کوار بسیار موثر خواهد بود و خود تزریق آب از سطح زمین‌های کشاورزی می‌تواند در رونق کشاورزی منطقه موثر باشد و آب شرب مستمر و بدون دغدغه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در حوزه سد با آنها رو به رو بودند توضیح داد: یکی از مشکلات ما بحث فنی بود که با کمک و استقرار دستگاه های مورد نیاز توسط قرارگاه خاتم الانبیا قسمتی از مشکلات فنی رفع شده و در حال پیگیری هستم سایر مشکلات پروژه مالی نیز حل شود.

نماینده مردم در مجلس در پایان عنوان کرد: مشکل مالی پروژه را از چندین طریق در حال پیگیری هستم، یکی از طریق افزایش بودجه سالانه و دیگر اینکه قرار گرفتن در مصوبات سفر ریاست جمهوری و همچنین قرار گرفتن در پروژه ویژه وزارت نیرو و تخصیص اعتبار اقدامات بسیار موثر بوده که برای سد انجام شده و به حمدالله قول هایی که مسئولین در این خصوص داده اند به خوبی محقق شده است و امیدوارم استمرار پیدا کند و این سد را هرچه زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

 اولویت وزارت نیرو، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است

با توجه به اینکه گفته می شود یکی از اولویت‌های وزارت نیرو تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با تمامی ظرفیت‌ است، امیدواریم این پروژه مهم استانی بیش تر از پیش مورد توجه قرار گیرد و هر چه زودتر به بهره برداری برسد چون این خواسته به حق مردم شهرستان است و بارها از تریبون‌های مختلف توسط مسئولین مثل امام جمعه شهرستان در تریبون خطبه های نماز جمعه و نماینده مردم از تریبون مجلس و در جلسات متعدد رو در رویی مردم با مسئولین  و … بارها تکرار شده است.

امیدواریم که مسئولین با در نظر گرفتن این موضوع که، هرچه طرح زمان بر شود، مشکلاتش نیز بیشتر می‌شود، با بهره برداری از این طرح پر فایده در وهله اول دل کشاورزان چند شهرستان را شاد و به ماندن و ادامه کشاورزی دلگرم کنند و همچنین نگرانی ناشی از کمبود آب آشامیدنی در شهرستان کوار را برطرف کنند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=11946

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.