87

غار قندیلی در روستای ارباب علیا + تصویر

  • کد خبر : 1949
  • 02 مهر 1400 - 22:05
غار قندیلی در روستای ارباب علیا + تصویر
نمونه ای از غار های قندیلی در کوه های ارباب علیا دیده شد.

به گزارش بهار کوار، این غار قندیلی یکی‌از زیباترین غارهای شهرستان کوار است. به قندیل‌هایی که در غار وجود دارند استلاکتیت و استلاگمیت می‌گویند. استلاکتیت ها رسوبات آهکی هستند که از سقف غارها آویزان هستند. استلاگمیت ها نیز رسوبات آهکی هستند که به صورت ستون‌های مخروطی شکل در کف غارها به وجود می‌آیند.

اکثر غارها در صخره‌های آهکی و گچی تشکیل می‌شوند. این نوع صخره‌ها عمدتاً از کربنات کلسیم به وجود آمده‌اند و اسید ضعیف می‌تواند آنها را به راحتی در خود حل کند. قطرات باران به هنگام بارش، دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کنند.

آب باران که صورت اسیدی دارد می‌تواند سنگ آهکی را در خود حل کند. آب حاوی آهک که قطره قطره از سقف این غار قندیلی چکه می‌کند بخار می‌شود و رسوبات آهکی آن باقی می‌ماند. به مرور زمان مقدار رسوبات آهکی آن باقی می‌ماند. به مرور زمان مقدار رسوبات آهکی افزایش می‌یابد و به تدریج این رسوبات به صورت قندیل از سقف آویزان می‌شوند و استلاکتیت ها را به وجود می‌آورند.

استلاگمیت ها نیز به همین شکل تشکیل می‌شوند با این تفاوت که آنها از به جا ماندن رسوبات آهکی آبی که بر کف غارها چکه می‌کنند به وجود می‌آیند. گاهی اوقات ممکن است استلاگمیت ها آن‌قدر بلند شوند که به استلاکتیت ها بپیوندند و ستونی را به وجود آورند. در برخی از غارها استلاگمیت ها به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که دهانه غار را مسدود می‌کنند.

میزان رشد استلاگمیت ها و استلاکتیت ها به رطوبت غار، دمای داخل غار و ضخامت لایه سنگ آهک بالای غار بستگی دارد. برخی از استلاگتیت ها ممکن است ۲/۵ سانتیمتر در سال بلند شوند، درحالی‌که برخی دیگر یکصد سال و یا بیشتر طول می‌کشد تا چند سانتیمتر بلندتر شوند. وقتی رسیدن آب به کف غار متوقف شود، رشد استلاکتیت ها هم متوقف می‌شود و غار به عنوان مرده در نظر گرفته می‌شود.

گردآوری: فرزاد حدادی مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوار

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=1949

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.