13
به مناسبت روز دانشجو

گفتگو با فائزه نعمتی؛ دانشجوی موفق، فعال و مطالبه گر کواری

  • کد خبر : 23072
  • 16 آذر 1402 - 21:10
گفتگو با فائزه نعمتی؛ دانشجوی موفق، فعال و مطالبه گر کواری
فائزه نعمتی دانشجوی کواری مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک گرایش اپتیک و لیزر دانشگاه شهید بهشتی تهران و فعال فرهنگی اجتماعی و از دانشجویان مطالبه گر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، ۱۶ آذر در تقویم ما روز دانشجو نام دارد. روزی که باید به آن ارج نهاد و به دانشجویان به عنوان یکی از اقشار تاثیرگذار اجتماع نه تنها در روزی که به نامشان نهاده شده است که در همه روزهای سال توجه ویژه نمود. قشری که در همه شئون اجتماعی دارای جایگاه و اثر گذاری ویژه ای است و در تصویب قوانین و برنامه برای آنان و تامین اشتغال آن ها پس از دوران تحصیل باید دقت و تامل نمود.

به مناسبت روز دانشجو خبرنگار بهار کوار گفت و گویی با یکی از دانشجویان موفق شهرمان داشته است. دانشجویی که علاوه بر تلاش جهت پیشرفت در عرصه علمی در سایر عرصه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعال بوده و در زمره دانشجویان مطالبه گر، فعالیت های مطالبه گرایانه دارد. وی متولد سال ۱۳۷۷ و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد.

آن چه در ادامه می خوانید، حاصل گفت و گوی بهار کوار با فائزه نعمتی دانشجوی موفق و متعهد شهرمان است.

۴سال دوره کارشناسی در دانشگاه شیراز را چگونه توصیف می کنی و در کدام انجمن ها و تشکل ها عضویت داشتی؟

۴ سالی که من در دانشگاه شیراز رشته فیزیک دانشجو بودم، بهترین ۴ سال زندگی ام بود. اگر تاریخچه دانشگاه شیراز را بخوانید، از نظر علمی جایگاه ممتازی دارد. هم چنین آن جا دوستان خیلی خوبی داشتم. با وجود اینکه در رشته خیلی سختی تحصیل می کردم اما سعی کردم علاوه در بحث علمی در سایر مباحث نیز فعال باشم. برای همین به تشکل ها ورود کردم. یکی از تشکل هایی که در آن عضویت داشتم مجمع دختران مسلمان بود که ۲ سال عضو شورای مرکزی آن بودم. ۲ سال فرماندهی پایگاه بسیج دانشکده علوم پایه دانشگاه شیراز را بر عهده داشتم.

سال ۹۷ مسئول فضای مجازی تشکل جامعه اسلامی بودم. مدیرمسئول و سردبیری نشریه دانشجویی نسیم را برعهده داشتم که راجع به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و یک سال هم عضو شورای مرکزی انجمن علمی فیزیک بودم. دوستان من آدم هایی بودند که علاوه بر توجه به رشد علمی خود در مسائل مختلف اظهار نظر داشتند. از جمله فعالیتهای جانبی ما بازدید از رصدخانه بود و من عضو انجمن علمی اختر فیزیک دانشگاه شیراز هم بودم. دانشجویانی بودند که رشته فیزیک را برای تحصیل انتخاب می کردند اما با ورود به این رشته یا می دیدند با علاقه شان سازگار نیست و یا به هر دلیل دیگری انصراف می دادند چرا که واقعا رشته سختی بود. ولی من با وجود سختی هایش و دوستانم و فضایی که خیلی دوستش داشتم سعی کردم در ابعاد دیگر نیز رشد کنم و این در زندگی خیلی به رشد شخصیتی من کمک کرد.

چرا با وجود علاقه به محیط و فضای دانشگاه شیراز، در مقطع ارشد ترجیح دادی دانشگاه و شهر دیگری را برای تحصیل انتخاب کنی؟

وقتی می خواستم برای ارشد انتخاب رشته کنم خیلی دودل بودم که شیراز بمانم یا شهر دیگری را انتخاب کنم. اما چون شخصیتم به گونه ای است که از ثابت ماندن دوری می کنم و مشتاق تجربه های جدید هستم در نهایت دانشگاه شهید بهشتی تهران را انتخاب کردم. گرچه ماندن در دانشگاه شیراز به معنای عدم حرکت و رشد نبود.‌دانشگاه شهید بهشتی از نظر اپتیک و لیزر یک دانشگاه خیلی قوی است و امکانات و تجهیزات خیلی عالی و اساتید خوبی دارد. هم دوست داشتم خودم را از لحاظ علمی رشد بدهم و هم در فضای دانشگاه های بزرگ و شهری مثل تهران تجارب جدید کسب کنم که این اتفاق هم افتاد، گر چه هروقت به دانشگاه شیراز می آیم دلم برای خاطرات سالهای کارشناسی تنگ می شود.

مطالبات مستمر و پرتکرار نتیجه بخش هستند

به عنوان یک دانشجوی مطالبه گر تاکنون چه مطالباتی را پی گیری کرده ای که نتیجه بخش بوده است؟

چند سال است که بحث شفافیت در مجلس مطرح شده و ما از آن زمان خیلی این مسئله را دنبال می کردیم و در این راستا تجمعاتی داشتیم. نتیجه اش هم این بود که برخی نمایندگان مجلس به طور خودجوش آرای خود را منتشر می کردند. مثلا آقای نجابت و برخی دیگر از نمایندگان آرای خود در مجلس و مسائلی را که نیاز به شفافیت داشت منتشر می کردند. اثر این مطالبه گری این بود که حداقل نمایندگان متوجه شدند یک قشر آگاهی وجود دارد که مطالبه گر است، در عین‌حال که به هیچ جایی وابسته نیست. جز اینکه یک‌ سری اصول و ارزش های انقلابی و اسلامی دارد. همین مسئله باعث می شد که نماینده در ناخودآگاهش بیاید که اگر جامعه به خواب برود، یک قشر آگاهی وجود دارد که پیگیر این مسائل هستند و این حرکت و مطالبه گری برکت دارد. شاید این مطالبه گری ها چند سال بعد به طور کامل نتیجه بدهد.

اگر حرکتی ادامه دار باشد و همیشه تکرار و پی گیری شود، مسئولان نمی توانند توجهی نکنند. من در سال ۹۸ در دیدار نمایندگان تشکل ها با امام جمعه شیراز- آیت الله دژکام- نیز مطالباتی را مطرح کردم. از جمله اینکه چرا در نهادها و هم چنین نهاد امامت جمعه از مشاورین زن بهره گرفته نمی شود که ایشان گفتند سعی می کنیم در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشیم. در آن جلسه تاکید به نقش آفرینی زنان و کمک به هویت بخشی برای دختران داشتم. ما این مباحث را چندین بار تکرار کردیم، گرچه نتیجه به درجه ایده آل نمی رسید اما به عینه دیدیم مطالباتی که پیگیری و حرکت مستمر پشت آن بود، بالاخره یک روزی جواب می دهد و آن حرکت حتما برکت را به دنبال خودش دارد.

یک دانشجوی نمونه و اثرگذار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ توصیه ات به آنان که در شرف دانشجو شدن هستند و یا اکنون در دوران دانشجویی به سر می برند، چیست؟

دانشجوی نمونه ای که می خواهد اثرگذار باشد، باید در بحث علمی و درس خواندن یک دانشجوی خوب باشد. من نمی گویم نمره اش ۲۰ و یا رتبه یک باشد و در بهترین دانشگاه درس بخواند، اما حتما یک‌ دانشجوی تلاشگر باشد. ما حدیث داریم که “العلم سلطان”. این علم است که باعث قدرت یک کشور می شود. دوم اینکه دانشجو، نباید تک بعدی باشد. نباید نسبت به مسائل اطرافمان بی تفاوت باشیم. من همیشه به دوستانم می گویم سعی کنید همه ابعاد وجودیتان را رشد بدهید و هیچ وقت نگذارید یکی از استعدادهایتان بدون استفاده بماند. انسان کامل کسی است که همه ابعاد وجودی اش را باهم رشد داده و به کمال رسانده باشد که شهید مطهری دراین باره امام علی(ع) را مثال می زند. سومین مسئله این است که همیشه حرکت رو به رشد داشته باشیم. فکر نکنیم کار ما تمام شده و به بن بست رسیده ایم.

حتی گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم درجا می زنیم، اما نفس حرکت و یک قدم برداشتن خیلی بهتر از توقف کردن است. چهارم اینکه دانشجو باید اهل مطالعه باشد. کتاب، روزنامه، نشریه و سایت های مختلف را بخواند. سعی کند مرتب اطلاعاتش را بالا ببرد. چرا که در جهان امروز در کسری از ثانیه اطلاعات تغییر می کند و اتفاق های متعدد می افتد و ما نیازمند این هستیم که اطلاعاتمان بالا و به روز باشد. پنجم اینکه در کسب مهارت های مختلف کوشا باشند. اگر بخواهم جزئی تر بگویم به کامپیوتر مسلط باشند و زبانشان را تقویت کنند. مهارت های کلامی، گفتاری و ارتباطی خود را رشد بدهند، چون بحث ارتباط گیری در جامعه امروز خیلی مهم است.

افراد موثر و شخصیت های تعیین کننده زندگی ات چه کسانی هستند؟ الگوهایی داری که آن ها را به عنوان چراغ مسیرت انتخاب کرده باشی؟

اگر بخواهم از افراد موثر زندگی ام نام ببرم پدر، مادر و برادرم و خواهرم در اولویت هستند. برادرم از بچگی به من توصیه می کرد علاوه بر درس خواندن در ورزش، کارهای هنری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز فعال باش سعی کن انسانی باشی که در همه ابعاد رشد کرده و حرف برای گفتن دارد.‌ توصیه ها و رهنمودهای خانواده نیز خیلی برای من راهگشا بوده است. من در بحث الگوها یک الگوی خیلی بزرگ دارم و آن شهید بزرگوار شهید بهشتی است. چرا که شخصیتی به دنبال عدالت و در عین حال انقلابی بود که حاضر بود به خاطر اعتقاداتش هزینه بدهد و علمی بود و رشد همه جانبه داشت. حضرت آقا که یک شخصیت سیاسی قدرتمند و از هر نظر حرف برای گفتن دارند یکی از الگوهای من هستند و در وهله ی بعد شهید چمران و شهید مطهری.

چه کتاب هایی را به مخاطبان برای مطالعه توصیه می کنی؟

کتاب های الغارات و خاطرات سفیر. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که دید جدیدی را نسبت به اندیشه های اسلامی به انسان می دهد که نوشته حضرت آقا است. یکی دیگر از کتاب هایی که مطالعه آن خیلی از نظر اخلاقی بر من اثر گذاشت کتاب “سلام بر ابراهیم” بود. کتاب های این مدلی که بتوانند الگوسازی کنند و انسان سعی می کند در ناخودآگاه خویشتن را شبیه آن ها کند، کتاب های خوب و مفیدی هستند.

اوقات فراغت خود را به انجام چه کارهایی اختصاص می دهی؟

فضای مجازی، ورزش، نقاشی، فیلم، مطالعه و هر کاری که بتوان آن را در اوقات فراغت گنجاند.

علم؛ عامل حیات و پویایی انسان ها

افق دیدی که برای آینده ات ترسیم کرده ای چگونه است؟ قصد ادامه تحصیل یا انجام برنامه دیگری داری؟

دوست دارم در فضای علمی باقی بمانم. چون اتمسفر این فضا آدم را پویا نگه می دارد و به او‌ حیات می دهد، اما به طور کلی اثرگذاری برایم مهم است. از ابتدا هم نگاهم این بود که با دید اثرگذاری به رشته فیزیک که دوستش دارم ورود می کنم. به قول شهید آوینی ” من اگر زمانی لازم باشد در این نظام نانوا شوم و اثرگذاری من در آن باشد این کار را انجام می دهم.” انسان باید اولویت سنجی کند. گاهی در برهه ای قرار می گیریم که مسائل علمی خیلی مهم است و مایه قدرت می شود. مثلا زمان دفاع مقدس، اولویت جنگیدن بود. اگر ببینم نهایت اثرگذاری من مسیر علمی است، حتما آن را ادامه‌ می دهم و به آن علاقه مند هستم.

چرا در مقطع ارشد گرایش اپتیک و لیزر را انتخاب کردی؟

رشته تحصیلی و گرایشم را متناسب با این انتخاب کردم که کاربرد زیادی دارد و بسیاری از مسائل روز را حل می کند. یکی از کاربردهای مهم این رشته در مبحث تصویربرداری است که یکی از بخش های آن تصویربرداری با میکروسکوپ است. دانشجویان در آزمایشگاه چیدمان اپتیکی می چینند و با انجام آزمایش های مختلف و رسیدن به اندازه های استاندارد آن را تبدیل به دستگاه میکروسکوپ می کنند. ما از طریق میکروسکوپ ها می توانیم سلامت بافت ومشکل آن را بررسی کرده و میزان درگیری آن با تومور را بسنجیم.

لیزرها در صنایع خودروسازی که از طریق برش های لیزری برش داده می شوند نیز کاربرد دارند و هم چنین در صنایع دفاعی و ساخت حس گرها که کارشان تشخیص است و در مسائل امنیتی کاربرد دارد.خود اصل اپتیک نیز در ساخت تلسکوپ خیلی کاربرد دارد.

ترم چندم تحصیلات ارشد هستی و پایان نامه ات را به چه نحو ارائه می دهی؟

الان ترم ۵ هستم. بنا دارم آخر همین ترم از پایان نامه ام دفاع کنم. پایان نامه ما دارای یک سری کار آزمایشگاهی و عملی است که پس از انجام آن ها و گرفتن داده های مناسب و خوب و آزمون و خطا یک پایان نامه تئوری هم باید ارائه دهیم. یعنی همان آزمایش ها را در قالب یک پایان نامه تئوری تحویل می دهیم.

یادگیری مطلوب درس ها در مدرسه و مرور آن ها عامل موفقیت در آزمون سراسری

برای موفقیت در آزمون سراسری، در کلاس ها و دوره های موسسات آموزشی خصوصی شرکت کردی و یا شیوه خاصی برای مطالعه در پیش گرفتی؟

من به هیچ موسسه خاصی نرفتم. فقط در کلاس های عربی که یکی از معلمان شهرمان می گذاشت شرکت می کردم.‌ خودم درس می خواندم و برایم مهم بود که درس را یاد بگیرم و برای همین به دنبال فراگرفتن تکنیک های تست زنی نبودم. در طول سال های مدرسه هم درس هایم را طوری خوانده بودم که در ذهنم تثبیت شده بود و فقط برای آزمون سراسری به مرور احتیاج داشتم.

لزوم توجه دولت به کاربردی نمودن آموزش های دانشگاه ها با توجه به نیاز جامعه

دغدغه شما به عنوان یک دانشجو چیست؟ مجلس و دولت باید در تصویب قوانین برای دانشگاه ها و دانشجویان به چه مسائلی توجه کنند؟

دغدغه من به عنوان یک دانشجو علی رغم اینکه یک رشته خیلی کاربردی دارم این است که بتوانم آن چه را در دانشگاه یاد می گیرم، به گار بگیرم. این خلاء بزرگی است. یک سری مافیا وجود دارد که همیشه دوست دارند خودشان قدرت داشته باشند و به طور انحصاری بخش هایی در اختیار خودشان باشد و زمانی که جوانان و فارغ التحصیلان و دانشجویان می خواهند به آن مسئله ورود کنند نمی توانند.

من توقع دارم شرایطی برای ما فراهم شود تا بتوانیم مهارت هایمان را در جامعه به کار بگیریم. نه اینکه یک‌نفر در مسئله ای متخصص شده و باید برود مهارت دیگری را یاد بگیرد. باید به دانشجویان به عنوان مهم ترین و اثرگذارترین افراد جامعه که می توانند سرنوشت کشورشان را به کمک مردمشان تعیین کنند بیشتر بها داده شود. الان بحث اقتصاد و معیشت یکی از مسائل مهم است و در این زمینه باید سیاست گذاری هایی شود که به قشر دانشجو فشار وارد نشود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=23072

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.