25

بازگشایی مدرسه‌ای که راه اما و اگر در پیش رو دارد

  • کد خبر : 10319
  • 12 مرداد 1401 - 11:36
بازگشایی مدرسه‌ای که راه اما و اگر در پیش رو دارد
ارتقاء مدرسه ابتدایی روستای ارباب سفلی به متوسطه اول و ایجاد فضای آموزشی با امکانات لازم، از درخواست‌ها و مطالباتی است که دانش آموزان و مردم این روستا خواهان آن هستند که این مطالبه به‌حق با چالش‌ها و اما و اگرهایی رو به رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار و به نقل از خبرگزاری فارس از کوار، روستای ارباب سفلی به فاصله ۵ کیلومتری شهر کوار در حد فاصل کوار به اکبرآباد قرار دارد و مردم این روستا، با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و شرایط موجود در منطقه همچنین با پیش‌فرض توسعه یافتگی محل سکونت خود، خواهان ارتقاء مدرسه ابتدایی روستا به متوسطه اول هستند.

فراهم بودن شرایط تحصیلی و امکانات فرهنگی، آموزشی از مهم‌ترین ارکان توسعه در هر کشوری به شمار می‌رود؛ چرا که با مدرسه و به طور کل با آموزش می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف نمود.

اگر آموزش و پرورش را نردبان توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه در نظر بگیریم، مدرسه و فراهم بودن شرایط تحصیلی را می‌توان اولین پله از این نردبان دانست.

اولین و مهمترین گامی که اگر نباشد و یا برداشته نشود ادامه راه میسر نخواهد بود.شکوفایی و درخشیدن دانش آموزان با اهمیت دادن به جایگاه مدرسه و در دسترس قرار دادن امکانات آموزشی باعث  پویایی نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

ظرفیت عظیم روستاها با داشتن نرخ زاد و ولد بالاتر نسبت به شهر و کودکان و نوجوانانی که با هوش و استعداد بالا و ذهن باز و فعال، رسیدگی به این مطالبه به حق را بیش از پیش جدی می‌کند؛ چرا در صورت کم‌کاری در این حوزه خیل زیادی از استعدادها  از تحصیل و آموزش بازمی‌ مانند و یا مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

کاهش تردد دانش آموزان و جلوگیری از خطرات احتمالی

یکی از مزایای ساخت و تجهیز مدارس، توزیع معقول و متعادل امکانات و اعتباراتی است که به هر شهرستان تخصیص می یابد و کاهش تردد به مرکز شهرستان مادر از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

هر چند که روستای اباب سفلی، همچنان از زیرساخت‌های لازم مثل ساختمان مطلوب بهره‌مند نیست اما این امید در مردم منطقه وجود دارد که با ارتقاء سطح آموزش و پرورش مدارس روستا، مسیر ترقی و پیشرفت با افزایش مشارکت اجتماعی و همت مسئولان طی شود.

در همین راستا مردم روستای ارباب سفلی شهرستان کوار، مطالبه خود را با عنوان «پویش ساخت مدرسه در روستای ارباب سفلی» در سامانه فارس من به ثبت رسانده اند.

در قسمتی از این مطالبه مردمی آمده است: روستای ارباب سفلی چندین سال است که مدرسه راهنمایی و دبیرستان ندارد و حتی مدرسه ابتدایی کوچکی دارد که با زیاد شدن جمعیت پسرها و دختران داخل نمازخانه مدرسه جمع می‌شوند.

در ادامه عنوان شده است، دانش‌آموزان باید برای تحصیل به روستاهای اطراف و اکبرآباد تردد کنند که اغلب با مشکلاتی از جمله نداشتن سرویس ایاب و ذهاب اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. خواهشمندیم که امسال فکری در مورد مدرسه و آسان کردن تحصیل برای دانش آموزان این روستا کنید.

با توجه به اینکه توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها، از رویکردها و سیاست‌های دولت مردمی است، برای پیگیری و پاسخ به این مطالبه مردمی با رئیس آموزش و پرورش شهرستان کوار گفتگو کردیم که علی اصغر رشیدی در پاسخ به این مطالبه گفت: هفته گذشته آموزش و پرورش شهرستان جلسه‌ای با حضور شورا و دهیار و بخشدار مرکزی و چند نفر از اهالی معتمد ارباب سفلی در همین خصوص برگزار کرد.

برای بازگشایی، دانش‌آموزان باید به حد نصاب برسند

وی ادامه داد: طی صحبت هایی که انجام شد که ما شرایط ساخت و تجهیز و ارائه مکانات را به آنها گفتیم و قول همکاری و مساعدت به آنها دادیم و قرار شد در صورتی که دانش آموزان دوره متوسطه روستا به حد نصاب برسد از اداره کل درخواست مدرسه کرده  و این موضوع را ا رسیدن به نتیجه دلخواه به جد دنبال کنیم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان کوار با اشاره به اینکه مدرسه متوسطه اول در این منطقه به خاطر نبود دانش آموز از حد نصاب افتاده و همین باعث تعطیلی آن شده بود توضیح داد: به مسؤولین روستا اعلام کردم که آمار دانش آموزان روستا را جمع کنید حتی  افرادی که به روستاهای دیگر می‌روند را در آمار بیاورند و به بخشداری  اعلام کنند.

رشیدی افزود: چنانچه بخشداری طبق آمار اطلاع بدهد، برای روستا  درخواست کد مدرسه می‌کنیم و در اولین فرصت مدرسه راه اندازی می‌شود، چنانچه تعداد دانش آموزان به حد نصاب نرسد طبق قانون نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه چنانچه کد مربوطه برای ساخت مدرسه صادر شد فضای آموزشی برای تحصیل دانش آموزان فراهم می‌کنیم گفت:  در اولین اقدام با اداره  نوسازی مدارس و خیرین مکاتبه کرده و برای ساخت مدرسه اقدام می‌کنیم.

کمبود نیروی انسانی از چالش‌های راه اندازی مدارس است

این مسئول در پایان عنوان کرد: از آنجا که باید برای مدرسه نیروی انسانی مثل معلم و مدیر در نظر بگیریم حتی اگر مکان مدرسه نیز مهیا باشد ولی تعداد دانش آموزان به اندازه کافی نباشد امکان راه اندازی مدرسه متوسطه اول را نداریم.

برای پیگیری بیشتر این مطالبه مردمی با بخشدار مرکزی نیز گفتگو کردیم که نامداری در این خصوص گفت: از نظر ساخت مکان آموزشی در حال حاضر دو پروژه مدرسه‌سازی در روستا مطرح است که برای  ساخت یکی از آنها با کمک نماینده از محل اعتبارات نفتی شهرستان در حال ساخت است و یک پروژه دیگر از طرف مشارکت‌های مردمی وخیرین و توسعه و نوسازی مدارس به‌صورت 50 به 50 در حال اجرا است که هنوز خیر تعهد 50 درصد خود را انجام نداده و زمانی که به تعهداتش عمل کند، اداره کل نوسازی را می‌آوریم تا مدرسه را تکمیل کند.

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر که دانش آموزان داشتند بحث منتقل نشدن آنها به جاهای دیگر بود که طی جلسه ای که برگزار شد در نهایت بنا بر این شد که آمار دانش‌آموزان را دختر و پسر در مقطع متوسطه اول اعلام کند.

بخشدار مرکزی شهرستان کوار  افزود: اگر تعداد به سقف مورد نظر رسید یعنی پایه هفتم، هشتم و نهم به ۷۵ نفر رسید، پیگیری صورت می‌گیرد و قطعاً برای سال ۱۴۰۲  مدرسه به این روستا داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعید است که امسال این کار عملی شود چون زمان کافی برای درخواست نداریم عنوان کرد: با مدیریت آموزش و پرورش صحبت کردیم اگر تعداد به حدود ۷۰ نفر هم رسید باز هم همکاری لازم را انجام دهند تا در اولین فرصت با اداه کل آموزش و پرورش مکاتبه و کد پیگیری و راه اندازی را از وزارت آموزش و پرورش بگیریم.

نامداری در پایان گفت: برای مشکل ثبت نام دانش آموزان برای امسال، مدیریت آموزش و پرورش قول مساعد داده که تا پایان مردادماه مشکل ثبت‌نام پسرها را در مقطع متوسطه اول حل کنیم و همان مدرسه مورد نظر اولیاء دانش آموزان در شهر کوار در اولویت قرار بگیرد و در نهایت اگر نشد یک مدرسه دیگر را مدنظر قرار می‌دهیم.

با همه این تفاسیر و پیگیری‌های انجام شده این سوال باقی می ماند که حق ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی در توزیع معقول و متعادل امکانات و اعتبارات چقدر است؟ آیا به خاطر نبود برخی حد نصاب‌ها باید تعداد زیادی از دانش آموزان از ادامه تحصیل محروم بمانند و یا عدالت اجتماعی برای همه و در همه شرایطی برقرار است؟

شاید هزینه مهیا کردن شرایط برای جلوگیری از محرومیت عده‌ای که حق ادامه تحصیل دارند هزینه‌ای گزاف باشد ولی بی‌گمان در دراز مدت از آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند چندین برابر این هزینه را به روی دست جامعه بگذارد جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=10319

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.