31
رییس مجلس شورای اسلامی:

انقلابی بودن در گرو رفع مشکلات مردم است / با میدان دادن به جوانان و نخبگان مشکلات کشور حل خواهد شد

  • کد خبر : 3797
  • 16 دی 1400 - 23:00
انقلابی بودن در گرو رفع مشکلات مردم است / با میدان دادن به جوانان و نخبگان مشکلات کشور حل خواهد شد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات فعلی کشور ضعف مسئولان اجرایی است و باید بدانیم که انقلابی و حزب اللهی بودن در گروی گره گشایی از کار مردم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با دعوت عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم کوار، امروز ( پنج شنبه ۱۶ دی ماه) در طی ورود به شهرستان کوار با حضور در گلزار شهدای گمنام، به مقام شامخ شهدای کوار ادای احترام کرد. سپس با حضور در مراسم هفدهمین اجتماع بزرگ فاطمیون کوار، دومین سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی و گرامیداشت سردار محمودآبادی و ۵۰۰ شهید شهرستان کوار واقع در مصلای نماز جمعه شهرستان سخنرانی کرد.

قالیباف در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: افتخاری است برای حقیر و درسی آموزنده که در این شب جمعه و در روز شهادت و همچنین دومین سالگرد شهید سلیمانی در جمع شما محبین اهل بیت و محبین حضرت زهرا(س) حضور دارم و این مجلس به ذکر یاد و نام شهدا با این صفا و صمیمیت و گرمی شکل گرفته است. همچنین از تمام عزیزانی که بانیان این مراسم هستند تقدیر و تشکر می کنم و دست آن ها را می بوسم.

منطق شهدا ما را بر مشکلات اقتصادی چیره خواهد کرد

وی با بیان اینکه این جلسه مصداق سخن گهربار حضرت امام است که فرمودند اسلام را همین محرم و صفر است که زنده نگه داشته است، گفت: هم اکنون که با اقای استاندار نیز صحبت می‌کردم گفته شد حتما یکایک مردمی که اینجا نشسته اند ده ها مشکل و گله مندی دارند که دغدغه هر ساعت و هر دقیقه آنهاست. ولی وقتی که مجلس، مجلس اهل بیت باشد و موضوع منطق شهید و انقلاب اسلامی است همه آنها کنار گذاشته می‌شود، همانطور که امروز در روز شهادت حضرت زهرا در کشورمان 250 شهید با حضور مردم در سراسر این کشور تشییع شدند همان شهدایی که با کنار هم قرار گرفتن، جانشان را سر دست گرفته و برای اسلام و انقلاب و عزت واقتدار کشور جانشان را بدون هیچ بهانه با آگاهی، عقلانیت، شجاعت و اخلاص تقدیم خدا کردند.

وی با بیان اینکه این منطق منطق شهید است و همین منطق شما را به اینجا آورده است و همین منطق می تواند جلوی ظلم بایستد و عزت و افتخار بیافریند، اظهار کرد: شک نکنید که همین منطق هم ما را بر مشکلات اقتصادی چیره خواهد کرد.

دکتر قالیباف افزود: اگر امروز ما بر کشورمان مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی فائق نیامدیم، بپذیریم که از منطق شهدا و امام شهدا فاصله گرفتیم، نه شما مردم بلکه ما مسئولان در هر سطحی که هستیم باورهایمان به منطق شهدا کم شده است. منطق شهدا، منطق انقلاب و منطبق با سنت‌های الهی است، منطقی قوی است. منطقی که خداوند تبارک و تعالی به عنوان سنت‌های خودش جاری و ساری کرده است از ابتدا تا انتها، این موضوع را همه ما باید باور کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما امروز گرد هم آمده ایم و  یاد شهید سلیمانی و یاد شهدا را گرامی می‌داریم از جمله همه شهدای این شهرستان و همچنین یاد شهید عزیز گرانقدر و دوست صمیمی و همرزم خودم شهید استوار محمودآبادی برای این است که با این منطق جنگیدند، جهاد کردند و توانستند به موفقیت برسند.

قالیباف ابراز کرد: عزیزان روزهای اولی که جنگ آغاز شد در همین استان فارس آیا لشکری به نام 19 فجر و لشکر المهدی وجود داشت؟مگر مجموعه‌ای به نام تیپ مهندسی امام هادی (ع) وجود داشت؟ شاید جوان‌ها این خاطره را به یاد نیاورند حتی در دهه‌های اول جنگ هم چنین چیزی وجود نداشت اما جوانان این منطقه و همین شهدایی که امروز به آنها افتخار می‌کنیم مثل شهید سلیمانی و شهید استوار و هزاران شهید دیگر که یا مشغول تحصیل در دانشگاه یا مدرسه بودند یا کارگر، صنعت کار و کشاورز بودند و هیچ آشنایی با موضوعات نظامی و دفاعی جنگ نداشتند به میدان آمدند و از کشور دفاع کردند. 

وی در ادامه با بیان اینکه در 16 دی ماه 59 که چند ماه از دفاع مقدس بیشتر نگذشته بود، بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا بود، گفت: آن زمان تعداد قابل توجهی از دانشجویان در چنین روزی در یک عملیات در جبهه‌های جنگ شرکت کردند و با عبور از حاشیه هویزه به اهدافشان رسیدند ولی سایر یگان هایی که باید آن زمان بیشتر پیش می‌رفتند موفقیتی کسب نکردند درحالی که تجهیزات و نیروهای بیشتری نیز داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنی صدر در آن زمان عنوان کرد که دیگر با حزب بعث و صدام جنایتکار نمی‌توانیم بجنگیم چرا که توان جنگ و امکانات نداریم؛ در ظاهر هم حرف منطقی بود. او می گفت گردان، نیرو و تجهیزاتی که می‌خواهد به دشمن حمله کند باید سه برابر آنها باشد که ما در اختیار نداریم و لذا شرایط برای جنگ آماده نیست.

وی ادامه داد: او می گفت که ما باید زمین بدهیم و زمان بخریم یا با آنها آتش بس کرده و صلح کنیم در شرایطی که بخشی از استان های جنوب غرب کشورمان از جمله خوزستان به اشغال حزب بعث درآمده بود اما با همان شرایط سخت که شهرها و کشورمان مورد تهاجم بود و حتی بخشی نیز اشغال شده بود و از طرفی در ابتدای انقلاب بودیم و نظام محکمی هم مستقر نبود یکایک این مردم از اقصی نقاط کشور جمع شده و به سوی جبهه رفتند و در نیمه دوم سال 59 به هر بخش خوزستان در جبهه‌های محمدیه، حمدیه، ارتفاعات الله اکبر، شوش و … می‌رفتیم در همه شهر و روستاها تعدادی از مردم آمده بودند که حتی برخی از آنها لباس بسیجی و نظامی هم نداشتند و با همان کت و شلوار آمده بودند و برخی حتی یک اسلحه ساده هم نداشتند و برخی حتی خدمت سربازی هم نرفته بودند و کنار هم ایستاده بودند.

دکتر قالیباف در پایان این بخش از سخنان خود گفت: جالب اینجاست که در آن مقطع هم بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوا اجازه ورود نیروهای مردمی را به جبهه‌ها نمی داد. اما کمتر از 7 الی 8 ماهه بعد، لشکر 19 فجر شکل گرفت و پس از آن لشکر المهدی در استان فارس ایجاد شد. و از طرفی لشکر ثارالله در کرمان با همت شهید سلیمانی شکل گرفت و حضرت امام (ره) تصمیم گرفتند بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرده و خودشان فرماندهی را به دست گیرند؛ 45 روز بعد از این تغییرات و حضور مردم، عملیات حصر آبادان انجام شد و بلافاصله عملیات آزادسازی بستان (طریق القدس) شکل گرفت. پس از آن عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس انجام شد و داد آمریکا، شوروی آن زمان، فرانسه و صدام بلند شد و همه به دنبال این بودند که آتش بس کنند. تمام این اتفاقات در 18 ماه رخ داد.

سنت‌های الهی نه تبدیل شده و نه تحویل می شوند

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه به مدیریت جنگ و اتکا به سنت های الهی و مردم باوری، سرنوشت کشور عوض شده  و مسیر تغییر کرد، ابراز کرد: حال آیا نیروهای ما و تجهیزات ما سه برابر شده‌اند یا منطق ما در جبهه درست شد؟ منطق شهادت جایگزین شد، منطق سنت‌های الهی در جبهه مستقر شد.

رئیس مجلس با تاکید برا اینکه همه اعتقاد داشته باشید سنت‌های الهی نه تبدیل شده و نه تحویل می شوند، گفت: ما در مجلس قانونی را تصویب می کنیم که ممکن است دو سال دیگر به آن تبصره‌ای اضافه شود ولی قوانینی که خدا می‌گذارد نه تبدیل شده و نه تحویل می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: مهم نیست توان ما کم است یا زیاد مهم این است که همه اراده ای که داریم در کنار هم جمع کنیم، نه با عقلانیت ابزاری بلکه عقلانیت متصل به وحی، عقلانیتی که به ما یاد بدهد نیروی کمتر بر نیروی بیشتر غلبه پیدا می‌کند به شرطی اذن خدا و در آن اخلاص باشد، به شرطی که به سنت‌های الهی ایمان داشته باشیم البته بدانیم همان طور که شهید سلیمانی گفت هم در جبهه، هم فرهنگ عاشورا، هم فرهنگ انقلاب و تکیه بر حضرت فاطمه (س) ما را به پیروزی رساند.

وی افزود: هیچ شکی در این موضوع نیست اما این بدین معنی نبود که جنگ ساده بود، گاهی اوقات آنقدر سخت بود که حتی تردید ایجاد می شد غافل از این که در سختی‌ها است که صف مومنین از صف کفار جدا شده و شناخته می شوند. وقتی که مومنان امتحان می دهند خداوند تبارک و تعالی این را حق مومنین می داند و خود را در برابر مومنان متعهد کرده که به آنها پیروزی دهد. این موارد منطق شهید و سنتی الهی است.

ظرفیت رشد اقتصادی در کشور وجود دارد ولی متأسفانه باور در بعضی از مدیران وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به موضوع اقتصاد گریزی زد و گفت: خدایی که منطق شهدا در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که در میان خطرات، استقلال و آزادی کشور را حفظ کرد، همان خدای اقتصاد هم هست، در این موضوع تردید نکنید. امروز در کشور ما ظرفیت های اقتصادی به گونه ای است که با همین شرایط تحریمی می توانیم به شرایط ثبات اقتصادی رسیده و رشد اقتصادی هم داشته باشیم البته من ادعای رشد 8 درصدی ندارم ولی مطمئن هستیم که رشد 2 الی 3 درصدی باثبات اقتصادی در یک قدمی ما است و این ظرفیت در کشور وجود دارد ولی متأسفانه باور در بعضی از ما مدیران وجود ندارد.

وی ادامه داد: دو رکن مهم موفقیت و پیروزی، اتکا به سنت الهی و مردمی‌ بودن و مردمی سازی کارها و مشارکت دادن مردم در کارها است، چطور مردمی که در دوران جنگ این گونه یگان‌ها را درست کردند و در جنگ افتخار آفرینی می کنند امروز این ها قادر نیستند پیشران های اقتصادی را راه اندازی کنند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های شهید سلیمانی در خصوص عدم امکانات از جمله کفش در سن 13 الی 14 سالگی و کار کردن با پای برهنه در مزرعه عنوان کرد: چطور در سن 24 سالگی با منطق شهید این فرصت برای سلیمانی و سلیمانی‌ها فراهم کرد که این استعداد در دوران دفاع مقدس آن گونه جوانه زند که وی به یک فرمانده لایق که همه ژنرال‌های دنیا در مقابل فکر و اندیشه و طراحی او سر تعظیم فرود می آورند، تبدیل شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها با آن همه طراحی در منطقه خاورمیانه و هزینه برای داعش و جنگ 33 روزه مجبور به ترس شده و همچنین با ذلت از افغانستان خارج شدند.

با میدان دادن به جوانان و نخبگان مشکلات کشور حل خواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این همه ظرفیت در کشور نمی‌توان یک کارآفرین در حوزه اشتغال داشته باشیم چرا که کشور در طول سال با یک برنامه‌ریزی درست و منطق شهدا و سنت الهی اداره نمی‌شود، گفت: امروز جوانان برای اینکه در عرصه اقتصادی، جوانه بزنند، رشد کنند و به درختان تنومندی در تولید ثروت و به پیشرفت در علم و دانش و آگاهی برسند، میدان برای آنها بسته است و دلالان و سوداگران، کاسبان تحریم و رانت جویان با مدیریت‌های غلط این فرصت را به جوانان نمی‌دهند، نتیجه این می‌شود که با وجود همه‌ امکانات اساسی که در کشور داریم، از آنها بد استفاده می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به همدلی و صحبت با مردم تاکید کرد و گفت: در برخی از زمینه‌ها با مردم صحبت نکرده و موضوعات را برای مردم مطرح نمی‌کنیم. چه اشکالی دارد به مردم بگوییم امروز در چه موضوعاتی اسراف زیادی داریم.

قالیباف با بیان اینکه یکی از فرصت‌هایمان در کشور در حوزه معادن و انرژی است، عنوان کرد: مهترین سرمایه ما نیروهای جوان و خلاق است. امروز در حوزه فناوری و ICT و هوش مصنوعی در دنیا اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و ساعت به ساعت در حال پیشرفت است، این در فضایی که ویژگی‌های منحصر به فرد کشورمان، نیروهای جوانی هستند که در این بخش بالاترین ظرفیت ها را دارند اما ما فرصتی برای آنها مهیا نمی‌کنیم. اگر امروز دچار مشکل اقتصادی هستیم، این ضعف مسئولان است.

انقلابی بودن در گرو رفع مشکلات مردم است

دکتر قالیباف از مشارکت حداکثری مردم کوار در هفدهمین اجتماع فاطمیون شهرستان قدردانی کرد و گفت: جمعیت امشب در این مراسم نشان می‌دهد که ما دلداده‌ این فرهنگ هستیم و ما به عنوان مسئول باید پاسخگو باشیم و این نکته را باید بدانیم که امروز انقلابی بودن و حزب‌اللهی بودن در گرو این است که گره گشایی از کار مردم کنیم.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم برای مردم اثربخش نخواهد بود، و بگوییم ما مسئول هستیم این قابل قبول نیست، اظهار کرد: این وظیفه ما است که در این مسیر پیش برویم و امروز به حول و قوه الهی با همه سختی‌هایی که وجود دارد باید بایستیم و مدیریت کنیم و مردم غزیزمان را هم مشارکت دهیم باورهایمان را محکم کنیم. مطمئن باشیم اگر اینگونه عمل کردیم، قادریم در یک برنامه 5 ساله ثبات اقتصادی را به کشور بیاوریم به شرطی که اجازه دهیم مردم هم در عرصه تصمیم‌های اقتصادی حضور پیدا کنند؛ اجازه دهیم رفاقت شکل بگیرد و استعدادها شکوفا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز مستضعف کسی است که یک توان بالقوه‌ای داشته باشد ولی فرصت و امکان بالفعل کردن آن را نداشته باشد، تاکید کرد: ما باید این استضعاف را در جامعه حل کنیم و بستر و فرصت را همانند دوران دفاع مقدس برای آنهایی که سر و پا استعداد بالقوه هستند، فراهم کنیم تا شکوفا شوند؛ برای حل مشکلات و رشد جامعه این کار باید انجام شود.

قالیباف در خصوص بحث مجوز به کسب‌و‌کارها اظهار کرد: با وجود اینکه تصمیم‌هایی برای اشتغال‌زایی می‌گیریم ولی امروز یک فرد که با سرمایه خودش می‌خواهد شغل و کار ایجاد کند و کارآفرینی که سرمایه از خودش بوده اما مجوز به آن داده نمی‌شود. ما نمی‌گوییم هر کسی هر مجوزی خواست به او بدهیم و حتما باید مقررات، جنبه‌های سلامتی، امنیتی، محیط زیستی و حقوقی آن باید رعایت شود اما حرفمان این است که تمام این کارها باید در یک زمان مشخص انجام شود و به متقاضی بگوییم بله یا خیر. نمی‌شود برای یک کار 5 سال زمان صرف شده و پس از آن هم به وی نگوییم که مجوز به او داده می‌شود یا خیر؛ آن هم در شرایطی که به دنبال کارآفرینی هستیم لذا در مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم برای حل این مشکل قانونی را تصویب کنیم و در اجرای آن نیز مصمم هستیم.

قالیباف با اشاره به هماهنگی و همدلی میان سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه وجود دارد، تأکید کرد: بنده بر این باور هستم که هماهنگی و همدلی خوب و لازم است اما کافی نیست. هماهنگی و همدلی وقتی کافی است که بتواند به هم‌افزایی تبدیل شود و این هم‌افزایی هم بتواند مشکلات مردم را حل کند. مردم باید ثمره این همدلی و هماهنگی را در باز شدن گره از کارشان مشاهده کنند اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هماهنگی و همدلی هم ارزشی ندارد.

بی‌تردید راه درست مبارزه با فساد حضور مردم در صحنه اقتصاد است

وی با بیان اینکه همه ما مسئولین و مردم باید به میدان آمده و خودشان را شریک بدانند، تصریح کرد: ما مسئولان باید بستر را برای حضور مردم فراهم کنیم و آنها حضور پیدا کنند. بی‌تردید راه درست مبارزه با فساد، حضور مردم در صحنه اقتصاد است. تا زمانی که اقتصاد، دولتی و رانتی و در دست عده‌ای خاص باشد هر چقدر هم بخواهیم با روش‌های سلبی مقابله کنیم هرگز ریشه فساد خشک نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود خطاب به مردم در مراسم گفت: ما با شما پیمان بستیم، با همسنگرانمان پیمان بستیم، با شما مردمی که این فرصت را در اختیارم گذاشته‌اید تا به عنوان یک روستازاده و رعیت در این مسئولیت قرار بگیرم، لذا از خدا می‌خواهم و شما هم به حق ما دعا کنید و کمک کنید تا با همان اعتقادی که در دوران دفاع مقدس داشتیم، تلاش کرده و به دور از اختلافات و حاشیه‌ها در بطن کار برای مردم پیش برویم. همه باید دست به دست هم دهیم و پیش برویم و مجاهدت کنیم.

دکتر قالیباف افزود: از خدای متعال مسئلت داریم که ما را یک لحظه به خودمان وانگذارد و توفیق بندگی را به همه بدهد تا مدیون شهدا و امام شهدا نشویم و همچنین توفیق دهد که با همراهی شما با همان فضای دفاع مقدس گره از مشکلات مردمی را که پای عزت کشورشان و دینشان ایستادند،باز کنیم، مردمانی که پشت خاکریزها سختی‌ها را تحمل کردند که شرمنده خانواده، دوستان‌شان نشوند. همیشه اینگونه نیست که پدر و مادر شرمنده فرزند شوند بلکه جوان‌هایی هستند که گریه می‌کردند که روزی مادرمان با کار کردن در منزل پول جمع کرده که ما مهندس و فارغ‌التحصیل شویم و امروز که از کار افتاده وظیفه داریم به وی کمک کنیم اما شرمنده مادرمان هستیم؛ لذا ما مکلفیم که برای حل مشکلات جامعه تلاش کنیم.

همچنین حجت الاسلام گشول امام جمعه شهرستان کوار در این مراسم اظهار کرد: مردم این شهرستان انتظار دارند بار تورمی که روی دوش کشاورزان، صنعتگران، تولید کنندگان و مستاجران است کاهش پیدا کند. الحمدالله رئیس مجلس ما شخصیتی انقلابی است و بنده یکی از مشکلات شهرستان را خدمت ایشان عرض کردم فرمودند بله نماینده شما به جد پیگیر است و ماهم انشاله در مجلس دنبال میکنیم.

در پایان مراسم نیز پس از اجرای برنامه مداحی و عزاداری، مردم مهمان سفره حضرت فاطمه(س) شدند.

گالری تصاویر مراسم

ویدئو ها

فیلم پخش شده از صدا و سیما

حضور پرشور مردم در مراسم اجتماع بزرگ فاطمیون در کوار

گزارش تصویری از مراسم

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=3797

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.