7
امام جمعه شهرستان کوار:

مکتب امام خمینی،کشور و ملت را به عزت، پیشرفت و عدالت رساند

  • کد خبر : 19094
  • 12 خرداد 1402 - 2:21
مکتب امام خمینی،کشور و ملت را به عزت، پیشرفت و عدالت رساند
حجت الاسلام موسوی انور گفت: مکتب امام یک بسته‌ کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، حجت الاسلام سید عبدالرحمن موسوی انور امام جمعه شهرستان کوار گفت: در بین بیانات حضرت امام‌خامنه‌ای، سخنرانی‌های شاخصی وجود دارد که محتوای آن‌ها عمدتاً تحلیل‌های کلان و استراتژیک از انقلاب اسلامی است. این فرمایش‌های شاخص، تاریخ مصرف و انقضاء ندارند و روح کلی آن‌ها، نگاه دورنما و چشم‌انداز‌محور، افق‌گشا، ترسیم‌کننده نقشه راه گذشته تا آینده و ارائه‌دهنده راهبردهای فاصله‌پیمایی از واقعیات تا آرمان‌ها است.

موسوی انور بیان کرد: سلسله بیانات حضرت آقا در سالگردهای ارتحال امام خمینی (۱۴ خردادهای هر سال)، مجموعه‌ای است که ویژگی‌های مکتب فکری انقلاب اسلامی که همان(( مکتب حضرت امام )) است را به خوبی تبیین می‌نماید. معظم‌له در هر سالی با توجه به شرایط زمانی خاص جامعه و نیازی که در مردم مشاهده می‌کردند، به بیان چند ویژگی کلیدی مکتب امام می‌پردازند که با در کنار هم قرار گرفتن چندین سال از بیانات ایشان، می‌توان به جمع‌بندی جامعی از این منظومه فکری رسید. که مکتب روح الله چیست.

امام جمعه کوار با اشاره به چیستی مکتب روح الله گفت: در یک تعریف اجمالی، «مکتب» یعنی “طرح و برنامه زیست سعادت‌مندانه انسان و جامعه”. اولا انسان و جوامع انسانی بدون مکتب وجود ندارد و هر فرد یا جامعه‌ای چه بداند و چه نداند، چه بپذیرد و چه انکار نماید، حتما دارای مکتب است. ثانیا تمام مکاتب مطرح، از گذشته تا امروز، همه و همه مدعی بوده و هستند که می‌توانند انسان و جوامع انسانی را خوشبخت و سعادتمند کنند.

 سرمایه مکتب امام خمینی برای ملت ایران

حجت الاسلام موسوی انور افزود:مکتب امام سرمایه‌ای است که ملت ایران با در دست داشتن این سرمایه، توانسته است گذرگاه‌های دشواری را طی کند و در مقابل سنگین‌ترین توطئه‌ها ایستادگی کند.در طول این سال‌ها، علیه ملت ایران توطئه‌های مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی بوده است و ملت ایران به برکت مکتب امام، در مقابل این توطئه‌ها ایستادگی کرده است. مکتب امام یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت می‌رساند. در طول سال‌های گذشته، عملاً هم همین بوده است. یعنی هر جا ما توفیق پیدا کردیم جایی بود که به توصیه‌های امام جامه‌ی عمل بپوشانیم.لذا عقلانیت، معنویت و عدالت؛ سه بٌعد اصلی مکتب امام خمینی(ره)است.

مکتب امام یک بسته‌ی کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد. 

امام جمعه کوار بیان کرد:سه بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت و بُعد عدالت است که هر سه از اسلام گرفته شده است. در بُعد معنویت امام بزرگوار ،صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت و امید او به خدای متعال امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.

وی در ادامه افزود: در رابطه با بُعد عدالت نیز اگرچه به یک معنا، عدالت از همان عقلانیت و معنویت برمی‌خیزد، اما برجستگی بُعد عدالت در منظر امام بزرگوار، آن را به طور مشخص‌تری در مقابل ما قرار می‌دهد.این سه بُعد اسلامی و قرآنیِ مکتب امام را باید با هم دید. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، و بی‌توجهی به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف می‌برد این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود. 

نمونه‌هایی از بُعد عقلانیت در مکتب امام خمینی(ره)

موسوی انور با اشاره گزینش مردم‌سالاری و تکیه‌ی به آراء مردم گفت:اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام، گزینش مردم‌سالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیه‌ی به آراء مردم بود. قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتّی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگان‌شان گزنده‌تر و سخت‌تر و مصیبت‌بارتر بود.

وی گفت:در کشوری با این سابقه امام بزرگوار ما مسئله‌ی حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد و مردم آزادانه پای صندوق‌های رأی، با آراء خودشان منشأ تشکیل مجلس و دولت و خبرگان و شوراهای شهر و امثال این‌ها شدند این، بارزترین نمونه‌ی عقلانیت امام بزرگوار ما بود.

تقابل راسخ در برابر دشمن

امام جمعه کوار نمونه‌ی دیگر از عقلانیت امام و تکیه‌ی او به خرد و هوشمندی، سرسختی و عدم انعطاف در مقابله‌ی با دشمن مهاجم دانست و افزود: امام به دشمن اعتماد نکرد. بعد از آنکه دشمن ملت ایران و دشمن این انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل کوه ایستاد. آن کسانی که خیال کردند و خیال می‌کنند عقل اقتضاء می‌کند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطه‌ی مقابل این تصور حرکت کرد. عقلانیت امام و آن خرد پخته‌ی قوام‌یافته‌ی این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کم‌ترین انعطاف و کم‌ترین عقب‌نشینی و کم‌ترین نرمش، به پیشروی دشمن می‌انجامد. در میدان رویاروئی، دشمن از عقب‌نشینی ما، دلش به رحم نمی‌آید. هر یک قدم عقب‌نشینی ما، به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. این، یکی از مظاهر عقلانیت امام بزرگوار بود.

تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائی در ملت

این مقام مسئول بیان کرد:مظهر دیگر عقلانیت امام تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائی در ملت بود. در طول سال‌های متمادی، از آغاز تسلط و ورود غربی‌ها در این کشور – یعنی از اول قرن 19 میلادی که پای غربی‌ها به ایران باز شد، دائماً به وسیله‌ی عوامل و دستیارانِ خودشان، با تحلیل‌های گوناگون، ملت ایران را تحقیر می‌کردند و به او می‌باوراندند که نمی‌تواند، عُرضه‌ی اقدام علمی و پیشرفت علمی ندارد، توانائی روی پای خود ایستادن را ندارد. سردمداران رژیم پهلوی و قبل از او، مکرر وانمود می‌کردند که اگر پیشرفتی متصور است، باید به وسیله‌ی غربی‌ها بشود؛ ملت ایران توانائی ندارد. امام بزرگوار به یک چنین ملتی روح اعتماد به نفس را تزریق کرد و این نقطه‌ی تحول ملت ایران شد. پیشرفت‌های ما در زمینه‌ی علمی و صنعتی، در انواع و اقسام عرصه‌های زندگی، معلول همین اعتماد به نفس است. شعار «ما می‌توانیم» را امام بزرگوار در اعماق جان این ملت قرار داد. این نیز یکی از مظاهر مهم عقلانیت امام بزرگوار بود.

نمونه‌هایی از بُعد معنویت در مکتب امام خمینی(ره)

 اخلاص و کار برای خدا

امام جمعه کوار بیان کرد:مظهر معنویت در امام بزرگوار در درجه‌ی اول، اخلاص و کار برای خدا بود. ایشان هرچه را که احساس می‌کرد تکلیف الهی اوست، آن را انجام می‌داد و از فداکاری در این راه، اباء نداشت. به مردم و مسئولین هم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آنچه مهم است، تکلیف است. ما تکلیف را انجام می‌دهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما دست خداست. امام برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد و کاری نکرد. آنچه که برای خدا انجام داد، به وسیله‌ی خدای متعال برکت یافت و ماندگار شد. خاصیت اخلاص این است. امام همین توصیه را به مسئولین هم تکرار می‌کردند.

توکل به خدا

امام همه را امر می‌کردند که اهل توکل باشیم، اهل اعتماد به خدا باشیم، اهل حسن‌ظن به پروردگار باشیم، برای خدا کار کنیم. خود او اهل توکل بود.

تضرع و توسل

امام اهل تضرع و توسل بود، اهل استمداد از خدا بود، اهل عبادت بود. بعد از پایان ماه رمضان، انسان وقتی امام را می‌دید، به طور محسوسی در او احساس نورانیت می‌کرد. از فرصت‌های زندگی برای تقرب به خدای متعال، برای پاکیزه‌کردن دل و جان مطهرِ خودش استفاده می‌کرد. امام دیگران را هم امر می‌کرد و می‌گفت: ما در محضر خدا هستیم. عالَم، محضر خداست. عالَم، محل حضور جلوه‌های الهی است. همه را به این راه سوق می‌داد.

اخلاق‌مداری

امام اهل رعایت اخلاق بود و دیگران را هم، به اخلاق سوق می‌داد. بخش مهمی از معنویت در اسلام عبارت است از اخلاق، دوری از گناه، دوری از تهمت، دوری از سوءظن، دوری از غیبت، دوری از بددلی، دوری از جداسازی دل‌ها از یکدیگر. خود امام بزرگوار این چیزها را رعایت می‌کرد، به مردم و مسئولین هم سفارش می‌کرد. امام مسئولین را توصیه می‌کردند که مغرور نشوید، خودتان را بالاتر از مردم ندانید، خودتان را بالاتر از انتقاد و بی‌عیب ندانید. خود امام هم همین جور بود. این معنویت و اخلاق امام بود؛ این یکی از ابعاد مهم درس امام به ماست.

نمونه‌هایی از بُعد عدالت در مکتب امام خمینی(ره)

اصرار بر رسیدگی به محرومان

موسی انور معتقد است که هم در بُعد عدالت هم در مکتب امام بسیار برجسته است و بیان کرد: از اول پیروزی انقلاب، امام تکیه‌ی بر طبقات ضعفاء را مکرر توصیه کردند. تعبیر «پابرهنگان» و «کوخ‌نشینان» جزو تعبیراتی بود که در کلام امام بارها و بارها تکرار شد.

 توصیه اکید مسئولین به اجتناب از اشرافیت

امام به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم برسند و از اشرافی‌گری پرهیز کنند. آفت بسیار بزرگ مسئولیت در یک نظام متکی به آراء و ایمان مردم، این است که مسئولین به فکر رفاه شخصی و جمع‌آوری برای خودشان بیفتند و در هوس زندگی اشرافی‌گری، به این در و آن در بزنند. امام خودش از این آفت به کلّی برکنار ماند و مسئولین کشور را هم بارها توصیه می‌کرد که به کاخ‌نشینی و به اشرافی‌گری تمایل پیدا نکنند و سرگرم مال‌اندوزی نشوند.

توصیه به مردمی بودن مسئولین

 امام امت توصیه می‌کردند که مسئولین با مردم ارتباط نزدیک داشته باشند و اصرار داشت که خدمات به اقصی نقاط کشور برده شود؛ مردم نقاط دور، از خدمات عمومی کشور بهره‌مند شوند. اصرار داشت که مسئولین از میان مردم انتخاب شوند، از خود مردم باشند، وابستگی‌ها ملاک قبول مسئولیت‌ها نباشد. وابستگی به شخصیت‌ها، به فامیل‌ها، بلای هزار فامیلی که در دوران قاجار و دوران پهلوی بر سر این کشور آمد، امام بزرگوار نسبت به این قضیه حساس بود. گاهی در مقام تعریف از یک مسئولی می‌گفتند: این شخص از دل مردم برخاسته است. این را ملاک می‌دانستند. از نظر امام بزرگوار، تکیه‌ی به ثروت و تکیه‌ی به قدرت برای گرفتن مسئولیت، جزو خطرهای بزرگ برای کشور و برای انقلاب بود.

مکتب امام، ضمانت‌بخش پیروزی ملت انقلابی ایران

امام جمعه کوار گفت:مردم عزیز ما باید بدانند! مکتب امام، ما را در طول این سال‌ها از گردنه‌های خطرناکی عبور داده است؛ سطح عزت ملی و شرافت بین‌المللی ما را بالا آورده است. کشور به برکت پیمودن این راه، در همان حدی که رعایت کرده است، پیشرفت کرده و به سمت آرمان‌های خود پیش رفته است.

 انقلاب خمینی کبیر که نظام سلطه را درهم کوبید

 سید عبدالرحمن موسوی انور با اشاره به انقلاب خمینی کبیر گفت:غربی‌ها از وقتی که انقلاب صنعتی شد و جلو افتادند و استعمار را شروع کردند، مردم دنیا و کشورهای دنیا را عادت دادند به اینکه سلطه‌پذیری و سلطه‌جویی دو حصّه‌ی متقابل حتمی دنیا است یعنی دنیا تقسیم می‌شود به دولت‌های سلطه‌گر، و قدرتهای سلطه‌پذیر؛ این [وضع ] بوده و این نظام سلطه چند قرن ادامه پیدا کرده. همه قبول داشتند که بایستی سلطه‌ی قدرت‌های غربی را قبول کنند، حتّی فرهنگ آن‌‍ها را قبول کنند، حتّی نامگذاری آنها را قبول کنند.

از انجایی که محور انقلاب اسلامی و هدف اصلی قیام خمینی کبیر احیای دین و مبازره با ظلم و ستم و اجرای عدالت بین انسان‌ها و بین دولت و ملت بود،در حقیقت، ابتکار حضرت امام در تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی و به بیان دیگر نظام مردم‌سالاری دینی که مبتنی بر آموزه‌های ناب اسلامی و آرمان‌های بلند ملت مسلمان ایران است،

 ارائه یک الگوی حقیقی از مردم‌سالاری است. ارائه این الگو، در دنیای آکنده از ظلم و جور قدرت‌های سلطه‌گر جهانی که جز به منافع مادی نامشروع خود به چیزی دیگر نمی‌اندیشند و مفاهیم عدالت، حقوق انسان‌ها و مانند آن را ملعبه سلطه‌گری خود ساخته‌اند و همواره از طریق ابزارهای رسانه‌ای و امکانات در دسترس، در حال فریب افکار عمومی در جوامع خود و در سطح جهانی هستند، آشکارکننده ضعف‌های نظام‌های غربی به‌ویژه در مفهوم نقش مردم است و درحقیقت ویران کننده مبانی نظری و عملی نظام سلطه است. 

لذا از همان روزهای اول پایه گذاری انقلاب خمینی کبیر پایه های سست نظام سلطه به لرزه افتاد و امروز بعد از گذشت ۴۴ سال از عمر با برکت این شجره طیبه علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد فکر مقاومت و جبهه‌ی مقاومت در مقابل زورگویی گسترش خواهد یافت، که مبتکر آن انقلاب خمینی کبیر جمهوري اسلامی است.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=19094

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.