28

پیگیری احداث دانشکده فنی در شهرستان کوار به جای پیام نور!

  • کد خبر : 10907
  • 22 مرداد 1401 - 22:17
پیگیری احداث دانشکده فنی در شهرستان کوار به جای پیام نور!
نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی از پیگیری احداث دانشگاه فنی و حرفه ای در شهرستان کوار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، هفدهم مردادماه انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد، اما در دفترچه انتخاب رشته نام دانشگاه پیام نور کوار برای دومین سال متوالی حذف شده بود. موضوعی که مورد اعتراض مردم و قشر دانشجو می‌باشد.

باوجود اینکه این موضوع بارها پیگیری شده است، اما متأسفانه طی دوسال گذشته یک ساختمان مستقل برای دانشگاه پیام نور تأمین نشد و همین موضوع باعث تعطیلی دانشگاه شده است.

شهرهای نوپایی که ازنظر موقعیت قابل قیاس با کوار نیستند و باوجود تعداد کم دانشجو، دانشگاه پیام نور آنان دارای ساختمان و امکانات می‌باشند. به‌تازگی نیز اصلاحات دفترچه انتخاب رشته منتشر شده است، واحد قیروکارزین باوجود تعداد دانشجوی بسیار کمتر از کوار و با پیگیری مسئولینشان به دفترچه اضافه شد.

در همین راستا و به خاطر اعتراضات و نگرانی‌های بسیار زیاد دانشجویان شهرستان کوار، خبرنگار بهارکوار علت را از نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، خرامه و کوار در مجلس جویا شد.

رحیمی مظفری در گفتگو با خبرنگار بهار کوار با بیان اینکه حذف برخی از دانشگاه‌ها سیاست کلی وزارت علوم بوده است، گفت: شورای گسترش وزارت علوم با توجه به شرایط کرونایی که پیش آمد خیلی از دانشگاه‌ها را حذف کرد، البته قبل از اینکه شرایط کرونایی پیش بیاید از سال ۹۷ این شورا یک برنامه در دستور کار خود قرار داد که حذف دانشگاه‌های کوچک بود.

وی افزود: دانشگاه‌های کوچک و بدون امکانات علاوه بر اینکه برای دانشجویان و اساتید مناسب نیستند، برای دولت نیز خیلی غیراقتصادی می‌باشد و تأمین امکانات آموزشی و رفاهی برای دانشگاهی که جمعیت کمی دانشجو دارد در مقابل دانشگاهی که بیش از هزار دانشجو دارد، مقرون‌به‌صرفه نمی‌باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس بابیان اینکه دانشگاه‌های کوچک صرفاً به یک کلاس درس تبدیل شده است تا یک دانشگاه، گفت: دانشگاه باید محل تحقیق و توسعه و دارای شرایط خاص دانشگاهی باشد. به همین دلیل شورای گسترش تصمیم گرفته است که خیلی از دانشگاه‌های کوچک را حذف کند و دانشگاه‌هایی که ساختمان نداشتند در اولویت اول حذف قرار گرفتند، چراکه دولت قادر به ساخت ساختمان جدید نبود.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ دانشگاه پیام نور کوار از لیست حذف و به‌صورت ستاره‌دار قرار گرفته شد، گفت: مقرر شد اگر ساختمانی تأمین شود، دانشگاه پابرجا بماند، اما با توجه به اینکه تأمین ساختمان برای دانشگاه پیام نور امکان‌پذیر نبود همچنان از لیست حذف می‌باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته اعتباری نیز برای دانشگاه پیام نور کوار لحاظ شده بود اما به دلیل عدم تأمین زمین و بعد عدم پیگیری ساختمان، هیچ اقدامی انجام نشد و دانشگاه صرفاً با یک اسم و بدون ساختمان مستقل و مناسب به‌کار خود ادامه داد که تنها شاخصه مثبت آن تعداد دانشجو بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه دانشگاه‌های مجازی در حال گسترش می‌باشند، عنوان کرد: زمانی که دانشگاه تهران و شیراز به‌صورت مجازی دانشجو می‌گیرد آن‌هم در رشته‌هایی که هیچ جنبه فنی ندارد، طبیعتاً استقبالی که در آینده از دانشگاه‌های بزرگ و مجازی می‌شود، باعث شده دانشگاه‌های پیام نور به‌تدریج حذف شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس خبر داد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم در بحث طرح تحول دولت، اجرا کردن احداث دانشگاه‌هایی است که به‌صورت فنی کار کنند.

رحیمی مظفری ادامه داد: تاکنون تصمیم قطعی برای دانشگاه در کوار گرفته نشده اما اگر وزارت علوم با توجه به مذاکرات اولیه که ما با معاونت آموزشی وزارت علوم انجام داده‌ایم، وزارت خانه حاضر شود یک دانشکده فنی به ما دهد به نفع شهرستان است.

وی ابراز کرد: قطعاً ما از دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به شرایط صنعتی کوار استقبال بیشتری می‌کنیم و ارزشش قابل قیاس با دانشگاه پیام نور نخواهد بود. طبیعتاً دانشگاه‌های فنی با توجه به اینکه محیط آموزشی فیزیکی و کارگاهی می‌باشد و مجازی نخواهند شد، قابل حذف نمی‌باشد و کیفیت آموزشی حضور دانشجو و ساختار دانشگاهی حفظ خواهد شد.

با توجه به مطالبات مردمی و نگرانی خانواده‌ها و دانشجویان از ادامه تحصیل انتظار می‌رود مسئولین امر در جهت حفظ این دانشگاه تلاش بیشتری نمایند چراکه این دومین دانشگاهی است که در چند سال اخیر در کوار حذف شده است و دانشجویانی که به دلیل مسافت و نگرانی خانواده‌ها امکان ادامه تحصیل در شهرهای دیگر را ندارند به ترک تحصیل روی میاورند.

 اما اگر مسئولین به فکر احداث دانشگاه کاربردی دیگری در شهرستان هستند نباید دل‌خوش به برخی وعده‌های نسیه باشند که پیام نور را از کوار بگیرند و هیچ دانشگاه دیگری را جایگزین ننمایند. البته احداث دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شهرستان دارای مزایای زیادی می‌باشد که امید است این طرح به نتیجه برسد و در آینده نزدیک شاهد محیط‌های دانشگاهی مناسب درشان دانشجویان باشیم، چراکه این شهرستان ظرفیت و موقعیت بسیار خوبی جهت پذیرش دانشجو دارد و نخبه پرور می‌باشد. 

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=10907

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.