27

۱۲ فروردین روز “جمهوری اسلامی”

  • کد خبر : 16795
  • 12 فروردین 1402 - 15:33
۱۲ فروردین روز “جمهوری اسلامی”
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

روز جمهوری اسلامی چه روزی است؟

۱۲ فروردین، روزی است که ملت ایران به جمهوری اسلامی «آری» گفت، آریِ سبزی به نشانه روئیدن، طراوت، شادابی، خرمی و نشانه‌ای از به ثمر رسیدن بذرها و شکفتن آن شکوفه‌ها است.شکوفه آزادی ملت غیور ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ کاشته شد و در ۱۲ فروردین ماه ۵۸ در خاک ریشه دوانید.برگه رای گیری چه شکلی بود؟برگه رای، دوقسمتی بود و شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود و روی آن چنین درج شده بود:«بسمه تعالیدولت موقّت انقلاب اسلامیوزارت کشورتعرفهٔ انتخابات رفراندمتغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامیکه قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت.»رای‎دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا می‎کردند و در صندوق رای می‎انداختند.

چرا ۱۲ فروردین را روز جمهوری اسلامی نامیدند؟

در ۱۲ فروردین ۵۸ ملت غیور و همیشه در صحنه ایران با رأی ۲/۹۸ درصدی خود ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر دادند و پس از ۲۵۰۰ سال نظام جمهوری اسلامی به جای نظام سلطنتی در ایران مستقر شد. به همین دلیل ۱۲ فروردین از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

چند درصد در انتخابات به جمهوری اسلامی رأی دادند؟

همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در شامگاه ۱۱ فروردین ماه به پایان رسید و بر طبق منابع حدود ساعت ۱ تا ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه اعلام نتایج انتخابات توسط احمد صدر حاج‌سیدجوادی وزیر وقت کشور صورت پذیرفت؛ نتایج به این صورت بود:

●واجدان شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصدی را در این انتخابات شاهد بوده ایم.

●با توجه به اینکه تعرفه‌های رأی گیری از دو قسمت “آری” و “نه” تشکیل شده بود هیچگونه رأی سفید و باطله ای از صندوق‌ها خارج نشد.

●تعداد ۲۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۵۳ رأی “آری” از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۹۹ و ۲۴ صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود.

●تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۵۵ رأی “نه” از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۷۶ صدم درصد رای به هر آنچه غیر از نظام جمهوری اسلامی بود.

●استان ایلام با ۱۶۱ هزار و ۹۴۲ رأی “آری” و تنها ۱۶ رأی “نه” با کسب ۹۹ و ۹۹ صدم درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی بالاترین و استان تهران با ۳ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۴۹ رأی “آری” با کسب ۹۷ و ۹۴ صدم درصد آرا برای نظام جمهوری اسلامی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص دادند.

●همه پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز برگزار شد که از مجموع ۱۳۰ هزار و ۵۱۳ رأی مأخوذه ۱۱۸ هزار و ۶۹ رأی “آری” و ۱۲ هزار و ۴۴۴ رأی “نه” ثبت شد.

گردآورنده:رقیه شاهینی

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=16795

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.