36

حمایت از ایثارگران جهت تامین مسکن/ آمادگی تعاونی مسکن سلحشوران فارس برای همکاری با طرح نهضت ملی مسکن

  • کد خبر : 13854
  • 27 آذر 1401 - 21:19
حمایت از ایثارگران جهت تامین مسکن/ آمادگی تعاونی مسکن سلحشوران فارس برای همکاری با طرح نهضت ملی مسکن
مدیرعامل تعاونی مسکن سلحشوران فارس گفت:در راستای تحقق نهضت مسکن ملی با اداره کل مسکن و شهرسازی مکاتبه و اعلام آمادگی کرده ایم که در صورت مساعدت برای پیشبرد اهداف دولت کمکی به مردم به ویژه قشر ایثارگر، برای خانه دار شدن کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، برخورداری از مسکن دغدغه‌ای است که این روزها گریبان بسیاری از اقشار جامعه را گرفته است. مسئله‌ای که در صدر نیازهای یک جامعه جا خوش کرده و محور صحبت‌های اخیر رئیس جمهور نیز در رسیدگی به مردم و مطالبات آنها بود.

در این میان حمایت از آن بخش ایثارگر جامعه که توان مالی ضعیفی در راستای برخورداری از مسکن دارند، ضروری به نظر می رسد.

خبرنگار ما در گفتگویی با عباس حمیدی از همشهریان کواری که مدیرعامل تعاونی مسکن سلحشوران فارس می باشد، اقدامات انجام شده در حوزه تامین مسکن ایثارگران و مشکلات تحقق مسکن برای آنان را جویا شده است.

تعاونی مسکن ایثارگران فارس چند عضو دارد و چه افرادی را تحت پوشش قرار داده است؟

– تعداد اعضای تعاونی قبلا 3 هزار عضو بود. با تحویل مسکن، تعدادی از آنان از عضویت تعاونی خارج شدند. در حال حاضر هزار و ۲۵۸ عضو داریم که شامل نیروهای دارای سوابق ایثارگری، خانواده شهدا، رزمندگان و جانبازان دارای درصد مجروحیت ۲۰ تا ۸۰ درصد می‌شوند.

طبق اساسنامه استانی در مجمع نام ” سلحشوران فارس ” را برای تعاونی انتخاب کردیم و از ۲۳ شهر از شهرستان‌های استان فارس عضو داریم که بخش عمده ای از آنان از شیراز هستند.

تاسیس تعاونی به چه سالی باز می گردد؟

– تاسیس تعاونی به سال ۱۳۷۷ برمی گردد و تاکنون فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشته و تعدادی قطعه زمین را واگذار کرده که در سال‌های گذشته تشریفاتش انجام شده است.

بنده از سال 92 وارد این مجموعه شده‌ام. فعالیت تعاونی در سال‌های اخیر از لحاظ کمی و کیفی رو به رشد بوده است و با اعتماد، همکاری اعضا و نمایندگان آنان و انسجامی که داشته ایم تشریفات و روند قانونی را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم. هر سال مجامع عمومی را برگزار می کنیم و هیئت مدیره توسط مدیرعامل و با همکاری اداره تعاون و سایر دستگاه ها انتخاب می شوند.

اولویت شما در ثبت نام ایثارگران برای عضویت در تعاونی چیست؟

– اولویت اصلی با افراد معسر بوده و یکی از شرایط عضویت اولیه فاقد مسکن بودن است. به طور عمده به این دسته از افراد مسکن واگذار می شود، افرادی که عضو تعاونی بوده و هزینه زمین را می پردازند که زمین هم اکثرا به صورت آزاد خریداری می شود.

عضویت اعضا به درصد ایثارگری آنان نیز مربوط می شود؟

– اگر محدودیتی نباشد، همه ایثارگران را می توانیم تحت پوشش قرار دهیم اما اگر بر اساس ظرفیت باشد، اولویت بندی را لحاظ می کنیم و بر اساس امتیازبندی عمل می کنیم.

زمینه‌های مشارکت مردمی فراهم شود

برای تحت پوشش قرار دادن افراد بیشتر چه اقداماتی باید صورت‌ گیرد و آیا امکان عضویت سایر افراد جامعه را دارید؟

– موضوع عمده تامین زمین است. اگر اداره مسکن و شهرسازی و دستگاه های مرتبط به تعاونی کمک‌ کنند قدم بزرگی در این راستا برداشته‌ می شود.

اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، ثبات قیمت ها در مصالح ساختمانی، کاهش عوارض شهرداری، تسریع در صدور پروانه نظام مهندسی و اصلاح ضوابط و قوانین برای کاهش هزینه ها می تواند زمینه ای برای مشارکت مردم باشد.

اگر دامنه گسترده شود امکان عضویت مردم عادی هم وجود دارد. اصلاح اساس‌نامه با توجه به استانی بودن آن به تشریفات اداری خاصی نیاز ندارد و وابسته به ظرفیتهای ما است. ما به سهم خودمان مقدوراتمان را آورده ایم، اکنون دستگاه های مرتبط باید بیایند و کمک کنند.

از مراحل اولیه شروع کار فرد ایثارگر چگونه هزینه ها را پرداخت می کند؟

– پروژه‌های ساخت با توجه به توانایی ضعیفی که اعضای ایثارگر از لحاظ بضاعت مالی دارند تعریف می شود.‌ بعد از شناسایی زمین، بر اساس ظرفیت قیمت مشخص و اعلام می شود.

افرادی که برایشان مقدور است ثبت نام انجام می دهند‌. زمین اگر دولتی باشد می توان خرید آن را اقساطی کرد، اما اگر متعلق به اشخاص باشد تابع شرایط و قرارداد با فروشنده زمین است.

سپس ۲۰ تا ۲۵ درصد را به عنوان پیش پرداخت می دهند و اقساط را در ۴۸ ماه می پردازند و ۳۰ درصد از کار به شکل تامین وام بانکی از طریق بانک مسکن صورت می‌گیرد.

امور مربوط به گرفتن تسهیلات را تعاونی پیگیری می‌کند؟

– بله، تمام پیگیری های بانکی را خودمان انجام می دهیم و سند ملک در رهن بانک قرار می گیرد. اعضا بعد از تحویل واحد به بانک مراجعه کرده و با قسط بندی به پرداخت اقساط می پردازند. قبل از این مرحله اقساطی را به بانک پرداخت نمی کنند، چرا که اقساط را به تعاونی می پردازند و توانایی پرداخت همزمان اقساط بانکی را ندارند‌.

عمده مشکلات ایثارگران و دغدغه های آنان در تامین مسکن‌ چیست؟

– به طور عمده مستاجر بوده و از اجاره بهای بالا و عدم توانایی در پرداخت آن گله مند هستند. آنان به دنبال مجموعه ای جهت حمایت هستند تا با انتظارات و توانایی‌هایشان همخوانی داشته باشد و بتواند سرپناهی را با قیمت مناسب برایشان تامین کند.

قیمت تعاونی هم قیمت تمام شده است و هیچ یارانه دولتی ندارد.

نهضت مسکن ملی که شروع شده طلیعه خوبی است که با کمک دولتمردان بتواند حلال مشکلات حوزه مسکن باشد.

البته پیشنهاد ما این است که دولت کمک و حمایت کند و با افزایش تعاونی ها و تقویت و پشتیبانی آنان منشا خدمات خوبی برای مردم شود. همه مردم از جمله ایثارگران شایسته خدمت هستند. تعاونی ما هم در این زمینه می‌تواند نقش ویژه ای ایفا کند‌.

در راستای تحقق نهضت مسکن ملی با اداره کل مسکن و شهرسازی مکاتبه و اعلام آمادگی کرده ایم که در صورت مساعدت برای پیشبرد اهداف دولت کمکی به مردم به ویژه قشر ایثارگر، برای خانه دار شدن کنیم.

فارس: تاکنون چه اقداماتی را در راستای تامین ایثارگران انجام داده اید و چه طرح هایی در دست اجرا دارید؟

– تاکنون در قالب ۷ پروژه ، هزار و ۶۸۷ واحد دو خوابه و سه خوابه را در نقاط خوب شیراز و صدرا با مساحت ۱۷۰ هزار ۷۰۰ مترمربع تحویل داده ایم که ساکن شده اند.

در حال حاضر ۵۸۵ واحد در حال ساخت با زیربنای 125 هزار مترمربع داریم که شامل چند فاز و پروژه می‌شود و پیشرفت های متفاوتی از ۳۰ تا ۸۵ درصد دارند.

تعاونی مسکن ایثارگران فارس، رتبه نخست تعاونی‌های کشور

فارس: چه شاخص هایی وجود داشت که تعاونی مسکن ایثارگران فارس توانست رتبه اول کشوری را در سطح تعاونی های کل کشور از آن خود کند؟

– تعاونی ما از بین 10 هزار تعاونی مسکن در کشور توانست رتبه اول را کسب کند و در فارس هم از میان ۶۰۰ تعاونی به جایگاه نخست دست یابد.

مدیریت علمی و برنامه ریزی براساس چارچوب های فنی و تخصصی، بهره گیری از سیستم منظم مالی و نیروهای مجرب و متخصص، روحیه امانتداری و اعتماد و تعامل در اعضای شرکت، اطلاع رسانی مداوم از پیشرفت پروژه ها، کیفیت ساخت و قیمت تمام شده مناسب با توجه به سایر تعاونی ها، استفاده از تکنولوژی نوین ساخت و رعایت مباحث علمی و فنی در ساخت و ساز از شاخص های برگزیده شدن ما بود.

با خرید مصالح از بورس و کارخانه‌ها واسطه ها را حذف کرده و قیمت تمام شده برای اعضا را ضمن رعایت کیفیت سطح بالا پایین می آوریم. به تعهداتمان بر اساس برنامه زمان بندی شده عمل می کنیم و گاهی زودتر از موعد آنها را انجام می دهیم.

فارس: در سال آینده چه برنامه هایی را برای دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده دارید؟

– مقدمات کار را برای ساخت ۲۴۰ واحد با مساحت تقریبی 34 هزار مترمربع فراهم کرده ایم. برنامه ما تا قبل از شروع سال۱۴۰۳ به سرانجام رساندن پروژه های در دست اقدام است و پس از آن با ایجاد ظرفیت های جدید اطلاع رسانی، به عضوگیری و ثبت نام مجدد اعضا می پردازیم.

قوانین‌ دست و پاگیر نظام مهندسی

فارس: تعاونی‌های مسکن در حوزه ساخت و ساز با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و به همکاری و حمایت کدام دستگاه ها نیاز دارند؟

 – متاسفانه تاکنون هیچ اداره و سازمان دولتی بودجه ای به ما نداده است. همه اعتبارات با آورده و پرداختی اعضا و مشارکت آنها حاصل شده است و معنای تعاونی هم همین است.

در چند بخش دچار مشکل هستیم، از جمله: ضوابط و قانون های پیچیده و منسوخ شده ای که باعث اطاله کار و گرفتن پروانه می شود و قوانین پیچیده پایان کار که‌ نیاز است شورای اسلامی شهرها و دولت، وزارت مسکن و سایر سازمان های مسئول به بازنگری قانون های موجود بپردازند.

متاسفانه قوانین‌ دست و پاگیر نظام مهندسی هزینه های زیادی را به اعضا تحمیل می کند. اگر چه اصل نظارت و رعایت سایر نکات فنی ضروری است اما قانون های موجود یک طرفه بوده و به نفع اعضای تعاونی نیست. قوانین گرفتن مالیات و عوارض مضاعف باید اصلاح شود.

از طرفی ارزش افزوده ای که از تعاونی‌ها گرفته می شود باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تعاونی ها می شود و تورم نیز از سوی دیگر به بار مشکلات تعاونی ها می افزاید. مشکل نقدینگی اعضا و عدم حمایت مراجع بالاتر نیز از چالش های پیش روی ما است.

مجموعه‌های دولتی کمکی که به ما نمی‌کنند، در عوض هزینه هایی نیز مثل عوارض و مالیات برای ما می تراشند. بنابراین هزینه هایی که از سوی نظام مهندسی برای نظارت و اجرا و مالیات های متعدد گرفته می شود، باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

خبرنگار: فاطمه دیباور

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=13854

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سلام وقت بخیر
    کاش مشخص میشد میگفتند یا یک نفر توضیح میداد مبلغی که به عنوان سهام سلحشوران به جانبازان فروختن و چند سال قبل از حقوقشون کم کردن و نتیجه اش مشخص نشد که اکنون مبلغ هنگفتی هم باید شده باشه کجا رفت و کی خورد و کیا بردن ؟

    سند جهت ارائه موجود است.

    • سلام لطفا توضیحات خود را برای ما به شماره 09397756917 ازسال کنید

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.