39

نگرانی کشاورزان کواری نسبت به افزایش نامتعارف هزینه‌های برق

  • کد خبر : 8623
  • 03 خرداد 1401 - 15:20
نگرانی کشاورزان کواری نسبت به افزایش نامتعارف هزینه‌های برق
با وجود تصمیمات صورت گرفته در مجلس و وزارت نیرو، چندین ماه است که قبوض برق کشاورزان به صورت پلکانی بالا می‌رود به طوری که برای برخی از کشاورزان شهرستان کوار اخطار قطع برق فرستاده و در روزهای آینده برق آنها قطع خواهد شد که در پی آن اعتراضاتی از سوی کشاورزان به وجود آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار به نقل از فارس، شهرستان کوار به علت موقعیت جغرافیایی مناسب و خاک مرغوب و حاصلخیز یکی از مراکز مهم کشاورزی استان فارس است و کشاورزان این منطقه در رده‌های بالای تولیدی در فارس حتی کشور قرار دارد.

حال چند ماهیست که کشاورزان زحمت کش این شهرستان اعتراض دارند. اعتراضی به حق و قابل تامل در خصوص هزینه برق مصرفی خود که نیازمند پیگیری جدی مسئولین مربوطه و رسیدگی به این موضوع است.

اگر چه این اعتراض ها فقط مربوط به کشاورزان شهرستان کوار نیست و محاسبه پلکانی قیمت برق چاه های کشاورزی و تعیین تعرفه های بالا از مواردی بوده که منجر به نارضایتی کشاورزان کل کشور در چند وقت اخیر گردیده است و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این روند خواستار اصلاح آن از سوی وزارت نیرو شده اند.

در ادامه همین اعتراض ها، نماینده مردم شهرستان کوار، سروستان و خرامه که عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز هست در ۱۱ اردیبهشت امسال در توئیتی نوشت: افزایش تعرفه ‎برق کشاورزی ممنوع است. با توجه به افزایش زیاد تعرفه برق در مصرف بالاتر از پلکان ‎کشاورزی و صدور قبض های بالا با مسوولان وزارت نیرو صحبت کردیم و اعتراض و نگرانی کشاورزان را منتقل کردیم. وزارت نیرو درحال بررسی برای اصلاح تعرفه هاست و لازم است که وزرات نیرو در بازنگری تعرفه ها اقدام عاجل نماید.

این در حالیست که مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق ۱۱ اردیبهشت ماه از حذف اصلاح تعرفه برق کشاورزان در طرح مانع زدایی از صنعت برق توسط نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: با حذف این بند، عملا تغییری در قیمت برق کشاورزان ایجاد نمی‌شود و قیمت‌ها همانند گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به جلسه مجلس شورای اسلامی که در رابطه‌ با طرح مانع‌زدایی برگزار شده بود، با بیان اینکه توسعه صنعت برق، محور این طرح است، گفت: در این راستا پیش‌بینی شد کشاورزانی که برای چاه‌های کشاورزی خود بیش از پروانه بهره‌برداری مصرف برق داشته باشند، میزان مازاد را با هزینه‌های تأمین برق یعنی نرخ بدون یارانه پرداخت کنند، اما نمایندگان در نهایت تصمیم به حذف این بند گرفتند.

با همه تصمیمات گرفته شده از اسفند سال پیش که قبوض برق کشاورزان بصورت پلکانی بالا میرفت تاکنون به حالت اولیه خود برنگشته است، بطوری که برای برخی از کشاورزان اخطار قطع شدن برق آمده و در روزهای آینده برق آنها قطع خواهد شد.

در همین خصوص یکی از کشاورزان شهر اکبرآباد شهرستان کوار، در گفتگو با خبرنگار بهار کوار گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا به حال به یکباره هزینه قبض برق کشاورزی ما افزایش داشته است و من واقعا از پرداخت این قبض ها ناتوانم. مگر ما به عنوان کشاورز و تولید کننده چقدر سود نصیبمان میشود که هر ماه به غیر از هزینه های جاری، قبض برق میلیونی را نیز پرداخت کنیم!؟

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان کوار که با حفر چاه اقدام به آبیاری زمین های زیر کشت صیفی جات خود کرده است می گوید: برای من اخطار قطع برق آمده اما اگر برق ما به علت پرداخت نکردن هزینه هنگفتی که در قبض آمده قطع شود تمام محصولاتم از بی آبی خشک میشوند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز در همین رابطه گفت: من حتی سعی کردم برای پایین آوردن هزینه برق مصرفی، به طور میانگین دو هفته در ماه، تلمبه خود را که میگفتند هزینه برق به خاطر روشن بودن آن است، خاموش کنم، ولی با این حال اگرچه هزینه نصف شد اما باز نسبت به قبلا افزایش داشت.

این کشاورز معترض در ادامه افزود: اگر روال کار به همین صورت باشد و ما مجبور باشیم هزینه زیادی بابت برق پرداخت کنیم، روز برداشت مجبوریم محصولی با قیمت بالا وارد بازار کنیم و این بالا رفتن قیمت ها بصورت مستقیم به روی مردم تاثیر می‌گذارد و یا در نهایت محصولات روی دستمان می ماند.

برای پیگیری بیشتر این موضوع و رساندن صدای کشاورزان به گوش مسئولین به سراغ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کوار رفتیم، که عبدالرسول جوکار گفت: ما این موضوع را از طریق مدیریت برق پیگیری کرده ایم و آنها نیز اعلام کردند این تغییرات مصوبه هیئت وزیران است و مربوط به اداره برق شهرستان و یا حتی اداره برق استان نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه ما همچنان مشکلات کشاورزان را در اولویت کاری خود قرارداده ایم عنوان کرد: این موضوع مربوط به وزارت نیرو است و سعی داریم با همکاری نماینده محترم پیگیر آن باشیم.

در خصوص افزایش قبوض برق مصرفی کشاورزان، رییس اداره برق شهرستان کوار در گفتگو با خبرنگار بهار کوار گفت: این افزایش به این دلیل است که کشاورزان تجاوز از قدرت دارند، یعنی بیش از قدرتی که مطابق با پروانه بهره برداری سازمان آب، دارند استفاده می کنند.

سید فرهاد تقوی زاده با بیان اینکه مازاد مصرف قدرتی که در پروانه قید شده با قیمت تامین برق مطابق محاسبه می گردد توضیح داد: در واقع تعرفه افزایش نداشته است بلکه مشکل مصرف کننده و عدم رعایت سقف مصرف مندرج در پروانه است.

وی عنوان کرد: مدیریت مصرف هم در بحث خانگی و هم کشاورزی مورد نیاز می باشد و همه همشهریان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند، چرا که همین مدیریت، هزینه قبوض را به شدت کاهش می دهد.

رئیس اداره برق شهرستان کوار با اشاره به اینکه ما مجری تصمیمات وزارتخانه و قانون های بالادستی هستیم اظهار داشت: تغییر در تعرفه ها اصولا دست هیچ کدام از ما نیست و ما مامور به اجرای قانون هستیم و حتی این تغییرات در استان هم صورت نمی گیرد.

تقوی زاده در پاسخ به این سوال که تغییرات در تعرفه های برق را از چه طریقی می توان فهمید گفت: کشاورزان عزیز می توانند با مراجعه به سایت شرکت توزیع برق شیراز یا در قبض خود، به تفکیک میزان کم باری، پرباری و میان باری مشاهده کنند.

وی در پایان با تاکید بر روی این موضوع که گله مندی عمده کشاورزان به این دلیل است که بالاتر از میزان پروانه، مصرف می‌کنند و این مازاد مصرف، مطابق تعرفه وزارت نیرو محاسبه می شود، ادامه داد: اگرچه تا به حال چنین مشکلی در اداره نداشتیم به هر صورت، کشاورزان عزیز ما می توانند به اداره برق شهرستان مراجعه کنند و ما پس از بررسی مربوطه، برای اصلاح قبوض آنها در خدمتیم.

لزوم استفاده مناسب‌تر از منابع طبیعی و پایه،‌ امری اجتناب‌ناپذیر است ولی باید این نکته را در نظر داشت که صرفه جویی در مصرف آب مزارع و باغات نیازمند گسترش سیستم های آبیاری بارانی و قطره ایست و تامین انرژی الکتریکی ارزان و مطمئن برای کشاورزان ضامن توسعه سیستم های نوین آبیاری است.

کشاورزی پایدار و بادوام به استواری سیستم های تامین انرژی نیازمند است و کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی و حفظ باقیمانده ناچیز منابع آب کشاورزی کشور عزیزمان در گرو تامین برق بصرفه چاه ها و تلمبه های آب کشاورزی است.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=8623

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.