26

پیشرفت ۷٠ درصدی بدنه سد شهید سلیمانی کوار/ سد تا پایان سال ۱۴٠۳ آبگیری می شود

  • کد خبر : 14712
  • 29 دی 1401 - 16:08
پیشرفت ۷٠ درصدی بدنه سد شهید سلیمانی کوار/ سد تا پایان سال ۱۴٠۳ آبگیری می شود
در بازدید معاون وزیر نیرو از سد شهید سلیمانی کوار نماینده مردم شهرستان کوار از پیشرفت ۷٠ درصدی بدنه سد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، جعفری معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان آب و فاضلاب کشور روز پنجشنبه 29 دی ماه به همراه نماینده مردم شهرستان های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آب منطقه ای فارس و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی از سد شهید سلیمانی کوار بازدید کردند.

در این بازدید مردم روستاهای همجوار سد(دهداری و جلال آباد) ضمن گلایه مندی از اینکه سد مشکلات فراوانی برای آنها بوجود اورده است همچون جابه جایی روستاها که مردم را در بلاتکلیفی قرار داده است و کشاورزانی که به دلیل کمبود آب و خشکسالی با مشکلات متعددی روبرو هستند، مطالبات خود را از مسئولین خواستار شدند.

در ادامه نیز ضمن بازدید از پروژه احداث دیوار آب بند سد، بدری مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس در گفتگو با خبرنگار بهارکوار گفت: در موقعیت سرریز سد نزدیک به ۵ جبهه کاری مشغول به فعالیت هستند که یکی از قسمت ها مربوط به دیوار آب بند می باشد.

وی افزود: تنها دو پنل کاری از دیوار آب بند در بخش سرریز جهت تکمیل باقی مانده است که به زودی کمتر از یک ماه دیگر این قسمت برای انجام ازمایشات به اتمام میرسد و دستگاه آن به بخش پی انتقال داده میشود.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس عنوان کرد: به محض اینکه دیوار آب بند پی را تمام کنیم عملیات خاکریزی بدنه اصلی که نزدیک به ۷۰۰هزار مترمکعب است شروع می شود و سد شکل اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

بدری در خصوص اعتبار سد شهید سلیمانی کوار گفت: اعتبار پیوست ۱ بودجه ۱۴۰۱ سد مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری های نماینده محترم شهرستان این پروژه جزء پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، پروژه های مصوب سفر ریاست جمهوری، پروژه های پیشران استان و پروژه‌های ویژه وزارت نیرو قرار گرفت و اعتبار آن در منابع مختلف به ۵۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت که پیش بینی جذب آن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بهارکوار درمورد زمان اتمام سد شهید سلیمانی کوار اظهار کرد: پیش بینی ما درمورد اتمام سد جهت آبگیری اولیه پایان سال ۱۴۰۳ است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان فارس در پایان پیشرفت فیزیکی بدنه سد شهید سلیمانی را حدود ۷٠ درصد دانست و یادآور شد: پیشرفت فیزیکی کل پروژه کمتر از این عدد است.

در ادامه رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان کوار در گفتگو با خبرنگار بهارکوار گفت: در خصوص پیشرفت فیزیکی سد از زمانی که دوره نمایندگی ما آغاز شد، ۳۴درصد فقط پیشرفت بدنه بوده که اگر بخواهیم پیشرفت کلی سد را درنظر بگیریم، کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: اکنون پیشرفت فیزیکی بدنه سد ۷۰ درصد می باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری تشریح کرد: تا دوماه گذشته عمق دیوار آب بند در قسمت سرریز سد ۸۰ متر زیرزمین بوده است اما براوردی که جدیدا انجام شده است، با توجه به اینکه در عمق شکستی که زمین و گریزی که آب دارد احتمال اینکه ۲۰متر به عمق در سرتاسر سد اضافه شود زیاد می باشد.

نماینده مردم شهرستانهای کوار،سروستان و خرامه در مجلس ادامه داد: حال اگر افزایش عمق آب بند تا ۲۰متر در کارگروه تصویب شود، این حجم در قالب یک قرارداد متمم اضاف خواهد شد که انجام آن بسیار زمانبر است.

وی بیان کرد: بعد از این ما بحث موارد نیروگاهی را داریم که مانع بهره برداری سد نیست اما تسهیل اراضی و جابه جایی روستاها شامل برنامه هایی است که باید برای بهره برداری نهایی و آبگیری کامل سد حتما انجام شود.

رحیمی مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار بهارکوار که در گذشته گفته اید زمان بهره برداری سد تا پایان سال 1402 می باشد اما اکنون میگویید سال 1403، اظهار کرد: برنامه ریزی ابگیری سد سال ۱۴۰۲ بوده است و الان نیز ما در سال ۱۴۰۲ بدنه سد را تمام میکنیم. اما اتفاقی که رخ داده است بخاطر بحث های فنی می باشد که در مصاحبه های قبلی من و معاون وزیر به این موضوع اشاره داشته ایم که اگر مشکلات فنی بوجود نیاید سد تا این سال آماده آبگیری میشود.

نماینده مردم شهرستان های کوار، سروستان و خرامه در ادامه گفت: اینکه میگوییم ۲۰متر مجبور میشویم به عمق اضاف کنیم یعنی شما سرتاسر بدنه سد را از عمق ۲۰متر زیر زمین تا ۴٠ متر یک دیوار اب بند احداث کنید که این روند حداقل ۸ ماه زمان میبرد.

وی افزود: مردم بدنه را به عنوان سد میبینند اما چیزی که در سدها مهم است آب بندی می باشد. همچنین بدنه سد به دلیل کوه های اطراف آن، شکست بسیار زیاد و زمین شکننده ای دارد.

رحیمی مظفری گفت: اینکه میگوییم از پیشرفت ۳۴ درصدی به پیشرفت ۷۰درصدی رسیده ایم اما مردم ممکن است بگویند از بیرون پیشرفتی مشخص نیست به دلیل این است که بدنه فقط ۱۲ درصد از حجم کل سد را تشکیل می دهد.

نماینده مردم شهرستان کوار ادامه داد: بقیه سد کلا بحث دیواره های آب بند، گالری ها، تونل های انحرافی و… است که همه این ها جزو عملیات کلی سد می باشد.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگار بهارکوار درخصوص تسهیل اراضی و جابه جایی دو روستا گفت: زمانیکه عملیات سد شروع شود و به پیشرفت ۵۰ درصدی برسد، جابه جایی دو روستا و تسهیل اراضی قطعا جدی تر میشود.

وی بیان کرد: در خصوص جابه جایی روستاها یک زمین برای هردو روستا پیش بینی شد اما موافقت نکردند بنابراین آن زمین را به روستای دهداری اختصاص دادیم.

این نماینده مردم افزود: برای روستای جلال اباد اهالی ابتدا اعلام کردند که میخواهیم ملک بفروشیم و ملک جایگزینی نمیخواهیم بااین حال یک عده متقاضی بودند. بنابراین یک‌زمین دیگر در پایین دست سد پیش بینی شد.

وی با بیان اینکه مطالعات هردو زمین انجام و پیمانکار و مشاور آن انتخاب شده است، گفت: در آذر ماه نامه اتمام مطالعات به بنیاد مسکن کل کشور فرستاده شده است. لذا باید جلسات کمیته های تخصصی انجام و در کمیسیون تصویب شود که این دو روستا به عنوان دو محل سکونت های رسمی جدید به صورت جابه جایی منظور شود که مراحل درحال انجام هست.

وی در پایان یاداور شد: مراحل بحث تسهیل اراضی نیز سایر نقشه هایی که نیاز دارد انجام شده است ولی اینکه اکنون خرید زمین انجام شود طبیعتا اولویت با این است که سد به یک پیشرفت برسد و سپس زمین خریداری شود که حداقل بهره برداری تا زمانی که قابل امکان هست از این زمین ها انجام میشود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=14712

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.