34

گلایه مندی مردم کوار از بوی نامطبوع کارخانه قند | وعده حذف کامل بو در بهره برداری پاییز

  • کد خبر : 9313
  • 30 خرداد 1401 - 20:27
گلایه مندی مردم کوار از بوی نامطبوع کارخانه قند | وعده حذف کامل بو در بهره برداری پاییز
بوی نامطبوع فاضلاب کارخانه قند کوار باعث ناراحتی مردم اطراف و محله‌های پایین‌دست کارخانه شده است که این موضوع سال گذشته نیز مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، بوی نامطبوع فاضلاب کارخانه قند کوار باعث ناراحتی مردم اطراف و محله‌های پایین‌دست کارخانه شده است که این موضوع سال گذشته نیز مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

با توجه به گرم شدن هوا و الزام به بسته بودن در و پنجره منازل مسکونی برای عدم استشمام این بوی بد و نامطبوع، مردم شهر کوار رسیدگی هرچه سریع تر این مشکل از مسؤولان مربوطه و رفع این معضل را خواستار شده و طی تماس با بهار کوار خواستار پیگیری این مشکل شدند.

قابل ذکر است بهمن‌ماه 1400 ناهید سرپرست سابق فرمانداری کوار در یک گزارش خبری به مردم شهر کوار وعده داد که مشکل تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه تا اردیبهشت‌ماه 1401 حل می‌شود و از مسئولان کارخانه قند درخواست کرد که پس از حل این موضوع دوره جدید بهره‌برداری خود را آغاز کنند.

همچنین وی اظهار کرد: اصل مسئله ورود فاضلاب کارخانه قند به آبراهه‌های شهری را نمی‌توان تکذیب کرد، اما این مسئله به‌صورت مخفیانه رخ داده است و تا فصل بهره‌برداری بعدی یعنی اردیبهشت سال آینده نیز بعید است که فاضلاب کارخانه قند وارد جوی‌های اطراف شود.

اما در تحقق این وعده تبرک رئیس کارخانه قند پارس در گفت‌وگو با خبرنگار بهار کوار گفت: امسال جهت کاهش بو و تصفیه فاضلاب کارخانه تأسیساتی همچون دم‌گیر، لاگن و هوادهی‌های سطحی با هزینه حدود 6 میلیارد تومان احداث شده است که متأسفانه به علت کم‌آبی و اینکه آب از بند بهمن به خاطر مصارف کشاورزی به کارخانه کم می‌رسد، موفق به آبگیری یکی از استخرها جهت تصفیه 100 درصدی نشده‌ایم که در بهره‌برداری پاییز این مشکل حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: آبی که تصفیه می‌شود هیچ سرریزی به خارج از کارخانه ندارد و فقط جهت انتقال چغندر به کارخانه استفاده خواهد شد.

اما این در حالی است که سعید منوچهری، نایب‌رئیس شورای اسلامی کوار در گفت‌وگو با رکنا عنوان کرد: موضوع ورود فاضلاب تصفیه نشده کارخانه قند کوار به زمین‌های مسکونی و باغات اطراف کوار مسئله ای کاملاً مشهود است و سال‌هاست که بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی روستاهای حاشیه کوار در ایام فعالیت کارخانه قند با استفاده از آبی آبیاری می‌شود که به فاضلاب این کارخانه آلوده شده است.

مدیر تولید کارخانه قند پارس و مسئول اجرایی طرح تصفیه فاضلاب کارخانه نیز اظهار کرد: کارخانه قند پارس طی سه سال است که به بخش خصوصی واگذار شده است که طی دو بهره‌برداری کارخانه فعالیت خود را در فصل بهار و اوایل تابستان شروع کرده است و با گرم شدن هوا و خشکسالی اخیر با کمبود آب مواجه شده است.

وی افزود: طی کارکرد دوره قبل مشکل بوی پساب کارخانه در فصل گرما باعث آزار و اذیت و اعتراض شهروندان کواری نسبت به کارخانه شد. در همین راستا تصمیم بر آن شد پروژه تصفیه فاضلاب کارخانه قند طی بهره‌برداری ۱۴۰۱ انجام و در مرحله بهره‌برداری قرار گیرد.

جارچی ازجمله کارهای انجام‌شده جهت کاهش بو را در ادامه عنوان کرد: یکی از اقدامات انجام‌شده خرید دم‌گیر چغندر است که دم‌ها و تکه‌های چغندر ریز شده را از آب فاضلاب جداسازی می‌کند و باعث می‌شود مواد آلی یا قند وارد آب‌های استخر کارخانه نشود.

وی ادامه داد: در صورت ورود زائده‌های چغندر به استخرها، مواد آلی در آنجا تجزیه‌شده و حاصل تجزیه آن باعث می‌شود بار میکروبی آب بالا رفته و گازهایی که بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند از لاگن ها متصاعد شوند پس نصب دم‌گیر در تصفیه فاضلاب امری مهم و ضروری بود که انجام شده است.

مدیر تولید کارخانه قند پارس با بیان اینکه حفر یک استخر جهت ترسیب گل چغندر و گل فیلترهای خلأ کارخانه از اقدامات دیگر می‌باشد، گفت: پس‌ازاینکه رسوبات در این استخر ته‌نشین شدند آب مازاد آن برای تصفیه به لاگن های هوازی فرستاده می‌شود و بعد از تصفیه فیزیولوژیکی و تزریق Seeding یا لجن بیولوژیک به آن مواد آلی تجزیه‌شده و آب آنکه تصفیه هوازی و بی‌هوازی روی آن انجام‌شده می‌تواند به مصرف کارخانه یا فضای سبز و حتی مصارف زمین‌های کشاورزی بدون هیچ‌گونه بوی مشمئزکننده برسد. 

وی در ادامه اصلاح استخر هوازی و نصب الکتروموتور و توربین‌هایی که هوادهی به آب را انجام می‌دهند و اصلاح دیواره‌های این استخر که آخرین مرحله تصفیه فاضلاب در آن انجام می‌شود را از دیگر اقدامات کارخانه جهت رفع بوی نامطبوع عنوان کرد و گفت: تاکنون 90 درصد مشکل تصفیه فاضلاب حل شده است اما متأسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود آب، استخر هوازی و مرحله آخر تصفیه فاضلاب به بهره‌برداری نرسیده و به همین دلیل حفر یک حلقه چاه عمیق انجام‌شده و به بهره‌برداری رسید که در بهره برداری‌های آینده مشکل آب و نیز تصفیه فاضلاب به‌کلی حل خواهد شد.

قابل‌ذکر است مدیر کارخانه و مدیر تولید قند پارس به خبرنگاران بهار کوار وعده دادند تا مهرماه مرحله آخر تصفیه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده و مشکل بوی نامطبوع کارخانه به‌طور کامل حل می‌شود.

اما باوجود خرید و نصب تجهیزات، شهروندان از بوی نامطبوع فاضلاب‌ کارخانه شاکی هستند. هرچند که مدیران ادعا دارند که بو نسبت به سال گذشته کمتر شده است. اکنون مدیر کارخانه کمبود آب را بهانه کرده و برای پاییز وعده داده‌اند. از مسئولین شهرستان انتظار می‌رود این موضوع را به جد پیگیری کرده چراکه سلامت عمومی شهروندان را تهدید می‌کند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=9313

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 1
  1. بوی بد کارخانه که رفع شد ای کاش بی فرهنگی هم در شهر کار ریشه کن شود

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.