37

جای خالی سرایدار در برخی مدارس شهرستان کوار/ امکان جذب سرایدار آزاد برای مدارس وجود ندارد

  • کد خبر : 12036
  • 28 مهر 1401 - 22:23
جای خالی سرایدار در برخی مدارس شهرستان کوار/ امکان جذب سرایدار آزاد برای مدارس وجود ندارد
عدم وجود سرایدار در سطح برخی مدارس روستاهای شهرستان کوار، معضلی است که بخشی از امور مدارس را دچار اختلال کرده است.‌ چالشی که برای پیگیری آن ما را به چاره جویی از رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کوار و بررسی کم و کیف ماجرا واداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، زمانی که بحث کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش مطرح می‌شود، بی‌اختیار همه ذهنشان به سمت کمبود معلم می‌رود. اما هیچ‌کس به این مسئله توجه نکرده است که مدارس علاوه بر کادر اجرایی و آموزشی به خدمتگزار نیز نیاز دارند. در بسیاری از مدارس کشور ازجمله برخی مدارس شهرستان کوار، مدیر مدرسه نقش همه‌فن‌حریف را بازی کرده و علاوه بر پرداختن به مشکلات دانش‌آموزان و معلمان مدرسه، نقش سرایدار و خدمتگزار را نیز به عهده گرفته است.

در خیلی از مدارس به دلیل آنکه آمار دانش‌آموزان مدرسه پایین است، نه معاون اجرایی به آنها تعلق می‌گیرد، و نه کادر خدماتی و سرایدار. مخصوصاً این مسئله در روستاها و مدارس روستایی بسیار مشهود است.

برخی از روستاهای شهرستان کوار نیز با این مسئله درگیر هستند و دانش آموزان از نداشتن سرایدار یا همان مستخدم و حتی بوفه مدارس کلافه شده‌اند. یکی از والدین دانش آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه شهید ربانی روستای نوروزان طی پیام به سامانه مردمی بهار کوار خواستار پیگیر این موضوع شد و گفت: اداره آموزش‌وپرورش چرا به مسائل مدرسه‌ها توجه نمی‌کند الآن سه سال هست مدرسه ابتدایی دخترانه روستای نوروزان مستخدم ندارد، واقعاً خودتان را بگذارید به‌جای دختران ما که چگونه باید تحمل کنند؟

وی ادامه داد: به شورای محل نیز این موضوع را گفتیم و آنها میگویند فرد مورد اعتماد برای نیروی مستخدم مدرسه داریم اما موردقبول نمی‌باشد. چرا آموزش و پرورش علاوه بر اینکه خودش نیرو معرفی نمی‌کند، از مردم خود محل برای این کار کمک نمی‌گیرد؟

این مادر بابیان اینکه کادر مدرسه باید به درس و تحصیل بچه‌ها برسند یا نظافت مدرسه را انجام دهند؟ گفت: مدرسه دخترانه مرتب باید نظافت شود مخصوصاً سرویس بهداشتی‌ها که عدم نظافت همیشگی آن خطراتی را برای دانش آموزان دارد. هرچند چند روزی یک بار فردی جهت نظافت می‌آید اما فایده ندارد. لطفاً اگر امکان استخدام از طریق آموزش‌وپرورش وجود ندارد از شورای روستا کمک بگیرید و بگذارید این مسئله حل شود.

استخدام 10 هزار سرایدار جدید در مدارس

اخیراً نوری وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگار صداوسیما در خصوص کمبود سرایداران در مدارس، خبر داد که امسال ۱۰ هزار سرایدار جدید در مدارس استخدام می‌شود.

این خبر در حالی است که یوسف نوری اسفندماه 1400 در بازدید از روند ساخت چند واحد آموزشی در آبادان اظهار داشت: با توجه به کمبود نیروی سرایدار در مدارس کشور درخواست جذب ۲۵ هزار نیروی سرایدار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که پس از اخذ مجوزهای قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی این نیروها جذب خواهند شد. تبدیل وضعیت نیروهای سرایداری به دلیل کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش نیازمند نیروهای جایگزین است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقت کند.

امکان جذب سرایدار آزاد برای مدارس وجود ندارد

برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ رییس آموزش‌وپرورش شهرستان کوار رفته و ماجرا را از وی جویا شدیم.

 رشیدی رییس آموزش‌وپرورش شهرستان کوار در گفتگو با خبرنگار بهار کوار، بیان کرد: برای جذب سرایدار یا همان مستخدم در مدارس حتماً باید فرد موردنظر کد استخدام و ردیف حقوقی داشته باشد که حقوقش را دولت بدهد ولی اگر این شرایط را نداشته باشد، چه کسی می‌خواهد حقوقش را پرداخت کند؟ اگر خود مردم هم بخواهند حقوقش را پرداخت نمایند باز موردقبول نیست چراکه ممکن است در آینده ادعا کند برای آموزش‌وپرورش کارکرده و حقوق گرفته است.

وی ادامه داد: تقریباً نیمی از مدارس شهرستان مستخدم دارند و با توجه به کمبود مستخدم ها، آنها را تقسیم کرده‌ایم به‌طوری‌که هر دو یا سه مدرسه یک مستخدم داشته باشد که ممکن است دو روز سهمیه یک مدرسه شود اما ما ناچار هستیم.

رییس آموزش‌وپرورش شهرستان کوار ضمن اشاره به استخدام 10 هزار مستخدم گفت: مجلس برای استخدام 25 هزار مستخدم قول داده بود که 10 هزار آن تأیید شده است که اگر تعدادی مستخدم شامل شهرستان کوار شد می‌توانیم تعداد بیشتری از مدارسمان را پوشش دهیم.

رشیدی در پایان گفت: البته این مشکل برای کوار تنها نیست و اکثر مناطق کشور این مشکل را دارند. همین‌که درخواست استخدام ۲۵ هزار سرایدار مطرح شده است، خود نشان از آن دارد که کل کشور دچار این مشکل هستند و این موضوع باید در سطح کلان و هیئت دولت تصمیم‌گیری شود.

با توجه به اهمیت نقش سرایدار مدارس در تامین امنیت، بهداشت، نظافت و انجام کارهای خدماتی و تاسیساتی مدارس نیاز هست مسئولان آموزش و پرورش چه در شهرستان کوار و چه مسئولان بالادستی هرچه سریعتر برای حل این مشکل راه حلی بیابند تا نظام مهم آموزش و پرورش دچار اختلال نشود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=12036

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.