21

جلوه‌گری شکوه مادری با تربیت 5 فرزند توسط نجمه خانم

  • کد خبر : 19290
  • 30 خرداد 1402 - 22:39
جلوه‌گری شکوه مادری با تربیت 5 فرزند توسط نجمه خانم
نجمه کوهی باغ اناری از فعالان حوزه جمعیت استان فارس و دارای ۵ فرزند است که در طرح شکوه مادری سال جاری به عنوان خانواده جوان برگزیده، معرفی و از وی به اتفاق همسر و فرزندانش تجلیل شد.

به گزارش پايگاه خبري تحلیلی بهارکوار، فرزندآوری و افزایش جمعیت مسئله‌ای مهم در بقای نسل و ادامه حیات بشر بوده که در بسیاری از کشورها با وضع قوانین مطلوب مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

در کشور ما نیز با وضع قانون جوانی جمعیت در دولت سیزدهم به صورت جامع به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شده که امید می رود با فراهم نمودن بسترها و زیرساخت های لازم، در زنده و پویا ماندن جمعیت جوان ایران به صورت جدی مثمرثمر واقع شود.

از آنجا که پرداختن به مبحث جمعیت و نگریستن به آن از زوایای مختلف حائز اهمیت فراوانی است، به یمن سالروز ازدواج امیرمومنان علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) با یکی از خانواده هایی که به این مسئله مهم دقت نظر داشته و در راستای ارتقای فرهنگ افزایش جمعیت فعالیت های مطلوبی را به ثمر رسانده اند، گفت و گو کرده‌ایم.

مادر خانواده خانم نجمه کوهی باغ اناری، متولد سال ۶۰ و معلم رسمی آموزش و پرورش است که از سال ۹۳ در حوزه گسترش و جوانی جمعیت فعالیت های خوبی را انجام داده است.

وی فارغ التحصیل سطح ۳ حوزه علمیه بوده و با تربیت ۵ فرزند شایسته در طرح شکوه مادری که به مناسبت دهه کرامت امسال در ورزشگاه شهید دستغیب برگزار شد، به اتفاق همسر و فرزندانش به عنوان خانواده برگزیده جوان معرفی و از آنها تجلیل شد.

خانم کوهی معتقد است صدا زدن فرزندان با لقب های زیبا در رشد شخصیت آنان اثر فراوانی دارد، به طوری که با صدا کردن فرزند اولش با لقب مجتهده، امینه خانم به حفظ قرآن روی آورده و موفق به حفظ کامل این صحیفه آسمانی شده است.

حکیمه نیز لقبی است که فرزند دومشان را با آن مورد خطاب قرار می دهند و درایت و حکمت را در مهدیه با هنرمندی و مسئولیت پذیری در امور منزل به منصه ظهور گذاشته است.

محمد که از بچگی با لقب امین مورد خطاب قرار گرفته میل به راستگویی و درستکاری در او افزایش یافته و این فضیلت در او تثبیت شده است.

فاطمه خانم با لفظ “نفس مامان” صدا زده می شود که حکایت از عشق و دوستی قلبی او با مادر خانواده دارد.

ریحانه خانم نیز با پسوند “هستی مامان” مورد خطاب قرار می گیرد که ارزش وجودی او را در ذهنش بارورتر کرده و به شخصیت او غنای خاصی بخشیده است.

نکته جالب راجع به خانواده خانم کوهی این است که وقتی از آنها می پرسی شما چند فرزند دارید، در پاسخ می گویند به صورت علی الحساب ۵ نسل از شیعه امیرالمومنین (ع) داریم و این جواب حاکی از اهمیت پرداختن به گسترش نسلی است که می خواهد میزبان ظهور امام عصر خویش باشد.

در ادامه گفت و گوی بهارکوار با خانم نجمه کوهی باغ اناری را می خوانیم؛

من متولد شهریور ماه سال ۶۰ در شیراز هستم و همسرم آقای فخر الدین سهرابی متولد سال ۵۷ در شهرستان کوار است که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در رشته حقوق تحصیل نموده و مدرک سطح ۳ حوزه علمیه را نیز دارد.

من دوران دبیرستان را در کوار در رشته ریاضی تحصیل نمودم. ورودی تربیت معلم در سال ۸۰ هستم و فوق دیپلم ریاضی دارم. همزمان درس های حوزه جامعه الزهرای قم را غیر حضوری خوانده ام. به مرور زمان توانستم مدرک سطح‌۳ حوزه را بگیرم. در حال حاضر نیر نیروی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز هستم.

آشنایی ما با خانواده همسرم به صورت کاملا سنتی اتفاق افتاد. اکنون ما ۵ فرزند داریم که امینه خانم دختر اول ما متولد سال ۸۷ است و پایه نهم را به اتمام رسانده و حافظ کل قرآن کریم می باشد.

مهدیه خانم متولد سال ۹۰ و حافظ ۳ جزء از قرآن است که هم‌چنان به حفظ این کتاب آسمانی مشغول و پایه ششم را به پایان رسانده است.

محمد امین پایه دوم ابتدایی را تمام کرده و اکنون حفظ جزء ۳۰ را شروع نموده است. او به ورزش علاقه دارد و در باشگاه به فعالیت در رشته های آمادگی جسمانی و جودو می پردازد که اکنون کمربند آبی دارد.

فاطمه خانم ۶ سال سن دارد و امسال وارد پیش دبستانی می شود و ریحانه خانم فرزند آخر ماست که متولد سال ۱۴۰۰ می باشد.

فرزندآوری تضمین سلامتی مادر است

اگر ما خودمان را با یک دهه اخیر یا ۱۵ سال قبل مقایسه کنیم، داشتن ۵ فرزند یک‌عدد معمولی است.‌ پس از فرزند دومم با شرکت در دوره کارگاه فرزندآوری متوجه این شدم که عدم فرزندآوری زیان های زیادی را برای مادر در پی دارد. پس از آن تصمیم گرفتیم که تعداد فرزندانمان بیش از ۲ و ۳ نفر باشد، فرزندان ما با فاصله سنی ۳ و ۴ سال هستند.

بچه ها در خانواده های خوش جمعیت روابط عاطفی عمیق و هوش اجتماعی بالاتری دارند‌. گر چه درگیری و نزاع نیز بین آن ها به وقوع می پیوندد، اما حس همدلی بین آن ها هنگام سختی ها زیاد است.

بچه ها در خانواده های پرجمعیت یکدیگر را حمایت می کنند و سایر بچه ها را به خود جذب می کنند. به خاطر وجود بچه های بیشتر و اسباب بازی زیاد، هر بچه ای که به خانه ما بیاید، به سختی از آن دل می کند.

چون در گروه های سنی مختلف، فرزند داریم‌ هر بچه ای به خانه ما بیاید، حتما یک دوست پیدا کرده و اشتیاق فراوان به ماندن در منزل ما دارد. این یکی از نعمت های خدا به ما است که به خاطر حضور بچه ها خانه مان فضای دلنشینی برای میهمان ایجاد می کند.

عدم میل به فرزندآوری؛ تحفه تبلیغات سال ۶۵ به بعد است

در این سالها برای به ثمر نشستن این مهم موفق بوده وتلاشهای زیادی انجام داده ام، اما جوّ جامعه از سال ۶۵ به بعد با تبلیغاتی که راجع به داشتن فرزند کمتر صورت گرفته، آثار ماندگاری را بر اذهان حاکم نموده است.

در حال حاضر ما‌ جزء جوان ترین کشورهای دنیا هستیم، اما اگر با همین روند و شیب تند نزولی نرخ زاد و ولد پیش برویم، در سال ۱۴۳۰ به یک کشور کاملا پیر مبدل می شویم.

اکنون جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر است که ۳۰ میلیون نفر آن را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند و با ادامه این روند در سال ۱۴۳۰ به مرز رتبه اول جهانی پیری جمعیت می رسیم.

زنگ خطر برای ورود ایران به سیاه چاله جمعیتی

با توجه به قدرت و اهمیت استراتژیکی که ایران در منطقه دارد و دشمنانی که خواهان نابودی آن هستند، افزایش جمعیت برای کشور ما ضروری است.‌

جمعیت جوان هر کشوری که در بازه ۱۵ تا ۴۵ سال قرار دارد و از آن به عنوان پنجره جمعیتی یاد می شود، نقش زیادی در افزایش جمعیت دارد. ایران از سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ در یک تله جمعیتی می افتد که رشد جمعیت آن صفر می شود، به این معنا که آمار موالید با مرگ و میر برابر می شود. اتفاقی که در بسیاری از استان های ایران افتاده و با فوت بیش تر نسبت به موالید به این وضع چاله جمعیتی می گویند.

پنجره جمعیتی کشور ما مربوط به متولدین دهه ۶۰ است که یا به خاطر مسائل مختلف ازدواج نکرده اند و یا با وجود ازدواج به داشتن یک یا دو فرزند بسنده کرده اند.

این افراد در سال های آینده از حالت باروری خارج می شوند که در ایران این اوضاع آن قدر خطرناک است که به آن سیاه چاله جمعیتی می گویند. یعنی اگر کشوری به این نقطه برسد، در بهترین حالت ممکن تا ۱۱۰ سال بعد نمی تواند رشد جمعیت بدهد و با رشد منفی جمعیتی با مشکلات عدیده ای روبرو می شود.

مشکلاتی که گریبان گیر برخی کشورهای غربی و اروپایی شده است. معضلی که چندین سال است که کشور نروژ با آن دست و پنجه نرم می کند و مشتاق پذیرش کارگر و نیروی مهاجر از سوی سایر کشورها است که این تغییر فرهنگ، مناسبات و رفتارهای ساکنان کشور مهاجرپذیر را در پی دارد.

لزوم کاهش سن ازدواج و آمادگی دختران برای ورود به زندگی مشترک

اکنون میانگین سن ازدواج در کشور ما برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۲۸ سال است، اما خداوند این آمادگی را برای هر دو جنس از ۱۰ سال قبل در وجود آنان قرار داده و ما به مادران توصیه می کنیم دختران خود را طوری بار بیاورند که از سن بلوغ در انجام امور منزل دخیل شوند.

معرفی چند کتاب در حوزه جمعیت و فرزندآوری

یکی از مهم ترین کتاب های چاپ شده در حوزه جمعیت، کتاب ” ایران، جوان بمان” از محسن عباسی ولدی در قالب پرسش و پاسخ علمی و تخصصی است. کتاب ” کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین” نیز از آثار ارزنده در این زمینه می باشد و کتاب هایی که از حجت الاسلام مسلم وافی به چاپ رسیده، به علاقه مندان جهت مطالعه توصیه می گردد. یکی از این کتاب ها که به تازگی از این نویسنده منتشر شده “مامان، بابا من غول نیستم” نام دارد. آقای وافی متولد سال۶۰ و جوان ترین پدر ایران با ۱۳ فرزند و از فعالان موفق حوزه جمعیت می باشد.

اقتصاد، اولویت اصلی عدم میل به فرزند آوری نیست

اگر قرار باشد اقتصاد نقش اول را در فرزندآوری داشته باشد، چرا برخی افراد متمول و ثروتمند جامعه رتبه اول فرزند آوری را ندارند و به داشتن یک یا دو فرزند بسنده کرده اند؟

فرزند آوری در فطرت انسان ریشه دارد و شوق به آن و یا عدم میل به آن یک فرهنگ است. فرهنگی که سالها زیرکانه توسط دشمنان ما سرکوب شده و بیان کننده ارزش مادری است.

برخی دختران ما پس از ازدواج چندین سال از زیر بار مهر و فطرت مادری فرار می کنند، به این بهانه که می خواهند آزاد باشند و هزینه ای اضافی برای آنان تراشیده نشود. در صورتی که فرزندآوری ضامن سلامت روح و جسم است و ترشح هورمون های مادرانه در سنین پایین تر آن ها را از خطر ابتلا به سرطان های مخصوص بانوان مصون می دارد.

این‌ عدم میل به مادر شدن در برخی بانوان پس از سال های اولیه ازدواج، امکان ناباروری اولیه را بالا می برد و استفاده متمادی از روش های جلوگیری خاص، ناباروری ثانویه را شدت می بخشد که مورد دوم در کشور ما بیداد می کند.

قانون جوانی جمعیت، برای اجرای کامل نیاز به بسترسازی دارد

دولت سیزدهم نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا بتواند ویرانه ای را که از دولت قبل تحویل گرفته، بازسازی کند. تصویب قانون جوانی جمعیت که سالها در مجلس خاک می خورد، از موفقیت های بزرگ این دولت است.

قانونی که در آبان ماه ۱۴۰۰ تصویب شد، کامل و جامع بوده و به نظر من طول می کشد تا زیرساخت هایش آماده شود. همه موارد این قانون تا کنون اجرا نشده، اما مشوق های خوبی را گذاشته اند که امید می رود برای خانم های شاغل نیز تاثیر زیادی در اشتیاق به فرزندآوری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=19290

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.