34

شفافیت؛ روزنه نظارتی شهروندان بر عملکرد شهرداری کوار

  • کد خبر : 9080
  • 15 خرداد 1401 - 22:59
شفافیت؛ روزنه نظارتی شهروندان بر عملکرد شهرداری کوار
شفافیت عملکرد مالی شورای شهر و شهرداری کوار، خواسته ای به حق از طرف مردم است که در سامانه فارس من به ثبت رسید و عنوان شده است که مردم باید به طور شفاف از عملکرد مالی شهرداری کوار آگاه باشند، چون صاحب اصلی شورای شهر و شهرداری مردم هستند.

به گزارش بهارکوار به نقل از خبرگزاری فارس، شهرداری یکی از مهم‌ترین نهادهای انتفاعی در شهر است و به خاطر ارتباط تنگاتنگی که با زندگی  شهرنشینی مردم دارد عملکرد آنها به صورت مستقیم بر زندگی مردم تأثیر دارد.

اگر مجموعه شهرداری‌ ناکارآمد باشد، زندگی روزمره مردم دچار اختلال خواهد شد و با وجود آمدن این اختلال ها و تعارضات در زندگی مردم، اعتراضات و گلایه مندی با سرعت و واکنش سریع تری از طرف مردم رو به رو خواهد شد، به همین دلیل خروجی عملکرد شهرداری‌ها در تعامل با مردم، حائز اهمیت فراوان است.

نگرانی به وجود آمده توسط مردم، نسبت به شهرداری ها، باعث شده عده ای از مردم شهرستان کوار طی ثبت مطالبه ای مردمی در سامانه فارس من با عنوان «شفافیت عملکرد مالی شورای شهر و شهرداری کوار» خواستار جوابگویی در خصوص فعالیت هایی انجام شده شهردار و اعضای شورای شهر به عنوان نماینده مردم شده است.

در این مطالبه مردمی آمده است: «اعتماد مردم به مسئولین همیشه زیربنا و پشتوانه اجرای تصمیمات خواهد بود. این همکاری های مردمی است که تشکیلات و ادارات را بر کنترل و اداره امور توانا می کند. شورای شهر کوار که مرکز شهرستان کوار است هم از این مسئله استثنا نیست و نخواهد بود. این مجموعه از آرای مردم برآمده و دانستن حق مردم است. مردم باید به طور شفاف از عملکرد مالی، دخل و خرج شورای شهر و شهرداری کوار آگاه باشند، چون صاحب اصلی شورای شهر و شهرداری این مردم هستند؛ نمایندگان مردم در این شورا و شهردار محترم، صرفا خادمین مردم هستند. علاوه بر اینکه اجرای شفافیت عملکرد مالی و ارائه این مسئله به افکار عمومی باعث اعتماد بیش از پیش مردم به این مجموعه مردم نهاد خواهد شد.»

در یک جامعه شفاف دولت موظف به در دسترس قراردادن اطلاعات برای همه شهروندان است، در واقع وقتی اطلاعات در اختیار مردم قرار می‌گیرد، پاسخگویی به وجود خواهد آمد و وقتی پاسخگویی باشد مسئولیت پذیری پدید می‌آید.

طبق قانون و مصوبه های تصویب شده، شورای شهر، شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته موظفند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای، زمینه اطلاع عموم مردم را به طور مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم نمایند.

این شفافیت بر عملکرد را می‌توان در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار داد، مثلا با این کار می‌توانند اعتماد شهروندان را جلب کنند و یا باعث شوند نهادهای زیرمجموعه که در شهرداری کار می‌کنند، با کارایی بیشتری فعالیت نمایند. همچنین شفافیت کاهش فساد را به دنبال دارد و در ضمن پاسخگویی مسئولان باعث کم شدن مشکلات و سردرگمی مردم می شود. 

شفافیت یک مطالبه مهم و به حق از جانب

در پیگیری این مطالبه مردمی حامد زارع، شهردار شهر کوار در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: شفافیت یک مطالبه مهم و به حق از جانب شهروندان عزیز است و من از این مطالبه استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: با همکاری رئیس و اعضای شورای شهر کوار و تلاش پرسنل شهرداری در حال پیگیری این موضوع هستیم و هیچ ابایی از شفاف سازی نداشته و شفاف سازی را یک فرصت ارزشمند در مدیریت انقلابی می‌دانیم.

شهردار کوار اظهار داشت: شروع شفاف سازی نیاز به آماده سازی زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌باشد که این موضوع صبر و شکیبایی شهروندان محترم را می‌طلبد.

زارع با بیان اینکه برای آماده سازی زیرساخت ها با یک شرکت قرار داد بستیم، افزود: امیدواریم که تا یک ماه آینده این زیرساخت ها آماده بشود و به ما تحویل بدهند و بعد از آن فعالیت های خودمان را در این زمینه شروع کنیم.

وی گفت: شهرداری و شورای شهر هم اکنون از هر گونه شفاف سازی تا آماده شدن زیرساخت لازم به هر طریق ممکن و به صورت حضوری استقبال می‌نماید.

شورای شهر نیز مانند مردم یک مطالبه گر جدی

استدر همین خصوص جبار علیدادی، رئیس شورای شهر کوار در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: من و دیگر اعضاء از جمله افراد مطالبه‌گر در این زمینه هستیم و به عنوان نمایندگان مردم بر شفافیت عملکری همه قسمت های شهرداری نظارت داریم و یکی از دغدغه های اصلی ما همین نظارت بر عملکرد شهرداری است.

وی با بیان اینکه شهرداری یک دفترچه بودجه  دارد که توسط شورا بررسی، تایید و چکش کاری می‌شود و دوباره به شهرداری برمی‌گردد تا طبق آن کارها انجام گیرد، ادامه داد: چون اول سال مالی هستیم الان صحبت این است که اداره دارایی هنوز سقف قراردادها را مشخص نکرده است و ما پیمانکار نداریم و هنوز هیچ کار اساسی که مدنظر ما باشد از طرف شهرداری در شهر انجام نشده است. 

علیدادی افزود: بنابراین باید صبر کنیم چند ماه بگذرد و بعد از شهردار بخواهیم که توضیح دهد که با بودجه عمرانی که در اختیار داشته، چه کارهایی انجام داده است.

رئیس شورای شهر کوار اظهار داشت: شورا در واقع هیچ بودجه ای در دست ندارد که بخواهد در مورد خرج و مصرف این بودجه شفاف سازی انجام بدهد؛ مطالبات ما از شهرداری به این صورت است که بر روی کارهای در حال انجام، نظارت داریم و کیفیت کارها را می‌سنجیم و در انجام کارها صرفا به صورت مشورتی کمک می‌دهیم.

علیدادی اظهار داشت: اعضا از همه تصمیمات و اتفاقات انجام گرفته اطلاع دارند و روی همه کارها نظارت دارد و تا آنجایی که در توان داریم و به نفع مردم باشد، در نظارت ها کوتاهی نخواهیم کرد.

گزارش از: نرجس علیرضایی

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=9080

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.