16

سیر تا پیاز ادامه روند فعالیت دانشگاهی در کوار/ تکلیف دانشگاه پیام نور چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 21303
  • 29 مرداد 1402 - 18:34
سیر تا پیاز ادامه روند فعالیت دانشگاهی در کوار/ تکلیف دانشگاه پیام نور چه خواهد شد؟
چندسالیست که موضوع تعطیلی دانشگاه پیام نور به دغدغه برخی از خانواده ها و جوانان کواری تبدیل شده ، بهار کوار این مسئله و دیگر مسائل مربوط به فضای دانشگاهی کوار را از نماینده جویا شده است

سیر تا پیاز ادامه روند فعالیت دانشگاهی در کوار/ تکلیف دانشگاه پیام نور چه خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، چندسالی می شود که موضوع تعطیلی دانشگاه پیام نور به دغدغه برخی از خانواده ها و جوانان کواری تبدیل شده است و طی دو سال گذشته نیز بهار کوار چندین گزارش و مصاحبه پیرو مطالبات مردمی راجع به این دانشگاه از مسئولان بومی و استانی و نیز نماینده مردم کوار در مجلس شورای اسلامی داشته است.

پاسخ این مطالبات نیز دریافت شده و به اطلاع عموم مردم رسانده شد، اما هنوز هم پیام های زیادی از طرف مردم به سامانه ارتباطات مردمی بهار کوار ارسال شده است که خواهان تعطیل نشدن این دانشگاه هستند. به همین دلیل سراغ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا در مورد این مسئله و نیز دیگر دانشگاه های کوار از جمله ساختمان دانشگاه علوم پزشکی و نیز ایجاد دانشگاه های جدید با وی گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

مصاحبه ای که تبدیل به یک بحث مفصل راجع به ادامه روند دانشگاهی در کوار شد که در ادامه صحبت های وی را می خوانیم؛

رحیمی مظفری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت دانشگاه پیام نور در شهرستان کوار گفت: با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که کلیه دانشگاه های پیام نور سراسر کشور در دانشگاه های دولتی همان شهرستان ها ادغام شوند و چون کوار دانشگاه دولتی دیگری که زیر نظر وزارت علوم باشد ندارد این مسئله امکان پذیر نیست.

نماینده مردم شهرستان های کوار، سروستان و خرامه ادامه داد: البته بحث هایی مطرح هست و کمیسیون آموزش مجلس اصرار دارد تا از تعطیلی و ادغام دانشگاه ها جلوگیری شود که ما نیز بر همين موضع هستیم ولی شرایط ابقای دانشگاه من جمله مکان باید قطعی شود.

وی افزود: به همین علت ما خواه و یا ناخواه دانشگاهمان با توجه به اینکه هیچ مکانی ندارد جزو لیست ادغامی قرار گرفته و قطعا ما در آینده دانشگاهی به نام دانشگاه پیام نور نه تنها در کوار بلکه در شهرستانهای دیگر نیز نخواهیم داشت.

رحیمی مظفری بیان کرد: پیام نور کوار و نیز ۹۳ واحد دانشگاهی دیگر درسطح کشور به دلیل اینکه ساختمان نداشته اند زودتر مشمول این اتفاق شده اند و در لیست ادغام قرار گرفته اند و دلیل آن هم مصوبه شواری عالی انقلاب فرهنگی است که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

نماینده مردم کوار گفت: با توجه به همه این تفاسیر ما حق شهرستان می دانیم که فضاهای دانشگاهیمان به نحوی حفظ شود‌. از این رو برای دانشگاه پیام نور از ابتدا بحث ما این بود که خود دانشگاه ابقا شود، ولی با توجه به شرایطی که داشت امکان ابقای به صورت کامل میسر نبود ولی تاکیدمان این بود که در روند فعلی دانشگاه هیچ گونه خللی وارد نشود.

وی افزود: به همین خاطر جلسات مکرری گرفتیم و آخرین صحبت هایی که در مجلس با حضور آقای دکتر عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم و دبير شورای گسترش وزارت علوم داشتیم به اتفاق اقای دکتر تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور کل کشور بحث های مفصلی در خصوص دانشگاه شد و همچنین پیرامون تعهداتی که قرار بود دانشگاه پیام نور کل کشور انجام بدهد و انجام نداده است صحبت شد.

عبدالعلی رحیمی مظفری ادامه داد: از جمله مسائلی که در مورد آن صحبت شد زمینی بود که ما از طرف شهرستان در اختیارشان قرار دادیم ولی متاسفانه آنها نساخته بودند و در مورد همه ی بحث هایی که چرا این اتفاقات افتاده صحبت شد و جمع بندی موضوع این شد که وزارت علوم اعلام کرده است دانشگاه هایی که حذف شده اند را به هیچ عنوان نمیتوانیم برگردانیم و حتی سایر دانشگاههای شهرستان ها نیز در مرکز استان یا در دانشگاههای دولتی آن شهرستانها ادغام می شوند.

وی با اشاره به تصویب پیگیری همزمان سه موضوع در این راستا بیان کرد: موضوع اول این بود که در خصوص دانشگاه پیام نور دانشجویان فعلی تا پایان تحصیلاتشان در كوار حضور داشته باشند و حتی اگر دانشجویی مهمان از جایی دیگر قرار بود به این عزیزان ملحق بشود، طوری که شرایط جدید ایجاب نکند مثلا دانشجوی مهمان ترم اولی نباشد یا درس های جدید نباشد و در ادامه این روند باشد، این روند تا زمانی که دانشجویان به طور کامل فارغ التحصیل می شوند ادامه پیدا کند.

رحیمی مظفری در مورد مکان دانشگاه پیام نور افزود: شهرداری و شورای شهر کوار چند روز پیش در جلسه ای که در فرمانداری داشتند متقبل شدند که این فضا را در اختيار دانشگاه پیام نور قرار بدهند.

نماینده مردم کوار اظهار کرد: اما ما در این جلسه هم اعلام کردیم با توجه به شرطی که ما داشتیم، دانشگاه پیام نور می بایست ساختمان میساخته اما انجام نشده طبیعتا برخی از تعهدات ما هم نمی تواند محل اجرا داشته باشد. در عین حال ما در راستای رفاه و آرامش فرزندان خودمان در این دانشگاه تمام تلاشمان این است که حداکثر همکاری را با دانشگاه پیام نور داشته باشیم تا دانشجویان عزیز مشکلی پیدا نکنند.

رحیمی مظفری در خصوص ادامه فعالیت های دانشگاهی در شهرستان کوار گفت: مصوبه دومی که گرفته شد این بود که با توجه به سیاست وزارت علوم حداقل یک دانشگاه فنی حرفه ای به شهرستان کوار بدهند که از طرف دکتر عمو عابدینی به دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی حرفه ای کل کشور ماموریت داده شد که برنامه احداث مرکز فنی حرفه ای در شهرستان کوار را به وزارت علوم ارائه دهد تا در جلسه شورای گسترش مطرح بشود و آنجا مصوب شود.

وی مصوبه بعدی را ادامه فعالیت فعلی دانشجویان پیام نور کوار عنوان کرد و افزود: مصوبه سوم هم این بود که ماموریتی به دکتر موذنی رئیس محترم دانشگاه شیراز داده شد که برنامه ایجاد یک دانشکده نیاز محور را در کوار زیر نظر دانشگاه شيراز برای شورای گسترش ارسال کند تا آنجا بررسی شود تا اگر زمینه ایجاد دانشکده ای که زیر نظر دانشگاه شیراز کار کند و فضایش قابل تامین باشد این دانشکده هم در کوار احداث شود که تاکید ما بر دانشکده نیازمحور است که ما بتوانیم یکی از برندهای خوشنام کشور را که دانشگاه شیراز است دانشکده ای از آن را در شهرستان کوار داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان های کوار،سروستان و خرامه ادامه داد: یک نکته ای که خدمت عزیزان عرض کنم این است که ما در راستای ایجاد دانشکده نیازمحور با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدت ها است که دانشگاه کوار را به یک‌ مرکز مهارتی تنزل داده بود که آن هم در ایام کرونا به صورت کامل تعطیل بود و ما سیاستی را در پیش گرفتیم که بتوانیم با احداث بیمارستان دویست تخت خوابی آموزشی،درمانی شهرستان کوار رشته های پزشکی و پیراپزشکی را در دانشگاه کوار احیا کنیم و در آینده این رشته ها را داشته باشیم اما چون ساخت این بیمارستان در صورت تامین اعتبار حداقل سه سال زمان می برد تا ان شاالله ساخته و تجهیز بشود از این رو در این چند سال فضای دانشگاه بدون استفاده خواهد بود.

وی بیان کرد: جهت چاره جویی حل مشکل ملاقاتی با رئیس‌ جمهور محترم و معاون اول رئیس جمهور دکتر مخبر داشتیم و تقاضا کردیم تا زمانی که این بیمارستان راه اندازی شود دانشگاه علوم پزشکی شیراز مکان فعلی دانشگاه را در اختیار دانشگاه شیراز قرار دهد تا بتواند دانشکده نیازمحورش را در این محل قرار دهد و از این پتانسیل خوب در شهرستان استفاده بشود و این سرمایه بزرگ بیت المال هدر نرود که در این زمینه آقای مخبر به وزیر بهداشت و جناب وزیر هم به علوم پزشکی شیراز دستور دادند.

رحیمی مظفری با اشاره به بازدید هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شهرستان کوار گفت: با توجه به این اتفاقات خود دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم دارد که رشته های پیراپزشکی را در دانشگاه کوار مستقر کند که اگر این عزیزان در حال حاضر این رشته ها را ایجاد کنند حرفی نداریم و اجازه دارند در همین فضا که اولویت نیز با خودشان هست دانشگاه ایجاد کنند و دانشجو داشته باشند.

نماینده مردم کوار ادامه داد: اما اگر نمی‌خواهند در حال حاضر رشته‌ای داشته باشند یا حداقل تا زمان بهره برداری از بیمارستان نمی‌خواهند دانشجوی رشته های پزشکی داشته باشند اصرار ما بر این است که حسب دستور رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس جمهور این فضا تا زمان بهره برداری بیمارستان به دانشگاه شیراز اختصاص یابد تا بتوانیم دانشکده نیازمحور را در شهرستان کوار مستقر کنیم که بعد از آن هم بتوانیم تا زمانیکه بیمارستان ساخته می‌شود یک ساختمانی جهت این دانشگاه بسازیم که بتوانند وارد ساختمان دانشگاه خودشان بشوند.

عبدالعلی رحیمی مظفری در رابطه با دانشگاه آزاد نیز گفت: از سال۱۳۹۷ دانشگاه آزاد مرکز کوار تبدیل به دانشکده ای از دانشگاه آزاد شیراز شده بود و تنزل پیدا کرده بود‌. در این راستا پیگیری های بسیار مستمری انجام شد تا توانستیم سال پیش مجددا دانشگاه مرکز کوار را احیا کنیم و از دانشکده تبدیل به مرکز کوار بشود که این هم یکی از اقداماتی بود که‌ در راستای احیای واحد های دانشگاهی در شهرستان کوار انجام شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما آن چیزی که ما برای کوار بررسی کرده و پیش بینی می کنیم و برای آینده کوار مناسب می باشد این است که ما بتوانیم مراکز دانشگاهی در کوار داشته باشیم که قابلیت این را داشته باشند که در منطقه دانشجو داشته باشند و آینده دار باشد و هم در معرض تعطیلی قرار نگیرند و مفید باشند و دانشجو های فارغ التحصیل آنها بتوانند شغل داشته باشند؛ که اگر به این سبک پیش برویم که برنامه ریزی هایی هم که تا حالا داشتیم به نحوی محقق شده اما نیاز به حمایت بیشتر هم داریم و این ها مجموعه ای از اتفاقات و مصوباتی بود که تا امروز پیرامون دانشگاه ها مختلف در کوار رقم خورده است.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=21303

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. آقای رحیمی اینبار کور خوندی ملت فرمشکان بهت رآی بدهند ازجاده مال رو اومدی که بهت رای دادن خیلی رو داری فکر نون باش خربزه آبه ۴ساله چکاری کردی بجزحقوق مفت گرفتی

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.