31

زندگینامه و وصیت نامه شهیـد حاج محمـد جان منفـرد

  • کد خبر : 5431
  • 28 بهمن 1400 - 21:21
زندگینامه و وصیت نامه شهیـد حاج محمـد جان منفـرد
شهید حاج محمد جان منفرد از شهدای روستای دشتک می باشد که در هنگام درگیری با اشرار در شیراز به شهادت رسیدند

به گزارش بهار کوار، در پنجشنبه‌های شهدایی این هفته می‌خواهیم از شهید حاج محمد جان منفرد سخن بگوییم. این شهید عزیز فرزند کاکاجان متولد 1344/4/9 در روستای دشتک می‌باشد که هنگام درگیری با اشرار در شیراز در تاریخ 1380/3/2 به شهادت رسیدند.

در آسمان پرستاره شهادت گاهی اخترانی درخشان‌تر از دیگر ستاره‌ها چشم‌ها را به‌سوی خویش خیره می‌سازد، این اختران نورانی آرایش آسمان شهادت و جلوه رواق جهادند. پاسدار رشید اسلام «شهید منفرد» عزیز و چشم‌وچراغ این‌گونه ستاره‌های پرفروغ و دلنواز و گیتی افروز است.

آنچه او را درصحنه جنگ و دفاع مقدس و بعد از جنگ قداست و کرامت بخشید روح بلند و شیدای او بود که دور از وسوسه‌های دنیا و جاذبه زندگی به آرمانی بزرگ‌تر و زندگی برتری  می‌اندیشید و به «حیات طیبه» در سایه ایمان و عمل صالح که در دوران حیاتش خدمت در مسیر اسلام و انقلاب اسلامی و دفاع از کیان این نظام مقدس بود و در یک کلمه عمل به وظیفه هر جا که باشد و به هر صورت که تکلیف ایجاب کند.  

زندگی نامه

شهید حاج محمد جان منفرد در نهم تیر ماه 1344 در خانواده‌ای ساده و مذهبی در روستای کوچک و سرسبز دشتک چشم به جهان گشود، دوران ابتدایی را در روستای زادگاهش مدرسه قوام طی کرد و برای ادامه تحصیل به شهر کوار رفت و بعد از اتمام دوران راهنمایی وارد هنرستان فنی شهر کوار شد و در سال دوم هنرستان بود که به علت موقعیت بد جامعه برای عمران و آبادی وارد جهاد سازندگی شدند.

شهید منفرد برای اینکه غم خداحافظی مادرش را نبیند شبانه و به‌دوراز چشم همه خانه را ترک می‌کرد و به سوی جبهه‌های حق علیه باطل می‌شتافت. در آنجا با جان و دل مشغول دفاع از خاک میهن بود و به گفته هم‌رزمانش بزرگ‌ترین آرزوی او در جبهه‌ها شهادت بود و بعد از جنگ بازهم از خدمت به نظام انقلاب اسلامی باز نماند و وارد کمیته انقلاب اسلامی شد و بعد رسماً وارد نیروی انتظامی شد و به کمیته مبارزه با مواد مخدر رفت و حدوداً 14 سال صادقانه و به‌طور شبانه‌روزی وقت خود را صرف مبارزه با اشرار و سودا گران مرگ کرد.

ایشان در سال 1379 به دستور فرماندهان برای تلاش بیشتر و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد اداره آگاهی شد، در آنجا هم باز دست از مبارزه با اشرار و سوداگران مرگ برنداشت و سرانجام در خزانی زودرس در تاریخ 1380/2/3 و در یک عملیات مبارزه با اشرار مسلح در روز رحلت پیامبر اکرم (ص) در شهر شیراز به طور مظلومانه ای به دست یکی از اشرار به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر پاک این شهید عزیز را یک روز بعد از شهادتش در سالروز آزادسازی خرمشهر و سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) در زادگاه خویش با غم واندوه وسیل خروشان مردم به خاک سپردند.

خصوصیات اخلاقی وعبادی

از نشانه‌های ایمان توکل است و تسلیم و رضاست و صبر است. و آنچه شهید منفرد را در اوج قله ایمان جاودانه می‌دارد بروز این نشانه‌ها در سراسر زندگی پرماجرای او در خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. ایشان دارای اخلاقی خوب و پسندیده بود هرکس، نخستین برخوردش را با شهید منفرد توصیف کرده است از برخورد خوش، چهره خندان و روی باز او گفته است. به‌راحتی و بی‌تکلف سخن می‌گفت و در جمع دوستان، اقوام و همکارانش حاضر می‌شد، با آنها غذا می‌خورد، درد دل‌هایشان را می‌شنید و تا آنجایی که می‌توانست به آن افراد کمک می‌کرد و مشکل را حل     می‌کرد، هرگز کسی را به دلیل ضعف‌هایش طرد نمی‌کرد و راه و رسم درست را به او نشان می‌داد. 

اوج ایمان و شکوه تقوا

سردار ذوالفقاری فرمانده نیروی انتظامی درباره‌اش می‌گوید:

در جلسه‌ای که با چند تن از فرماندهان داشتیم شهید منفرد هم حضور داشت، نزدیکی‌های ظهر بود که دیدم شهید منفرد جلسه را ترک کرد، به دنبالش رفتم … دیدم مشغول نماز شده است و بدون لحظه‌ای غفلت و در همان‌جا به اوج ایمان و شکوه تقوای این شهید عزیز پی بردم.

قسمتی از وصیت نامه شهید

این‌جانب محمد جان منفرد فرزند کاکا جان به شما فرزندان، همسر، برادران و خواهرم وصیت می‌کنم که همواره پیرو امام راحل و نائب برحقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب باشید، این‌جانب هم‌اکنون در نیروی انتظامی مشغول به فعالیت هستم و با توجه به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل همیشه آرزوی شهادت داشتم که نصیبم نشد و از خداوند می‌خواهم تا قبل از پایان خدمتم در این لباس، شهادت که آرزوی قلبیم است را نصیبم بگرداند.

دختران عزیزم تلاش کنید تا حجاب را به‌عنوان یک سلاح محکم و کوبنده هیچ‌گاه از دست ندهید زیرا اگر حجاب در بین شما کمرنگ شود جامعه به خطر می‌افتد و تلاش کنید حجاب را در جامعه گسترش دهید تا دشمنان که امروز برای نابودی کشورمان هم‌صدا شده‌اند مأیوس شوند.

اما به تو پسر عزیزم وصیت می‌کنم که همواره پیرو ولایت‌فقیه باشی و برای برپایی امربه‌معروف و نهی از منکر تلاش کن و به دوستانت سفارش کن که از ولایت دفاع کنند که این دفاع از ولایت مطلق  امام عصر (عج) است.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=5431

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.