25
خبر خوب مجلس برای کارگران ساختمانی و مردم

طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس تصویب شد/ قانون سال 93 ملاک عمل است

  • کد خبر : 19463
  • 05 تیر 1402 - 2:11
طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس تصویب شد/ قانون سال 93 ملاک عمل است
نمایندگان مجلس کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۴تیر مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون طرح دوفوریتی اصلاح ماده۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را با ۱۹۵ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بهار کوار در تشریح این مصوبه گفت: در بهمن ماه ۱۴۰۱ قانونی در مجلس تصویب شد که ما و نمایندگان دیگر با این طرح مخالف بودیم و اعتقاد داشتیم که ممکن است به ظاهر مشکل پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی حل شود‌ ولی در درازمدت باعث میشود که به دلیل عوارض و تعرفه بالای بیمه‌ ساختمانی قدرت ساخت و ساز از مردم گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه همین اتفاق افتاد و صدور پروانه‌های ساختمانی به دلیل تعرفه بالای بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی به شدت کم و متوقف شد.

رحیمی مظفری بیان کرد: مجلس بلافاصله تقاضای اصلاح این قانون نمود و بصورت دوفوریتی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی شد. اما پیشنهاداتی در کمیسیون اجتماعی مطرح شد که جوابگوی این موضوع نبود.

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، خرامه، سروستان در ادامه با اشاره به اهمیت رونق در ساخت و ساز مسکن گفت: با توجه به طرح نهضت ملی مسکن و نیاز به رونق در ساخت و ساز و کاهش هزینه های آن، مجلس تصميم گرفت که این طرح را به مدت دو سال متوقف نماید. بنابراین قانون بیمه ساخت و ساز (بند الف ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی) اصلاح و قیمت بیمه ساخت و ساز به سال‌های گذشته اصلاح شد تا روند ساخت و ساز سرعت بگیرد و کارگران نیز بیکار نمانند.

رحیمی مظفری اظهار کرد: این قانون به شورای نگهبان می‌رود و ممکن است که شورای نگهبان هم ایراداتی بگیرد ولی به محض اعلام شورای نگهبان این قانون اجرایی خواهد شد.

طبق این مصوبه، اجرای قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۱۴۰۱/۵/۱۱ به مدت دو سال متوقف می‌شود و در مدت توقف ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و تبصره های آن، اصلاحی ۱۳۹۳/۹/۱۶ لازم الاجرا است.

ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی و تبصره های آن اصلاحی ۱۳۹۳/۹/۱۶ به شرح زیر است:

▪️ماده ۵_ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده (از کارگر) و ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند. در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیئت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا ۲۰ درصد بلامانع است.

▪️تبصره ۱_ درصورت درخواست متقاضی دریافت پروانه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حق بیمه کارگران ساختمانی را بر مبنای حق بیمه سهم کارفرما در زمان صدرو پروانه ساختمانی تا مدت سه سال و بدون دریافت سود، تقسیط کند. ترتیب پرداخت حق بیمه از طرف دارنده پروانه به منزله رسید پرداخت حق بیمه و اخذ پروانه است. در هر حال صدور پایان کار منوط به ارائه مفاصا حساب می‌باشد. تأخیر در پرداخت اقساط حق بیمه مشمول جریمه مانند تأخیر پرداخت سایر حق بیمه‌ها می­ شود.

▪️تبصره ۲_ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به کمیسیون های بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

▪️تبصره۳_ مراکز دینی از قبیل مساجد و تکایا، حسینیه‌ ها و دارالقرآن‌ ها از پرداخت سهم کارفرما معاف بوده و سهم کارفرما از محل ماده (۵) قانون تأمین می‌ شود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=19463

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.