12

عملیات اجرایی طرح ملی آبخیز تا جالیز با محور قنات میرزایی روستای دهشیب آغاز شد

  • کد خبر : 22866
  • 06 آذر 1402 - 21:07
عملیات اجرایی طرح ملی آبخیز تا جالیز با محور قنات میرزایی روستای دهشیب آغاز شد
با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور و دیگر مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی طرح از آبخیز تا جالیز در روستای دهشیب با محور میرزایی کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار در این برنامه سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور ضمن گرامیداشت هفته بسیج و شهدای مقاومت گفت: باید با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی و تلاش مسئولان، جوانان انقلابی میهن عزیز و نیروهای سپاهی طبق برنامه هایی که دولت مردمی آیت الله رئیسی دارد، همه امکانات برای رفع مشکلات کشور بسیج شود.

وی افزود: برخی طرح های آبرسانی به مناطق محروم و کم برخوردار در روستاهایی که تنش آبی دارند، از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در استان فارس بیش از ۳۰۰ روستا در این طرح، آبرسانی شد و بیش از ۲۰ درصد میزان آسفالت جاده های روستایی در سال گذشته سهم استان فارس بود.

آبخیز تا جالیز طرحی راهبردی برای کمک به کشاورزی و پیشگیری از بلایای طبیعی

این‌ مقام مسئول، طرح آبخیز تا جالیز را طرحی راهبردی توصیف کرد و اظهار داشت: کمک‌ به کشاورزی، باغداری، مراتع و منابع طبیعی و کمک به پیش گیری از حوادث و بلایای طبیعی که در سطح ۱۹ میلیون هکتار از کشورمان صورت می گیرد، از مزایای طرح آبخیز تا جالیز است.

وی راجع به سازمان ها و نهادهای دخیل در این طرح گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی در سطح استان ها و ادارات در سطح‌ شهرستان ها با همکاری استانداران و فرمانداران در اجرای این طرح نقش دارند.

سردار سلیمانی با تاکید بر لحاظ شدن بودجه در برنامه هفتم توسعه برای این طرح افزود: قبل از اجرای این طرح در استان فارس و سایر استان ها اقداماتی در زمینه آبخیزداری انجام شده بود، اما آغاز رسمی طرح آبخیز تا جالیز در هفته بسیج سال ۱۴۰۲ و در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است که با نام این بانوی بزرگ کلید می خورد.

در این مراسم سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور طرح آبخیز تا جالیز را طرحی مشترک بین سازمان بسیج مستضعفین با همکاری سپاه های استانی در سراسر کشور با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی برشمرد و گفت: دستگاه ناظر و بهره بردار در این طرح، وزارت جهاد کشاورزی است و بسیج در راستای هم افزایی و هم رسانی بدون موازی کاری در طرح فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۶۰میلیون هکتار، قابلیت آبخیزداری وجود دارد اظهار داشت: از این حجم ۲۰ میلیون هکتار در دست مطالعه بوده و در سازمان منابع طبیعی دارای نقشه و مشخصات است که سهم استان فارس از این مقدار، یک میلیون هکتار می باشد.

احیای ۱۰ هزار رشته قنات در کشور طی یک برنامه ۴ ساله

این مقام مسئول برنامه احیای قنات ها را طی یک زمان بندی ۴ ساله تشریح کرد و گفت: احیای ۱۰ هزار رشته قنات، ساخت ۱۰هزار استخر ذخیره در مظهر قنات، بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر کانال کشی سیمانی و کانال گذاری در این بازه زمانی انجام می شود.

وی افزود: این طرح در روستاهایی قابلیت اجرایی دارد که مردم شروع کننده کار باشند.‌گروه های جهادی بسیج کننده کار هستند و همه ما باید به دولت انقلابی و مردمی در راستای خدمت رسانی کمک کنیم.

هم چنین سرهنگ طحان مسؤل بسیج سازندگی سپاه استان فارس در این مراسم اظهار داشت: در موضوع جهاد برنامه این است که ۵۷ تغذیه مصنوعی در بالادست قنات ها ایجاد و ۶۰۰ رشته قنات را توسط گروه های جهادی لایروبی کنیم.

وی گفت: موضوع طرح آبخیز تا جالیز انجام عملیات کانال سیمانی به طول ۵ هزار کیلومتر، احداث ۱۲۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی و ۴ هزار کیلومتر لوله کشی آب استخر به مزارع خواهد بود.

افزایش آبدهی قنات میرزایی در طرح از آبخیز تا جالیز

این مقام مسئول راجع به قنات میرزایی شهرستان اظهار داشت: قنات میرزایی ۸۱۰متر طول و ۲۱ حلقه چاه میله ای دارد که ۱۰۰ خانوار از آن ارتزاق می کنند و ۱۰۰ هکتار از زمین های روستای دهشیب تحت پوشش آب دهی این قنات است که ۵۵ هکتار آن را باغات تغذیه می کنند و ۴۵ هکتار نیز برای محصولات زراعی استفاده می شود.

وی آبدهی فعلی قنات میرزایی را ۴۲ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: در طرح آبخیز تا جالیز بنا بر این است که با همت گروه های جهادی و کمک دستگاه های دولتی، آبدهی این قنات به ۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=22866

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. آیا زمین های کشاورزی اطراف سد می‌توانند از این آب استفاده کنند

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.