21

فروش دو مرکز درمانی کوار و طسوج به عنوان املاک مازاد وزارت بهداشت/ آیا این فروش به سود شهرستان است یا به ضرر؟

  • کد خبر : 20358
  • 07 مرداد 1402 - 17:23
فروش دو مرکز درمانی کوار و طسوج به عنوان املاک مازاد وزارت بهداشت/ آیا این فروش به سود شهرستان است یا به ضرر؟
طبق قانون شبکه بهداشت اقدام به معرفی مرکز محمد رسول الله(ص) کوار و خانه بهداشت قدیمی طسوج به عنوان املاک مازاد به قصد فروش نموده است که به دلیل کمبود مراکز درمانی در شهرستان کوار این اقدام باعث اعتراض برخی از شهروندان گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، اخیرا متوجه شدیم که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قصد به فروش رساندن دو مرکز بهداشتی و درمانی را در شهرستان کوار دارد. این مراکز شامل مرکز سلامت محمد رسول‌الله(ص) کوار و خانه بهداشت قدیمی شهر طسوج می باشد.

با توجه به نبود مراکز درمانی کافی در کوار این اقدام باعث نگرانی مردم شده است و در گفتگو با خبرنگاران بهارکوار خواستار پیگیری این مسئله از مسئول مربوطه شدند.

یکی از شهروندان کواری ابراز کرد: شنیده ها حاکی از این است که مسئولین و مدیران علوم پزشکی استان طی اقدامی تعجب برانگیز و در سکوت خبری قصد به فروش رساندن مرکز درمانی محمد رسول الله شهرستان کوار را دارند، با توجه به نیاز شهرستان به چنین مراکزی جهت واکسیناسیون و…. اولاً به فروش رساندن چنین مراکزی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

وی افزود: نکته مهم‌تر اینکه مسئولان با چه توجیهی کمبود بودجه مراکز استان را از محل فروش مراکز درمانی شهرستان ها تامین می کنند؟! گویا قرار است درآمد حاصل از فروش این مرکز و ساختمانی دیگر در بخش طسوج جایی خارج از شهرستان کوار هزینه شود!!!!!

این شهروند درخواست نمود: لذا از عزیزان انتظار می رود با مطالبه جدی از مسئولین امر از این کار که به نوعی اجحاف در حق مردم و بهداشت و درمان شهرستان که امروز از هر جهت نیازمند توجه روزافزون مسئولان استانی هست، جلوگیری بعمل آید.

در راستای پیگیری این‌ مطالبه مردمی خبرنگار بهار کوار به سراغ رییس شبکه بهداشت شهرستان کوار رفت تا ماجرا را از وی جویا شود.

حسین فرخ رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوار در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: طبق قانونی که از سمت ریاست جمهوری ابلاغ شده است، دستگاه‌ها موظف شده‌اند املاک مازاد خودشان را جهت مولد سازی به دولت ارائه‌ دهند.

وی افزود: تبصره ای به این قانون اضافه شد که هزینه ناشی از فروش املاک مازاد وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به طور کامل به همان نهاد برگردد.

رییس شبکه بهداشت کوار ادامه داد: با توجه به این قانون هزینه‌های فروش دو ملک مرکز محمد رسول‌الله(ص) در کوار و خانه بهداشت طسوج اگر در مولدسازی به فروش برسند، هزینه‌‌ آن به طور کامل به شبکه بهداشت بازمیگردد و ما میتوانیم از طریق آن هزینه، کسری هایی که در کمبود تجهیزات یا بهسازی خانه های بهداشت شهرستان وجود دارد را رفع نماییم.

فرخ با بیان اینکه هزینه حاصل از فروش املاک در نهاد دیگری صرف نمی شود و فقط در شبکه بهداشت استفاده می‌گردد، گفت: از زمانی که بخشنامه صادر و به دستگاه ها ابلاغ شد، شبکه بهداشت شهرستان هم مانند بقیه شبکه‌های بهداشت ملک‌های مازاد خود را به فروش گذاشت.

وی افزود: با توجه به شرطی که از سمت دانشگاه علوم پزشکی و به‌تبع آن از سمت خزانه دولت و سازمان برنامه بودجه وجود داشت که اگر دستگاهی املاک خود را ارائه ندهد و در سازمان اسناد به عنوان ملک مازاد شناسایی شود، هزینه فروش باز‌نمی‌گردد لذا ما مجبور به استفاده ازاین مسئله بودیم.

رییس شبکه بهداشت کوار ضمن پاسخ به این سوال که آیا این ملک ها هیچ گونه کاربردی در شبکه بهداشت ندارند، گفت: بهتر است خود مردم به خانه بهداشت طسوج بروند و وضعیت را مشاهده کنند. این خانه بهداشت مدت بسیار زیادی بدون استفاده مانده است و حتی این مرکز سالها به صورت استیجاری به عنوان مهدکودک استفاده شده است.

فرخ ادامه داد: از طرفی این خانه بهداشت با مرکز شهر طسوج فاصله زیادی دارد و در این هفته متخصصین در خانه بهداشت جدید طسوج مستقر می شوند که دیگر مرکز قدیمی برای ما عملا بدون استفاده است. درضمن حتی خود شورای شهر طسوج متقاضی خرید این ملک است.

وی در خصوص مرکز سلامت محمد رسول الله(ص) بیان کرد: فاضلاب مرکز محمدرسول‌الله(ص) به طور کامل بسته شده و در چرخه بهداشتی به دلیل شست و شو و ضد عفوفی وجود فاضلاب بسیار مهم است. هزینه بر بودن این مساله خیلی بیشتر از این است که بخواهیم از آن نفعی ببریم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوار عنوان کرد: تیم واکسیناسیون ما در مرکز امیرالمومنین(ع) کوار مستقر هستند و بهترین مکان همان جاست زیرا پزشک و ماما در آن مکان حضور دارند و اگر اتفاقی در صورت تزریق واکسن رخ دهد تیم احیا حضور دارند. اما اگر به مرکز محمد رسول الله(ص) منتقل شود، علاوه بر اینکه از نظر علمی صحیح نمی باشد، آن مرکز برای واکسیناسیون مناسب نیست و از نظر جانی مردم به مخاطره می افتند و قابل قبول برای ما نیست .

حسین فرخ افزود: ما درصدد بودیم که از این مرکز استفاده کنیم تا به عنوان ملک مازاد شناسایی نشود، حتی واحدهای ما مدتی در آنجا مستقر شدند اما شرایط مناسبی نبود و فروش آن سود بسیار زیادی برای شهرستان دارد.

وی اظهار کرد: لیکن به دلیل مطالبه مردم و مسئولین شهرستان، با دانشگاه علوم پزشکی در خصوص توقف فروش صحبت هایی صورت گرفت اما بدلیل اینکه این مراکز از قبل معرفی شده، خیلی از مراحل از جمله تایید توسط معاونت توسعه و حقوقی و شناسایی و قیمت‌گذاری توسط بازرس دولت انجام گردیده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان کوار خاطر نشان کرد: با این وجود ما درحال رایزنی هستیم تا بشود این فروش را متوقف نماییم اما مطمئن نیستیم که بشود یا خیر ولی ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که فروش نرود.

فرخ با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بودجه عمرانی ندارد که بخواهد به ما اختصاص دهد تا خانه های بهداشت را بهسازی نماییم، گفت: لذا بهترین کار همین فروش املاک های مازادی است که مدت بسیار زیادی از آنها استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اما با این وجود ما در حال پیگیری هستیم تا فروش این املاک متوقف شود چرا که خاص مردم و مسئولین شده است. البته در سال های آینده در این قضیه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد چراکه اگر بخواهیم املاکی را به فروش برسانیم باید بخشی از هزینه آن به خزانه رود و مابقی اگر بخواهند می توانند به شبکه بهداشت اختصاص دهند درغیر این صورت در جای دیگری صرف می‌شود.

با توجه به اینکه قرار بر این است که مرکز سلامت محمدرسول‌الله کوار و خانه بهداشت قدیمی طسوج در قالب طرح فروش اموال مازاد فروخته شود، نکاتی پیش می آید که نیاز به پیگیری مسئولان شهرستان دارد.

نکته اول اینکه چه تضمینی وجود دارد که درآمد حاصل از فروش این مراکز در شهرستان کوار هزینه گردد؟؟ آیا نظارتی وجود دارد؟ اگر این درآمد در جایی غیر از کوار هزینه شد، چه کسی پاسخگوی کلاهی خواهد‌ بود که بر سر مردم کوار می رود؟؟

نکته دوم اینکه اگر فاضلاب مرکز سلامت محمد رسول الله(ص) کوار بسته شده است آیا هزینه تعمیر آن بیشتر از فروش آن می‌باشد؟ با توجه به کمبود مراکز درمانی در کوار و اشباع مرکز امیرالمومنین(ع) و تقاضای زیاد مردم جهت راه اندازی مراکز درمانی دیگر در کوار نمی شود این مرکز را با کمک خیرین تجهیز و بازسازی نمود تا در کنار بیمارستان و مابقی درمانگاه‌ها فعال باشد؟

انتظار می رود مسئولان شهرستان با در نظر گرفتن مصلحت شهرستان و مردم بهترین تصمیم ممکن که منافع مردم شهرستان کوار را در برداشته باشد بگیرند و ذره‌ای از حق و حقوق مردم کوتاه نیایند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=20358

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. دیگران (نظام اون خدابیامرزی) کاشتند و ما خوردیم… یه آب هم کردیم روش

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.