35

نکاتی در خصوص قانون اصلاح قانون صدور چک ( قسمت اول)

  • کد خبر : 2831
  • 23 آبان 1400 - 12:58
نکاتی در خصوص قانون اصلاح قانون صدور چک ( قسمت اول)
در آبان 97 قانون صدور چک اصلاح گردید که از سال 1400 باید تمامی چک ها اول در سامانه صیاد ثبت شود.

به گزارش بهار کوار، چک یکی از ابزار بسیار رایج در کشور ما برای انجام معاملات است. قانون اصلاح صدور چک با هدف اعتبار بخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که از ابتدای سال ۱۴٠۰ در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت که نکاتی در خصوص این قانون بیان می‌کنیم.

فرد متقاضی دریافت دسته چک‌های جدید نباید چک برگشتی، احکام قضایی مانند ورشکستگی، بدهی و غیره داشته باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۴٠٠ چک‌های جدید باید در سامانه صیاد ثبت شود؛ یعنی هم صادرکننده چک باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد ثبت کند و هم دریافت‌کننده یا همان ذینفع باید چک را در سامانه تأیید نماید.

هم‌چنین هرگونه نقل‌ و انتقال بعدی نیز باید در سامانه ثبت و تایید گردد. یعنی ظهر نویسی چک‌های قدیم که در پشت برگ چک به‌وسیله امضا انجام می‌شد ممنوع و افراد باید انتقال را در سامانه ثبت نمایند.

 اگر چک در سامانه صیاد ثبت نگردد بانک‌ها از صدور گواهی عدم پرداخت یا همان اصطلاح فرم زدن خودداری می‌نمایند. لذا چکی که در سامانه صیاد ثبت نگردد مشمول قانون چک نبوده و از مزایای قانون چک برخوردار نیست و این برگ صرفاً یک سند عادی مدنی به‌عنوان مدرک طلب شخص محسوب می‌شود که برای وصول وجه آن تابع مقررات قانون آیین دادرسی مدنی و سایر قوانین شکلی و ماهوی است.

قانون صدور چک در سامانه صیاد

در قانون جدید چک ها، صدور چک در وجه حامل ممنوع بوده و چک باید در وجه شخص معین صادر گردد. دارنده چک که چک را با تأیید در سامانه دریافت نموده می‌تواند با مراجعه به شعب بانک نسبت به دریافت وجه چک اقدام نماید، در صورت وجود قسمتی از موجودی وجه دارنده چک می‌تواند از بانک بخواهد مبلغ موجودی را به وی  پرداخت نموده و اصل چک را به بانک تحویل دهد، و بانک نسبت به مابقی وجه چک گواهی صادر  نموده و تحویل دارنده جهت اقدام قانونی می‌نماید که این گواهی بانک جانشین اصل چک می‌گردد.

برای ثبت چک جدید در سامانه صیاد ابتدا باید برای بانکی که در آن حساب دارید احرازهویت شده باشید که معمولاً احراز هویت از طریق شماره سیم کارت به اسم خودتان و دریافت رمز پویا و دسته چک از بانک انجام می‌شود.

طبق قانون جدید صدور چک، تاریخ سررسید چک‌ها نمی‌تواند سه سال از تاریخ دریافت دسته چک بیشتر باشد. مثلاً اگر در سال ۱۴۰۰ دسته چکی را از بانک دریافت کرده‌اید تاریخ سررسید چک‌هایی که در آن می‌نویسید و به اصطلاح چک صادر می‌کنید نمی‌تواند بیشتر از  سال ۱۴٠۳ باشد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=2831

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.