23
رییس آموزش و پرورش کوار پاسخ داد:

لزوم ورود انجمن اولیا و مربیان به مسئله پرداخت هزینه کمک به مدارس/ محدوده بندی مدارس بر اساس چه معیاری صورت می پذیرد؟

  • کد خبر : 20919
  • 13 مرداد 1402 - 13:48
لزوم ورود انجمن اولیا و مربیان به مسئله پرداخت هزینه کمک به مدارس/ محدوده بندی مدارس بر اساس چه معیاری صورت می پذیرد؟
رئیس آموزش و پرورش کوار گفت: تعمیر و نگهداری مدارس دولتی هزینه بر بوده و انجمن اولیا و مربیان باید در این زمینه ایفای نقش کنند تا از سنگینی بار بر دوش مدیران بکاهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، لزوم آگاهی بخشی به اولیای دانش آموزان از مسائلی است که اهمیت آن بر همگان آشکار است. این اطلاع رسانی به طرق مختلفی از جمله برگزاری جلسه با اولیا، نشست های مجازی و بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی صورت می گیرد.

گاهی نیز مطبوعات و رسانه ها این مهم را عهده دار می شوند و در راستای خدمت به آموزش و پرورش، سوالات و مطالبات اولیای دانش آموزان و سایر مردم را از مسئولان جویا می شوند.

خبرنگار ما نیز جهت پاسخ گویی به سوالات مردم که از طریق گروه ارتباطات مردمی بهار کوار مطرح نمودند، در گفت و گویی با علی اصغر رشیدی، رئیس آموزش و پرورش کوار مطالبات آنان را از وی پیگیری کرده است.

رئیس آموزش و پرورش کوار در پاسخ به این سوال که مبنای محدوده بندی مدارس چیست، اظهار داشت: ملاک محدوده بندی مدارس بر اساس ظرفیت پذیرش دانش آموز در هر مدرسه ای مشخص می شود و حدود آن با توجه به ظرفیت‌های سال قبل تعیین می گردد.

وی تقسیم جغرافیایی مناسب مدارس را از ابتدای تاسیس فضاهای آموزشی تکلیف شهرداری دانست و افزود: برای آگاه‌سازی مردم در این زمینه ما قبلا با دعوت از اصحاب رسانه این مهم را برای آنان توضیح دادیم که برای تصمیم گیری در زمینه تقسیم جغرافیایی ضابطه مند فضاهای آموزشی باید مجموعه چند شاخصه را کنار هم چید و سپس برنامه ریزی نمود.

تلاش برای گزینش بر مبنای نگرش به ظرفیت های بومی

علی اصغر رشیدی با اذعان به اینکه از زمان تصدی مسئولیت مدیریت آموزش و پرورش کوار تلاش مضاعفی را در راستای بومی گزینی نیروهای استخدامی به کار گرفته است، بیان کرد: وقتی زمان ثبت نام در آزمون آموزش و پرورش می رسد، متاسفانه علی رغم تبلیغات وسیع، نیروهای بومی محدودی از این ظرفیت استقبال کرده و این آمار در سامانه قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: افزایش نمره مبنا در آزمون آموزش و پرورش، مخصوص کوار نیست و در این رقابت کوار نیز باید خود را با کل استان محک بزند.

رئیس آموزش و پرورش کوار، با اشاره به خودگردان بودن مدارس غیردولتی اعم از پیش دبستانی، دبستان و متوسطه از لحاظ رهن و اجاره مکان، تجهیزات و سایر هزینه ها اظهار داشت: نرخ شهریه در مدارس غیردولتی توسط استان تعیین می شود و ما نرخ پایه را در این راستا در نظر می گیریم.

وی مدارس غیر دولتی را دارای تشکل، شورا و کارشناس در استان عنوان کرد و افزود: نرخی که ما برای شهریه این مدارس در نظر گرفته ایم متعارف بوده و حتی برخی از آن ها در این زمینه از ما گله مند هستند. بعضی هم با مراجعه به استان از ما شکایت نموده و آموزش و پرورش شهرستان را در این موضوع مقصر می دانند.

رشیدی ادامه داد: شهریه پیش دبستانی ها با توجه به خدماتی که آن مرکز ارائه می دهد، تعیین می شود و معضل دیگر این است که وقتی صاحب ملک متوجه می شود ملک او برای تاسیس مرکز آموزشی قرار است استفاده گردد، مبلغ رهن و اجاره را به بیش از دوبرابر افزایش می دهد.

این مقام مسئول، در پاسخ به سوال خبرنگار بهار کوار راجع به در نظر گرفتن مکانی برای مدرسه پسرانه متوسطه در روستای ارباب سفلی گفت: اگر تعداد دانش آموزان به حد نصاب برسد، از لحاظ راه اندازی مدرسه برای آنان مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود ندارد، اظهار داشت: معمولا دانش آموزان نخبه فرهنگی بیشترین استقبال را از کانون های پرورش فکری دارند و با توجه به وجود کانون فرهنگی و تربیتی در شهرستان کوار و دارالقران، آن گونه که باید از این مراکز استقبال نمی شود.

وی استقبال دانش آموزان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مبنای تقاضا برای تاسیس این نهاد در شهرستان دانست و استقرار آن در شهرستان را منوط به بهره گیری مضاعف دانش آموزان از ظرفیت های کنونی فرهنگی، تربیتی و هنری موجود برشمرد.

علی اصغر رشیدی در مورد بهره مندی کوار از کانون زبان ایران به خبرنگار بهار کوار گفت: کانون زبان ایران خصوصی بوده و با نظر به دولتی نبودن آن، نمی توان گفت چرا دولت در این‌جا شعبه ای ندارد. ضمن اینکه ما برنامه ریزی کردیم مدرسه ای را به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار دهیم تا در کوار نیز به فعالیت بپردازند، اما وقتی به کوار آمدند و بررسی های لازم را انجام دادند با تاسیس آن موافقت نکردند، چرا که به صرفه بودن آن را در هر محیط جغرافیایی مدنظر قرار می دهند.

با ورود انجمن اولیا و مربیان در موضوع کمک به مدرسه از فشار بر مدیر مدرسه و اولیا کاسته می شود

رئیس آموزش و پرورش شهرستان کوار با بیان اینکه ورود انجمن اولیا و مربیان مدرسه در موضوع هزینه کمک به مدارس کمک شایانی به اولیا در ضابطه مندی پرداخت هزینه های جاری مدرسه می نماید، افزود: با برقراری جلسه انجمن اولیا و مربیان‌ مدرسه با اولیای دانش آموزان هزینه های سالانه مدارس برآورد می شود و مشخص می گردد بر فرض این تعداد از اولیا با توجه به اوضاع نامساعد مالی هیچ هزینه ای پرداخت نکنند، این گروه که مشکل مالی کم تری دارند، به صورت نیم بها، این گروه مبلغی بیشتر از نصف و باقی مانده که متمول هستند، هزینه را طوری بپردازند که جواب گوی اولیایی که توان مالی ضعیفی دارند، باشد.

وی با بیان اینکه مدیر این هزینه ها را در راستای تعمیر و نگهداری مدرسه هزینه می نماید، افزود: لازم است در این مسئله اولیا پای کار بیایند تا مدیر هم بتواند به مسئولیت خود که مدیر تعلیم و تربیتی است، خوب رسیدگی کند.

رشیدی با اشاره به هزینه های مدرسه دولتی اظهار داشت: گرچه مدارس دولتی هزینه خرید، رهن و اجاره ساختمان ندارند اما برای تعمیر و نگه داری نیازمند امکان مالی هستند.

وی به بیان چند نمونه از هزینه های مدارس دولتی پرداخت و گفت: رنگ آمیزی، تعمیر دیوارها، ایزوگام، تعمیر صندلی‌ها، خرید کاغذ و لوازم تحریر، تامین دستگاه گرمایشی و سرمایشی مدرسه از جمله هزینه هایی است که مدیر با استفاده از هزینه های کمک به مدرسه که توسط اولیا تامین می شود، انجام می دهد و مدیر نیز در همین گرانی ها به خرید می پردازد، با توجه به اینکه صاحب مغازه برایش فرقی نمی کند این وسایل برای مدرسه و یا چه مکانی خریداری می گردد.

گزارش از فاطمه دیباور

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=20919

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.