37

گفت وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت دوم)

  • کد خبر : 2856
  • 25 آبان 1400 - 23:26
گفت وگو با اهالی کتاب شهرستان کوار ( قسمت دوم)
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت‌وگویی با یعقوب دیبدار فرد کتابخوان روستای ولیعصر شهرستان کوار صورت گرفت

پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار به مناسب هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اهالی کتاب شهرستان کوار گفت‌وگو کوتاهی را داشته است. در ادامه یعقوب دیبدار فرد کتاب‌خوان روستای ولیعصر شهرستان کوار از تجربیات کتاب‌خوانی در کنار مربی‌گری رزمی و شغل خود می‌گوید.

دیبدار در پاسخ به سؤال خبرنگار بهار کوار که چطور شد به کتاب‌خوانی روی آوردید پاسخ داد: هم‌نشینی با آدم‌های فرهیخته‌ای که اطراف من بودند باعث شد به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوم. چون من تکواندوکار هستم با اساتیدی که معمولاً اهل کتاب‌خوانی هستند، رفت‌وآمد داشتم و به این نتیجه رسیدم که اگر فقط به فضای مجازی اکتفا کنیم از آدم‌های بااطلاع و آگاه عقب می‌مانیم و به همین دلیل کتاب خواندن را شروع کردم.

وی گفت: آخرین کتابی که من خوانده‌ام داستان‌های کوتاه از آنتوان چخوف بوده که همین چند روز پیش شروع کردم و رو به اتمام است ولی من معمولاً سه تا چهار کتاب را باهم هرروز چند صفحه می‌خوانم و باهم تمام می‌کنم.

این فرد کتاب‌خوان کوار کتاب جان شیفته اثر رومن رولان را جزو آثاری که برای جامعه و فرهنگ ما لازم و ضروری و تأثیر زیادی بر وی و زندگی‌اش گذاشته است، دانست و گفت: این کتاب دایره فکر من و درواقع چهار چوب کوچک شکل من را شکست و چهار چوب بزرگی را برای دنیای من متصور شد و باعث شد که تنها به چهار چوب کوچک ذهنم اکتفا نکنم و از دریچه دیگری به دنیای خود نگاه و دیدگاه خود را تغییر دهم.

یعقوب دیبدار در خصوص توسعه کتاب خوانی اظهار کرد: برای توسعه کتاب‌خوانی یکی از آن کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که یک فضای بسیار شیک و خلاقانه جدا از کتابخانه همچون یک کافه کتاب که اکنون در شهر های بزرگ موجود می باشد، برای مردم فراهم کنیم. متأسفانه در شهرستان کوار مکانی به جز کتابخانه که اهالی کتاب بتوانند باهم به گفت‌وگو بپردازند وجود ندارد.

دیبدار در ادامه از روش مطالعه کتاب خود گفت: روش من برای مطالعه این‌طور هست که معمولاً یک کتاب را به پایان نمی رسانم که کتاب بعدی را شروع کنم، بلکه سعی می‌کنم چهار تا پنج کتاب را باهم شروع و تمام کنم. بیشتر کتاب هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستم مطالعه می کنم تا جذابیت کتابخوانی برای من باقی بماند. همچنین وقت‌هایی که بیکار هستم، معمولا آخر هفته‌ها و یا شب‌ها برای کتاب خواندن وقت می‌گذارم.

در ادامه وی در پاسخ به این سؤال که چرا مردم از کتاب خواندن دوری می‌کنند گفت؟ خب دلایل زیادی دارد مثلاً اینکه مردم به خاطر فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها، از کتاب خواندن غفلت می کنند و به این پی نبرده‌اند که ما احتیاج به مطالعه زیادتر داریم و باید آگاهی خود را بالا ببریم. یکی از دلایلی که مردم کم‌تر کتاب می‌خوانند فکر مشغول و ذهن درگیر است، ولی به نظر من اگر کسی خود را نیاز به مطالعه ببیند به هر صورت چه صوتی، الکترونیکی و یا کتاب کاغذی برایش وقت می‌گذارد.

وی در پایان در جواب اینکه چگونه باید مردم را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد، بیان کرد: به نظرم یکی از آن کارهایی که می‌توان انجام داد برای اینکه مردم علاقه‌مند شوند به کتاب و کتاب‌خوانی این است که آثار کتاب‌خوانی را در جامعه ببینند و به شکل یک ملل و فرهنگ دیگر باشد. دیدیم کشورهای خارجی پس از کتاب‌خوانی چه اتفاقی در جامعه برایشان افتاده است و چه پیشرفت‌هایی داشته‌اند و ما هم باید آثار آن‌ها را به مردم چه در فضای مجازی و یا چه در رسانه نشان دهیم تا مردم ببینند و بفهمند که تأثیری در ما و در زندگی ما دارند تا به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=2856

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.