18

مهم‌ترین پیام و عبرت‌های عاشورا

  • کد خبر : 20734
  • 07 مرداد 1402 - 18:30
مهم‌ترین پیام و عبرت‌های عاشورا
مدیر حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) به تمامی انسان‌ها با هر فرهنگ و طرز تفکری درس جوانمردی، مبارزه با ظلم، نجات مظلومان و آزادی می‌دهد، برخی از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را تبیین کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم میرشکاری، امام جمعه شهر اکبرآباد ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن عاشورای حسینی گفت: قیام امام حسین(ع) به تمامی انسان‌ها با هر فرهنگ و طرز تفکری درس جوانمردی، مبارزه با ظلم، نجات مظلومان و آزادی می‌دهد.

وی برخی از پیام‌ها و عبرت‌های عاشورا را برشمرد و اظهار کرد: دفاع از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ترویج سبک زندگی سیره آخرین پیامبر الهی یکی از پیام‌ها و عبرت‌های نهضت عاشوراست.

میرشکاری تدبر و عمل به قرآن کریم را یکی دیگر از پیام‌های نهضت عاشورا دانست و ضمن محکومیت اهانت به قرآن کریم در کشور‌های اروپایی اظهار کرد: امروز به بهانه آزادی بیان با حمایت‌های دولت کشور سوئد و دانمارک به قرآن کریم اهانت می‌شود، اما باید گفت که مطابق آیات قرآن کریم کافران نمی‌توانند نور خدا را خاموش کنند، از این‌رو محبوبیت کلام الهی در میان مردم جهان چند برابر خواهد شد و عکس‌العمل رهبر معظم انقلاب در پیام خود نسبت به این موضوع کاملا قاطع و روشن بود.

مدیر مدرسه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با بیان اینکه مهلت خواستن امام حسین(ع) در شب عاشورا برای اقامه نماز و تلاوت قرآن نشان از اهمیت قرآن کریم در زندگی سیدالشهدا(ع) است، گفت: در سخنرانی‌های مختلف امام به آیات کلام الهی اشاره می‌کند، از این‌رو رفتار سیدالشهدا(ع) این پیام را برای مسلمانان به دنبال دارد که برای حفظ اسلام باید به قرآن کریم عمل شود.

درس مکتب عاشورا برای دوران ظهور

وی با اشاره به اینکه شیعیان باید از درس‌های قیام عاشورا در زندگی خود بهره ببرند، گفت: امام حسین(ع) خطاب به شیعیان می‌فرماید ما که امامان شما هستیم و برای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حکومت الهی از جان خود نیز می‌گذریم و عزیزترین عزیزان خود را در این مسیر فدا می‌کنیم، از این‌رو این موضوع باید درسی برای ظهور امام زمان(عج) باشد. باید جان را برای حکومتی که توسط امام زمان(عج) ایجاد می‌شود تا عدالت و موازین اسلامی در اداره جامعه گسترش یابد، فدا کرد.

حجت الاسلام میرشکاری همچنین با یادآوری اینکه دهه اول محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، چراکه امام حسین(ع) یکی از اهداف قیامش را احیای این فرایض الهی عنوان کرده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو واجب مهم اسلام است. در برخی از روایات ائمه معصومین(ع) مقایسه امر به معروف و نهی از منکر با دیگر واجبات مثل قیاس اقیانوس در مقابل قطره آب بوده و این واجب الهی از ولایت عمومی مؤمنان بر یکدیگر از سرچشمه ولایت خدا بر مؤمنان است.

مدیر حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز تصریح کرد: هر مؤمنی نسبت به سایر انسان‌ها حکم فرمانده در محدوده واجبات و محرمات الهی با زبان را دارد، بنابراین اگر انسان با فردی روبه‌رو شود که حکم الهی را نمی‌داند وظیفه او تعلیم دستورات خداوند خواهد بود، اما اگر با شخصی روبه‌رو شود که حکم الهی را می‌داند، ولی فراموش کرده است، باید یادآوری واجبات صورت گیرد و رویکرد در مقابل افرادی که وظیفه همگانی به او فرماندهی برای انجام دستورات الهی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به دلایل قیام اباعبدالله(ع) ادامه داد: امام حسین(ع) با مشاهده زیرپا گذشته شدن حکومت صالحان به عنوان بزرگترین حکم الهی، اصلاح این انحراف را به وسیله امر به معروف و نهی از منکر حتی با فدا کردن جان خودشان انجام می‌دهند از این فلسفه قیام امام حسین(ع) در سخنان خود حضرت بیان شده است. سیدالشهدا(ع) فرمودند: «می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش پدرم و جدم رفتار کنم»، در زیارت اربعین از خداوند می‌خواهیم هدف امام حسین(ع) که حاضر شد آخرین قطره خون خود را در راه تو فدا کند، این بود که بندگان تو را از جهالت بیرون آورد.

امام جمعه شهر اکبراباد ادامه داد: امام حسین(ع) معتقد بود که یزید نالایق‌ترین فرد برای حکومت است و در بخشی از سخنان خود فرمودند که این حرکت ما به خاطر هوس‌بازی و ظلم به دیگران نیست، بلکه می‌خواهیم پرچم‌های هدایت را برافراشته کنیم و دستورات خداوند را در جامعه جاری کنیم چراکه بزرگترین معروف حکومت عادلانه مردان الهی و بزرگترین منکر حکومت ظالمانه ستمگران است.

منبر تأثیرگذار کدام است

حجت الاسلام میرشکاری در بخش دیگری از سخنان خود مؤلفه‌های منبر أاثیرگذار و مؤثر را در سوگواری‌های حسینی مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین شاخص برای داشتن یک منبر تأثیرگذار، اخلاص است و خطبا باید قصد رضایت خداوند داشته باشند و سایر انگیزه‌ها در قصد خود دخالت ندهد اگرچه وظیفه نهاد‌ها و مردم کمک مادی و تکریم مبلغ است، اما سخنران نیز باید ذهن خودش را از اهداف مادی در منبر خالی کند.

وی ادامه داد: صداقت نیز یکی دیگر از منبر مؤثر بوده و خطیب باید از گفتن سخنان بی‌مدرک و غیر مستند بپرهیزد و سخنان دروغ به خداوند و پیامبرگرامی اسلام(ص) نسبت ندهد. حتما قبل از منبر جهت تطبیق و گزینش بهترین مطالب در ذهن خود در فرصت کم مستمعین را باتوجه به نیاز‌ها و اولویت‌های مخاطب و جامعه به معرفت برساند.

امام جمعه شهر اکبراباد استفاده از هنر سخنوری و مداحی را دیگر مؤلفه‌ یک منبر تأثیرگذار برشمرد و اظهار کرد: مبلغی که از صوت و لحن احسن در تلاوت قرآن کریم برخوردار باشد می‌تواند آن را در تبلیغ خود بکار بگیرد. در برنامه ویژه کودکان و نوجوانان بهره‌گیری از قصه‌گویی و بازی‌سازی می‌تواند موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه مردم‌داری و تحمل‌داری سلیقه‌های مختلف توسط خطبا لازمه منبر تأثیرگذار است، افزود: ایجاد وحدت بین سلیقه‌هایی که ممکن است اختلاف داشته باشند می‌تواند در کار تبلیغی و منبر مؤثر واقع شود. سخنران باید در بیانات خود تفسیر دقیق آیات قرآن کریم و روایات را مدنظر داشته باشد.

دنبال امیدآفرینی در جامعه باشیم

مدیرحوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز اضافه کرد: امروز امیدآفرینی و پرهیز از سیاه‌نمایی باید در منبر‌ها مورد توجه واقع شود، از این‌رو باید تحلیل صحیح نسبت به اوضاع جامعه و حتی عرصه بین‌الملل داشت. همچنین حمایت از ولایت فقیه و مبانی انقلاب اسلامی به شیوه هنرمندانه با به کار بردن استدلال محکم و اعتقاد به اینکه انقلاب اسلامی تمدن‌ساز است، می‌تواند زمینه یک منبر تأثیرگذار را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در کنار هتک حرمت قرآن کریم به تصویر مقام معظم رهبری نیز اهانت شد، تصریح کرد: دشمنان فهمیدند که قرآن کریم و ولایت فقیه هر دو در یک مسیر هستند، بنابراین در کنار هتک حرمت کلام الهی، رهبر معظم انقلاب را نیز مورد اهانت قرار می‌دهند چراکه انقلاب اسلامی در مسیر دین اسلام ناب است.

میرشکاری دیگر شاخصه‌های یک منبر تأثیرگذار را مورد توجه قرار داد و گفت: برای یک منبر مؤثر، تبیین نقشه‌های فریبنده دشمن بسیار مهم است و آگاهی‌بخشی به مردم در جنگ رسانه‌ای و ترکیبی باید توسط سخنرانان مدنظر باشد همچنین روضه‌خوانی با بهره‌گیری از منابع معتبر در منبر‌ها نباید فراموش شود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=20734

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.