3

نمی شناسیمش! همین

  • کد خبر : 26001
  • 12 فروردین 1403 - 18:18
نمی شناسیمش! همین
یکی از قهرمانان، مبارز بزرگ مشروطه، میرزا حسین خان معتمد دیوان کواری است که کمترین اثری از نام و یاد این شخصیت بزرگ در شهرستان کوار دیده می‌شود.

هویت هر شهر و دیاری وابسته به مشاهیر آن است. اهمیت این ادعا آنجا هویداست که ساکنان هر دیار با غرور و افتخار نام مشاهیر شهر خود را بر خیابان ها و اماکن عمومی ثبت می‌کنند تا اولا هویت خود را در تاریخ ثبت کنند و در زوایای پیچ در پیچ تاریخ گم نشوند؛ثانیا رهگذران هویت آن سامان و دیار را در نام و نشان مشاهیر و قهرمانانش ببینند.

کوار نیز از این قاعده مستثنی نیست.اول اینکه این شهر،معبر نیمی از مسافرینی است که از شمال به جنوب استان و بالعکس تردد میکنند. یک شهر سرراهی و بین راهی است، اما مانند کودکی سرراهی بی هویت نیست؛اقوام مختلفی در این منطقه سالها زندگی کرده و در طول دوره های مختلف تاریخ افتخارات بزرگی خلق کرده اند.

یکی از این قهرمانان،مبارز بزرگ مشروطه، میرزا حسین خان معتمد دیوان کواری است که در عهد ناصر الدین شاه و پس ازآن در مقطع مشروطه زحمات بسیاری در راه استبداد ستیزی و تثبیت قدرت مردم متحمل شده است.

کمترین اثری از نام و یاد این شخصیت بزرگ در شهرستان دیده نمیشود سردیس یا تندیس این مبارز کجای شهر کواراست؟ کدام خیابان به نام اوست؟ جز سنگ قبری در صحن حرم مطهر حضرت علی ابن حمزه (ع) چه چیز از این مبارز مانده است؟ این میراث تاریخی و فرهنگی کوار که خود می تواند الگویی برای نسل های آینده در خودباوری باشد چرا باید به فراموشی سپرده شود؟ آیا اگر این شخصیت مربوط به شهر و شهرستانی دیگر بود چنین به فراموشی سپرده می‌شد؟

پاسخ این سوالات با مسئولین فرهنگی شهر و شهرستان است.

نویسنده: مهدی قاضی دوست

پی نوشت: میرزا حسین خان معتمد دیوان کواری کلانتر کوار در دوران قاجار و از سران انقلاب مشروطه ایران در فارس بود. او که از مخالفان خاندان قوام شیرازی بود، دستور قتل محمدرضا خان قوام‌الملک را داد و سرانجام توسط نیروهای حبیب‌الله خان قوام‌الملک کشته شد.

زندگینامه میرزاحسین خان را اینجا بخوانید

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=26001

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.