28

نویسنده کواری که با کتاب ((آقا روح الله)) در جشنواره کتاب‌ سال انقلاب اسلامی درخشیده + فیلم

  • کد خبر : 19172
  • 15 خرداد 1402 - 11:17
نویسنده کواری که با کتاب ((آقا روح الله)) در جشنواره کتاب‌ سال انقلاب اسلامی درخشیده + فیلم
حجت الاسلام حمیدرضا باقری از نویسندگان کواری فعال و برگزیده در نشر اندیشه‌های امام خمینی(ره)‌ است که کتاب‌هایی را در این زمینه تالیف نموده و در حال نوشتن جلدهای دیگر ادوار مختلف زندگی امام روح الله است.

به گزارش خبری پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، حجت الاسلام حمیدرضا باقری از نویسندگان فعال در حوزه نشر اندیشه و سیره امامین انقلاب‌ است که با دغدغه و دقت خاصی در این راستا کتاب‌هایی را تالیف نموده و در دست تالیف دارد.

یکی از کتاب‌های وی که جایگاه سوم کشوری را در مسابقه کتاب سال انقلاب اسلا‌می‌سال گذشته به دست آورد، کتاب “آقا روح الله”‌ ‌است که در حوزه اندیشه‌های امام و رهبری و تاریخ معاصر تالیف شده است.

خبرنگار فارس در گفت و گویی با حجت الاسلام حمیدرضا باقری، نویسنده فعال در حوزه تالیف اندیشه‌های امام و رهبری از زوایای مختلف به این مهم نگریسته است.

حجت الاسلام باقری خود را این گونه معرفی ‌ ‌می‌نماید: متولد سال ۱۳۶۸ یعنی چند روز پس از رحلت امام خمینی(ره) هستم. با مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات فارس فارغ التحصیل شدم‌.

سال ۱۳۹۰ تحصیل در حوزه را آغاز نموده و وارد مدرسه علمیه معصومیه قم شدم. سپس به مدرسه فقهی رفته و تاکنون که سال سوم درس خارج هستم، در حوزه علمیه قم درس‌ ‌می‌خوانم. تدریس را نیز شروع کرده و فقه و اصول و مکاسب را در پایه ۸ حوزه تدریس نموده ام.

نقطه عطف نشر اندیشه‌های امام و رهبری

از سال ۹۰ همزمان با ورود به حوزه، همکاری‌هایی را با دانشگاه صنعتی شریف داشتم که دوره‌هایی را با موضوع امامین انقلاب و بحث‌های تاریخ معاصر و عملکرد امام خمینی آغاز نمودیم که در دانشگاه برای این درس مورد مطالعه قرار‌ ‌می‌گرفت.

سپس با جدی شدن کار، پیشنهاد شد کتابی در این زمینه نوشته شود تا کسانی که علاقه مند به آشنایی با تاریخ معاصر و اندیشه امام هستند، از آن بهره ببرند.

کتابی که بتواند با نگاه دینی رویکرد تقابل حق و باطل و محوریت ولی فقیه و تقابل آن با جبهه شیطان (طاغوت) را با نگاه تمدنی به تاریخ معاصر مورد بررسی قرار دهد و عملکرد اولیای خدا در مقابل اولیای طاغوت را به خوبی نشان دهد.

از این رو مجموعه ای از کتب طراحی شد و مباحثات متعددی بین اساتید صورت گرفت که کار نوشتن آن عملا به من واگذار گردید.

مجلدهای ادوار مختلف زندگی امام

جلد اول کتاب مربوط به دوران طلبگی امام خمینی و زعامت آقای حائری موسس حوزه است. جلد دوم با موضوع زعامت آیت الله بروجردی و دوره استادی حضرت امام و تاریخ معاصر آنان‌ است که تالیف شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

جلد سوم با محور دوره آقای بروجردی و ادامه دوره استادی امام خمینی است که این را نیز من نوشته ام. جلد چهارم قیام بعد از سال ۱۳۴۰ و جلد پنجم آن دوره حضور امام در نجف است که این دو جلد را افراد دیگری‌ ‌می‌نویسند.

سپس دو‌جلد بعدی با موضوع دوره تثبیت انقلاب، تاریخ معاصر و دوران پیروزی انقلاب، مقدمات آن و سه سال اولیه پیروزی انقلاب تدوین‌ ‌می‌شود که بخشی از نوشتن این مجموعه بر عهده من و بقیه بر عهده سایر دوستان است.

سایر کتب تالیف شده و آماده انتشار

من با دفتر حفظ و نشر آیت الله حائری شیرازی نیز همکاری داشته ام که یک کتاب فقهی تربیتی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر بر اساس مطالب ایشان فیش برداری و تدوین شد و امید است با رفع مشکلات مالی دفتر ایشان، به چاپ برسد و یکی از کتاب‌هایی که در کار فیش برداری آن همکاری داشتم کتاب تماثیل آیت الله حائری بود‌.

کتاب دیگری نیز با موضوع ظهور و غیبت آقای حائری کار کردم و کتابی را هم به نام “منطق امامین انقلاب در سیاست خارجی” با یکی از همکاران نوشتیم که در مرحله ارزیابی بررسی‌هایی بر آن صورت گرفت و چاپ اولیه آن انجام شد، اما انتشار را برای بازنویسی مجدد متوقف کردیم تا کار را در آینده ای نزدیک به ثمر برسانیم.

ویژگی‌های کتاب “آقا روح الله” ؛ برگزیده جشنواره کتاب سال انقلاب

در کتاب آقا روح الله سعی بر این بود که مطالب ارائه شده دقیق، مستند و جامع ‌است. نگاه به امام در کتاب تک بعدی نبود و تلاش شد مثلا اگر به امام در موضوع خانواده نگریسته‌ ‌می‌شود، خانواده در بستر تاریخی آن زمان مورد بررسی قرار گیرد. به فعالیت‌های اجتماعی امام در کنار زندگی خانوادگی و شخصی ایشان نگاه شود و فعالیت‌های علمی ‌ایشان در کنار اقدامات سیاسی و اجتماعی شان بررسی گردد.

نگاه جامع به همه ابعاد زندگی امام خمینی و استناد دادن آن به منابع اولیه دقیق، از ویژگی‌هایی بود که کتاب آقا روح الله را شایسته تقدیر نمود.

این کتاب از‌ میان خیل آثار ارسالی به جشنواره در موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی، اندیشه امام و رهبری و تاریخ معاصر برگزیده و جزء ۴ کتاب اول شد که متولی برگزاری آن وزارت علوم و دانشگاه آزاد هستند.

مباحثه، ارزیابی و حوصله؛ از ضرورت‌های نوشتن کتاب

کار نوشتن مجموعه ای که با محور تاریخ معاصر، انقلاب، امام و رهبری شروع کرده ایم، هم چنان ادامه دارد و یکی از دلایلی که باعث شده کار تدوین تا کنون ۱۲ سال طول بکشد، این است که مبنا را بر عدم انجام کار تکراری و گا‌می‌ رو به جلو قرار داده ایم تا با نگاه خوب موضوع را جمع بندی کرده و محصولی ارائه دهیم که مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و به فهم صحیحی از مسیر انقلاب و رهبری آن برسد؛ از این رو برای ماندگار شدن کار به صورت دائم کارها را مباحثه و ارزیابی‌ ‌می‌کنیم و با حوصله پیش‌ ‌می‌رویم.

در حال حاضر نیز یک مجموعه پنج جلدی را با موضوع دوره تثبیت انقلاب‌ ‌می‌نویسم که عملا از پرچالش ترین بازه‌های انقلاب اسلا‌می ‌است و شامل انتخابات مجلس، انتخابات نخست وزیری، مجلس خبرگان قانون اساسی، دوره اختلاف بین گروهک‌های مختلف از جمله چپ گراها، ملی‌گراها و… با جریان‌های انقلابی‌ ‌است که جلد اول آن تقریبا تمام شده و قرار است به مرحله ارزیابی برود.

فیش‌برداری‌های جلد دوم نیز تمام شده و باید قلم زنی شود و امید است اثری در خور فهم مدیریت امام و اتفاقات انقلاب به جامعه عرضه شود.

مشکلات حوزه چاپ و نشر کتاب

مشکلات نشر کتاب از نوشتن آن بیشتر است، به طوری که نوشتن و ارزیابی جلد اول کتابم نزدیک به ۴ سال طول کشید و چاپ آن ۶ سال زمان برد.

چاپ دو‌جلد بعدی این مجموعه ۳ سال طول کشید و جلد سوم که هنوز بیرون نیامده، چاپ آن بیش از ۳ سال به درازا کشیده است.

مشکلات حوزه نشر، آن قدر نویسنده را خسته‌ ‌می‌کند که اگر یک نفر بخواهد از طریق نویسندگی امرار معاش نماید، منطقی نیست. به طوری که هر حرفه دیگری بیش از نویسندگی درآمد دارد و فقط احساس تعهد و غیرت است که نویسنده را در این‌ مسیر ثابت قدم نگه‌ ‌می‌دارد.

سبکی که در نوشتن مجموعه کتب دنبال‌ ‌می‌شود به گونه ای است که بتواند مباحثی از سیره امام را تثبیت کند و پایه ای مستند برای افرادی که‌ ‌می‌خواهند رمان بنویسند و فیلم بسازند، ‌است.

بودجه‌های‌ میلیاردی برای حفظ و نشر آثار امام خمینی‌ ‌می‌آید، اما بودجه‌ها به مجموعه‌هایی تحویل‌ ‌می‌شود که خروجی مطلوبی در این راستا از آنها مشاهده نمی‌شود و این حمایت‌ها از افرادی که باید کار اصلی را انجام دهند، صورت نمی‌گیرد.

مثلا اگر پژوهشگاهی با این رویکرد تاسیس شود، عمده هزینه‌ها برای ساخت و ساز و کارمندان آن صرف‌ ‌می‌شود. یعنی حمایت خاصی از نویسنده صورت نگرفته و کارمندان مجموعه بیش از پژوهشگران درآمد دارند.

نویسنده حتی اگر کتابی را بنویسد که معروف شود، جز ۵ و یا ۱۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب چیزی به وی تعلق نمی‌گیرد، چه به این صورت که نویسنده از ابتدا مثل من و یا بسیاری از نویسنده‌ها کارش را به پژوهشگاه بفروشد و یا اینکه قیمت پشت جلد را از ناشر بگیرد.

معمولا جلسات رونمایی از کتاب‌ها برای نویسندگان هزینه‌بر بوده و بیش از تقدیر و تشکری که از آن‌ها صورت‌ ‌می‌گیرد، برایشان هزینه ساز است.

لزوم سوق دادن جامعه به احساس نیاز به فکر و زایش و نیاز به کتاب

هر جنس از رسانه قابلیت‌هایی دارد. رسانه‌هایی که ذائقه مردم اکنون دارد با آن هماهنگ‌ ‌می‌شود، رسانه‌های تصویری و مختصری هستند که مخاطب را منفعل و دنباله رو‌ ‌می‌کنند. این رسانه‌ها زایش در مخاطب به وجود نیاورده و او را مقلد‌ ‌می‌کنند.

اما ویژگی طیف دیگری از رسانه‌ها این است که همزمان با تعامل با آن، قدرت اندیشیدن قوت‌ ‌می‌گیرد. صوت و کتاب جزء این دسته از رسانه‌ها هستند و اگر ذائقه جامعه به سمت زایش، تفکر و مولد شدن برود، با رسانه‌های این طیف تعامل بهتری پیدا‌ ‌می‌کند.

از این رو لازم است بسترهایی به وجود بیاوریم که مخاطب احساس نیاز کرده و به دنبال فکر کردن و فهم مطالب و حل مسائل برود.

باید این احساس نیاز به شکل‌های مختلف تعمیم داده شود و اگر این مهم محقق شود، ابزار آن فراهم است و راهنمایانی هستند که فرد را به سمت چشمه و مولد شدن هدایت کنند.

پس ما باید به این زاویه از دید به کتاب و صوت نگاه کنیم و مهم ترین ابزار آن کتاب است که باید در نگاه جامعه نهادینه شود.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=19172

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.