34

کام تلخ مردم کوار از بوی متعفن کارخانه قند/ مشکل چهار ساله‌ای که حل نمی‌شود

  • کد خبر : 14168
  • 08 دی 1401 - 10:30
کام تلخ مردم کوار از بوی متعفن کارخانه قند/ مشکل چهار ساله‌ای که حل نمی‌شود
دیگر نمی‌توان نقش صنایع در آلودگی هوای کوار را کتمان کرد چراکه انتشار بوی آزار دهنده کارخانه قند در طول شبانه روز نفس‌های مردم را به شمارش انداخته و نگرانی‌ها در خصوص میزان آلایندگی این کارخانه را هر روز بیشتر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار به نقل از فارس، مردم معترض شهرستان کوار که از بوی نامطبوع کارخانه قند این شهرستان گلایه‌مندند، اظهار می‌کنند که نفسشان از بوی فاضلاب این واحد صنعتی به شمارش افتاده و صدای اعتراضاتشان تاکنون راه به جایی نبرده است.

مشکلی که چندسالیست وجود دارد و حالا بیشتر رخ نشان داده است، مسئله، آسیب زیست محیطی کارخانه‌ها به محیط زندگی مردم است و کارخانه قند کوار نیز این روزها صدای اهالی این شهرستان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفری را درآورده است.

مردم مناطق مختلف از شهر، حتی رانندگان عبوری مسیر شیراز – عسلویه که از محورهای مواصلاتی  این شهرستان می گذرند از استشمام این بو بی‌بهره نمانده و همه ناراضی هستند.

بعد از پیگیری‌های خبرنگار فارس پیرامون این معضل زیست محیطی، مردم منشأ این بو را به کارخانه قند نسبت می دهند و علت انتشار بوی مشمئز کننده در کوار را فعالیت پاییزه کارخانه قند می دانند.

جمعی از اهالی شهرستان کوار در استان فارس ضمن ابراز گلایه مندی از بوی متعفن کارخانه قند این شهرستان که بیشتر از ۴ سالی است نفس های مردم این منطقه را به شمارش انداخته، اظهار دارند که فاضلاب تصفیه نشده این کارخانه به سمت مزارع و باغات این منطقه سرزیر و باعث آلودگی محصولات زراعی و باغی آنان شده و حالا هم سلامت مردم را نشانه رفته است. 

این نارضایتی ها باعث شده است تا مردم این شهرستان، نزدیک به یکصد هزار نفری دست به دامن رسانه ها برای حل این مشکل شوند. 

طبق گفته‌های مردمی، شدت پراکنش بوی متعفن این کارخانه با گرمی هوا افزایش و ظهر هنگام در محلات مجاور با این کارخانه نفس کشیدن سخت و آلودگی این منطقه به بیش از حد میرسد. 

مردم کوار می گویند،کارخانه‌ای که قرار بوده تا چرخ تولید را بچرخاند و باعث دلگرمی کارگران این منطقه شود، حالا باعث رنجش مردم و ساکنان محلات و روستاها شده و جانشان را به لب رسانده است. 

آنان متوقعند تا مدیران کارخانه برای جلوگیری از اعتراضات گسترده مردمی و‌ جلب رضایت ساکنان مناطق مذکور هر چه سریع تر نسبت به بهینه سازی دستگاه‌های تصفیه فیلتر هوای خود اقدام کند تا نه مردم دلخور باشند و نه چرخ اقتصاد کارگران و سرمایه گذاران این واحد صنعتی به دلیل آلایندگی های زیست محیطی از ریل خارج شود. 

در همین رابطه فرماندار کوار در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: آلودگی های زیست محیطی کارخانه قند پارس کوار، علاوه بر ساکنان شهر کوار و ساکنان مجاور با این کارخانه، مسافران و گردشگران عبوری از مسیر شیراز – عسلویه را آزار می دهد.

سعید خانی افزود: این واحد صنعتی به جز آلودگی هوا و بوی نامطبوع، زمین های کشاورزی پیرامون خود را نیز بی نصیب نگذاشته و آلودگی فاضلاب آن بسیاری از محدوده های زراعی منطقه را نیز دربرگرفته است.

آلودگی زیست محیطی کارخانه قند کوار سلامت مردم را نشانه گرفته است
 
وی با اعلام اینکه مردم شهر کوار و روستاهای اطراف از بوی نامطبوع فاضلاب این کارخانه به شدّت گلایه مندند، بیان داشت: با این روند، قطعا سلامت مردم تهدید می شود.

فرماندار کوار تاکیدکرد: فاضلاب استخراجی از کارخانه قند این شهرستان، بدون تصفیه به خارج از مخزن در جوی آبی که از وسط شهر کوار می گذرد، هدایت میشود و همین امر موجب انتشار بوی نامطبوع و آلودگی منطقه شده است.

پیگیری های چند ساله مسئولان کوار برای رفع مشکل کارخانه قند همچنان بی نتیجه مانده است

خانی یادآور شد: این روال از چندین سال قبل ادامه داشته و با وجود تماس های تلفنی و پیگیری های فراوان از طریق مسوولان شهرستان، هیچ نتیجه ای نداشته و همچنان خروجی فاضلاب بدون تصفیه از کارخانه خارج می شود.
 
خانی تصریح کرد: پس از هربار اعتراضات مردمی و اداری به مسئولان این کارخانه، مسئولان این واحد صنعتی، بوی چغندر را علت این مساله بیان کرده و اظهار می کنند که این موضوع به زودی رفع می شود، ولی تا به امروز این موضوع حل نشده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان کوار متذکر شد: وجود فاضلاب آلوده کارخانه قند کوار موجب جمع شدن حشرات موذی و سگ های ولگرد در زمین های اطراف و پرسه زدن آنان در شهر کوار شده و بدون شک از این طریق آلودگی ها به محیط زیست و روستاها انتقال داده می شود.

او با اشاره به اینکه دلیل بوی بد این کارخانه، پساب فاضلاب این واحد صنعتی است، عنوان کرد: آب فاضلاب این کارخانه بدون تصفیه به زمین های اطراف و روستاهای مجاور سرازیر می شود.

 خانی گفت: بوی زننده و متعفن فاضلاب این کارخانه از مرکز شهر کوار به بعد، نفس کشیدن را دچار مشکل می کند تا جایی که این وضعیت در تابستان بسیار بدتر است.

رها سازی آهک در اطراف کارخانه قند زمینه ساز مشکلات تنفسی و ریوی

فرماندار کوار ضمن انتقاد از شیوه غیر اصولی این کارخانه برای کاستن آلودگی های زیست محیطی این واحد صنعتی با رهاسازی آهک در اطراف کارخانه ابراز کرد: این اقدام غیر فنّی و کارشناسی، به صورت گرد و غبار با وزش باد، زمینه مشکلات تنفسی و ریوی برای ساکنان شهر کوار ایجاد می کند.

کارخانه قند کوار در لیست صنایع آلاینده استان فارس

در ادامه مدیر کل محیط زیست استان فارس در این باره اظهار کرد: کارخانه قند پارس کوار از کارخانه های قدیمی است که از سال ۱۳۴۲ با تولید قند و شکر آغاز به فعالیت کرده و تا به حال چندین مرتبه به دلیل آلودگی های زیست محیطی از سوی اداره کل محیط زیست استان اخطاریه گرفته و در لیست صنایع آلاینده استان درج شده است.

عطا پورشیرزاد افزود: پس از نمونه برداری که از این کارخانه در سال جاری انجام شده مشخص شد که برخی از پارامترهای آن از حد مجاز بالاتر است و به همین جهت به این واحد صنعتی اخطار رفع آلودگی ابلاغ شده است. 

اتمام مهلت شش ماهه کارخانه قند کوار تا پایان بهمن 

وی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی عملاً فصلی کار  میکند (پاییز) و بخشی عمده ای از سال را تعطیل است، یادآور شد: پس از ارسال آخرین اخطاریه، از سوی مدیران این کارخانه درخواست مهلت برای رفع نقص فنی این واحد صنعتی ارائه شد تا ظرف مدت شش ماه مشکل فاضلاب خود را حل کنند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس تاکید کرد: این سازمان بر اساس دستورالعمل های قانونی خود با مهلت شش ماهه این واحد صنعتی در شهریور ماه امسال موافقت کرده و نهایتا اگر در فرصت یاد شده این کارخانه نتواند آلودگی زیست محیطی خود را‌ حل کند، اعمال قانون میشود. 

پورشیرازد اعلام کرد: مسئولان این کارخانه قول داده اند تا سیستم آنلاین مانتورینگ را روی خروجی  این کارخانه نصب کنند.

اتمام فعالیّت فصلی کارخانه قند، مساوی با پایان اعتراضات مردمی

او با ذکر این نکته که اعتراضات مردمی بیشتر در زمان فعالیت کارخانه بوده، عنوان کرد: این واحدها چون معمولا در پاییز کار میکنند، با تمام شدن فصل فعالیت، دیگر نه مردم نه مسئولان کارخانه پیگیر حل این معضل زیست محیطی نیستند. 

 وی ضمن انتقاد از آبیاری مزارع و باغات از پساب این کارخانه و اینکه نباید از پساب استفاده کنند، یادآور شد: در قانون صراحتاً اعلام شده، استانداری، وزارت نیرو، علوم پزشکی ، جهاد کشاورزی و محیط زیست اگر متوجه آبیاری زمین های زراعی و باغی با پساب فاضلاب کارخانجات شود باید هر چه سریعتر  برابر قانون از این اقدام جلوگیری کنند.  

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر کارخانه قند کوار  در مدت زمان یاد شده مشکلات زیست محیطی اش حل نشود، پاییز سال آینده عملاً اجازه فعالیت نخواهد داشت. 

به جز اقلید کلیه کارخانجات قند فارس در لیست صنایع آلاینده قرار دارند

او به کارخانجات دیگر قند استان فارس نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: کارخانه قند اقلید با بهینه سازی دستگاه تصفیه فاضلاب خود هم اکنون بدون هرگونه  آلایندگی زیست محیطی مشغول فعالیت است. 

پورشیراز، کارخانه قند مرودشت، ممسنی و همچنین فسا را نیز از دیگر کارخانجاتی دانست که مشکلات آلایندگی زیست محیطی دارند و آنان نیز همچون کارخانه قند کوار مهلت قانونی برای رفع مشکل خود گرفته اند . 

مدیر کل محیط زیست استان فارس در پاسخ به این پرسش که آیا آلودگی پساپ خروجی از این واحدهای صنعتی (کارخانجات قنداستان فارس) در حد استاندارهای محیط زیست است یا خیر؟ عنوان کرد: پساب هیچ یک از کارخانجات قند فارس در حد استاندارهای محیط زیست نیست و به همین جهت به همه آنان فرصت داده شده تا مشکلاتشان را در این رابطه حل کنند.

افزایش نیروهای کارگری از ۱۰۰ نفر به ۲۵۰ نفر با روی کار آمدن سرمایه گذاران جدید در کارخانه قند کوار
 
در ادامه رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون این گزارش بیان کرد: فعالیت کارخانه قند کوار از سال۱۳۴۲ آغاز و آخرین اصلاحات مجوز این واحد صنعتی در سال ۱۳۸۳ انجام شده است.

 حمیدرضا ایزدی افزود: ظرفیت اسمی این کارخانه سالیانه بالغ بر ۱۴ هزار تن تولید و تصفیه شکر سفید است که عمدتاً از چغندر استفاده میشود. 

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار  و با زیر بنای ۱۵هزار متر مربع احداث شده است، اعلام کرد: با روی کار آمدن سرمایه گذاران جدید در این کارخانه  تعداد کارگران مشغول شده در این واحد صنعتی از ۱۰۰ نفر به ۲۵۰ نفر افزایش یافته است. 

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه در سالیان گذشته درصد فعالیت این کارخانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است، عنوان کرد: با توجه به مشارکت سرمایه گذاران جدید در این طرح در حال حاضرظرفیت اشتغال این کارخانه به ۸۰ درصد رسیده است. 

ایزدی همچنین از بدهی ۳۶ میلیاردی این کارخانه در سالهای گذشته نیز خبر داد و گفت: با مشارکت سرمایه گذاران خصوصی  این مقدار بدهی به ۵ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است. 

مدیر کل صتعت، معدن و تجارت  استان فارس یادآور شد: قبلا ۴۰ درصد از سهام این کارخانه متعلق به سازمان اتکا بوده که در سال ۹۶ به نیروی انتظامی و در ادامه به بخش خصوصی واگذار شده است‌.

 او گفت: در حال حاضر سهامداران بخش خصوصی این کارخانه با توجه به سیاست های دولت برای فعال سازی واحدهای راکد، با سرمایه گذاری و تزریق منابع توانسته اند با خرید  حدودا”،۹۲ هزار تن چعندر قند (که بنا هم بر این بوده از کشاورزان چغندر مصرفی خود را خریداری کنند) به رونق اشتغال  و همچنین  برای خرید محصول چغندرکاران این منطقه که بصورت مستمر در این شهرستان به کشت چغندر اشتغال دارند، کمک شایانی کنند.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=14168

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 1
  1. باعرض سلام خسته نباشیدمسولین مسول ضرب المثل گرهی که بادست بازمیشودچراانقدردورکه بادهان دندان هم نشودبازکرد.

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.