25

کمبود آب، معضل هر ساله کوار در فصل تابستان/ مصوباتی که نیاز به پیگیری جدی و اقدام سریع مسئولین دارد

  • کد خبر : 20087
  • 27 تیر 1402 - 15:48
کمبود آب، معضل هر ساله کوار در فصل تابستان/ مصوباتی که نیاز به پیگیری جدی و اقدام سریع مسئولین دارد
اولین ماه تابستان رو به اتمام است و مردم در نقاط مختلف شهرستان کوار با مشکل کم‌آبی و در برخی مناطق قطعی آب دست به گریبانند این درحالی است که مسئولین سال گذشته وعده پیگیری تعویض شبکه انتقال آب و حفر چاه در شهر کوار و دیگر مناطق شهرستان دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، تابستان فرا رسید و مردم شهرستان کوار همچون سال های گذشته درحال دست و پنجه نرم کردن با بحران کم آبی و به دنبال آن مشکلات به وجود آمده در امور روزانه خود هستند.

در چند روز اخیر مردم شهر کوار ضمن ارسال پیام به سامانه ارتباطات مردمی بهارکوار، از کمبود و قطعی آب در چندروز متوالی گلایه‌مندی خود را ابراز کردند. یکی از شهروندان گفته است: این چندروز آب یا قطع است یا اگر هم باشد نیمه های شب و با فشار کم می آید و زندگی روزانه ما از جمله پخت وپز و شست و شو را دچار مختل کرده است.

همچنین اهالی روستای فتح آباد میگویند هر 8 روز یکبار آب وصل می شوند که با مشکل شدید کم آبی روبرو هستند.

دیگر اهالی مناطق شهرستان کوار نیز در این چندروز قطعی آب را تجربه کرده اند و رسیدگی هرچه سریع تر این مشکل از مسؤولان شهرستان را خواستار شدند.

افت شدید دبی آب چاه های کوار دلیل قطعی آب

در راستای این مطالبه خبرنگار بهارکوار به سراغ سرپرست اداره امور آبفا شهرستان کوار رفت. منفرد در خصوص قطعی آب چند روز اخیر شهر کوار گفت: چند روزی است که به دلیل گرمای زیاد هوا دبی آب چاه های موجود در سطح شهر کوار افت شدیدی داشته اند و پیگیر مسئله تا حل مشکل کم آبی منطقه هستیم.

وی افزود: در جلسه ای با مدیریت اکتشاف و پادگان الهادی کوار توافقاتی صورت گرفت و این دو ارگان در حال آب رسانی به مناطق هستند و اگر این اقدام ادامه داشته باشد، مشکل کم آبی در کوتاه مدت رفع خواهد شد.

سرپرست اداره امور آبفا شهرستان کوار اظهار کرد: ما در حال تلاش برای مقابله با این بحران هستیم و چندروزی بود قطعی آب داشتیم اما در دو روز اخیر با انجام اقدامات و آب رسانی به مناطق تاحدودی مشکل کم آبی کمتر شده است.

وعده های مسئولین در سال های گذشته برای مقابله با بحران آب

البته مشکل بحران آب فقط مربوط به امسال یا شهر کوار تنها نمی باشد. در تابستان سالیان گذشته نیز شاهد بحران آب در شهرستان کوار بودیم و مسئولین اقداماتی انجام دادند و وعده هایی برای مقابله با بحران امسال دادند اما متاسفانه امسال همچنان با بحران کم آبی در کوار روبرو هستیم.

در خردادماه 1401 در پی بحران آب در کوار روابط عمومي فرمانداري شهرستان كوار خبری را اعلام کرد که در راستای پیگیری مشکلات آب آشامیدنی شهر کوار رحیمی نماینده مردم کوار، خرامه و سروستان در مجلس شورای اسلامی، خانی فرماندار شهرستان کوار و‌ ناهید معاون فرماندار با فكور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ديدار و گفتگو نمودند. در این جلسه مقرر گردید به منظور رفع مشکل آب آشامیدنی شهر کوار مديريت اكتشاف نسبت به تامين اعتبار مورد نياز جهت حفر يك حلقه چاه آب آشاميدني همكاري نمايد.

حال سوال اینجاست؟ آیا وعده سال گذشته اکتشاف به مسئولین کوار به تحقق رسیده است؟ آیا مسئولین کوار پیگیر تحقق این وعده بوده اند؟ و اقداماتی در این یک سال صورت گرفت؟

البته در خردادماه 1402 اکتشاف با نصب یک بنر در ورودی شهر کوار از موافقت شرکت ملی نفت ایران درخصوص حفر یک حلقه چاه آب شرب با تجهیزات کامل جهت استفاده مردم شهر کوار خبر داده بود! ولی آنچه که مردم کوار می خواهند عملی شدن هرچه سریع تر وعده ها می باشد چرا که از این موضوع یک سال میگذرد!

تحول در حوزه آبرسانی و زیرسازی های آبرسانی کوار انجام شد؟

همچنین روابط عمومی نماینده مردم شهرستان کوار، سروستان و خرامه در کانال اطلاع رسانی خود در تاریخ 24اسفند1400 از تحولی بزرگ در حوزه آبرسانی شهرستان کوار در سال 1401 خبر دادند که در جلسه عبدالعلی رحیمی مظفری با کشفی معاون راهبری و نظارت آبفا کشور مصوبات مهمی در راستای تحول در حوزه آبرسانی و زیرسازی های آبرسانی حوزه انتخابیه اتخاذ شده است.

این مصوبات درخصوص شهرستان کوار، حفر و تجهیز یک حلقه چاه مربوط به شهر کوار، حفر و تجهیز یک حلقه چاه مربوط به شهر طسوج، حفر و تجهیز یک حلقه چاه مربوط به شهر اکبراباد، اختصاص 4.5 کیلومتر لوله 315 جهت مجموعه اربابی شهرستان کوار بود.

اما حال پس از گذشت 16 ماه از این مصوبات آیا اقداماتی برای مقابله با بحران کم آبی در شهرستان کوار صورت گرفته است؟

برای پاسخ به این سوال، خبرنگار بهار کوار به سراغ نماینده مردم شهرستا نهای کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی رفت و اقدامات و وعده هایی که داده شده بود را پیگیری کرد.

رحیمی مظفری گفت: اعتبار شش میلیارد و هفتصد میلیون تومان جهت حفر چاه در شهر کوار توسط اکتشاف اخذ و ابلاغ شده است که بنا بود تا پایان سال1401 انجام دهند اما متاسفانه تعلل شد و اقدامی صورت نگرفت که به تابستان امسال برسد اما حال در شرف انجام است.

وی در خصوص حفر چاه در شهر اکبرآباد بیان کرد: در این شهر باید مهندسی مجدد شود، شاید نیاز به حفر چاه جدید نباشد که هنوز آبفا نتیجه ای را اعلام نکرده است.

نماینده مردم کوار ضمن اشاره به مشکل شدید کم آبی روستای فتح آباد، اظهار کرد: تنش آبی در کل استان و کشور به خاطر افت آب های زیرزمینی مشکل آفرین شده است. در روستای فتح آباد مشکل شدید کم آبی را داریم که باید اعتبارات استانی ابلاغ میشد که متاسفانه ابلاغ نشد ولی توانستیم یک میلیارد از اعتبارات ملی اخذ نماییم تا پیمانکار برای تعویض شبکه شروع به کار نماید و مصوب شد برای چاه این روستا مهندسی مجدد صورت گیرد تا اقداماتی برای مقابله با بحران آب در این روستا انجام شود.

رحیمی گفت: اعتباری حدود ۵ میلیارد تومان برای چاه طسوج که جدیدا برای تامین آب شهر کوار و طسوج حفر شده است، جهت تجهیز و نیرورسانی آن اخذ و ابلاغ شده است و بنا شد تا ۱۵ مرداد آغاز به کار نمایند.

وی ادامه داد: همچنین بنا بود تغییر شبکه هایی در شهر کوار انجام شود که قسمتی انجام شده و قسمتی از آن باقی مانده است به همین دلیل بافت جنوب شهر کوار مشکلی کم آبی داریم.

نماینده مردم کوار ابراز کرد: جهت تعویض شبکه مجموعه ارباب نیز اعتباراتی قرار بوده است در شهریور1401 ابلاغ شود اما متاسفانه پایان سال ابلاغ شد و اکنون در شرف تامین لوله و تجهیزات است به همین دلیل تعویض شبکه در ارباب با تاخیر صورت میگیرد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در پایان گفت: تمام پروژه هایی که قول داده بوده ایم یا اجرا شده و یا در شرف اجرا است که این تاخیر به دلیل ابلاغ اعتبارات 1401 متاسفانه توسط سازمان برنامه و بودجه بوده است.

تقسیم عادلانه آب، نوسازی شبکه انتقال آب محلات جنوب شهر، حفر چاه، جلوگیری از انشعابات غیر مجاز و در پایان اتمام عملیات احداث سد کوار از جمله مطالبات مردم شهر کوار می باشد که نیاز است مسئولین امر در این موارد اهتمام ورزند. بحران امسال هم می گذرد و تابستان سال آینده می آید معلوم نیست تا آن زمان آیا وعده ها به تحقق رسیده باشد یا خیر؟ البته در این بحران علاوه بر تلاش های مسئولین باید مردم نیز در مصرف آب صرفه جویی نمایند چراکه خطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می کند و موثرترین راه مدیریت مصرف و صرفه جویی آب توسط همه مردم می باشد.

خبرنگار: معصومه سادات آفند

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=20087

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.