27

گفتگوی خودمانی با امام جمعه شهرستان کوار/ دلیل رفتن امام جمعه از کوار چیست؟

  • کد خبر : 12007
  • 26 مهر 1401 - 22:43
گفتگوی خودمانی با امام جمعه شهرستان کوار/ دلیل رفتن امام جمعه از کوار چیست؟
امام جمعه شهرستان کوار گفت: هجرت از کوار و جدایی از این مردم باغیرت و بابصیرت برای بنده خیلی سخت می باشد اما به خاطر خانواده این هجرت را بر خودمان لازم دانستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، پس‌ازاینکه حجت‌الاسلام مجید گشول دره سیبی امام‌جمعه شهرستان کوار در خطبه نماز جمعه خود اعلام کرد که حکم انتقال وی به شهرستان اقلید آمده است، جهت گفتگو در دفتر امامت جمعه شهرستان کوار حضور پیدا کردیم و دلیل این تصمیم غیرمنتظره را جویا شدیم. همچنین مصاحبه‌ای کوتاه در خصوص مدتی که حجت‌الاسلام گشول در کوار حضور داشتند، انجام شد که در ادامه می‌خوانید.

متن کامل این مصاحبه:

بهارکوار: ضمن تشکر از وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید، مهم ترین اقدامات نهاد امامت جمعه شهرستان کوار در این دوره از نظر شما چه بود؟

در این مدتی که نزدیک به 5 سال می‌باشد در خدمت مردم عزیز و غیور شهرستان کوار بودم، مهم‌ترین اقدامات فرهنگی، اجتماعی و خدماتی نهاد امامت جمعه شهرستان بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی و شعائر دینی همچون شهادت حضرت زهرا (س) بود که گاهی با آوردن تابوت مقدس شهید به شهرستان، یک شور و یک جنبش معنوی و روحی در شهادت حضرت زهرا به پا می‌شد.

برگزاری مراسم نمادین پیاده‌روی اربعین حسینی و برپایی مواکب در شهرستان کوار، تجلیل از حفاظ قرآن کریم، انگیزه بخشی به فعالان و هیئات مذهبی و مواکب شهرستان، تبدیل مصلای جمعه به کانون فعالیت‌های فرهنگی مانند نمایشگاه‌های کتاب در هر جمعه، توجه به کاهش آسیب های اجتماعی، دعوت مشاورین و کارشناسان، حضور در حواشی شهرها و روستاها از جمله فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نهاد امامت جمعه شهرستان است.

در مدتی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود مصلای جمعه و همچنین ستاد نماز جمعه و نهادهای انقلابی و فرهنگی رزمایش‌های خودشان را در این مصلا برگزار می‌کردند و اقدامات خوبی انجام می‌شد.

برای رزمایش‌های کمک مؤمنانه از خیرین، معتمدین و مردم کمک گرفته می‌شد همچنین مرکز نیکوکاری امام علی (ع) در دفتر امام جمعه نیز برای فقرا و خانواده‌های آسیب دیده کارت‌های بانکی و بسته‌های اقلامی در نظر می‌گرفت که همه اینها در مجموع لبیک به فرمایش رهبر عزیزمان بود که فرمودند در رزمایش‌های مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه همه کمک کنند و در کوار اگر رسانه‌ها منتشر و منعکس می‌کردند معلوم می‌شد که ده‌ها میلیارد تومان کمک‌های مردمی و خیرین و ارگان‌ها و نهادهای حمایتی و انقلابی به این رزمایش‌های کمک‌های مؤمنانه بود که واقعاً در خور تقدیر است.

یکی از کارکردهای نهاد امامت جمعه ایجاد وفاق و همدلی و وحدت است. بنده به عنوان امام جمعه شهرستان هرگز جناحی و حزبی عمل نکردم و عملکرد ما انقلابی و ارزشی بود. لذا مردم را دچار تفرقه نکردیم و در شهرستان یک همدلی و هماهنگی و یگانگی به وجود آمد که این وحدت و امنیت ثمره تلاش همه مردم و مسئولین هست امام جمعه هم که به عنوان یک خدمت گذار در کنار مردم و مسئولین حضور داشت.

جهت ایجاد وفاق و همدلی در انتخابات نیز به خاطر وحدت بخشی نهاد امامت جمعه هیچ اختلاف و ناامنی و تنشی ما نداشتیم و خود این آرامش در سه انتخابات و حضور گرم مردم و امنیتی که برقرار بود و وحدتی که در شهرستان وجود داشت یکی از نتایج سیاست‌گذاری درست نهاد امامت جمعه بود.

نهاد امامت جمعه شهرستان کوار در دوره امامت بنده زمینه ساز بسیاری از ابتکارهای فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی بود که فرصت بیان آنها در این وقت کوتاه نیست. امیدوارم خدا بپذیرد

بهارکوار: در این مدت چه اقدامات دیگری بوده که میخواستید انجام شود ولی موفق نشدين؟

مواردی بوده که نیاز به همکاری‌های بیشتری از سمت استان، شورای سیاست گذاری‌های کشور و همکاری بیشتر مسئولین داشت؛ همچون تکمیل خانه‌های عالم در روستای ولیعصر، دهشیب، ذرات و …. اما در بحث بودجه و اعتبار خانه‌های عالم مظلوم بودند و این نیاز دارد که مسئولین استانی و کشوری به این مورد توجه کنند.

ازجمله موارد دیگر تأسیس و راه‌اندازی حوزه علمیه بود که نیاز به همکاری گسترده‌ای دارد. همچنین تشکیل مجمع نخبگان شهرستان کوار نیز یکی دیگر از این موارد است که البته ما با نخبگان ارتباط داشتیم و تا حدی شناسایی شده‌اند و ارتباط داشتیم ولی لازم است یک مجمع نخبگان شهرستان تشکیل شود و از ظرفیت آن‌ها در کارهای اجرایی و مشورتی به کار بگیرند.

بهارکوار: دلیل رفتن شما از کوار چیست؟

 بنده به خاطر اینکه خانواده و فرزندانم از وطن خود دور بودند احساس غربت می‌کردند، ما که از شش صبح تا پاسی از شب مشغول فعالیت بودیم اما خانواده چون ارتباطشان کمتر بود و به خاطر اینکه در مدتی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد یک انزوا و یک گوشه‌گیری پیش آمد که برای همه خانواده‌ها طبیعی بود. احساس کردم برای اینکه خانواده و فرزندانم دچار افسردگی نشوند و روحیه تازه‌ای بگیرند، در پنج مردادماه به سیاست‌گذاری اعلام کردم که به خاطر وضعیت خانواده بجای دیگری منتقل شوم.

در ابتدا نیریز را به بنده پیشنهاد دادند که شهرستانی بسیار بزرگی است و ظرفیت‌های فراوانی دارد اما خانواده به دلیل مسافت دورتر موافقت نکردند که در آخر شهرستان اقلید را پیشنهاد دادند که چندین برابر شهرستان کوار وسعت داشته و ظرفیت‌های خوبی دارد. در آنجا نیز مردم همچون کوار همیشه درصحنه حاضرند و باغیرت‌اند و همچنین آب‌وهوای آنجا با وطن ما شهر ما فریدون‌شهر بسیار تناسب دارد که خانواده موافقت و اصرار به مهاجرت کردند هرچند که هجرت از کوار و جدایی از این مردم برای بنده خیلی سخت می‌باشد. اما دیگر بر خودمان لازم دانستیم که انشا الله برای یاری دین و ولایت و خدمت به انقلاب و مردم در آن شهرستان حضور پیدا کنیم و با لطف الهی باقوت به این راه ادامه دهیم.

بهارکوار: ارتباط شما با مردم کوار چطور بود؟

بنده در طی این مدت حضور فعالی در تمامی برنامه‌ها داشتم. از وجب‌به‌وجب شهرستان کوار خاطره دارم و بسیار با این مردم دوست بودم و رابطه محبتی داشتم. هر شخصی که به ما مراجعه می‌کرد اگر مشکلی داشت گاهی چندین بار به مسئول زنگ می‌زدیم و مسئله اش را پیگیری می‌کردیم و برایمان فرقی نمی‌کرد که آن شخص که باشد. لذا ارتباط بنده با مردم یک ارتباط عمیق، نزدیک و محبتی بود، ارتباطات بخشنامه‌ای و دستوری و خشک نبود. وقتی بنده اعلام کردم که می‌خواهم از این شهرستان به یک شهرستان بزرگ‌تری بروم و ارتقاء پیدا کنم خوب خیلی از مردم از رفتن ما ناراحت بودند و مردم اظهار لطف و محبت می‌کردند چراکه ارتباطات یک ارتباط عمیق و نزدیک و دوستانه‌ای بود.

بهارکوار: یکی از بهترین خاطره های خود را از این مدت که در کوار حضور داشتید، برایمان تعریف کنید.

خاطرات متعددی دارم اما به‌عنوان یک خاطره دل‌نشین برای بنده حضور سردار حاج عبدالرسول استوار محمودآبادی در دفتر ما بود که واقعاً یک معنویتی به وجود آورد. ایشان نیت داشتند که همچون هزار مدرسه‌ای که در کل کشور از طرف سپاه و قرارگاه‌های عمرانی و جهادی ساخته شده بود، در کوار نیز چند مدرسه ساخته شود ولی خوب ایشان به شهادت رسیدند و این هدف انجام نشد. یک خاطره دیگر تشییع پیکر مطهر حاج عبدالله اسکندری بود که بعد از سال‌های سال پیکر مطهر ایشان پیدا شد که در کوار واقعاً یک انقلابی برپا کرد چراکه خون شهید جوشش، خروش و جنبش به وجود می‌آورد.

بهارکوار: مردم کوار را توصیف کنید

 واقعاً به مردم کوار به معنای واقعی کلمه عشق می‌ورزم چراکه مردم باغیرت، با بصیرت و باوجودی هستند. در تمام صحنه‌ها ازجمله راهپیمایی، نماز جمعه، یا هر تجمع دیگری که انقلاب به آن نیاز داشته باشد حاضرند. اگر میانگین حضور مردم کشور در هشت سال دفاع مقدس 4 درصد باشد، در کوار 12 درصد است یعنی سه برابر میانگین حضور مردم کشور در دفاع مقدس کواری های غیور و سلحشور حضور داشتند. عرض کردم در همین مبارزه با کرونا که تقریباً نیمی از دوره امامت ما در بر گرفت واقعاً ما فهمیدیم که این مردم یک مردمی باوجود، باسخاوت و با بصیرتی‌اند و این حضور مردم کوار انحصار در خود کوار ندارد. مردم کوار یک مردم اجتماعی‌اند و یک مردمی هستند که فراتر از جغرافیای خود کوار ارتباطات عمیقی با سایر استان‌ها و همه جای کشور دارند. 

بهارکوار: آخرین توصیه شما به مردم کوار چیست؟

توصیه بنده به مردم کوار این است که فرهنگ دفاع، حضور، پشتیبانی، سخاوت، حمایت از ارزش‌ها، پیروی از ولایت، همیشه در میدان و درصحنه حضور داشتن را به نسل‌های بعد منتقل کرده و پیوند نسلی را دنبال کنند. ما با صحبت از خاطرات شهدا و رزمندگان و انتقال این فرهنگ ناب مقدس می‌توانیم فرزندان خودمان را با این فرهنگ آشنا کنیم و آنها را بیمه کنیم.

اگر در دفاع مقدس جوانان و نوجوانان حضور پیدا می‌کردند، الآن نیز دشمن همین سن را هدف قرار داده است. شما در آشوب های اخیر مشاهده کردید که افرادی ابزار دست دشمن شده‌اند یا فریب خوردند که سن کمی داشتند. دوره جوانی و نوجوانی یک ظرفیتی است که هم در جهت منفی می‌تواند قرار بگیرد هم در جهت مثبت، لذا خانواده‌ها و مردم عزیز باید مراقب نوجوانان و جوانان خود باشند.

خیلی دردناک است وقتی‌که ما می‌بینیم یک نوجوان بااستعدادی که می‌تواند باعث آبادی منطقه‌ای شود، براثر مستی با واژگون شدن وسیله نقلیه جان خودش را از دست بدهد. این خطر بزرگی است و یک هشداری می‌باشد که به ما می‌گوید مراقب نوجوان و جوان‌هایتان باشید.

بنابراین مهم‌ترین توصیه بنده به همه اهالی شریف و غیور کوار و شهرستان کوار این است که مراقب فرزندان، نوجوانان و جوانان و خانواده خود باشند چراکه مهم‌ترین موضوع فرهنگی ما خانواده است اگر به همسر و فرزند توجه نشود آلوده می‌شوند لذا باید ارتباطمان با همسر و فرزندان طوری باشد که اجازه نفوذ، تهدید و تجاوز دشمن به مرزهای عقیدتی و حریم خانواده را ندهیم.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=12007

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.