3

گفتگو با حافظ قرآنی که در سایه کتاب وحی توفیق های زیادی را کسب کرده است

  • کد خبر : 25756
  • 08 فروردین 1403 - 18:02
گفتگو با حافظ قرآنی که در سایه کتاب وحی توفیق های زیادی را کسب کرده است
زهره رحیمی از حافظان قرآن کریم شهرستان کوار است که علاوه بر حفظ قرآن، در زمینه های دیگر نیز توفیق های زیادی را در سایه سار قرآن به دست آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، زهره رحیمی از حافظان موفق قرآن کریم روستای نوروزان است که در پرتو حفظ این کتاب آسمانی مسیرهای زیادی به رویش گشوده شده است.‌ وی آرزو دارد همه مردم حافظ قرآن شوند تا منویات مقام معظم رهبری در این زمینه به تحقق بپیوندد. آن چه در ادامه می خوانید حاصل گفتگویی است که با این حافظ عامل به کلام وحی داشته ایم؛

_لطفا خودت رو معرفی کن

زهره رحیمی هستم حافظ کل قرآن از دهستان نوروزان

_ از چند سالگی شروع به تلاوت و حفظ قران کردی؟

از کودکی در کلاس های حفظ قرآن جزء ۳۰ شرکت می‌کردم، ولی به طور رسمی حفظ خودم را از سال ۸۳ در دارالقرآن امام حسن مجتبی علیه السلام دهستان نوروزان شروع کردم و طی دو سه سال به همراه خواهرانم ۱۰ جزء اول از قرآن را حفظ کردیم، پس از وقفه ۵-۴ ساله با مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه از قم آشنا شدم و توانستم کل قرآن همراه با ۸۰ حکمت از نهج‌البلاغه را با معنی و تفسیر حفظ کنم. همزمان در دوره آموزشی تجوید، داوری، تربیت مربی حفظ قرآن زیر نظر سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش کوار و …. شرکت کردم و گواهینامه و مدارک زیادی در امور قرآنی به دست آوردم.

_از موفقیتها وبرنامه های قرآنیت بگو

در مسابقات زیادی شرکت کردم، و دارای رتبه‌ شهرستانی هستم، همچنین در مسابقات قرآن دانشگاه های پیام نور استان فارس سال ۹۷ در شهرستان اوز لارستان مقام دوم حفظ ۱۰ جزء و سال ۹۸ در شهرستان آباده رتبه اول حفظ ۱۰ جزء را کسب کردم. چند سال پیش در روستای فرود یک دوره آموزش حفظ قرآن برگزار کردم. به عنوان مربی حفظ با افراد مستعد قرآنی زیادی آشنا شدم که توانستند۹ جزء از قرآن را حفظ کنند که اکنون نیز امور قرآنی روستای فرود رو بر عهده دارند.

_اساتید، الگوها و مشوقان اصلی آن چه کسانی بودند؟

اولین استاد قرآن من سرکار خانم زهرا رستمی بود که از همین جا از زحماتشان تشکر می‌کنم و با اینکه سال‌ها از آن زمان گذشته هنوز از روش حفظ وی استفاده می‌کنم.

بعد هم با اساتیدی از قم آشنا شدم که بسیار از حفظم راضی بودند و تشویق می‌کردند که این خود اطمینان قلبی و اعتماد به نفس من را بیشتر می‌کرد، چون انسان دارای حب ذات است، تشویق موجب رغبت و دلگرمی و نشاط و تحرک او می‌شود.

_ شما برای تثبیت و نگهداری محفوظاتتان روزانه چقدر وقت می‌گذارید؟

سعی می کنم روزانه تلاوت داشته باشم.

_در مورد قرآن وضرورت یادگیری وآموزش آن توضیح بده

قرآن واقعا کتاب هدایت بشریت هست و به نظر من باید راهنمایی های این کتاب مقدس را در مسیر زندگی به کار برد.

-چه عاملی باعث جذب شما به قرآن شد؟

مقام معظم رهبری در بیانات حکیمانه خود در دیدار جامعه قرآنی در سال ۱۳۹۰ فرمودند:” یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است، ما حافظ قرآن کم داریم و در کشور باید حداقل یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند.” این سخن رهبری باعث شد مسیری را که در آن قدم گذاشته بودم مصمم‌تر ادامه دهم.

_اگر زمانی از کثرت فعالیت خسته شوی چگونه به خودت انگیزه می دهی؟

به جرأت می توانم بگویم یک حافظ قرآن خستگی جسمی شاید داشته باشد، ولی خستگی روحی ندارد. آیات قرآن خود انگیزه و اطمینان است.

_غیر از فعالیتهای قرآنی در چه زمینه ای فعالیت می‌کنی وبه چه کارهایی مشغول هستی؟

به شغل شریف آموزگاری مشغول هستم، همزمان در مرکز فرهنگی امام حسن مجتبی علیه السلام دهستان نوروزان با مدیریت محسن مؤذن فعالیت می‌کنم، در مرکز فرهنگی علاوه بر کلاس های قرآن، کلاس های هنری از جمله خیاطی، نقاشی، خطاطی، آموزش اسلحه تفنگ بادی( مقطع ابتدایی و بزرگسال) و … داریم.از جمله افتخارات مرکز فرهنگی، تأسیس مهدالرضا ع با آموزشی متفاوت از سایر کودکستان ها برای اولین بار در دهستان نوروزان است که با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد.

_ مهم ترین آیه ای که همواره با آن به آرامش می رسی کدام آیه هست؟

آیه ای که مرا به یاد قدرت خداوند می‌اندازد؛ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (۸۲ سوره یس) فرمان او چنین است که هر گاه چیزی اراده کند، تنها به آن می‌گوید:(موجود باش!)، آن نیز بی درنگ موجود می‌شود.

_ انگیزه اصلی ات برای پرداختن به فعالیت قرانی چیست؟

قدم برداشتن برای رضای خدا، و این که هیچ مسیری بهتر و مستندتر از قرآن وجود ندارد.

_ خانواده ات در میزان موفقیتت تا چه اندازه موثر بودند؟

من حفظ کل را با موسسه قرآن و نهج البلاغه قم به صورت تماس تلفنی شروع کردم به این صورت بود که هفته‌ای دو بار با استفاده از تلفن خانگی به شماره موسسه در ساعات و روزهای برنامه ریزی شده تماس می‌گرفتم و در مدت زمان ۱۰ دقیقه باید محفوظات خود را به استادی که موسسه برای بنده در نظر می گرفتند ارائه می‌دادم چون حفظم ۴ سال طول کشید و اساتید گاها عوض می‌شدند. در مدت این ۱۰ دقیقه لازم بود هم تلفن منزل آزاد باشد و هم برای پاسخگویی سریع، سکوت منزل خیلی لازم بود که خانواده‌ام در طول تماس واقعا همکاری می‌کردند.

علاوه بر این برای اطمینان از حفظ و مرور محفوظات وقت می‌گذاشتند و از من آیات را می پرسیدند.یک حافظ قرآن هر روز که با قرآن انس می‌گیرد در پرتو این نور قرار دارد، آیا حافظ قرآنی که آیات قرآن را در سینه خود حک کرده است و آیات مربوط به غیبت، زشتی دروغ گفتن، نیکی به والدین را می‌داند می‌تواند خلاف آن عمل کند؟ شاید گاهی مرتکب گناه شود ولی قرآن با تذکر دادن مانند سدی مانع گناه کردن او می‌شود و این از برکات انس با قرآن است.

_ تاثیر حفظ و تلاوت قرآن ،بر روحیه واخلاق خود را در چه حدی می‌دانی؟

انس با قرآن برکات زیادی دارد و روح رت صیقل می دهید. خداوند در آیه ۲۵۷ سوره بقره( آیه الکرسی)” الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور” خداوند نور هدایت را به مؤمنان می‌بخشد.

_ آیا فعالیت های قرآنی مانع موفقیت شما در تحصیل یا امور دیگر زندگی بوده یا خیر؟

خیر، فعالیت‌های قرآنی برکاتی زیادی در زندگی من داشت و بعد از حفظ قرآن و شروع فعالیت‌های قرآنی مسیرهای زیادی در زندگی من باز شد.

_آرزویی که ذهنت را به خود مشغول کرده چیست؟

آرزویم این است که روزی همه حافظ قرآن شوند که بتوانند به درک عمیق جهان اطراف خود برسند.

_در این مسیر چطور به خودت انگیزه می دهی؟

هر چه که در این مسیر جلوتر می‌روی زیبایی کلام خدا و وعده‌های راستینی که یک به یک واقع می‌شوند خود انگیزه بسیار قوی برای حفظ قرآن هست.

_ آیا حفظ قرآن و در مسیر قرآن بودن مانع تفریح وشادی شما می‌شود؟

به هیچ وجه، همه به تفریح و شاد بودن نیاز دارند ولی تفریح و شادی امثال من یک شادی و تفریح واقعی است.

_بهترین خاطره ای که از زمان حفظت داری را بازگو کن

آشنایی با دوستان قرآنی، از جمله دوست عزیزم سمیه سلیمانی حافظ کل قرآن از دهستان نوروزان که طی چند سال، مباحثه قرآن رو با هم انجام می‌دادیم و لحظات خوب و شیرینی راش در کنار هم داشتیم.

_چند توصیه به کسانی که در این زمینه ها فعالیت می‌کنند ، بیان‌ کن

توصیه من به خواهران و برادران حافظ قرآن این است که این کار را دست کم نگیرند چرا که حفظ کردن این کتاب آسمانی دانشی گرانبهاست و همزمان با حفظ قرآن اخلاص داشته باشند.کار قرآنی را محدود به یک زمان خاص نکنند و به یاد داشته باشند در سینه شان کتابی است که از بین نمی‌رود.

سخن پایانی؟

خدا را شاکرم که در این مسیر قرار گرفتم و تشکر می کنم از تمام کسانی که قدمی برای هموار شدن این مسیر بر می‌دارند

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=25756

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.