5

گفت و گو با دکتر فرخ خانی؛ پزشک کواری متخصص در حوزه زنان و زایمان

  • کد خبر : 25292
  • 14 اسفند 1402 - 16:09
گفت و گو با دکتر فرخ خانی؛ پزشک کواری متخصص در حوزه زنان و زایمان
دکتر فرخ خانی پزشک کواری متخصص حوزه زنان و زایمان است که سال گذشته در آیین تجلیل از رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی دانشکده علوم پزشکی شیراز از سوی استاندار فارس مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بهار کوار، شهرستان کوار در زمینه های گوناگون استعدادهای درخشانی را پرورش داده است. چهره هایی که در جامعه مثمر ثمر واقع شده و به رشد و پیشرفت آن کمک شایانی نموده اند . خانم دکتر فرخ خانی از جمله پزشکانی است که در عرصه سلامت خوش درخشیده و‌نام کوار و فرزندان آن را خوش آوازه نموده است. دانش، تعهد و مهارت ارتباط موثر و خوب با بیماران از جمله ویژگی های این پزشک جوان کواری است.

دکتر فرخ خانی متولد سال ۱۳۶۸ است و سال ۱۴۰۱ در آیین تجلیل از رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی دانشکده علوم پزشکی شیراز که با حضور رئیس این دانشکده و استاندار فارس دکتر ایمانیه انجام شد، مورد تقدیر قرار گرفت. وی در حال حاضر علاوه بر همکاری با بیمارستان فاطمه الزهرا(س) کوار در بیمارستان استهبان نیز مشغول به فعالیت بوده و درصدد است تا در آینده ای نزدیک مطب شخصی خود را نیز در شهرستان کوار راه اندازی نماید.

خانم دکتر خانی راجع به دوران تحصیل خود در کوار به خبرنگار بهار کوار گفت: دوران متوسطه را در دبیرستان محدثه در رشته علوم تجربی گذراندم. سال ۸۷ با شرکت در آزمون سراسری، در رشته پزشکی عمومی دانشگاه دولتی بندرعباس پذیرفته شدم. تخصص را نیز با رتبه ۵۴۰ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواندم.

وی افزود: سال گذشته از تخصص با رتبه ۱۰ درصد بورد کشوری فارغ التحصیل شدم. ما کارورزی را در دوران تحصیل می گذرانیم. طرح اجباری برای هر پزشکی، مدت زمان مشخصی دارد و چون من جزء سهمیه آزاد بودم مدت طرحم ۲ سال است.

این متخصص حوزه زنان و زایمان با بیان اینکه دوران طرح خود را در شهرستان استهبان می گذراند، اظهار داشت: اکنون با بیمارستان کوار در حال همکاری هستم تا بیمارستان فاطمه الزهرا(س) ضمن راه اندازی اتاق عمل زنان، بتواند نواقص خود را نیز برطرف کند.

وی در ادامه راجع به سوابق کاری خود گفت: ۲ سال طرح عمومی را در کوار و در روستای نوروزان گذراندم. سپس با شرکت در آزمون تخصص و قبولی در آن، وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شدم.

دکتر خانی افزود: ما از زمانی که به دوران تخصص گام می نهیم، جراح هستیم. به تدریج، کار ما از جراحی های کوچک شروع می شود تا اینکه کم کم جراحی های بزرگ را به ما می سپارند. ما در دوران ۴ ساله تخصص، مدام در حال جراحی هستیم. بیمارستان های سعدی، نمازی و زینبیه از جمله بیمارستان هایی هستند که در آنها کار کرده ام و گاهی نیز با اساتیدمان به بیمارستان مادر و کودک می رفتیم.

وی با اشاره به اینکه متخصصان حوزه زنان و زایمان همواره در استرس نجات جان مادر و کودک به سر می برند، گفت: وقتی که نوزاد به دنیا می آید و ما می بینیم او و مادرش هر دو سالم هستند، برای ما شیرینی خاصی دارد.

«مادر پرخطر » واژه ای که به مادران باردار اطلاق می شود

دکتر فرخ خانی اظهار داشت: بارداری و زایمان یکی از اتفاقات پرمخاطره است، در حالی که عموم مردم فکر می‌کنند فرآیندی طبیعی است. ما واژه ای به نام «مادر پر خطر» داریم و آن را به مادر باردار اطلاق می کنیم. مادری که باردار است تا ۴۲ روز پس از زایمان پرخطر محسوب می شود و ممکن است عوارض ناشی از بارداری برایش تا آن زمان اتفاق بیفتد.

وی درباره بیماران غیر باردار نیز گفت: بیماری که مشکلی داشته و مدت ها از آن رنج می برده است، وقتی به ما مراجعه می کند و ما قسمتی از درد و رنج او را برطرف می کنیم و او از ما قدردانی می کند، خوشحال می شویم که توانسته ایم برای او کاری انجام دهیم.

تعهد و نوع دوستی از ویژگی های ممتاز یک پزشک است

این پزشک متعهد در ادامه گفتگوی خود با اشاره به آموزش دیدن پزشکان در راستای هدف والای نجات بیماران تصریح کرد: یک پزشک آموزش می بیند جانی را نجات دهد و طبق آموزه های دینی ما اگر کسی انسانی را نجات دهد گویی تمام انسان ها را نجات داده است.

وی افزود:برخی می گویند پزشکان و کادر درمان از درد و بیماری انسان ها کسب درآمد می‌کنند که این گفته کاملا تحریف شده و وارونه جلوه دادن حقیقت است. حقیقت و واقعیت زندگی این است که درد و رنج و بیماری جزو جدایی ناپذیر زندگی بشری است و پزشکان و کادر درمان با گذاشتن التیامی بر این دردها و کاهش رنج و بیماری بشر کسب روزی می‌کنند و در واقع از شادی پس از بهبود بیماری دستمزدشان را می گیرند که پاداش معنوی آن بسیار بیشتر از بعد مادی آن است.

عوارض زایمان طبیعی نسبت به سزارین کمتر است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بهار کوار که چرا بانوان ایرانی از زایمان سزارین استقبال بیشتری می کنند، گفت: زایمان طبیعی را خداوند و طبیعت قرار داده و خیلی بهتر است، چرا که در سزارین ما در یک امر طبیعی دخالت می کنیم. عوارض زایمان طبیعی کمتر است و پس از ۲ ساعت مادر، سر پا می شود و می تواند کارهایش را خودش انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر چه ممکن است زایمان طبیعی نیز برای برخی افراد عوارضی را به همراه داشته باشد، اما با انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه و ورزش ها از بروز این عوارض می توان جلوگیری کرد.

دکتر فرخ خانی با بیان اینکه علت ترس مادران از زایمان طبیعی، درد آن است اظهار داشت: راه حل این مشکل نیز در دسترس بودن پزشک بیهوشی است و با توجه به کمبود پزشک بیهوشی آنان را به مناطق دورتر می فرستند و جدایی پزشک بیهوشی از اتاق عمل و زایشگاه در مباحث بیمه ها مزید بر علت است.

وی افزود: اگر قرار است از هر ۱۰ نفر در زایمان طبیعی یک نفر دچار مشکل شود، در سزارین بین ۲ تا ۳ نفر دچار مشکل می شوند. در سایر کشورها اگر بروید و به عمل سزارین تمایل نشان دهید برایشان عجیب است، چون در سایر کشورها دیگر هیچ مادری با درد زایمان نمی کند و استقبال از زایمان طبیعی بالاست.

این پزشک کواری راجع به مادرانی که حین زایمان، پزشکان مجبور به سزارین آنان هستند، گفت: این دسته از مادران، بعدا خیلی شاکی هستند که من هم درد طبیعی و هم درد سزارین را کشیدم و خیلی اذیت شدم که مسلما اگر زایمان بدون درد رواج داشت هم مادران راضی تر بودند و هم کار برای ما راحت تر بود.

وی در ادامه اظهار داشت: در سزارین مشکلات مادر بیشتر است، چرا که به علت عدم فعالیت و ورزش طولانی مدت از لحاظ اندامی و ظاهری به هم می ریزد و دیر وزنش پایین می آید. از این رو زایمان سزارین نسبت به طبیعی عوارض بیشتری دارد.

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=25292

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام خدمت دکترفرخ خانی ان شااله موفق وموئد باشی مااهالی قنات دهداری به وجودجنابعالی افتخارمیکنیم ولی متاسفانه درتوضیحات تولد وتحصیلات ابتدای که نشان از سربلندی وافتخاری ازمنطقه قنات دهداری رامیرساند ذکرنکردی!

قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.