27
روزی به نام معلولین؛

خواسته معلولان کواری؛ ترددی ایمن در فضاهای شهری

  • کد خبر : 13387
  • 12 آذر 1401 - 21:41
خواسته معلولان کواری؛ ترددی ایمن در فضاهای شهری
مهم ترین و اصلی ترین مورد در حمایت از معلولان و کمک به حضور فعال تر آنان در اجتماع، مناسب سازی مبلمان شهری جهت تردد آنها در سطح شهر کوار می باشد.

به گزارش سرویس اجتماعی بهار کوار، امروز 12 آذر ماه در تقویم کشورمان و تقویم جهانی روز معلولان نام گذاری شده است، روزی که علاوه بر شایسته نامگذاری باید یک فرهنگ و فرهنگ سازی باشد، روزی برای مطالبه بر حق نیازهای این قشر که اگر چه در اقلیت هستند اما قطعا برای زیست اجتماعی و حضور در جامعه نیازمند یک سری زیر ساختهای شهری می باشند.

در همین راستا مهم ترین و اصلی ترین مورد در حمایت از معلولان و کمک به حضور فعال تر آنان در اجتماع، مناسب سازی مبلمان شهری جهت تردد آنها در سطح شهر می باشد. با نگاهی به مبلمان شهری و مناسب سازی های انجام شده برای معلولان و نابینایان در سطح شهر کوار، مشاهده میشود که یک فرد معلول برای زندگی مستقل و تردد در فضاهای شهر با مشکل مواجه میشود.

خبرنگار بهارکوار در گفتگو با رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوار شرایط مبلمان شهری و حمایت مسؤولان کوار از معلولان را جویا شد:

صدیقه پیام گفت: در رابطه با معابر از شهرداری جهت مناسب سازی از جمله برداشتن موانع، مناسب سازی پیاده رو ها برای نابینایان و … مطالبه کردیم که در حال انجام است.

وی افزود: برای ورودی اداره بهزیستی نیز شهرداری قرار شده است به زودی مناسب سازی برای معلولین را انجام دهد.

رییس اداره بهزیستی کوار اظهار کرد: در رابطه با وضعیت تردد معلولین در ادارات نیز، هر سه ماه یکبار کارشناس اداره بهزیستی در کلیه ادارات وضعیت مناسب سازی را برای عبور و مرور معلولین پیگیری میکند. اگر اداره ای مناسب سازی ها را انجام نداده باشد به مسوول مربوطه اعلام میشود که باید شرایط را تصحیح کنند به طور مثال ایجاد رمپ استاندارد یا آسانسور و …

پیام در ادامه گفت: در بعضی از بانک ها و ادارات کوار هنوز مناسب سازی انجام نشده یا مناسب سازی موجود استاندارد نیست که با پیگیری ها قرار بر تصحیح این موارد شده که تا پایان سه ماهه سوم انشالله تمام مناسب سازی های ادارات، بانک ها و معابر به صورت استاندارد انجام شده باشد.

وی بیان کرد: قرار بر این شده است که هر اداره ای، حتی شهرداری در صورتی که بخواهد اقدامی در رابطه با مناسب سازی انجام بدهد حتما با هماهنگی اداره بهزیستی و با تایید کارشناسان بهزیستی به صورت استاندارد انجام شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان کوار در پایان یاداور شد: شهروندان علی الخصوص معلولان گرامی در صورت مشاهده مشکلات اینچنینی به کارشناس اداره بهزیستی اطلاع دهند که با بررسی و نظارت کارشناسان در صورت لزوم موارد به صورت استاندارد اصلاح شوند.

در ادامه این گزارش خبرنگار بهار کوار طی تماس تلفنی با حامد زارع شهردار کوار مسائل مربوط به معلولان را پیگیری کرد.

شهردار کوار گفت: در رابطه با معلولان ما دفتر امور حمایت از معلولان را راه اندازی کرده ایم که مسوولیت این بخش به آقای باقری واگذار شده است که انشالله زین پس مسائل مربوط به امور معلولین در شهرداری به نحو احسن انجام بشود.

حامد زارع ادامه داد: در رابطه با انجام زیرساخت های شهری، ادارات و بانک ها و مکان های عمومی همچون پاساژ ها را طبق قانون اجبار به تهیه رمپ کرده ایم.

وی اظهار کرد: همچنین برای یکسان سازی پیاده رو ها، درحال طراحی لاین مخصوص نابینایان هستیم و در بحث پیاده روی وسط بلوار ها، چند مکان را مخصوص عبور معلولین قرار داده ایم که بتوانند استفاده کنند. انشالله که در آینده برنامه های بهتر و کامل تری را برای معلولین داشته باشیم.

اکنون لازم به یادآوری است که مناسب سازی فقط و فقط گذاشتن رمپ ورودی ادارات یا دسترسی آسان به بانکها نیست بلکه طراحی سیستمی که بتواند کمک رسان مردم در ارتباط با ناشنوایان یا نابینایان در سطح شهر یا خطوط ناوگان حمل و نقل باشد، استفاده از تابلوهای راهنما برای معلولان در زمینه های مختلف و آموزش برای برخورد پرسنل در ادارات با فرد معلول از دیگر مواردی است که میتوان در مناسب سازی فضای شهر جهت حضور افراد معلول در نظر گرفت.

گزارش از: محمدصادق بخشی

لینک کوتاه : https://baharekavar.ir/?p=13387

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.